main logo of samtekhoda

98-05-14-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد-سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای بیستم (مکارم الاخلاق)


برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای بیستم (مکارم الاخلاق)

كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 14-05- 98

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

اوصاف تو از ابتدا تا انتها نور *** آئینه‌ای، آئینه‌ای سر تا به پا نور

آئینه‌ای و خلق حیران صفاتت *** تابیده بر جان تو از ذات خدا نور

چشمی که توفیق تماشای تو را داشت *** جسم تو را جان دیده و جان تو را نور

در حلقه‌ی عشاق تو ای صبح صادق *** بر هر لبی گل کرده یا قدوس و یا نور

قرآن وصفت سوره سوره با شکوه است *** فرقان، نبأ، یوسف، قیامت، هل أتی نور

از کعبه تا مسجد، مسیر روشن توست *** از آسمان تا آسمان از نور تا نور

خورشیدی و بر شانه‌ی خورشید رفتی *** فریاد می‌زد آسمان نورٌ علی نور

تو بو تراب و همسر تو مادر آب *** اصل شما، وصف شما، نسل شما نور

پایان کار دشمنان توست با نار *** آغاز کار دوستان توست با نور

در مدح تو چشم غزل روشن که دیده است *** وصف تو را از ابتدا تا انتها نور

«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین» سلام می‌کنم به همه بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان، ایام بر شما مبارک باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.

حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. ماه ذی الحجه را تبریک می‌گویم. از شما تشکر می‌کنم که فضا را با نام و یاد امیرالمؤمنین روشن می‌کنید. قبل از اینکه بحث را شروع کنم اشاره‌ای به دهه اول ذی الحجه داشته باشم. دهه‌ی اول ذی الحجه در چند جای قرآن اشاره شده که «والفجر و لیالِ عشر» خدا به این ده شب قسم خورده است. نمازی که بین مغرب و عشا کسی بخواند با حاجی‌ها شریک است. دعاهایی که در روزها وارد شده مخصوصاً دعای مولا علی(ع)، «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ‏ الْبُحُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ‏ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَ الشَّجَرِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فِي‏ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ‏ وَ فِي‏ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ‏» دعای زیبایی است، حداقل ده بار و طولانی هم نیست. روزه گرفتن دهه اول غیر از عید قربان که حرام است، مستحب است. پیغمبر فرمودند: دعا و عبادت در هیچ ایامی مثل دهه اول ذی الحجه اینقدر محبوب خدا نیست. روز جمعه شهادت امام باقر(ع) است و اهمیت دارد و انشاءالله در مجالس شرکت کنیم.

شریعتی: خوشا به حال آنهایی که دلشان سرشار از محبت آقاست و انشاءالله زیارت حضرت در نجف اشرف نصیبشان شود. مهمان سفره‌ی ناب صحیفه سجادیه هستیم. دعای مکارم الاخلاق را می‌شنویم.

حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

حضرت سجاد(ع) در فراز دیگر می‌فرماید: «اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ‏ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّي إِلَّا أَصْلَحْتَهَا» خدایا اگر خصلت زشتی در من هست، کمک کن و مرا رها نکن تا این خصلت بد را اصلاح کنم. کسی که مغرور است و متکبر است اگر اینجا خودش را اصلاح نکند، آنجا خیلی سخت است. در دعای سحر ماه رمضان هست «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خُشُوعَ‏ الْإِيمَانِ‏ قَبْلَ خُشُوعٍ الذُّلِّ فِي النَّارِ» خدایا این شکستگی نفس من، خشوع و خضوع را به من مرحمت کن، با ایمان و باورها خودم را بشکنم قبل از اینکه با آتش جهنم شکسته شوم. اینجا کسی اصلاح کند راحت است ولی آنجا باید خیلی فشار و عذاب ببیند آیا بشود یا نشود. لذا می‌گوید: خدایا هیچ خصلت عیب‌ناکی در من نیست الا اینکه به لطف و کرمت اصلاح کن. «وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا» هیچ عیبی که موجب سرزنش من باشد در من نباشد الا اینکه تو اصلاحش کنی و عیب‌های ما را تبدیل به حسنه کنی. «وَ لَا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا» بعضی صفات خوب دارند ولی صفت خوبشان کامل نیست، کامل کن. اگر کرامت اخلاقی در من هست، ده درجه است صد درجه کن. اگر کرامت‌های اخلاقی من ناقص است، در این دنیا کامل و به اتمام برسان.

در دعاهای قبلی سه چهار مورد حضرت در مورد تکبر و غرور و تفاخر دعا کردند. حضرت می‌فرماید: مرا در میان مردم و جامعه عزیز و سربلند قرار بده ولی مرا مبتلا به تکبر نکن. بزرگ بودن عیب نیست. بزرگ بینی و خودخواهی عیب است. «وَ عَبِّدْنِي‏ لَكَ‏ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ» خدایا توفیق عبادت و بندگی به من بده ولی با عجب و غرور آن را فاسد نکن. غرور ریشه‌ی همه‌ی اینها را می‌کند. باز می‌فرماید: خدایا به من معالی اخلاق و صفات برجسته مرحمت کن ولی از تفاخر و فخر بر دیگران کردن مرا حفظ کن. «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ، وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ، وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ» ریشه‌ی عموم رذایل اخلاقی به غرور و عجب و خودمحوری و خودپسندی برمی‌گردد. اینکه انسان خودخواه است، دعواها، اختلاف‌ها و حسادت‌ها، چرا دیگری جلو رفت و من عقب ماندم. شما هم تلاش کن و جلو برو. بسیاری از دعواها و ستیزها برای خودمحوری‌ها و تکبر‌هاست.

در کتاب «یک گام تا خدا» مفصل این آیات و روایات را آوردیم. بعد از داستان قارون، خدای متعال این آیه را در سوره‌ی قصص بیان کرده و وقتی امام صادق این آیه را می‌خواندند بسیار گریه می‌کردند. خدای مهربان می‌فرماید: بهشت برای چه کسانی است؟ مهمانی خدا برای چه کسانی است؟ «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» (قصص/83) بهشت جاودانه و جوار اولیای خدا و ائمه مخصوص کسانی است که در این دنیا اراده‌ی تکبر و سربلندی و غرور نداشته باشند. یکوقت ممکن است شما پایین مجلس نشسته باشی و بگویی: ای کاش بالا نشسته بودم، باز هم اراده داری. خیلی‌ها رئیس نشدند ولی برای ریاست حرص می‌زنند، این اراده‌ی علو دارد. اولیای خدا از ریاست و مقام فرار می‌کردند. از تعریف و مدح و ستایش فرار می‌کردند. در خطبه‌ی متقین اوصاف متقین را می‌گوید، می‌گوید: عجوزه‌ی دنیا التماس می‌کند اینها فرار می‌کنند. برای ریاست و پست و مقامشان التماس می‌کنند. نه اینکه خودشان را بکشند، اصلاً فکر هم نباید بکنیم. فنای دنیا که دنبال تفاخر و تکاثر و برتری بر دیگران نباشیم. خدا می‌فرماید: بهشت را مخصوص کسانی قرار دادم که اراده تکبر و اراده‌ی برتربینی و غرور نباشد. اراده‌ی فساد نباشد. یکوقت آدم ناخواسته گناهی را می‌کند، ولی یکوقت از اول نیت فساد و ظلم دارد. بهشت مخصوص کسانی است اهل تکبر و غرور و تفاخر نباشند. خودخواه و خودبین نباشند.

در کافی شریف روایت داریم «لا يَدْخُلُ‏ الْجَنَّةَ مَنْ‏ كَانَ‏ فِي‏ قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنَ الْكِبْرِ» (کافی/ج2/ص310) امام صادق فرمودند: کسی ذره‌ای غرور و تکبر داشته باشد، وارد بهشت نخواهد شد. متکبرین را روز قیامت مثل مورچه زیر پا له می‌کنند اگر له شدند به بهشت می‌روند و له نشدند جهنم می‌روند. در قرآن داریم که جهنم جای متکبرین و بهشت جای متواضعان است. چرا؟ کسی که مَن مَن می‌کند، بهشت بیاید دعوا می‌کند. چرا به او دادی؟ چرا به من احترام نکردی؟ باید من کنار برود و خودت را نبینی. بزرگترین بت، بت خود ما هست. یکی از انبیاء به خدا عرض کرد: خدایا تو کجا هستی؟ فرمود: پا روی خودت بگذار، نزد من هستی. چرا امام صادق این آیه را می‌خواندند گریه می‌کردند؟ خدا می‌گوید: من بهشت جاودانه را مخصوص کسانی قرار دادم، اراده‌ی تکبر و غرور در روی زمین نداشته باشند. امام صادق گریه می‌کرد و اشک می‌ریخت، فرمودند: ریشه‌ی آرزوها و آمال دنیا این آیه می‌زند. امام صادق(ع) فرمودند: آنهایی که همیشه دنبال تفاخر و تحقیر دیگران هستند، از قوم و خویشم جلو بزنم، فلان خانه را داشته باشم، نه بخاطر نیاز، بلکه روی دیگران را کم کنم، امام صادق فرمود: این آیه، شامل حال کسانی است که یک بند کفش تهیه کند و قصد او رو کم کنی باشد. گوشی همراه من بیست میلیون است. خانه من چنین است. ماشین من چنان است. لباس من چنان است. بدترین رذیله‌ی اخلاقی است و همه به این دچار هستیم. امام صادق گریه می‌کند و می‌فرماید: این آیه ریشه‌ی همه منیت‌ها، آمال و آرزوهای دنیا را می‌زند. یکوقت مدرک می‌گیری برای خدمت به مردم، یکوقت می‌خواهی با مدرکت پز بدهی.

امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: خدای متعال به حضرت داود(ع) وحی فرمود: چه کسانی از همه به خدا نزدیکتر و چه کسانی از همه به خدا دورتر هستند؟ آنهایی که به خدا خیلی نزدیک و آنهایی که از خدا خیلی دور هستند، چه کسانی هستند؟ فرمود: «يا داود كما أن أقرب‏ الناس‏ إلى‏ اللَّه المتواضعون كذلك أبعد الناس من اللَّه المتكبرون» ای داود، همانطور افرادی که متواضع و خاشع هستند، فروتن هستند و مغرور نیستند، از همه به من خدا نزدیکتر هستند. چه کسی از همه از خدا دورتر است؟ افراد متکبر و مغرور! حدیث داریم «فَإِنَّهُ مَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اللَّه‏» بنده از خودم تعریف کنم، از دل همه می‌افتم ولی اگر در درون خودم متواضع باشم، همه دوستم دارند. حدیث داریم دو فرشته هستند که آدم‌های متواضع را بالا می‌برند. دو تا فرشته هستند که بر سر آدم‌های مغرور و متکبر می‌زنند. تکبر چه ماده‌ی فاسدی است که امیرالمؤمنین در خطبه‌ی قاصعه مفصل در مورد تکبر فرمودند و جریان شیطان و حضرت آدم، حضرت می‌فرماید: «إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ‏ الطَّوِيلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِيدَ وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا يُدْرَى أَ مِنْ سِنِي الدُّنْيَا أَمْ مِنْ سِنِي الْآخِرَةِ عَنْ كِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ» (نهج‌البلاغه/ص287) شش هزار سال عبادت خیلی است. شش هزار سال آسمانی شیطان عبادت کرد، عمل طولانی‌اش را نابود کرد و تلاش و کوشش خود را از بین برد. یک لحظه او را امتحان کرد و گفت: برای بهتر خودت تواضع کن، گفت: من بهتر هستم و شش هزار سال عبادتش آتش گرفت. باز هم اگر به اشتباه خود اقرار می‌کرد برمی‌گشت ولی قبول نکرد. چون قبول نکرد فرشته‌ها بر سرش زدند و از آن مقام پایین آمد و ملعون و مطرود شد. امیرالمؤمنین می‌فرماید: حکم خدا در اهل آسمان و زمین واحد است. اینطور نیست که جنی را به خاطر اینکه تکبر ورزیده بزند و نابود کند و ما تکبر کنیم ما را بالا ببرد. این حریم خصوصی خداست، اسم خدا کبیر و متکبر است. بزرگی فقط از آن خداست. بیشترین ذکر الله اکبر است. یعنی خدا بزرگ است و غیر خدا همه کوچک هستند. حضرت می‌فرماید: این حریم خصوصی خداست، حتی به انبیا و امامان هم اجازه نداده است. خدا می‌فرماید: بزرگی ردای من است. هرکس می‌خواهد در این ردا وارد شود نابودش می‌کنم.

تکبر خیلی بد است و تمام اختلافات از تکبر است. مرا دیر دعوت کرد، زنگ نزد، به فلانی بیشتر احترام کرد! شما اگر من را کنار بگذاری تمام جهنم و عذاب و نکبت‌های دنیا و آخرت از بین می‌رود. «وَ أَنْ لا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُمْ بِسُلْطانٍ مُبِينٍ» (دخان/19) بزرگی این آیه را معنای قشنگی کرده است، علو بر خدا در وجودت نباشد. هرکس در مقابل هست حقیقی که خداست، نیست واقعی نشود بر خدا عُلو کرده است. در مقابل هستی او باید نیست مطلق شود. خودت را کنار بگذاری. یک کنیزی به حضرت می‌گفت: بیا فلان‌جا برویم می‌گفت: چشم، پیرزنی سر راه حضرت را می‌گرفت، پسر حاتم طاعی وقتی آمد و دخترش فکر می‌کرد این آقا ادعا دارد یا سلطان است، در مسیر آمد یک پیرزنی سر راه حضرت را گرفت و سؤال کرد. دید همه اخلاق است و خودساخته است و همه تواضع است و بوی پیغمبر می‌دهد. این خیلی مهم است که دایره همه یکنواخت است و سطر و ذیل ندارد. جلسات به صورت دایره بود و هیچ تمایزی بین اصحاب نبود. پیغمبر اخلاق و تواضعش فوق العاده بود، اگر کسی بار اول پیامبر می‌دید، در بین جلسات حضرت را تشخیص نمی‌داد. مرحوم دولابی می‌فرمودند: ما متواضع هستیم. متواضع یعنی خودش را به تواضع می‌زند، پیغمبر ما وضیع بودند، در مقابل خدا خودش را نمی‌بیند. خدایا تو رفیع هستی و من وضیع هستم! «وَ أَنْ لا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُمْ بِسُلْطانٍ مُبِينٍ» بر خدا علو و برتری پیدا نکنید. هرکس در مقابل هست مطلق که خداست، نیت مطلق نشود بر خدا علو و برتری دارد. در مقابل بندگان خدا خودت را پایین بیاور.

پیغمبر ما گاهی با یک برده مشورت می‌کردند، می‌گفتند: آقا شما عقل کل هستی. می‌فرمودند: شاید خدا به ذهن و قلب او یک چیزی بیاندازد. خدا را می‌بیند و خلق را نمی‌بیند. در ادب و تواضع مانند اینها نیست. امام هشتم(ع) فرمود: عقل کسی کامل نمی‌شود مگر ده علامت در او باشد. عاشق علم است، همه خیر از او صادر می‌شود. دهمین صفتی که عقل را کامل می‌کند، این است که به هرکس می‌رسد بگوید: او بهتر از من است! کمال یک مؤمن و ولی خدا ادب و تواضع است. اگر کسی تکبر را کنار بگذارد پانزده میلیون پرونده قضایی بسته می‌شود. در مملکت ما چقدر هزینه برای قوه قضاییه و وکالت‌ها می‌شود و خیلی‌ها به حقشان نمی‌رسند، برای تکبرها و غرورها و خودمحوری‌هاست. آقایی به من پیام داده بود که من وسواس داشتم و صد بار وضو می‌گرفتم، شما در سمت خدا گفتی: یکبار وضو بگیر، می‌گویم خدایا گردن فرحزاد، من دیگر این کار را کردم!!! از آن روز راحت شدم. 32درصد آمار طلاق در کشور ماست. قدیم اسم طلاق را می‌آوردی ننگ بود. طلاق راه حل نیست. یک مقدار خودمان را بشکنیم.

روایت داریم عابدی هفتاد سال عبادت کرد، بعد از سالیان سال عبادت، هدیه‌ای فرستاد. مثل حضرت هابیل و قابیل که خدا آنها را امتحان کرد. یکی گندم می‌کاشت و یکی گوسفند داشت. برای قابیل قبول شد که بهترین گوسفند را فرستاد و برای قابیل قبول نشد. این بنده خدا هم در راه خدا هدیه‌ای داد. قبول نشد! وقتی قبول نشد رفت یک گوشه خلوت و گفت: خدا، خدای خوبی است. یکجای کار من عیب داشته است. این اشکال برای من است. من اشتباه کردم و غلط کردم. از طرف خدا ندا شد «مقتك لنفسك‏ خير من‏ عبادة مائة ألف سنة» (ارشاد القلوب/ج1/ص94) حالا که خودت را شکستی و به خودت بد گفتی، از عبادت صد سال بالاتر است. یک لحظه در مقابل خدا و بندگان خدا خودت را می‌شکنی از عبادت صد سال یعنی یک عمر بالاتر است. اگر خودمان را بشکنیم رستگار شدیم.

شریعتی: انشاءالله اهل تواضع باشیم. در مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه وقتی نگاه می‌کنی، چطور خدا را می‌بیند و وصف می‌کند. «أنت المالک و أنا مملوک، أنت الحی و أنا المَیت».

غرّه مشو که مرکب مردان مرد را *** در سنگلاخ بادیه پی‌ها بریده‌اند

نومید هم مشو که ز رندان روزگار *** گاهی به یک ترانه به منزل رسیده‌اند

به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و ایام ماه ذی الحجه زوج‌های جوانی که امسال در ایام ماه ذی الحجه تاریخ عقدشان است، انشاءالله به 110 نفر  یک قرآن نفیس از طرف برنامه سمت خدا اهداء خواهد شد. امروز صفحه‌ی 124 قرآن کریم، آیات 96 تا 103 سوره‌ی مبارکه‌ی مائده را تلاوت خواهیم کرد.

«أُحِلَ‏ لَكُمْ‏ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ «96» جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنَّاسِ وَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ الْهَدْيَ وَ الْقَلائِدَ ذلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ «97» اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ وَ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «98» ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ «99» قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ «100» يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ «101» قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ «102» ما جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَ لا سائِبَةٍ وَ لا وَصِيلَةٍ وَ لا حامٍ وَ لكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ»

ترجمه آیات: (البتّه) شكار دريا و خوراك آن براى شما حلال شد و توشه‏اى براى شما و كاروانيان است، ولى تا وقتى مُحرم هستيد، صيد صحرايى بر شما حرام است. و از خداوندى كه به سوى او محشور مى‏شويد، پروا كنيد. خداوند، كعبه‏ى بيت‏الحرام را وسيله‏ى سامان‏بخشى و قوام مردم قرار داده و نيز ماه حرام و قربانى‏هاى بى‏نشان و نشان‏دار را (وسيله‏ى برپايى مردم قرار داده است) اين براى آن است كه بدانيد خداوند آنچه (از اسرار) در آسمان‏ها و زمين است مى‏داند و خداوند به هر چيز آگاه است. بدانيد كه خداوند، سخت كيفر است، وهمانا خداوند آمرزنده مهربان است. بر پيامبر، جز ابلاغ (احكام الهى) نيست و خداوند، آنچه را آشكار يا كتمان مى‏كنيد مى‏داند. (به مردم) بگو: پليد و پاك، يكسان نيست، گرچه عدد ناپاكان تو را به تعجّب وادارد. پس اى صاحبان خرد! از خدا پروا كنيد، باشد كه شما رستگار شويد. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از امورى كه اگر برايتان آشكار شود ناراحتتان مى‏كند نپرسيد، و اگر هنگام نزول قرآن از آنها سؤال كنيد، برايتان روشن مى‏شود. خداوند از سؤال‏هاى نابجاى شما گذشت و خداوند آمرزنده‏اى بردبار است. همانا (از اين گونه سؤالها) گروهى از پيشينيان نيز پرسيدند (و چون طاقت عمل نداشتند) نسبت به آن منكر و كافر شدند. خداوند، درباره‏ى هيچ بحيره (حيوان گوش شكافته) و هيچ سائبه (حيوانى كه به خاطر زاد و ولد زياد او را آزاد كرده‏اند) و هيچ وصيله (حيوان نرى كه متّصل به ماده، دو قلو به دنيا آمده باشد) و هيچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت گيرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است (و شما را از استفاده‏ى گوشت و باركشى آن منع نفرموده و اين ممنوعيّت‏ها خرافات زمان جاهلى است)، ولى كافران بر خدا دروغ مى‏بندند و بيشتر آنان اهل تعقّل نيستند.

شریعتی: یک سلام ویژه و مخصوص به زائرین بیت الله الحرام داریم، انشاءالله دعاگو و نایب الزیاره ما باشند. از فضیلت ذکر بلند صلوات برای ما بفرمایید.

حاج آقای فرحزاد: انشاءالله زیارت حضرت خدیجه و حضرت ابوطالب را هم خدا قسمت کند و عمره هم باز شود. یکی از بهترین کارها هدیه دادن به اهل‌بیت و پیغمبر ذکر صلوات است و همین یک هدیه زیبایی است. پیغمبر ما وعده دادند که هرکس هر روز و هر شب برای من صلوات بفرستد، بر من رسول الله واجب می‌شود از او شفاعت کنم. آنهایی که دوست دارند شفاعت پیغمبر بر آنها واجب شود، بر محمد و آل محمد زیاد صلوات بفرستند.

این دهه بسیار مهم است و اوج آن روز عرفه و عید قربان است. انشاءالله از همین حالا مقدمات این روز را فراهم کنیم. از ظهر عرفه کارها را تعطیل کنیم، در میان شب‌ها شبی مثل شب قدر نداریم و در میان روزها هم روز عرفه مهم است. خدا همه را می‌آمرزد الا کسی که در آمرزش خدا شک کند. اینقدر گناه بزرگی است. اما عید قربان که شب و روز آن اعمالی دارد و مهمترین عمل آن قربانی کردن است. مساجد و ادارات و ارگان‌ها فراخوان بدهند، هرکدام به این حساب مبلغی را بریزید، چون گوسفند گران شده است، گوشت گران است، خیلی‌ها نمی‌توانند تهیه کنند، بخشی را به آنها بدهند و بخشی را خودشان استفاده کنند حتی اگر کسی قربانی کند، 99 درصد خودش مصرف کند، ثواب قربانی عید قربان را دارد. سنت مؤکد است و بر همه واجب است، حتی آنهایی که عقیقه نکردند، روز عید قربان به نیت قربانی و عقیقه این کار را بکنند. امام باقر فرمودند: برترین اعمال در روز عید قربان ریختن خون گوسفند و قربانی کردن است. این گوسفند بلا گردن جان ما می‌شود.

برای کم چیزی داریم که خود را به زحمت و تکلف بیاندازید، ام سلمه خدمت پیامبر عرض کرد: من پول قربانی ندارم، چه کنم؟ فرمودند: قرض کن و قربانی کن که خدا قرض قربانی را می‌پردازد. از الآن برای عید غدیر و قربان قرض کنید. یکی از راه‌هایی که اشتراکی است، همین قربانی کردن است. حتی فقرا هم می‌توانند با هزار تومان شراکت داشته باشند. امیرالمؤمنین فرمود: برای صاحب قربانی خدا گناهانش را می‌آمرزد، اول قطره‌ای که از خون قربانی به زمین می‌ریزد. امیرالمؤمنین فرمودند: اگر مردم می‌دانستند در قربانی چه برکاتی هست، هر آینه قرض می‌کردند چون صاحب قربانی آمرزیده می‌شود. مستحب است قربانی پر گوشت باشد، اگر می‌شود چند قربانی کنند. پیغمبر خدا هرسال دو قربانی می‌کردند و می‌فرمودند: یکی برای خودم و یکی برای امتم!

امام سجاد و امام باقر(ع) سه قسمت می‌کردند، ثلث آن را به همسایه‌ها می‌دادند، ثلثی را به مساکین و فقرا می‌دادند و ثلثی را خودشان مصرف می‌کردند. پس مصرف کردن قربانی مانعی ندارد. گوشت‌های قربانی را می‌شود فریز کرد و برای عید غدیر طعام داد. به کانال برنامه سمت خدا هم می‌توانید مراجعه کنید و در این ثواب قربانی شریک شوید. ما برای خیلی جاها خرج می‌کنیم ولی برای قربانی دست ما میلرزد. در صورتی که این کار ماندگار است و خیلی از بلاها را دفع می‌کند. برای عید غدیر در ستاد غدیر، پرچم غدیر داریم، از بادکنک گرفته تا کتاب و نقاشی برای بزرگ و کوچک، ما دو نوع پرچم داریم یک پرچم را پارسال رونمایی کردیم و مخصوص کسانی است که کاروان غدیر راه بیاندازند. پرچم عتبه‌ی علویه‌ی نجف را هدیه می‌دهیم. یک پرچم کوچکتر داریم که برای منزل و مسجد و کارهای خصوصی می‌توانند تهیه کنند.

شریعتی: دعا بفرمایید و آمین بگوییم.

حاج آقای فرحزاد: خدایا به حق مولا امیرالمؤمنین، قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان، ما را جزء بهترین یارانش قرار بده. مریض‌های روحی و جسمی را شفای عاجل عنایت بفرما. زیارت خانه‌ی خودت، مدینه و عتبات عالیات، مشهد را به زودی نصیب همه ما بگردان. به حق امیرالمؤمنین آنهایی که اولاد ندارند، همسر ندارند، شغل ندارند، به آنها مرحمت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شریعتی:

از قدیم و ندیم می‌گویند: دست بالای دست بسیار است

دست بالای دست‌ها اما دست مشکل‌گشای کرار است

در پناه مهربانی‌ها و لطف امیرالمؤمنین باشید. «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»