main logo of samtekhoda

98-06-04-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد-بزرگداشت روز مباهله و سیری در صحیفه سجادیه


برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: بزرگداشت روز مباهله و سیری در صحیفه سجادیه

كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 04-06- 98

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

ناگهان صومعه لرزید از آن دق الباب *** اهل آبادی تثلیث پریدند از خواب

رجز مأذنه‌ها لرزه به ناقوس انداخت *** راهبان را همه در ورطه‌ی کابوس انداخت

قصه‌ی فتنه و نیرنگ و دغل پیوسته است *** نان یک عده به گمراهی مردم بسته است

ننوشتند که باران نمی از این دریاست *** یکی از خیل مریدان محمد، عیسی است

لاجرم چاره‌ای انگار به جز جنگ نماند *** قل تعالوا به رخ هیچکسی رنگ نماند

بانگ طوفانی القارعه طوفان آورد *** آنچه در چنته‌ی خود داشت به میدان آورد

با خود آورد به هنگامه عزیزانش را *** بر سر دست گرفته است نبی جانش را

عرش تا عرش ملائک همه زنجیر شدند *** به صف آرایی آن پنج نفر خیره شدند

دفترم غرق نفس‌های مسیحایی شد *** گوش کن، گوش کن این قصه تماشایی شد

با طمأنینه خود راه می‌آمد آرام *** دست در دست ید الله می‌آمد آرام

دست در دست ید الله چه سر در دارد *** حرفی انگار از این جنگ فراتر دارد

ایها الناس من از پاره‌ی تن می‌گویم *** دارم از خویشتن خویش سخن می‌گویم

آنکه هر دم نفسش با نفسم مأنوس است *** آنکه با ذات خدا عزّوجل ممسوس است

من علی هستم و احمد، من و او خویشتنیم *** او علی است و محمد، من و او خویشتنیم

نه فقط جسم علی روح محمد باشد *** یک تنه لشگر انبوه محمد باشد

دیگر اصلاً چه نیازی است به طوفان، به عذاب *** زهره‌ی معرکه را اخم علی می‌کند آب

الغرض مهر رسولانه‌ی او طوفان کرد *** راهبان را به سر سفره‌ی خود مهمان کرد

مست از رایحه‌ی زلف رهایش گشتند *** بادها گوش به فرمان عبایش گشتند

می‌رود قصه‌ی ما سوی سرانجام آرام *** دفتر قصه ورق می‌خورد، آرام آرام

سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان، عید شما مبارک باشد. امروز روز بزرگی است. عید بزرگ مباهله بر شما مبارک باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.

حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین» خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. از شرمندگی این مردمی که برای غدیر و حضرت علی زحمت کشیدند، نمی‌توانم تشکر کنم. زن و شوهر پیری که آهی در بساط ندارند، شربتی درست کردند که به رهگذران شربت بدهند. این خیلی با ارزش است. پرچم‌های غدیر را به هندوستان و پاکستان و افغانستان بردند و آنجا هم کاروان غدیر راه انداختند. ما مسئولیت زیادی داریم و سنگین است وقتی اینطور مردم تشنه‌ی محبت اهل‌بیت هستند و ما تشویقشان نکنیم. همه کارشناسان و مبلغین مسئول هستند. باید از سازمان تبلیغات، اوقاف، مسئولین ارشاد پرسید که برای غدیر چه کردند؟ از الآن برای اربعین امام حسین برنامه‌ریزی کنیم. از الآن برای غدیر آینده برنامه‌ریزی کنیم. شیعیان عراقی در یک سال از زندگی خود جمع می‌کنند برای برگزاری یکسال اربعین.

امروز که عید بزرگ مباهله است، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اعلامیه‌ی مفصلی در احیای امروز دادند و در اعلامیه‌شان مرقوم فرمودند که روز مباهله همچون روز غدیر باید احیاء شود. اعمالی که امروز دارد و تا غروب وقت هست، غسل دارد، دعا و نماز دارد، اگر بشود صدقه داد، به بقیه عیدی داد. انشاءالله اینکه گفتیم زود به استقبال محرم نروید، تا فردا که جشن بزرگ سوره‌ی «هل أتی» هست. بعد از 25 ذی الحجه طوری نیست به استقبال محرم بروید ولی قبل از آن مداحان مجلس قبول نکنند. شهرداری اجازه‌ی سیاه پوشی ندهد. از امام جمعه‌ی تبریز تشکر می‌کنم که فرمودند: سه هفته است که می‌گویم نزدیک محرم استقبال بروید. انشاءالله غدیر پرچمش بالا باشد و احیاء شود.

شریعتی: امروز در مورد عید بزرگ مباهله صحبت خواهند کرد، خدمت شما هستیم و بحث شما را خواهیم شنید.

حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

امروز سه مناسبت بسیار مهم در رابطه با اهل‌بیت است یکی جریان نزول آیه‌ی تطهیر است که هر سه مهم است. آیه‌ی تطهیر و جریان کساء را عموم اهل سنت و شیعه‌ها نقل کردند. پیغمبر خدا، آقا امام حسین مجتبی، أباعبدالله، حضرت صدیقه کبری و امیرالمؤمنین را در یک خیمه‌ای جمع شدند و وقتی این پنج بزرگوار جمع شدند، پیغمبر خدا دست به دعا برداشتند. «اللَّهُمَ‏ هَؤُلَاءِ أَهْلُ‏ بَيْتِي» اهل‌بیت من اینها هستند. هرجا در روایات و قرآن فرمودند: اهل‌بیت، معلوم شود چه کسانی هستند. نگویند: همسران پیغمبر و فلان اصحاب پیغمبر هستند. «وَ خَاصَّتِي‏» یعنی خصیصین من هستند «و حامّتی» یعنی دوست صمیمی من هستند. گوشت اینها گوشت من و خون اینها خون من است. هرکس اینها را اذیت کرده مرا اذیت کرده و هرکس اینها را ناراحت کند، مرا ناراحت کرده است. کشتن امام حسین و حضرت زهرا و امیرالمؤمنین کشتن پیغمبر است. «أنا حربٌ لمن حارَبهُم» یعنی مجسمه‌ی جنگ هستم با کسی که با اینها بجنگد، تسلیم هستم با کسی که با اینها تسلیم باشد. «مُحِبٌ‏ لِمَنْ‏ أَحَبَّهُمْ‏، وَ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُمْ» کلام آخر این است که «انهم منی و أنا منهم» اینها از من جدا نیستند. ما یکی هستیم، یک نور و حقیقت هستیم.

بعد حضرت دعا کردند که در حدیث کساء این مضمون آمده است، حدیث کساء را بارها یادآوری کردیم، مثل زیارت عاشورا و آل یاسین، خیلی برکات دارد. بسیاری از بزرگان مثل آیت الله بهجت و آیت الله بهاءالدینی سفارش به حدیث کساء می‌کردند. حضرت پایان کار دعا کردند «فاجعل صلواتك و بركاتك‏ و رحمتك‏ و غفرانك‏ و رضوانك‏ عليّ و عليهم و اذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهيرا» حضرت وقتی دعا کردند جبرئیل نازل شد، آیه‌ی تطیر را برای پیغمبر خدا آورد، «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ‏ عَنْكُمُ‏ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» (احزاب/33) آیه خیلی مهم است و آیت الله فاضل لنکرانی یک کتاب در مورد آیه‌ی تطهیر نوشتند. این آیه دلیل محکمی است بر اینکه اهل‌بیت اشتباه، خطا، ناپاکی و پلیدی ندارند و عصمت کامل دارند. هیچکس غیر از امامان معصوم نمی‌توانند وارد شوند. همین آیه برای امروز کافی است. پیغمبر خدا تا شش ماه یا هشت ماه بعد از نزول این آیه برای نماز صبح می‌آمدند و در خانه حضرت زهرا می‌ایستادند و سلام می‌دادند و آنها را برای نماز صدا می‌کردند. اهل‌بیت اینها هستند.

آیه‌ی مباهله، آیه‌ی 61 سوره آل عمران است، برای اینکه اهمیت این آیه را بدانیم و حدود هشتاد نفر از علمای اهل سنت هم نقل کردند. مأمون از امام رضا(ع) سؤال کرد: مهمترین فضیلت در مورد مولا علی(ع) کدام آیه از قرآن است؟ فرمودند: آیه‌ی مباهله است. نصارای نجران و مسیحی‌ها شنیدند آوازه‌ی پیغمبر و کتاب‌های آسمانی را خواندند، آمدند محاجه کردند و حقانیت پیغمبر را تحقیق کردند و پیغمبر برایشان دلیل و برهان آورد. فرمود: بیایید به یگانگی خدا و نبوت من اقرار کنید. اینکه عیسی روح الله پسر خدا نیست و خدا نیست. آنها نپذیرفتند. قاعده و قانونی و سنتی در امت‌های سابق بود و در این امت هم این سنت تأیید شده که اگر دو نفر با هم اختلافی داشتند، با برهان و دلیل و شاهد نتوانستند حق همدیگر را بگیرند و ثابت کنند. بیایند زیر آسمان نفرین کنند که هرکس باطل است بلایی بر سرش ببارد و خدا نشان بدهد که چه کسی حق است و چه کسی باطل است. این سنت در امت قبل بود و در این امت تأیید شد. در کتاب سفینة البحار شیخ عباس قمی هم است. خلاصه این کتاب را هم دفتر تبلیغات در یک جلد چاپ کرده است. ابو مسروق از شیعیان و دوستان امام صادق است، به امام صادق (ع) عرض کرد: آقاجان، ما گاهی با دیگر مذاهب برخورد داریم و کار ما به بحث و مناظره می‌کشد. می‌گوییم: این آیه‌ی «أَطِيعُوا اللَّهَ‏ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ» روایت داریم اولی الامر دوازده امام هستند. حتی اگر نظر عزیزان باشد، یک موقع در زمان امام راحل یکی از نماینده‌ها از امام خمینی تعبیر به اولی الامر کرد، آقا ناراحت شدند. نامه‌اش هست که اولی الامر منظور دوازده امام هستند. «أَطِيعُوا اللَّهَ‏ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» اطاعت محض از خدا و پیغمبر و اولی الامر که اسم‌هایشان در روایت آمده است. ابو مسروق به امام صادق گفت: من در حقانیت دوازده امام به این آیه استدلال می‌کنم، می‌گوید: نه، این آیه در مورد فرماندهان جنگ است. باز به آیه‌ی انگشتر دادن حضرت در حال رکوع اشاره می‌کنند، می‌گویند: نه، این درباره‌ی همه مؤمنین است. باز احتجاج به آیه‌ی قربی می‌کنند، «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ‏ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» (شوری/23) پیغمبر خدا فرمود: من از شما اجر نمی‌خواهم، فقط قربی و اهل‌بیت من، به اینها محبت کنید. می‌گویند: نه، اینها منظور فامیل‌های مسلمان هستند. به امام صادق گفت: با اینها چه کنم؟ بعضی منصف هستند و حق را می‌پذیرند و اینها در هر حال رستگار هستند. ولی یک عده معاند هستند، یعنی خورشید را انکار می‌کند، دو بعلاوه دو را چهار نمی‌گوید و اصلاً زیر بار نمی‌رود. امام صادق فرمود: اگر به آدم نانجیب و معاند برخورد کردی، با دلیل و برهان و مدرک قبول نکرد، بگو: آقا تو می‌گویی من حق هستم و من باطل هستم. من هم برعکس می‌گویم، زیر آسمان می‌رویم و به همدیگر نفرین می‌کنیم. من می‌گویم: علی، تو بگو: یزید. بلایی نازل شود و هرکس باطل است از بین برود. حضرت فرمودند: هرکس با دلیل و برهان قبول نکرد، شما به مباهله دعوت کن و غسل کن و روزه بگیر و بگو در صحرا برویم. یک دعای یک خطی هست که در سفینه هست و این دعا را هم بخوان، دستش را در دستت بگذار و بگو: اگر ابو مسروق انکار حقی کرده یا ادعای باطلی دارد، «فَأَنْزِلْ‏ عَلَيْهِ‏ حُسْبَاناً مِنَ السَّمَاءِ أَوْ عَذَاباً أَلِيماً» اگر من ابومسروق حقی را انکار می‌کنم و ادعای باطلی دارم، خدایا یک بلای آسمانی بر من بفرست و اگر این آقا حقی را انکار می‌کند، بر او بفرست. ابومسروق می‌گوید: از این به بعد با هر مذهبی بحث کردم که قبول نکرد، نشان به همان نشان که مثل مسیحی‌های نجران فرار کردند.

حقانیت امیرالمؤمنین برای ما روشن است. لذا مسیحی‌ها آمدند دعوت به مباهله کردند. فکر کردند پیغمبر قبول نمی‌کند. در کتاب‌ها خوانده بودند و با هم مشورت کردند که اگر پیغمبر خودش آمد یا با اصحاب آمد، پشتش محکم نیست. ولی اگر عزیزترین افرادش را آورد، «حامّتی و خاصّتی» الآن خیلی‌ها هستند خودشان آسیب ببینند ولی بچه‌شان آسیب نبیند. اما اگر دید پاره جگرش حضرت زهرا را آورد، امام حسن و امام حسین را آورد، از حضرت علی که از همه عالم بیشتر او را دوست دارد، آورد. حواستان جمع باشد مباهله نکنید. من سه جا را خیلی دوست دارم یکی نجف است، یکی کربلا و یکی مدینه است. شش معصوم آنجا دفن هستند. به فاصله‌ی پ50 متر از مسجد النبی، مسجد الاجابة، مسجد المباهله است. مدینه شهر کوچکی بود و جمعیت کم بود و زود به بیرون شهر می‌رسیدند. پیغمبر آمدند، دیدند حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین و حضرت علی در کنارشان هستند. اسقف بزرگ آنها که سید و عاقب دو تا از کشیش‌ها بودند، گفت: من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر اینها دعا کنند، کوه‌ها از جا کنده می‌شود. از من به شما سفارش که با اینها مباهله نکنید. مسیحیت از بین می‌رود. شما نابود می‌شوید و بلای آسمانی نازل می‌شود و دین شما متزلزل می‌شود. آنها جا زدند و گفتند: نه، ما جرأت نمی‌کنیم. آمدند تسلیم شدند و گفتند: به پیغمبر نفرین نکن، ما حاضر هستیم جزیه بدهیم و مالیات بدهیم، زیر سایه‌ی اسلام و مسلمانان زندگی کنیم ولی مباهله نمی‌کنیم. این آیه که متفق فریقین درباره‌ی اهل‌بیت است. یعنی پیغمبر آنهایی که همراهش بودند، همسران و اصحابش نبودند. حضرت زهرا بودند، امام حسن و امام حسین و مولا علی(ع) و پیغمبر، آیه‌ی قرآن هست «فَمَنْ حَاجَّكَ‏ فِيهِ‏ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» بعد از اینکه حق روشن است، علم آمده باز هم محاجه می‌کنند و احتجاج می‌ورزند و زیر بار نمی‌روند، «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ» به آنها بگو: ما فرزندانمان را می‌آوریم و شما هم فرزندان خود را بیاورید. این آیه ثابت می‌کند در مقابل کسانی که می‌گویند: امام حسن و امام حسین فرزندان پیغمبر نیستند. می‌گویند: فرزندان دختری فرزند نیستند، فرزندان پسری فرزند هستند. امامان ما خیلی به این آیه احتجاج کردند، امام هفتم فرمودند: اگر پیغمبر خواستگاری دخترت بیاید، می‌دهی؟ گفت: نه، چون نوه پیغمبر است. به چه دلیل؟ آیه مباهله، پیغمبر ما فرمود: هر پیغمبری خدا فرزندانش را از صلب پسر قرار داده و برای مرا از صلب مولا علی قرار داده است. یعنی اگر حضرت علی نبود، فرزندان پیغمبر تطهیر نمی‌شدند. این افتخار پیغمبر است. «أبناءنا» ثابت می‌کند فرزندان پیغمبر تا قیامت از طریق دختر ایشان است. «وَ نِساءَنا» آن کسی که منتصب به پیغمبر در میان همه بانوان عالم است، فاطمه زهرا است. «وَ نِساءَكُمْ» حضرت از میان بانوان قط حضرت زهرا را آوردند «وَ أَنْفُسَنا» امام هشتم فرمود: بزرگترین فضیلت در مورد جدمان حضرت علی آیه مباهله است و خیلی زیباست. «وَ أَنْفُسَنا» خدا به پیغمبر امر کند فردا که می‌آیی جانت را هم بیاور. «أنفُسنا» اشاره به کسی دیگر است. یعنی کسی که به منزله‌ی نفس و روح و جان تو است.

فخر رازی می‌گوید: این آیه ثابت می‌کند حضرت علی بر همه انبیاء افضل است. وقتی گفتی: فلانی عین فلانی است، همه کمالاتی که پیغمبر دارد، معرفت، علم، عصمت، طهارت و پاکی و قرب، صریح آیه‌ی قرآن برای حضرت علی هم ثابت می‌شود الا اینکه نبوت خاتمه پیدا کرده و دیگر پیغمبری تمام شده، ولی روح و جان پیغمبر، علی(ع) است.

بارها گفت محمد که علی جان من است *** هم به جان علی و جان محمد صلوات

«أنفسنا» به منزله‌ی جان پیغمبر است یعنی دیگر همه کاره پیغمبر علی(ع) است. لذا این آیه یکی از محکم‌ترین دلیل‌ها برای حقانیت اهل‌بیت است. امروز باید زیاد انفاق کرد. اینکه در غدیر اطعام می‌شود خیلی آثار و برکات دارد و بلاها را دور می‌کند. یک بزرگواری فرمودند: شاگردهایی که تربیت می‌کردم که دفاع از اهل‌بیت بکنند، اینها اطراف و اکناف می‌رفتند. مچ بعضی از افراد را می‌گرفتند و بر حقانیت اهل‌بیت صحبت می‌کردند. پرسیدند: اینها از کجا پشتیبانی می‌شوند، فهمیدند من در قم اینها را یاد می‌دهم. بزرگ اینها فهمید و مرا شناسایی کرد و به قم آمد. گفت: شما چه می‌گویید علی و فاطمه و دائم از اهل‌بیت می‌گویید. گفت: من ترسیدم، ظاهر و باطن این آدم قوی بود. گفت: توسل به حضرت زهرا(س) پیدا کردم. جوان‌های ما در تنگناها توسل به حضرت زهرا داشته باشند. او مادر ماست، تمام اهل‌بیت به ایشان پناهنده می‌شدند. امام باقر و امام صادق وقتی تب می‌کردند مادرشان حضرت زهرا را صدا می‌کردند. ایشان فرمودند: من توسل به حضرت زهرا پیدا کردم و فوری حضرت به من القاء کرد با این آقا آیه مباهله را مطرح کن. گفتم: شما چیزهایی دارید که با هم مشترک هستیم. خدا را قبول دارید، قرآن و پیغمبر را قبول دارید و ما هم قبول داریم. گفتم: آیه‌ی 61 سوره آل عمران به پیغمبر می‌گوید: اگر خواستی بروی با مسیحی‌ها محاجه کنی، «أبناءنا» امام حسن و امام حسین را ببر. «نساءنا و أنفسنا» را ببرد. مگر پیغمبر مستجاب الدعوه نیست؟ چرا، خودش تنها برود! چرا خدا می‌گوید: باید اینها را بیاوری؟ پیغمبر تنها می‌رفت نفرین می‌کرد ولی خدا می‌خواهد اینها معرفی شوند. اگر حسین و حسن و علی نباشد، چه کسی دین پیغمبر را حفظ کرده است. پرچم پیغمبر و توحید را بلند کرده است؟ ما اهل‌بیت را بالا نبردیم، خدا بالا برده است. غدیر و ولایت حضرت علی چیزی نیست که بخواهیم بزرگ کنیم. من بسیار تأسف می‌خورم با این همه تأکیداتی که برای غدیر شده و افرادی که نسبت به غدیر بی تفاوت هستند. غدیر و این ایام را جدی بگیریم و استغفار کنیم. ما دو نوع گناه داریم، یکی گناه فروعات است، گناه بی ولایتی قابل بخشش نیست. نسبت به غدیر و مباهله بی تفاوت نباشیم.

شریعتی: انشاءالله همه مأجور باشید و مشمول نگاه پدرانه‌ی امیرالمؤمنین باشید. یک کتاب تحقیقی است به نام «اسرار مباهله» ماجرای عظیم مباهله بین پیامبر و مسیحیان نجران است و تاریخ 1400 ساله‌ی آن نوشته‌ی جناب آقای محمدرضا انصاری، کتاب دیگری به نام «از نجران تا مدینه» مجموعه داستان است به قلم جناب آقای انصاری، که برای تهیه کتاب می‌توانید هم به 20000303 پیامک بدهید و یا به بخش خرید اینترنتی سایت مراجعه کنید. امروز صفحه 145 قرآن کریم را تلاوت خواهیم کرد.

«وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ‏ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ «132» وَ رَبُّكَ الْغَنِيُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ ما يَشاءُ كَما أَنْشَأَكُمْ مِنْ ذُرِّيَّةِ قَوْمٍ آخَرِينَ «133» إِنَّ ما تُوعَدُونَ لَآتٍ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ «134» قُلْ يا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلى‏ مَكانَتِكُمْ إِنِّي عامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ تَكُونُ لَهُ عاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ «135» وَ جَعَلُوا لِلَّهِ مِمَّا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَ الْأَنْعامِ نَصِيباً فَقالُوا هذا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ وَ هذا لِشُرَكائِنا فَما كانَ لِشُرَكائِهِمْ فَلا يَصِلُ إِلَى اللَّهِ وَ ما كانَ لِلَّهِ فَهُوَ يَصِلُ إِلى‏ شُرَكائِهِمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ «136» وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَكاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَ لِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ»

ترجمه آیات: و براى هر كس بر اساس آنچه انجام داده‏اند درجاتى است، و پروردگار تو از آنچه مى‏كنند غافل نيست. و پروردگار تو بى‏نياز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را مى‏برد و پس از شما هر كه را بخواهد جايگزين مى‏كند، همان گونه كه شما را از نسل قوم ديگرى پديد آورد. به راستى آنچه وعده داده مى‏شويد، آمدنى است و شما نمى‏توانيد (خدا را) ناتوان سازيد (و از كيفر و عدل او بگريزيد). بگو: اى قوم من! بر جايگاه و سيرت خويش عمل كنيد كه من نيز (بر اساس سيرت خويش) عمل مى‏كنم و به زودى خواهيد دانست كه سرانجام آن سراى از كيست، همانا ستمكاران رستگار نمى‏شوند. و (بت پرستان) از آنچه خداوند از كشت و چهارپايان آفريده است، سهمى را براى خدا قرار دادند و به پندار خودشان گفتند: اين قسمت براى خداست و اين قسمت براى (بت‏هايى كه هم) شريكان (خدايند، هم شريك اموال) ما پس آنچه سهم شركا و بت‏ها بود به خدا نمى‏رسيد، ولى هرچه سهم خدا بود به شركا مى‏رسيد، چه بد است آنچه داورى مى‏كنند! و بدين سان (بت‏ها و خادمان بت‏ها كه) شريكان آنها (در اموالشان محسوب مى‏شدند،) كشتن فرزند را براى بسيارى از مشركان (به عنوان قربانى براى بت‏ها) زيبا جلوه دادند تا آنان را به هلاكت كشيده و آيين آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند مى‏خواست چنين نمى‏كردند (و به اجبار جلو آنان را مى‏گرفت)، پس آنان را با دروغ‏هايى كه مى‏بافند واگذار.

شریعتی: به قول آقای شفق؛

دلداده‌ی عشق از صفاتش پیداست *** صدق سخن از صبر و ثباتش پیداست

هرکس که محبت علی در دل اوست *** از گرمی ذکر صلواتش پیداست

حاج آقای فرحزاد: پیغمبر خدا فرمود: کسی که صلوات می‌فرستد، عالم قبر و برزخش نورانی می‌شود. روز قیامت نورانی خواهد بود. کسی که نور دارد در آتش نمی‌رود و در بهشت هم نورانی خواهد بود. طرح خوبی به ذهن دوستان رسیده است اینکه عزیزان به سایت سمت خدا مراجعه کنند، کارهای مهمی که درباره‌ی غدیر و ایام غدیر انجام دادند، به ما گزارش کار بدهند و ما ببینیم چه اتفاقات خوبی افتاده و برای سالهای آینده دستورالعمل قرار بدهیم و هر پیشنهادی که به ذهنشان می‌رسد، مثلاً پزشک‌ها گفتند: ما یک روز ویزیت نمی‌گیریم. تاکسی‌ها گفتند: کرایه نمی‌گیریم. خیلی‌ها گفتند: جنس‌هایمان را پنجاه درصد تخفیف می‌فروشیم. هرکس در هر مسیری توانسته یک قدمی بردارد، به ما گزارش بدهند و طرح‌هایی که می‌شود برای احیای غدیر انجام داد. بنده توفیق داشتم در شهر اسکو، شهر آیت الله میلانی است، چه مردم خوبی دارد. جوانی پای منبر ما در حرم حضرت معصومه بود، یک ماه قبل به ما گفت: من در شهر اسکو می‌خواهم پرچم غدیر را بلند کنم و کاروان شادی راه بیاندازم. همانجا پرچم غدیر را به ایشان دادیم، رفتیم دیدیم یک شهر هفده هزار نفری، تمام مسئولین را بسیج کرده بود. چه مراسم باشکوهی برگزار کردند. این را باید در سرتا سر ایران احیاء کنیم. دوستان ما در مسجد الغدیر اهواز خیلی زحمت کشیدند و چهارده هزار غذا پخش کردند. در کل استان حدود 250 هزار طعام و ضیافت علوی داشتند. از الآن برنامه‌ریزی می‌کنند که سال آینده یک میلیون ضیافت علوی در استان خوزستان که محل تاخت و تاز وهابی‌هاست راه بیاندازند. حدود چهل هزار غذا از 12 ظهر روز غدیر تا 3 نصف شب در قم تقسیم غذا داشتیم. این گزارشات را به ما بدهید. چون امروز هم روز انگشتر بخشی امیرالمؤمنین هست به عدد 110 که یاعلی می‌شود، به 110 نفر از عزیزان انگشتر عقیق یا فیروزه هدیه می‌دهیم. انشاءالله این راهکارها را به دیگران یاد بدهند که بسیار مهم است.

از آیات مهمی که امروز است، در روایت داریم در مدینه و اطراف مدینه یهودی زیاد بود. عده‌ای از یهودی‌ها آمدند به دست پیغمبر خدا مسلمان شدند. یک روز محضر پیغمبر خدا بودند، عرض کردند: یا رسول الله! حضرت موسی کلیم الله بعد از خودش امت را رها نکرد و جانشین معین کرد. یوشع بن نون جانشین حضرت موسی بود، شما چرا وصی و جانشین معین نمی‌کنید؟ تمام انبیاء جانشین داشتند ولی پیغمبر ما جانشین معین نکرده است! آدم بر این حرف غصه بخورد جا دارد. یهودی‌ها گفتند: موسای کلیم جانشین معین کرده و چرا شما جانشین ندارید؟ این آیه آنجا نازل شد. « إِنَّما وَلِيُّكُمُ‏ اللَّهُ‏ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (مائده/55) ولی و قیم و مولای شما خداست، بعد پیغمبر، آنهایی که ایمان آوردند اقامه نماز می‌کنند در حالت رکوع زکات و صدقه می‌دهند. حضرت با جمع یهودی‌ها آمدند به طرف مسجد، یک سائل مسکینی از مسجد بیرون آمد. حضرت فرمود: شما چه کار می‌کردی؟ گفت: من، درمانده و گرفتار بودم، به مسجد رفتم کسی جواب مرا نداد. دلم شکست. نا امید شدم، از مسجد بیرون می‌آمدم آقا اشاره به امیرالمؤمنین کرد، ایشان در حالت رکوع رکعت دوم بود، اگر چهار رکعت را تمام می‌کرد، سائل می‌رفت. به من این انگشتری را هدیه داد. حضرت فرمودند: تکبیر، همه تکبیر گفتند و فرمودند: چه شده؟ حضرت فرمود: این آیه در شأن آقا امیرالمؤمنین نازل شده که ولی شما خداست، پیغمبر و این آقاست.

آیت الله نجم الدین طبسی که از پایه گزاران غدیر هستند و خیلی از اهل سنت به دست ایشان شیعه شدند. ایشان با مذاهب مختلف بحث و گفتگو دارند، کتابخانه ی بزرگی دارند، فرمودند: یکی از علمای آفریقا و اهل سنت دیدن من آمد، با هم صحبت کردیم. کم کم به اعتقادات رسید، گفتم: چرا شما تشیع را انتخاب نمی‌کنید؟ گفت: به چه دلیل؟ گفتم: یک دلیل محکم جریان غدیر است. پیغمبر ما مردم را سه روز نگه داشت و بیعت گرفت. هرکس من مولای او هستم، علی مولای اوست. گفت: ما غدیر را قبول داریم ولی مولا به معنی دوست است. به او گفتم اگر کتاب‌های شما و علمای شما مولا و ولی را به معنی قیم و وصی و جانشین گرفته باشند، قبول می‌کنید؟ گفت: بله. دست انداختند چند کتاب آوردند، نوشته بود: وقتی ابوبکر می‌خواست از دنیا برود بعد از خودش عمر را ولی و مولا قرار داد. گفتم: چطور اگر ابوبکر بگوید: مولا و ولی به معنی امام و سرپرست است اما پیغمبر بگوید: به معنی دوست است؟ انصاف داشته باشیم. حقانیت اهل‌بیت مثل روز روشن است. به فکر رفت و گریه کرد و فرمود: شما درست می‌گویید. اقرار به تشیع کرد و گفت: سه میلیون طرفدار خود را در آفریقا شیعه می‌کنم.

شریعتی: خوشا به حال آنهایی که امسال از این فرصت استفاده کردند و در احیای غدیر گام برداشتند. انشاءالله برای غدیر سال آینده سنگ تمام بگذاریم.

حاج آقای فرحزاد: میثم تمار حتی بر روی دار فضایل حضرت علی را می‌گفت. ام سلمه می‌گوید: من بارها شنیدم که پیغمبر سفارش تو را به حضرت علی کرد. چند روز قبل از عاشورا میثم را به شهادت رساندند. بر روی دار از غدیر و مولا علی حمایت کرد. خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق مولا امیرالمؤمنین، ما را در احیای امر ولایت مولا موفق بفرما. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان و ما را برای احیای اربعین و مراسم محرم توفیق مرحمت بفرما. مریض ‌ها شفا عنایت بفرما. آنهایی که شغل ندارند، همسر و اولاد و مسکن ندارند، به آنها مرحمت بفرما. رفع هم و غم و گرفتاری از همه بگردان.

شریعتی: یک اخم مرتضی علی و ختم غائله *** اینگونه شد خلاصه‌ی روز مباهله

«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین»