main logo of samtekhoda

98-05-21-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد- سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای بیستم (مکارم الاخلاق) - یادآوری مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای بیستم (مکارم الاخلاق) - یادآوری مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 21-05- 98
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
عمری به جز بیهوده بودن صرف نکردیم *** تقویم‌ها گفتند و ما باور نکردیم
در خاک شد صد غنچه در فصل شکفتن *** ما نیز جز خاکستری بر سر نکردیم
دل در تب لبیک تاول زد ولی ما *** لبیک گفتن را لبی هم تر نکردیم
حتی خیال نای اسماعیل خود را *** همسایه با تصویری از خنجر نکردیم
بی دست و پا تر از دل خود کس ندیدم *** زان رو که رقصی با تن بی سر نکردیم
سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان، عید قربان، روز گذشتن از جان و نفس بر شما مبارک باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. عید قربان و شروع ایام جشن‌های بزرگ غدیر را تبریک می‌گویم. انشاءالله خدای متعال توفیق بدهد، موج قربانی که بهترین اعمال عید قربان است و سنت مؤکد است راه بیافتد. تشکر می‌کنم از عزیزانی که قربانی کردند و در جای جای میهن اسلامی قربانی کردند، تا غروب آفتاب امروز هم فرصت هست، انشاءالله بر همه مبارک باشد و از الآن خودمان را برای جشن‌های باشکوه غدیر آماده کنیم.
شریعتی: در محضر صحیفه سجادیه و دعای مکارم الاخلاق هستیم.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.  
بخش دیگر از فرمایش آقا امام سجاد، می‌فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» صلوات در فرازهای این دعا بسیار تکرار شده است. «وَ أَبْدِلْنِي‏ مِنْ‏ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ» خدایا به جای کینه‌ورزی‌های اهل کینه به من توفیق محبت به آنها را بده. هنر مهم این است که بتوانیم در مقابل بدها خوبی کنیم. «وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ» آنهایی که به من حسادت می‌ورزند، می‌خواهند زیر پای مرا خالی کنند، با اینها مودت و دوستی کنم. در مقابل حسادت ورزی‌ها اظهار دوستی کنم. «وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ» خدایا به من توفیق بده تبدیل کنم بدگمانی که به خوب‌ها دارم به وثوق و اطمینان. خیلی وقت‌ها انسان به افراد صالح و شایسته بدگمان است و چقدر روابط را به هم می‌زند.
اینکه غیبت از یک رابطه نامشروع بدتر است، شما به آقای الف خوش‌بین هستی، بنده اگر درباره‌ی فلانی که شما به او اطمینان داری، عیبی را آشکار کنم، شما تا چهل سال دیدت نسبت به او عوض می‌شود. لذا خیلی گناه بزرگی، غیبت یعنی آنچه هست را شما افشاء کنی. لذا حضرت می‌فرماید: خدایا به من کمک کن که بدبینی‌هایی که به افراد صالح دارند تبدیل به وثوق و اطمینان شود. «وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ» عوض دشمنی کسانی که با من نزدیک هستند و رابطه دارند، من ولایت و محبت و دوستی به آنها پیاده کنم. «وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ» به جای نافرمانی‌هایی که فامیل و بستگان من با من دارند، من برّ و نیکی و احسان کنم. چون هفته گذشته چند جمله مهم صحیفه سجادیه در مورد غرور و تکبر و خودخواهی بود، با امروز هم که عید قربان است تناسب کامل دارد. یک بخشی از این را عرض کنیم و بعد هم مناسبت‌هایی که این ایام زیاد است، از عید قربان تا محرم دیگر شهادت و وفات نداریم. دیگر مقداری جشن و شادی‌ها را بیشتر کنیم و زود به استقبال محرم نرویم. از ایام غدیر و عید مباهله در حق اهل‌بیت و امام حسین و حضرت زهرا جفا کردیم. اینکه عید غدیر را کمرنگ برگزار کنیم. فرمودند: در شادی ما شاد باشید و در غم ما غمگین باشید. حضرت رضا(ع) در روایتی که مفصل برای کربلا و عزاداری صحبت کردند، «ان کنتَ باکیاً» فرمود: «يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي‏ الدَّرَجَاتِ‏ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» پسر شبیب دوست داری در اعلی درجه بهشت با ما چهارده معصوم همنشین باشی، سه تا کار کن. در غم ما غمگین باش و در شادی ما شاد باش. یعنی عید غدیرو قربان شادی کن، مباهله شادی کن. ابتدای کربلا غدیر است. غدیر از عاشورا و اربعین بالاتر است. غدیر را باید بسیار پررنگ و پرشور برگزار کنیم. امام هشتم فرمود: اگر کسی سنگی را دوست بدارد با او محشور می‌شود.
عید قربان که بزرگترین عید مهم و مذهبی و دینی ماست، ما چهار عید مهم داریم که یکی عید قربان است. اعمال مهمی دارد مثل غسل و زیارت امام حسین که سفارش ویژه شده است. نماز عید و تکبیرات بعد از نماز ولی امام باقر(ع) فرمودند: افضل اعمال عید قربان، قربانی کردن است. باید چهارپا باشد مرغ و خروس نمی‌شود. چرا مؤکداً دستور به قربانی دادند؟ شرطش حاجی بودن نیست، هرکس تمکن دارد. قربانی کردن یک پیام دارد و یک نمادی است، اینکه نفس مؤمن در عالم ملکوت و عالم بالا به صورت گوسفند است. منافقین و ظالم‌ها به صورت روباه و سگ است. گوسفند برکت دارد و بی آزار است. بعضی حیوان‌ها هست زاد و ولدشان چهارقلو است ولی تولیدشان زیاد نیست. خدا در گوسفند یک برکت گذاشته است. می‌گوید: قربانی کردن گوسفند نماد این است که نفست را، هوا و هوس خود را در راه خدا از بین ببری. من را می‌شکنی، چرا حضرت ابراهیم عید قربان نامش به او گره خورده است؟ چون حضرت ابراهیم ایثار و فداکاری کرد. در زمان او موحدی نبود، دید یک نفر می‌گوید: «سُبُّوحٌ‏ قُدُّوسٌ‏ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوح‏» گفت: تو چه کسی هستی که نام محبوب من، عزیز مرا می‌بری؟ من نصف گوسفندانم برای تو، یکبار دیگر بگویی همه گوسفندانم برای تو. گفت: یکبار دیگر بگویی من خودم چوپانت می‌شوم. جبرئیل امین گفت: از طرف خدا آمدم امتحانت کنم. چقدر ما حاضر هستیم برای محبوبمان و عید غدیر خرج کنیم؟ اهل‌بیتی که همه هستی خود را برای ما گذاشتند. امتحان دیگر در مورد فرزندشان اسماعیل بود که خدا امر کرد عزیز دل بند تو در سن بالا، بعد از عمری بچه‌دار شدی، او را هم در راه من قربانی کنی. حضرت ابراهیم به قصد قربانی آمد ولی خداوند امر کرد نبر و بعد گوسفند از بهشت آمد و این نمادی شد که از تعلقات خود بگذریم و قربانی کنیم و از آن امتحان سربلند بیرون بیاییم.
به ما می‌گویند: یک پنجم خمس بدهید، دست و پای ما می‌لرزد. بچه‌ام را بدهم و به جبهه بفرستم راحت‌تر است. اما به پدر بگویند: خودت سر بچه‌ات را ببر، سخت است. حاضر نیستیم از پول بگذریم. بچه‌مان را فدا کنیم. امتحان سوم اینکه بت‌ها شکست و گفتند: باید خودت را در آتش بیاندازی. اگر حضرت ابراهیم می‌دانست که آتش گلستان می‌شود که صحنه‌سازی و تئاتر بود، این هنر نیست. حضرت ابراهیم می‌دانست که لحظات بعد خاکستر می‌شود ولی رفت. این خیلی مهم است. در راه خدا از مال و جان و فرزند و آبرو بگذریم، خودخواهی‌هایمان، نفسمان را بگذاریم. در عید قربان تجلی در کوه طور شد، از اول ذی القعده یک اربعین، عید قربان خدای متعال بر حضرت موسی کلیم تجلی کرد، نور الهی که به کوه تجلی کرد، کوه متلاشی شد، هفتاد نفر بنی اسرائیل همراه او بودند، مردند از تجلی نوری که به کوه زده شد، خود حضرت موسی هم بیهوش شد. «فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً فَلَمَّا أَفاقَ قالَ سُبْحانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ» (اعراف/143) کوه هم متلاشی شد، روز جلوه کردن خدا بر قلب مؤمن است و مؤمن هم از جان و مال و فرزندش بگذرد. اگر انسان سر دوراهی‌ها با خانمش بگو مگو دارد، با دوستش، رفیقش، ارباب رجوعش، گذشت کند و کوتاه بیاید. یک جایی اراذل و اوباش است، ما یک حدیث داریم که عفو برای مُصِر به کاری بی انصافی است. یک کسی که می‌گوید: اگر مرا رها کنی، باز هم آدم می‌کشم. اما واقعاً جاهایی که گفتند: عفو کن، قابل اصلاح است. جاهایی که پیغمبر و امام عفو می‌کردند، اگر عفو نکنیم دائم باید درگیر باشیم. اگر عفو و گذشت کنیم خیلی زیباست.
یک استاد اخلاق و عرفانی بود، شاگردهای زیادی تربیت می‌کرد. یک شاگرد دچار مشکلی شد و بیست سال به مسافرت رفت و بعد از بیست سال برگشت. خیلی حسرت می‌خورد که بیست سال نبودم. به استادش گفت: من بیست سال سر درس شما نبودم. می‌شود خلاصه و چکیده آن بیست سال را به من انتقال بدهید؟ فرمود: بله. فرمودند: خلاصه همه درس‌های اخلاق و عرفان، در یک جمله بسیار کوتاهی است که روی ناخن هم می‌توانی بنویسی. «ذبِّح نفسک و الا فلا» نفست را قربانی کن،    من را زیر پا بگذار و پرچم خدا را بلند کن. تا خدا یک قدم بیشتر نیست. هرکس روی خودش پا گذاشت رستگار شد. خلاصه‌ی همه اخلاق و عرفان این است که خودت را قربانی کن وگرنه اگر میلیون‌ها سال عبادت کنی، هرکاری کنی دور خود می‌چرخی. اصلاً امیدوار نباش. شیطان میلیون‌ها سال عبادت کرد، سر امتحان خدا گفت: به بهتر از خودت سجده کن، نکرد و خودش را زیر پا نگذاشت. مرحوم دولابی می‌فرمودند: بعضی هفتاد سال است دور خود می‌چرخند. در کار خودش است و نمی‌خواهد خدا را راضی کند، می‌خواهد خودش را راضی کند. صرف نظر کن برای خدا و خدا را باش و خود را نباش. تمام غصه‌های ما و غم‌های ما این است که چرا حرف من نشده و حرف خدا شده است؟ می‌جنگیم و با خدا قهر می‌کنیم، چون حرف ما را پیاده نکرده است.
خدا به حضرت ابراهیم فرمود: «أسلِم» تسلیم شو، «أَسْلَمْتُ‏ لِرَبِ‏ الْعالَمِين‏» (بقره/131) تسلیم، حضرت امیر فرمود: من اسلام را طوری معنا کنم که هیچکس معنا نکرده باشد. «اسلام هو التسلیم» است. «أسلم» یعنی تسلیم خدا شو، خودت را در اختیار خدا قرار بده. مثل کسی که در جنگ دست بالا می‌کند و می‌گوید: تسلیم هستم. بعضی از ما هفتاد سال با خدا می‌جنگیم. چرا برای من نشد؟ چرا خدا به من پسر نداد؟ کم داد، زیاد داد؟ آخر هم همان شود که خدا می‌خواهد. مرحوم دولابی می‌فرمود: لات‌ها می‌گویند: باید لُنگ بیاندازی. لُنگ یعنی تسلیم شوی. ایشان فرمودند: هرچه سرمایه داری، عقل و فکر داری لُنگ بخر و در راه خدا لُنگ بیانداز. «إِنِّي وَجَّهْتُ‏ وَجْهِيَ‏ لِلَّذِي فَطَرَ» (انعام/79) من وجه و قلبم را به کسی می‌دهم که مرا خلق کرده، «حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (انعام/79) بزرگترین تعریفی که خدا از حضرت ابراهیم می‌کند، می‌گوید: مشرک نبوده است. این تعریف است. بزرگترین تعریف است. مشرک نبوده یعنی خدا را در همه جا بر خودش و نفسش و دیگران مقدم می‌کرد. شرک واقعی این است. در جاهایی که من را بر خدا مقدم می‌کنم. خدا می‌گوید: این کار را بکن، می‌گویم: نه، غرور خود را بشکنیم.
روایت بسیار زیبایی داریم، حضرت عیسی(ع) خیلی پیامبر بزرگی است. شاید بیشترین پیروی که روی کره‌ زمین داشته باشند مسیحی‌ها باشند. پیروان حضرت عیسی که بعد از آمدن پیغمبر ما دین انبیای دیگر منسوخ است و باید پیغمبر ما را قبول کنند، ولی قرآن می‌گوید: نصاری به ما نزدیک‌تر هستند. در زمان ظهور آقا بیشتر از همه مسیحی‌ها گرایش به امام زمان می‌کنند، چون حضرت عیسی(ع) ظاهر می‌شود و با امام زمان بیعت می‌کند و جزء خدمتگزاران و سربازان امام زمان است، مسیحی‌ها همه ایمان می‌آورند و زود تسلیم می‌شوند. حضرت عیسی سن بالایی نداشتند، همسر نداشتند و ازدواج نکردند، خانه و زندگی نداشتند. یکسری حواریین جمع شدند و کمک حضرت کردند. حضرت عیسی خیلی با اینها یگانه بود و کمک اینها می‌کرد. یک روز حضرت عیسی به حواریین فرمودند: من یک خواسته‌ای از شما دارم. امر نمی‌کند با اینکه پیغمبر اولوالعزم است. دعا یعنی من التماس می‌کنم، نه اینکه ما آمر باشیم. گفت: من حاجت دارم، می‌شود حاجت مرا برآورده کنید. شاید اگر می‌دانستند چه می‌خواهد بگوید قبول نمی‌کردند. گفتند: در خدمت هستیم! فرمودند: همه بنشینید، رفتند ظرف آب آوردند، فرمودند: می‌خواهم پای همه شما را بشویم. گفتند: خجالت می‌کشیم. امام رضا حمام رفتند، یک کسی حضرت را نمی‌شناخت، حضرت با کمال متانت کیسه‌کشی کردند!! عیسی روح الله و نماینده خدا، پای شاگردان خود را می‌شوید. خیلی خجالت کشیدند، حضرت فرمودند: همانطور که در سنگ سفت گیاه نمی‌روید، بذر پاشیده نمی‌شود. بلکه در خاکی که نرم است گیاه رویش دارد، قلب‌هایی که مغرور و متکبر است، درونش خیر و برکت و علم و معارف الهی رویش ندارد. قلبی که متواضع است، حکمت و معارف و حقایق در آن رویش دارد. آدم‌های مغرور و متکبر به درد تازیانه‌ی جهنم می‌خورند.
شریعتی: «اللهم اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمه و اهل التقوی و المغفره، اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمدٍ صلی الله علیه و آله ذُخرا و شرفا و کرامتاً و مزیدا أن تصلی علی محمد و آل محمد و أن تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمد و آل محمد» انشاءالله به حق این روز عزیز آن خیری که خداوند متعال به پیامبر و اهل‌بیتش عنایت کرده نصیب فرد فرد ما شود و همه مشمول توجهات اهل‌بیت(ع) باشیم. امروز صفحه‌ی 131 قرآن کریم، آیات 28 تا 35 سوره مبارکه انعام را تلاوت خواهیم کرد.
«بَلْ بَدا لَهُمْ ما كانُوا يُخْفُونَ‏ مِنْ‏ قَبْلُ وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ «28» وَ قالُوا إِنْ هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ «29» وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ وُقِفُوا عَلى‏ رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ قالُوا بَلى‏ وَ رَبِّنا قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ «30» قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللَّهِ حَتَّى إِذا جاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا يا حَسْرَتَنا عَلى‏ ما فَرَّطْنا فِيها وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلى‏ ظُهُورِهِمْ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ «31» وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ «32» قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا يُكَذِّبُونَكَ وَ لكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآياتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ «33» وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ «34» وَ إِنْ كانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْراضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقاً فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّماً فِي السَّماءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى‏ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْجاهِلِينَ»
ترجمه آیات: (چنين نيست،) بلكه آنچه (از كفر و نفاق) قبلًا (در دنيا) پنهان مى‏كردند، (در آن روز) برايشان آشكار شده و اگر آنان (طبق خواسته و آرزويشان) به دنيا بازگردانده شوند، بى‏گمان باز هم به آنچه از آن نهى شده‏اند بازمى‏گردند و آنان قطعاً دروغگويانند. و گفتند: جز زندگى دنيوى ما، هيچ زندگى ديگرى نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمى‏شويم. و اگرببينى آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده‏اند، (خدا) مى‏فرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ مى‏گويند: بلى، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او مى‏فرمايد: پس به كيفر كفرورزى‏ها و كفران‏هايتان، عذاب را بچشيد. قطعاً كسانى كه ديدار خداوند (در قيامت) را تكذيب كردند زيانكار شدند، همين كه ساعت موعود ناگهان به سراغشان آيد، در حالى كه بار سنگين گناهان خويش را بر پشتشان مى‏كشند، گويند: دريغا از آن كوتاهى‏هايى كه در دنيا كرده‏ايم، آگاه باشيد كه چه بد بارى است آنچه به دوش مى‏كشند. و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و البتّه خانه‏ى آخرت، براى تقوا پيشگان بهتر است. آيا نمى‏انديشيد؟ البتّه ما مى‏دانيم كه آنچه مى‏گويند، تو را اندوهناك مى‏كند، (ولى غم مخور و بدان كه) آنان (در واقع) تو را تكذيب نمى‏كنند، بلكه (اين) ستمگران آيات خدا را انكار مى‏كنند. و همانا پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند، ليكن در برابر آنچه تكذيب شدند و آزار ديدند صبر كردند، تا يارى ما به آنان رسيد. (تو نيز چنين باش زيرا) براى كلمات (و سنّت‏هاى) خداوند، تغيير دهنده‏اى نيست. قطعاً از اخبار پيامبران براى تو آمده است (و با تاريخ آنان آشنا هستى). و اگر اعراض و بى‏اعتنايى آنان (كافران) بر تو سنگين است (و مى‏خواهى به هر وسيله آنان را به راه آورى، ببين) اگر بتوانى سوراخى در زمين يا نردبانى در آسمان بجويى تا آيه‏اى (ديگر) برايشان بياورى (پس بياور ولى بدان كه باز هم ايمان نخواهند آورد) و اگر خدا خواسته بود همه‏ى آنان را بر هدايت گرد مى‏آورد (ولى سنّت الهى بر هدايت اجبارى نيست) پس هرگز از جاهلان مباش.
شریعتی: عید بر شما مبارک باشد، انشاءالله به برکت نام و یاد امیرالمؤمنین بهترین‌ها برای شما رقم بخورد. از فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: در همه ایام خصوصاً مناسبت‌ها خیلی به جا هست آدم هدیه به چهارده معصوم و اموات خودش، مؤمنین و مؤمنات، سلامتی مریض‌‌ها، صلوات برای همه کارها گره گشاست. مرحوم آیت الله بهجت فرمودند: صلوات را به نیت همه خاصیت‌هایش بگویید و ما گشتیم و گشتیم ذکری از این بهتر پیدا نکردیم. امام صادق(ع) فرمود: «مَنْ‏ صَلَّى‏ عَلَيَ‏ مَرَّةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صلاةٍ فی أَلْفَ صفٍّ من الملائکه» کسی یکبار بر پیغمبر صلوات بفرستد، خدای متعال هزار صلوات رحمت نازل می‌کند با هزار صف از ملائکه به کسی که یکبار صلوات بفرستد.
شریعتی: انشاءالله گره‌های ما به برکت همین ذکر صلوات باز شود و ما همنشین پیغمبر در بهشت باشیم. هشت روز تا غدیر مانده است. خوشا به حال کسانی که برای این ایام برنامه‌ریزی کردند.
حاج آقای فرحزاد: ماه ذی الحجه مناسبت در رابطه با اهل‌بیت خیلی زیاد است، کتاب ماه ولایت که پارسال معرفی کردیم، مناسبت‌ها را جمع‌آوری کردند، پرچم‌هایی هم که تهیه شده را بیایند کار کنند و کارهای فرهنگی انجام بدهند که این مناسبت‌ها احیاء شود. بیست مناسبت مهم در رابطه با اهل‌بیت هست که چند مورد را عرض کنم. دیروز روز عرفه بود، روز سدّ الابواب یعنی وقتی پیغمبر مسجد ساختند، همه خانه‌هایشان را دور مسجد درست کردند و ورودی درهایشان را به مسجد گذاشتند. بدن نجس و گاهی جنابت، به مسجد می‌آمدند. جبرئیل آمد و فرمود: خداوند می‌فرماید: همه درها را به مسجد ببندید، الا در خانه‌ی پیغمبر و مولا علی(ع). «و سدّ الابواب الا باب» این پیام دارد این خانواده حسابشان جداست. در به سوی خدا و پیغمبر غیر از در خانه علی و پیغمبر بسته شده است. امروز که عید قربان است اعلان سوره‌ی برائت به دست با کفایت مولا علی(ع) است که پیغمبر، ابوبکر را فرستادند سوره برائت را در مکه که هنوز مشرکین و کفار بودند، تلاوت کنند. جبرئیل امین نازل شد، خدای متعال می‌فرماید: این پیغمبر این کار فقط کار خودت یا کسی که به منزله‌ی جان توست که مولا علی است، کار کسی دیگر نیست. مکه پر از دشمن بود، اگر حمله می‌کردند، کسی که ضعیف باشد، فرار می‌کند. لذا امیرالمؤمنین را فرستادند و سوره‌ی برائت را از ابوبکر گرفتند. خود مولا علی رفتند و فرمودند: من وقتی مکه رفتم که مردم به خون من تشنه بودند و در جنگ‌ها بزرگان آنها را کشته بودند ولی با کمال صلابت و شجاعت، از مشرکین و کفار اعلان برائت کردند.
روز عید قربان در منا پیغمبر خدا که بارها حدیث ثقلین را بیان کردند، حدیث ثقلین را در میان امت بیان کردند که من سال آینده، حج آخری پیغمبر، حجة البلاغ بوده است. چون تبلیغ ولایت مولا علی(ع) را کردند. حجة الوداع هم می‌گویند چون آخرین حج پیامبر بود. فرمودند: من در سال آینده در جمع شما نیستم ولی دو گوهر ارزشمند را در میان شما می‌گذارم که اینها از هم جدا نمی‌شوند. انگشتانشان را به هم چسباندند. «کتاب الله و عترتی» مادامی که به این دو می‌چسبید    و متمسک می‌شوید، هیچوقت گمراه نمی‌شوید. در پاسخ به آنهایی که گفتند: «حسبنا کتاب الله» قرآن کافی است. این همه روایات و آیات، «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي‏ لِلَّتِي‏ هِيَ أَقْوَمُ» (اسراء/9) «هی أقوم» چه کسی است؟ ولایت امیرالمؤمنین و مولا علی است. تجسم قرآن در پیغمبر و اهل‌بیت تجلی پیدا کرده است. بعد از عید قربان و روز عید قربان، ودایع و امانت‌های انبیای گذشته را به امیرالمؤمنین تحویل دادند، مثل عصای حضرت موسی و انگشتر سلیمان پیغمبر، بعد از عید غدیر جبرئیل نازل شد و فرمود: ای پیغمبر، خدا امر کرده «سلموا عَلی علیٍ بامرة المؤمنین» تنها کسی که شایستگی این را دارد که لقب بلند امیرالمؤمنین زیبنده و مخصوص اوست، ویژه حضرت علی(ع) است و قافله سالار اولین و آخرین مؤمنین است. لذا اصحاب را جمع کردند که هرکس در محضر پیغمبر بود به مولا امیرالمؤمنین سلام بدهند «السلام علیک یا امیرالمؤمنین».
در همین ایام اتفاق زیبایی که گفته، پیغمبر خدا دعا کردند که خدایا محبت مولا علی را در دل مؤمنین و هیبت او را در دل منافقین قرار بده. آیه آخر سوره حضرت مریم نازل شد، «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ‏ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/96) وُد بیشتر از محبت است. خدایا آنهایی که ایمان دارند و عمل صالح می‌کنند، محبت مولا علی را در وجود اینها قرار بده. در ذرات وجود ما محبت علی(ع) قرار دارد. «جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علیه السلام» چهاردهم این ماه اعطای فدک به امر الهی به حضرت فاطمه زهرا(س) است. پانزدهم ماه ولادت سرتا سر نور امام هادی، زیارت جامعه کبیره، زیارت غدیریه که خیلی زیارت مهمی است.
شریعتی: کتاب «ماه ولایت» را مجدد در سایت و کانال قرار خواهیم داد تا دوستان بیشتر استفاده کنند و بهره‌مند شوند. در سایت ما می‌توانید به قسمت خرید اینترنتی کتاب مراجعه کنید و یا به 20000303 پیامک بدهید.
حاج آقای فرحزاد: برای تهیه‌ی پرچم هم پیامک بدهند، این پرچم بزرگ برای عتیه‌ی علویه است که ما از آستان مقدس نجف اجازه کتبی گرفتیم و زیر پرچم را امضاء کردند و این را هدیه به کاروان‌های غدیر می‌کنیم که روز غدیر بیرون بیایند. برای تهیه‌ی پرچم کوچک هم به 20000303 پیامک بدهید و شما را راهنمایی خواهند کرد.
شریعتی: خیلی‌ها می‌پرسند امسال برای غدیر چه کار کنیم که دل دیگران را هم شاد کنیم و این مناسبت یک مناسبت ویژه شود.
حاج آقای فرحزاد: یکی از پیشنهادی خوبی که در احیای امر غدیر و مناسک غدیر خوب است احیاء شود اطعام است. شب عید غدیر، ظهر غدیر و شام غدیر، افطار غدیر، اطعام دادن بسیار پسندیده است. من دهها میلیون جایزه می‌دهم که کسی روایتی بیاورد معادل اطعام غدیر به این عظمت و فوق العادگی روایت داشته باشیم. اطعام غدیر از عاشورا، از اربعین و از اعیاد دیگر و مبعث، شب‌های قدر بالاتر است. یک روایت می‌فرماید: کسی که به یک مؤمن طعام بدهد مثل این است که 124 هزار پیغمبر را طعام داده است. اگر امام زمان فقط منزل ما بیاید، چه می‌شود؟ از خوشحالی باید هزار بار جان بدهیم. در روایتی دیگر داریم که 200 هزار صدیق و انبیاء و پیغمبر و مؤمنین را اطعام داده است. عظمت اطعام غدیر را درک نمی‌کنیم و برکاتی که نصیب انسان‌ها می‌شود. بسیار پیام دادند ما اول ده کیلو برنج دادیم و سالهای دیگر چندین دیگ بار کردیم و بعضی شهرها سی هزار و پنجاه هزار اطعام می‌دهند. برای امیرالمؤمنین باید سنگ تمام گذاشت.
امسال دوستان بیایند، همسایه‌ها و آشناهای نزدیک، چون در شهرهای بزرگ روابط ضعیف شده است و یکی از آداب غدیر به زیارت همدیگر رفتن است. هفتاد هزار فرشته می‌آیند برای کسی که در عید غدیر به دیدن یک مؤمنی برود. این دید و بازدید به فامیل و همسایه‌ها و علما و سادات کم شده است. بیاییم همسایه‌هایمان را اطعام بدهیم به عشق امیرالمؤمنین و یک کتاب و پرچم هم بگذاریم، یک هدیه‌ی فرهنگی هم بدهیم. این هم صمیمیت ایجاد می‌کند، این اطعام همسایه‌ها و نزدیکان را احیاء کنیم و بذر محبت غدیر را در دلها بکاریم. غدیر اینقدر مهم است که امام صادق فرمود: «لعلک تری ان الله خلق یوماً افضلمن غدیر ٍخم» شما فکر می‌کنید در عالم هستی روزی بالاتر از غدیر خم خدا خلق کرده است؟ حضرت سه بار فرمود: «لا والله، لا والله، لا والله» نه به خدا قسم! روزی بالاتر از غدیر خم را خدا خلق نکرده است. روزی است که همه انبیاء وصی تعیین کردند. همه‌ی انبیاء جانشین داشتند اما با کمال تأسف بگوییم که پیغمبر ما جانشین نداشته است!!! چنین چیزی می‌شود؟ حضرت موسی چهل شب می‌خواهد به کوه طور برود، «وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي‏» (اعراف/142) تو جای من باش، یک چوپان گله را رها می‌کند به امان خدا؟ یک پدر خانه را رها می‌کند برود؟ چنین چیزی نمی‌شود. همه انبیاء جانشین داشتند و در همه تاریخ و قرآن ما ثبت است. فرمود: عید بزرگ خداست. امام هشتم(ع) فرمودند: «وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ‏ النَّاسُ‏ فَضْلَ‏ هَذَا الْيَوْمِ بِحَقِيقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّات‏» اگر مردم عظمت غدیر خم را درک می‌کردند، ملائکه الهی روزی ده بار با اینها مصافحه می‌کردند. فرمودند: من نمی‌توانم فضایل غدیر را بگویم. امامان ما مبالغه ندارند. ما غدیر را به اندازه‌ی شب چله، عید نوروز و به اندازه‌ی مناسبت‌های ملی و مذهبی جشن نمی‌گیریم.
دیروز روز عرفه بود، شبکه یک از مکه، شبکه دو از شیراز و شبکه سه از کربلا، والله غدیر از عرفه مهمتر است. شما برای شیرخوارگان، جمعه اول محرم برنامه می‌گذارید. چرا کاروان‌های غدیر و شادی را پخش نمی‌کنید؟ کاروانی که از حرم تا جمکران راه می‌اندازیم یکی از شبکه‌ها پخش نمی‌کند. بیاییم غدیر را معرفی کنیم، غدیر هویت تشیع ماست. رسانه و مردم خیلی نقش دارند. خطبه‌ی غدیر را پخش کنید که خیلی برکات و آثار دارد. پیغمبر ما وقتی مولا علی(ع) را منصوب کردند هم دعا کردند و هم نفرین کردند. قطعاً ما معتقد هستیم دعا و نفرین پیغمبر بلا شک اجابت می‌شود و یک امر تکوینی است. پیغمبر خدا فرمودند: خدایا هرکس علی را یاری کرد، او را یاری کن. «و اخذل» خذلان را ما فکر می‌کنیم این است که شمشیر برداریم و مقابل حضرت علی بایستیم، خذلان یعنی یاری نکردن، یعنی نسبت به غدیر بی تفاوت باشیم. مسائلی که در اولویت آخر است اول بیاوریم و غدیر را آخر ببریم. ما نسبت به غدیر و احیای غدیر کاری کنیم و از عید قربان تا عید مباهله این ایام را برگزار کنیم. ما در مشهد در صحن جامع خدمت عزیزان هستیم، در حرم حضرت معصومه هم پانزده شب مراسم مفصل شادی داریم و هر شب به دو نفر برای کربلا جایزه می‌دهیم.
شریعتی: بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم.
«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»