main logo of samtekhoda

98-09-11-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد-سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) ( شرح دعای مکارم الاخلاق)


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین (شرح دعای مکارم الاخلاق)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 11-09- 98
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
من بی تو دمی قرار نتوانم کرد *** احسان تو را شمار نتوانم کرد
گر بر تن من زبان شود هر مویی *** یک شکر تو از هزار نتوانم کرد
الحمدلله رب العالمین، سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، بیننده‌های خوب و گرانقدرمان، انشاءالله هرجا که هستید خدای متعال پشت و پناهتان باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. آرزوی بهترین‌ها برای همه دارم، انشاءالله خدای متعال به لطف و کرمش مشکلات را حل کند، نعمت رحمت باران و هوای سالم را مرحمت کند، همه مریض‌ها را شفا بدهد. عزیزانی که می‌توانند خون اهداء کنند، یکی از بهترین هدیه‌ها و کار خیر همین است، سازمان انتاقل خون با کمبود خون مواجه شده است.
شریعتی: در محضر صحیفه نورانی سجادیه و دعای مکارم الاخلاق، بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
بخش دیگر صحیفه امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق راه‌های برون رفت از افکار و خیالات را در قالب دعا بیان کردند و مورد عموم و نیاز مردم جامعه است. پیام‌های زیادی داریم که خیالات، افکار و وسوسه‌ها و ناامیدی‌ها، بعضی‌ها شب از فکر و خیال آینده خواب ندارند، این موضوعی است که مورد ابتلای همه هست. حضرت عرضه می‌دارد «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا يُلْقِي‏ الشَّيْطَانُ‏ فِي رُوعِي مِنَ التَّمَنِّي وَ التَّظَنِّي وَ الْحَسَدِ ذِكْراً لِعَظَمَتِكَ» یعنی خدایا آنچه شیطان در جان من و درون من از آرزوهای بی‌خودی، گمان‌های بد، حسادت‌ها، کم کسی است که حسادت نداشته باشد. همه رگه‌ای از حسادت دارند. اگر تیم مقابل ما پیروز شود باز یک رگه‌ای هست. اگر رقیب شما جلو افتاد، بگویید: الحمدلله یکبار هم او جلو بیافتد، خدا را شکر، این حسادت ندارد. حسادت یعنی ممکن است اعمال نکند ولی اینکه آدم از خوردن رقیبش پکر شود، این علامت این است که حسادت ندارد. هرچه انسان کامل برای خودش می‌خواهد برای دیگران هم بخواهد و چیزی که برای خودش نمی‌خواهد، برای دیگران هم نخواهد.
علامه بحرالعلوم(ره) در حالاتش نقل کردند یک موقع سجده شکر به جا آورد، گفت: به اعماق وجودم نگاه کردم و دیدم الحمدلله الآن به جایی رسیدم که حسادت ندارم. یعنی اگر کسی بیاید مرجع تقلید شود و درس و بحث مرا بگیرد، شاید خوشحال شوم و ناراحت نشوم. این آقا شخصیتی پیدا می‌کند که به ایشان گفتند: می‌شود خدمت حضرت رسید، گفت: چطور نمی‌شود رسید؟ حضرت مرا در آغوش گرفتند. این قلبی که حسادت درونش نیست. حضرت می‌گوید: خدایا آنچه که شیطان در جان من از حسادت‌ها و سوء ظن‌ها و خواب و خیالات و آرزوها قرار می‌دهد، در دل من به جای یاد بزرگی و عظمت خود را قرار بده. «وَ تَفَكُّراً فِي قُدْرَتِكَ» در قدرت تو فکر کنم. این آسمان‌ها و زمین، یک لحظه زمین بایستد، همه عالم به هم می‌خورد. خورشید چه خیر و منفعتی دارد. اگر خورشید نباشد همه منظومه شمسی در هم می‌پیچد. «وَ تَدْبِيراً عَلَى عَدُوِّكَ» نقشه و تدبیر کنم و بر دشمن تو غالب شوم. «وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِي مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ» خدایا کمک کن به جای اینکه به زبان من حرف زشت جاری شود، پیغمبر فرمود: «إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَى كُلِ‏ فَحَّاشٍ‏» خدا بهشت را حرام کرده است بر آدم ناسزاگو و بد زبانی که راحت فحش می‌دهد و می‌شنود. اینطور آدم‌ها ورود به بهشت برایشان ممنوع است.
لذا می‌فرماید: خدایا کمک کن اگر بر زبان من فحشی، حرف نامربوطی آمد یا آبروی کسی را ببرم، شهادت باطل بدهم، یا غیبت مؤمنی را بکنم و ناسزا بگویم، گناهان قلبی و زبانی را از من دور کن و کار مرا الحمدلله قرار بده. آنچنان غرق نعمت‌های تو باشم و شکر تو را به جا آورم. اگر به داده‌های خدا بنگریم که یکی از راهکارهای مهم دفع خیالات یاد خدا و نعمت‌های خداست. قسمت پر را ببینیم، قسمت خالی را نبینیم. یک نفر از امام صادق سؤال کرد: معنی جواد چیست؟ فرمودند: درباره‌ی خدا یا درباره‌ی خلق؟ درباره‌ی خدا او جواد است وقتی که می‌دهد و جواد است وقتی منع می‌کند. یعنی خدا وقتی نمی‌دهد طور دیگری می‌دهد. در همین صحیفه سجادیه امام سجاد عرضه می‌دارد که خدایا شکر مرا به نداده‌ها بیشتر قرار بده تا داده‌ها. اگر ریاستی به من بدهند که هشتاد میلیون را ضایع کنم، ظلم کنم، هیچوقت نصیب هیچکس نشود. اگر پولی که مرا مثل قارون در زمین فرو کند، نقمت است. امام سجاد می‌فرماید: خدایا شکر مرا بر نداده‌ها بیشتر از داده‌ها قرار بده.
مرحوم دولابی می‌فرمودند: تمام چاله‌ها و زوایای ظاهر و باطن ما را خدا از لطف و عنایتش پر کرده است. «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ‏ نِعَمَهُ‏ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً» (لقمان/20) اینکه خدا همه چاله‌ها و نیازها را قرار می‌دهد، اگر کمبودی از طرف خدای متعال می‌بینیم باید خودمان بررسی کنیم. حضرت می‌فرماید: خدایا کمکم کن حمد و ستایش تو را بکنم. در سفینة البحار است، یک نفر خدمت امام صادق آمد و مشکل اقتصادی و مالی داشت، از خدای بزرگ گلایه نداشته باشیم. اهل‌بیت از مردم کوفه و شام گلایه‌مند شدند ولی شما در زوایای زندگی حضرت زینب و امام سجاد یک نمونه گلایه از خدا پیدا نمی‌کند. این آقا خدمت امام صادق گفت: من فقیر و درمانده هستم. حضرت فرمودند: شما فقیر نیستید. گفت: من فقیر هستم. فرمودند: تو فقیر نیستی. اگر این آدم با معرفت و دانایی بود، امام معصوم اگر چیزی را نفی یا اثبات کردند باید حواسمان باشد. امام معصوم غیر از آدم عادی است. «کلامکم نور قولکم حکمٌ و حتم و الحق معکم و فیکم و منکم و الیکم» امام صادق ناطق به حق است. امام معصوم حقیقت محض است، یعنی اگر چیزی فرمود، اگر گفت فرحزاد تو فلان و فلان هستی باید چشم بگویی. آقا می‌فرمودند: تو فقیر نیستی، هزار جا بدنش سالم است و یک دندان درد گرفته است، سر درد گرفته است. شکر هزار جای دیگر که سالم است کردی؟
بزرگواری می‌گفت: دوستی داشتم ناله می‌زد، سرش را بسته بود و به زمین و زمان کفر می‌گفت. گفتم: خیلی بی انصاف هستی. گفت: چطور؟ گفتم: سی سال به شما سلامتی داد، همه وجودت سالم بود. آیا خدا را شکر کردی؟ یکی از چیزهایی که آقای دولابی خیلی سفارش می‌کردند «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ‏» نعمت‌ها را بشماریم. خدا اینقدر چیز داده است، سلامتی و امنیت داده است. بحران‌ها را پشت سر گذاشتیم، کافر نیستیم، اینقدر غرق می‌شود که فراموش می‌کند بدبختی و بیچارگی دارد. ایشان گریه افتاد و گفت: من خیلی بد کردم. شخصی به امام صادق گفت: من فقیر هستم، بدبخت هستم. حضرت فرمودند: تو فقیر نیستی؟ شما ما اهل‌بیت را دوست داری؟ جدم امیرالمؤمنین را دوست داری؟ ولایت ما را دوست داری؟ گفت: بله، حضرت فرمودند: من این محبت و ولایت امیرالمؤمنین و فرزندانش را از شما به هزار سکه می‌خرم. گفت: نمی‌فروشم. دو هزار سکه، ده هزار سکه، نمی‌فروشم. صد هزار سکه نمی‌فروشم. میلیون سکه، امام صادق حرفش عین حقیقت است. من یک میلیون سکه به شما می‌دهم، دشمن اهل‌بیت شوی! حاضر هستی بفروشی؟ گفت: ابداً. حضرت فرمودند: من یک نعمت از نعمت‌های خدا را قیمت گذاری کردم و حاضر نیستی با همه عالم عوض کنی. حضرت خواستند توجه بدهند به داده‌ها توجه کنید. «وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ‏ إِنَ‏ عَذابِي لَشَدِيدٌ» (ابراهیم/7) خدا تعارف ندارد و تهدیدهای تندی در این آیه هست. اگر کفران نعمت کردی و دائم منفی دیدی، پایین می‌روی و بدتر می‌شود. داده‌های خدا را ببین و تشکر کن، خدا می‌گوید: حتماً زیاد می‌کنم. لذا حضرت عرضه می‌دارد خدایا آنچه به جای حرف‌های بی ربط و کفران نعمت، غرق در مدح و ثنای تو شوم. یکی از بالاترین عبادت‌ها ستایش خداست. ما در خانواده می‌نشینیم هرکس یکی از نعمت‌های خدا را بشمارد. حضرت امیر با اصحابشان جلسه داشتند، هرکدام نعمت‌های خدا را شرح می‌دادند. چقدر آدم امیدوار و سبک می‌شود.
«وَ إِغْرَاقاً فِي الثَّنَاءِ عَلَيْكَ» غرق در ثنای تو شوند. «وَ ذَهَاباً فِي‏ تَمْجِيدِكَ‏» مجد و عظمت تو را ببینم. «وَ شُكْراً لِنِعْمَتِكَ» نعمت‌های تو را شکر کنم. «وَ اعْتِرَافاً بِإِحْسَانِكَ» احسان خدا را ببینم. چقدر به من لطف کرده است. بچه سالم و همسر خوب داده است. «وَ إِحْصَاءً لِمِنَنِكَ» من منت‌های تو را بشمارم که راحت شوم. هیچوقت روح و روان ما خالی از افکار و خیالات نخواهد بود. ذهن و قلب ما هیچوقت خالی نمی‌شود. اینکه فکر کنی در هر ظرفی، اگر آب نباشد اکسیژن است و خالی محض نیست. هیچ روحی خالی نیست. همه ما افکار داریم، خوب یا بد. پس افکار و خیالات برای همه هست. اگر بدن ما صرف کار خوب نشود صرف کار بیهوده می‌شود. خدا ما را برای مصرف شدن خلق کرده است. عمر و جوانی و مال و جان ما مثل شمعی است که می‌سوزد. اگر این شمع در مجلس عبادت و قرآن و بندگی نسوزد، در مجلس اعتیاد و معصیت می‌سوزد. این بزرگ می‌فرماید: خدا عبودیت و خرج شدن را در ذات همه موجودات قرار داده است. اگر عبودیت و بندگی ما صرف راه خدا و تکامل خودمان نشود، صرف راه شیطان و جهنم و باطل می‌شود. ما در عالم آدم بی طرف نداریم. اگر شما در جبهه حق نبودی، حتماً در جبهه باطل هستی. اگر در لشگر امام حسین نبودی، در لشگر دیگر هستی. تمام انسان‌های روی زمین یا زیر نظر امام زمان هستند، کارگزار امام زمان هستند. اگر در مسیر بندگی و احسان و کار خوب هستند، عامل امام زمان هستند و اگر عامل امام زمان نبودند، عامل شیطان هستند. اگر از منفی‌ها و راه باطل بیرون نیامدی، راه دیگری نیست که بی طرف شوی. باید بیرون بیایی و در جبهه حق بروی. اگر در جبهه حق بودی باطل می‌رود.
هیچ ظرفی از محتوا خالی نیست. روح و قلب و جان ما اگر صرف حق نشود، صرف باطل می‌شویم. فضای فکری این شخص چیست؟ قلب و عشق و احساسش کجاست؟ می‌گوید:
ای برادر تو همان اندیشه‌ای *** ما بقی خود استخوان و ریشه‌ای
یعنی این بدن ما خاک است و از خاک خلق شده و به خاک برمی‌گردد. افکار و نیت‌های ما مهم است. شما فکر و خیالت کجاست، شخصیت شما همان است. این بدن را کافرها و انبیاء دارند، کجا سیر می‌کنیم؟
گر بود فکر تو گل، تو گلشنی *** ور بود فکر تو هیمه گلخنی
یک کسی قلبش دریای گل است و ریحان و بستان است. امیرالمؤمنین فرمود: من از کسانی هستم که روح و قلب من در بهشت است و بدنم در دنیا کار می‌کند. باز آیاتی که دو نمونه اشاره کنم، خدای مهربان می‌فرماید: «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏» (طه/124) هرکس مرا فراموش کند، خدا را فراموش کند. یاد خدا و ذکر خدا و عنایت خدا را فراموش کند، من زندگی‌اش را به تنگنا می‌اندازم. ممکن است داشته باشد ولی خوش نباشد. خیلی‌ها هستند فقیر هستند ولی آرامش دارند. افراد ثروتمند خواب راحت ندارند، آرامش زیاد ندارند. خدا می‌فرماید: اگر مرا فراموش کنی که به ذکر من آرامش می‌آید، من عیش و زندگی تو را تنگنا قرار می‌دهم و به زحمت می‌اندازم و روز قیامت کور محشور می‌شوی. آنجا واقعیات محشور می‌شود و حقیقت بروز می‌کند. در دنیا چشم داشتم چرا اینجا چشم ظاهری من کور است. «قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‏» (طه/126) شما در دنیا به آیات من، هرچیزی که نشانه خداست، چشمت را بستی و نگاه نکردی. چون در دنیا دلت کور بود، الآن هم کور محشور می‌شوی. پس اگر ما یاد خدا نکردیم در راه باطل هستیم و زندگی دنیا و آخرت ما به باد می‌رود. «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ‏ ذِكْرِ الرَّحْمنِ‏ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» (زخرف/36) هرکس از ذکر من روی گردان شود، چشمش را ببندد. یک شیطانی کنارش می‌گذارم که قرین و همدم او باشد. به محض اینکه خدا را فراموش کردی، شیطان کنار توست. اگر ظرف ذهن و قلبت را با خدا و یاد خدا پر نکردی، شیطان پر می‌کند. بشر از انس است، ما بدون انیس نمی‌توانیم زندگی کنیم. یکی انسش با خدا و پیغمبر و نیایش و یاد خداست. هیچ دلی خالی نیست. اگر انسمان را با خدا و پیغمبر و دوستان خوب پر نکردیم، انس ما متوقف نمی‌شود. رفقای ناباب حتماً می‌آیند. جای خالی را با خوبی‌ها پر کنیم.
چه کنیم از خیالات باطل و منفیات راحت شویم؟ خیلی پیام داریم که می‌گویند: فکر خیال زیاد داریم. فکر خیال دنیایی و آخرتی، آینده ما چه می‌شود؟ خدا ما را می‌آمرزد. چه وسواس‌های عملی که حدوداً پنج ماه در مورد وسواس صحبت کردیم. راهکارهایی برای وسواس عملی گفتیم. بحث مهم من افکار، خیالات منفی است. ما وسواس عملی کمتر داریم ولی وسواس فکری، یأس و نا امیدی زیاد است. خیلی‌ها پیام می‌هند که افکار زشتی می‌آید فکر گناه و نیت بد که ما خیلی حول می‌کنیم، چه کنیم؟ اینها گناه نیست. اینکه فکر گناه می‌آید و می‌رود، حضرت می‌گوید: شیطان آمد گفت: همه را خدا خلق کرده است، گفتند: خدا را چه کسی خلق کرده است؟ گفت: عیب ندارد و این سؤال قشنگی است. یک نفر به حضرت گفت: من منافق شدم. یا من فکرهای بدی در مورد خدا و پیغمبر می‌آید که حاضر هستم به کوه بخورم و قطعه قطعه شوم، حاضر هستم تکه تکه شوم ولی فکر بد برای من نیاید چون عذاب وجدان می‌گیرم. پیغمبر خدا فرمود: «وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ ذَلِكَ لَصَرِيحُ‏ الْإِيمَانِ» اینکه یک فکر بدی عبور می‌کند و شما ناراحت می‌شوی، صریح ایمان است. یکبار دیگر کسی گفت: فرمودند اینکه از فکر بد ناراحت می‌شوی صریح ایمان است.‏ یکی از بهترین راه‌های درمان افکار و خیالات توجه نکردن و اعتنا نکردن و درگیر نشدن است. یک کسی می‌آید با بنده کار دارد، سؤالی دارد یا می‌خواهد باب گفتگو را باز کند. اگر من با لبخند وارد شوم او بیشتر رفیق می‌شود. اگر درگیر شوم، بگویم: چرا این سؤال را کردی باز با هم ارتباط می‌گیریم. بهترین راهکار چیست؟ هیچ توجه نکنم. بی توجهی و بی تفاوتی بهترین راهکار است. شیطان دوست دارد با او درگیر شویم. اگر پاسخ بدهی خوب یا بد ارتباط برقرار کردی. درمان مهم و اصلی بی اعتنایی است. به آدمی که اعتنا نکنی سراغت نمی‌آید.
یکی از راه‌های درمان یاد خداست. با افکار خوب پر کنیم. ذکر شریف لا اله الا الله و صلوات خیلی سفارش شده است. حضرت آدم(ع) از وسوسه و حزن به خدا شکایت کرد. فرمود: ذکر لا حول و لا قوة الا بالله را تکرار کن. حضرت آدم تکرار کرد و حزن و وسوسه رفت. ذکر یونسیه، استغاثه به خدا. بعضی افکار هست محکم است و می‌ایستد. آمده که زمین بزند. یک رفیق ناباب آمده و به هر شکلی شده می‌خواهد طرف را معتاد کند. اینجا باید به خدا پناه برد و گفت: خدایا مرا از دست این شیطانی جنی و انسی نجات بده. یکی از بدترین خطرها برای پیر و جوان بیکاری است. تمام هجمه‌ها در وقت بیکاری است. پیغمبر ما می‌رفتند به یک نفر سلام نکردند. رفتند و برگشتند به او سلام کردند. اصحاب تعجب کردند. فرمودند: وقتی می‌رفتیم او نشسته بود، هیچ کاری نمی‌کرد. خیالات و افکار بد او را گرفته بود. ولی وقتی برگشتیم دیدم با دستش روی زمین نقشه می‌کشد، شیطان رفته بود. ورزش، تفریح، در اسلام بازنشستگی نداریم.
شریعتی: اگر خاطر شریفتان باشد حاج آقای فرحزاد می‌گفتند که وسواسی‌ها را از قطار وسواس پیاده کنیم، کتاب «وسواس راهکارهای پیشگیری و درمان» سلسله مباحث برنامه سمت خداست. در مورد وسواس عملی و فکری این کتاب بسیار خوب است. به 20000303 پیامک بدهید، دوستان شما را راهنمایی خواهند کرد. امروز صفحه 243 قرآن کریم، آیات 64 تا 69 سوره مبارکه یوسف را تلاوت خواهیم کرد.
«قالَ‏ هَلْ‏ آمَنُكُمْ‏ عَلَيْهِ إِلَّا كَما أَمِنْتُكُمْ عَلى‏ أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ «64» وَ لَمَّا فَتَحُوا مَتاعَهُمْ وَجَدُوا بِضاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ قالُوا يا أَبانا ما نَبْغِي هذِهِ بِضاعَتُنا رُدَّتْ إِلَيْنا وَ نَمِيرُ أَهْلَنا وَ نَحْفَظُ أَخانا وَ نَزْدادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ذلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ «65» قالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّى تُؤْتُونِ مَوْثِقاً مِنَ اللَّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلَّا أَنْ يُحاطَ بِكُمْ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قالَ اللَّهُ عَلى‏ ما نَقُولُ وَكِيلٌ «66» وَ قالَ يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ ما أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ «67» وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «68» وَ لَمَّا دَخَلُوا عَلى‏ يُوسُفَ آوى‏ إِلَيْهِ أَخاهُ قالَ إِنِّي أَنَا أَخُوكَ فَلا تَبْتَئِسْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»
ترجمه آیات: (يعقوب) گفت: آيا شما را بر او امين بدانم، همان طور كه شما را بر برادرش امين دانستم (و ديديد كه چه شد) پس (به جاى شما به خدا اعتماد مى‏كنم كه) خداوند بهترين حافظ است و او مهربان‏ترين مهربانان است. و هنگامى كه بارهاى خود را گشودند، دريافتند كه سرمايه‏شان به آنها بازگردانده شده، گفتند: اى پدر (ديگر) چه مى‏خواهيم؟ اين سرمايه‏ى ماست كه به ما باز گردانده شده و ما قوت وغذاى خانواده‏ى خود را فراهم واز برادرمان حفاظت مى‏كنيم وبا (بردن او) يك بار شتر مى‏افزاييم واين (پيمانه اضافى نزد عزيز) پيمانه‏اى ناچيز است. (پدر) گفت: من هرگز او را با شما نخواهم فرستاد تا آنكه (با سوگند) به نام خدا، وثيقه‏اى محكم بياوريد كه حتماً او را نزد من برگردانيد، مگر آنكه همه شما گرفتار حادثه‏اى شويد. پس چون وثيقه خود را آوردند (پدر) گفت: خداوند بر آنچه مى‏گوييم وكيل است. و (يعقوب) گفت: اى پسران من (چون به مصر رسيديد، همه) از يك دروازه (به شهر) وارد نشويد (تا توجّه مردم به شما جلب نشود) بلكه از دروازه‏هاى مختلف وارد شويد و (بدانيد من با اين سفارش) نمى‏توانم چيزى از (مقدّرات) خدا را از شما دور كنم. فرمان جز براى خدا نيست، تنها بر او توكّل مى‏كنم و همه توكّل‏ كنندگان (نيز) بايد بر او توكّل نمايند. و چون از همانجا كه پدرشان دستورشان داده بود وارد (مصر) شدند، اين كار در برابر اراده خداوند هيچ سودشان نبخشيد، جز آنكه نيازى در دل يعقوب بود كه عملى شد. (تنها اثر ورود از چند دروازه حفظ از چشم زخم و رسيدن برادران، به خصوص بنيامين به يوسف بود كه عملى شد و اثر ديگرى نداشت) و البتّه (يعقوب) بخاطر آنچه به او آموزش داده بوديم داراى علمى (فراوان) بود ولى بيشتر مردم آگاه نيستند. وقتى (برادران) بر يوسف وارد شدند، او برادرش (بنيامين) را در نزد خود جاى داده گفت: همانا من برادر تو هستم، پس از آنچه انجام مى‏دهند اندوهگين مباش.    
شریعتی: قرار است روز شنبه همزمان با سالروز وفات کریمه اهل‌بیت فاطمه معصومه(س) در شبستان بزرگ امام خمینی با حضور حاج آقای میرباقری در خدمت شما باشیم. کارشناسان فعلی و قدیمی ما هم دعوت شدند که حضور داشته باشند و دیداری با مردم تازه کنند. از فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: در روایات هست که صلوات برای از بین بردن افکار منفی، گناه و فکر گناه خوب است. امیرالمؤمنین فرمودند: «الصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ ص أَمْحَقُ‏ لِلْخَطَايَا مِنَ الْمَاءِ لِلنَّارِ» فرمود: بیش از تأثیر آب بر آتش برای از بین بردن گناهان، تأثیر صلوات بر محمد و آل محمد است.
ما کم داریم شخصیتی که سه امام را درک کرده باشد،امام جواد، امام هادی و امام عسکری(ع) را درک کرده است. به عنوان نماینده ویژه حضرت در شهر قم بودند. محدث و راوی بودند. ایشان مکرر محضر امام عسکری می‌رفتند، در سفری که محضر حضرت رسیدند، عرض کردند: جانشین بعد از شما کیست؟ امام عسکری(ع) دریغ می‌کردند از اینکه امام زمان را به کسی نشان بدهند. حضرت از معدود افرادی که فرزندشان را نشان دادند جناب احمد بن اسحاق بود و فرمودند: اگر کرامت و ارزش و بزرگواری را نزد خدا نداشتی، دریغ می‌آمد که فرزندم را نشان بدهم ولی چون نزد خدا و نزد ما عزیز هستی، حضرت فرزندشان را به احمد بن اسحاق نشان دادند. می‌فرماید: مثل ماه می‌درخشید. فرمودند: این حجت بعد از من است که زمین را پر از عدل و داد می‌کند. پذیرایی ویژه‌ای از او کردند. احمد بن اسحاق گفت: می‌شود دلیل و برهان دیگری به من بگویید. امام زمان(ع) در سن سه سالگی فرمودند: من بقیة الله هستم. بعد از حقیقت و عینی که دیدی دیگر دنبال اثر نگرد. حضرت بیاناتی در مورد فرزندشان داشتند. فرمودند: به خدا قسم فرزندم غیبتی خواهد داشت که در زمان غیبت فرزندم کسی از هلاکت و گمراهی نجات پیدا نمی‌کند الا با دو شرط. پنجشنبه ولادت امام حسن عسکری است، انشاءالله شب جمعه برنامه‌های ویژه‌ای برای حضرت داریم. فرمودند: کسی از هلاکت و گمراهی نجات پیدا نمی‌کند الا با دو شرط: خدا دلش را به اعتقاد به امام زمانش ثابت نگه دارد و خدا توفیق دعا کردن برای تعجیل و ظهور امام زمان به او مرحمت کند. لذا در رأس دعاهایمان برای سلامتی و تعجیل ظهور امام زمان دعا کنیم.
چون روز شانزده آذر روز دانشجو هم هست، یکی از دلخوشی‌ها این است که بیننده‌های ما از قشر جوان و نوجوان، پیگیری می‌کنند. قرآن خوبی را یکی از فضلای قم زحمت کشیده، ترجمه و تفسیر فشرده است که به 110 نفر از دانشجوهای آقا و خانمی که در روز وفات حضرت معصومه در قم حضور داشته باشند، هدیه خواهیم داد. زیارت حضرت معصومه خیلی مهم است. سه امام فرمودند: زیارت این بانو بهشت را واجب می‌کند. امام هشتم فرمودند: کسی که خواهرم را در قم زیارت کند، مرا زیارت کرده است. برای زیارت قم خیلی اهمیت قائل باشیم. بانی شویم برای زواری که هنوز به قم نیامدند. هزینه‌ی مشهد بالاتر است ولی قم هزینه کمی دارد. انشاءالله بانی شویم زوار قم زیادتر شود. مرحوم دولابی عاشق قم و حضرت معصومه بودند. انشاءالله خدا توفیق بدهد به زیارت حضرت معصومه و شفاعت حضرت معصومه نائل شویم. هم زائر حضرت باشیم و هم زائر ساز شویم.
خدایا به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. ما را جزء بهترین یارانش قرار بده. هم و غم و گرفتاری از همه برطرف بگردان و بهترین‌ها را بر قلب و زبان همه جاری بگردان.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»