main logo of samtekhoda

98-05-06-حجت الاسلام والمسلمین بهشتی،ابعاد مختلف تربیت عبادی(حجاب)


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: ابعاد مختلف تربیت عبادی (حجاب)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين بهشتی
تاريخ پخش: 06-05- 98     
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
باید غبار صحنه تو را توتیا کنند *** آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
هوهوی باد نیست که پیچیده در رواق *** خیل ملائکند رضا یا رضا کنند
بازار عاشقان تو از بس شلوغ شد *** ما شاعرت شدیم که ما را سوا کنند
هرگز نمیرد آنکه دلش جلد مشهد است *** حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند
هرکس به مشهد آمد و حاجت گرفت و رفت *** او را به درد کرب و بلا مبتلا کنند
دردی عظیم و سخت که آن درد را فقط *** با یک نگاه گوشه‌ی چشمت دوا کنند
از آن حریم قدسی‌ات آقای مهربان *** آیا شود که گوشه‌ی چشمی به ما کنند
«السلام علیک یا شمس الشموس و یا انیس النفوس» سلام می‌کنم به همه‌ی بیننده‌های نازنینمان، شنوندگان بسیار گرانقدرمان، امروز روز 25 ماه ذی القعده است، روز دحو الارض، آخرین یکشنبه ماه ذی القعده که در این هفته‌ها مکرر یادآوری کردم و توصیه بزرگان ما خواندن نماز امروز است که باز هم یادآوری می‌کنم، آنهایی که به هر دلیلی نتوانستند این نماز را بخوانند، حتماً امروز فرصت را مغتنم بشمارند و از نفحاتی است که باید قدر دانست. از افضل اعمال امروز زیارت امام رضا(ع) است، خوشا به حال کسانی که مشهد هستند، دوستانی که مشهد هستند حتماً نایب الزیاره ما باشند. حاج آقای بهشتی سلام علیکم و رحمة الله. خیلی خوش آمدید.
حاج آقای بهشتی: سلام علیکم و رحمة الله، بنده هم خدمت شما و بینندگان و شنوندگان عزیز و زائران بیت الله الحرام  و زائران امام رضا(ع) سلام می‌کنم. انشاءالله زیارت‌های پرشکوه و پر ثمر را خداوند برایشان تقدیر کند و ما در ثواب زیارت آنها شریک باشیم. از همه بینندگان التماس دعا داریم.
شریعتی: بحث ما در ذیل بحث تربیت عبادی، به بحث نماز رسیدیم و در بحث نماز به لباس نمازگزار اشاره کردند و وعده داده بودند که می‌خواهند در مورد حجاب صحبت کنند. بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حاج آقای بهشتی: بسم الله الرحمن الرحیم، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
انشاءالله بیست نکته در مورد حجاب خواهیم گفت و در این ایام نیاز هست که هرکسی به اندازه خودش موضوع را طرح کند. از مصادیق «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» (عصر/3) مسلمان‌ها همدیگر را به حقایق، خدا و قیامت، فرشتگان و انبیاء و احکام و معارفی است که به دست ما رسیده است. اولین نکته به دنبال بحث هفته گذشته است، لباس نمازگزار، بعضی از خانم‌ها می‌گویند: مگر خدا نامحرم است که ما باید در نماز حجاب داشته باشیم؟ شاید یک پاسخ این باشد که نماز یک مکتب انسان‌سازی است و بهترین وضعیتی که یک زن مسلمان باید داشته باشد را خداوند از ما خواسته است. مثل اینکه وقتی به سمت قبله نماز می‌خوانیم، یک کسی بگوید: مگر خدا این طرف است؟ نه خدا همه جا هست، «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ‏ اللَّهِ‏ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيم‏» (بقره/115) به هر سو رو کنید، خدا در آن سو هست، ولی اینکه خدا به ما فرمان داده به این سمت، حکمت‌هایی دارد که در موضوع قبله خواهیم گفت. لباس نمازگزار الگوی تربیت است که خانم‌ها و دختران و بانوان مسلمان بدانند خداوند پوشیدگی را دوست دارد. «ان الله یحبّ الحیاء و الستر» خداوند حیاء و پوشیدگی را برای بانوان می‌پسندد.
نکته دوم اینکه در قرآن سه بار آیاتی آمده که اسلام جهان‌گیر خواهد شد و امامان ما فرمودند: این همان زمانی است که مهدی ما ظهور خواهد کرد و یارانش از قبل زمینه‌سازی آن حکومت را انجام می‌دادند. مثلاً یکی در سوره مبارکه صف آیات هشتم تا نهم است. «يُرِيدُونَ‏ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» (صف/8) دشمنان می‌خواهند نور خدا را با دهان و سخنانشان خاموش کنند. اما خداوند کامل کننده نور خویش است «وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» حتی اگر کافران را ناخوش آید. آیه‌ی نهم «هُوَ الَّذِي‏ أَرْسَلَ‏ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ» او خدایی است که پیامبرش را با هدایت فرستاد و دین حق، «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْكَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (توبه/33) تا این دین را که دینی عقلانی و وجدانی و فطری و عاطفی است، متناسب با نیازهای متنوع بشر، این را جهانی خواهد کرد. بر همه ادیان و آئین‌ها سیطره خواهد داد. اگرچه مشرکان خوش ندارند مبارزه کنند. پس اسلام جهانی خواهد شد، خوشا به حال کسانی که در این حرکت یک سهامی خریداری کنند. بگویند: ما هم در این حرکت، چون در مجلس امام صادق(ع) صحبت ظهور امام عصر پیش آمد و امام فرمود: این مهم نیست در آن روزگار باشیم یا نه، مهم این است که سهمی داشته باشیم. نقش این است که آن اهداف را همین الآن، مثلاً امام زمان عدالتخواه است، ما هم ظلم نکنیم. امام زمان دنبال بندگی خداست، نماز را ترویج کنیم. امام زمان به فکر خلایق است، ما هم در اندیشه‌ی محرومان باشیم. یک چنین کارهایی را اگر انجام بدهیم حتی اگر زودتر از ظهور امام زمان از دنیا برویم، در آن روزگار به اذن پروردگار دوباره زنده می‌شویم و به خدمت گماشته می‌شویم. بانوان لشگریان امام زمان هستند. چون اسلام نمادهایی دارد به جز در دل و اندیشه، اسلام نمادهای بیرونی دارد، مثل نماز. ما تا می‌بینیم کسی به نماز می‌ایستد، می‌فهمیم مسلمان است. تا می‌بینیم صدای اذان بلند می‌شود، می‌بینیم مسلمان‌ها اینجا هستند. تا مسجد را می‌بینیم، کعبه را می‌بینیم، مراسم حج نمادهای اسلام هستند و یکی حجاب است. حجاب جزء شعائر است و بزرگان فرمودند: یکی از مصادیق شعائر خدا، حجاب است. خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی بانوان و مادران و دختران ما به میدان آمدند و چندین بار حضرت امام فرمود: نقش زنان در انقلاب بیش از مردان است. آنها بودند که مردان و پسران و همسرانشان را به خیابان‌ها فرستادند. پس از انقلاب هم در میدان‌های علم، صنعت و کشاورزی، جبهه و جنگ، دفاع مقدس بانوان برای دنیا الگو شدند. بانوان نیجریه و الجزایر و لبنان و کشورهای دیگر از زنان ایرانی الهام گرفتند.
گاهی وقت‌ها ما خیلی دلواپس می‌شویم و بزرگان ما برای حجاب دلواپسی می‌کنند، این طرف هم هست که جای امید هم دارد. یعنی گرایش به اسلام که در آمریکای مرکزی، جنوبی و شمالی دیده شده و دلواپس کرده استکبار جهانی را، یکی از نمادهایش حجاب است که او به ناچار با این حجاب ستیز می‌کند. این طرف ما هستیم که باید فهم داشته باشیم، موضوع مهم است و مسأله حجاب، مسأله حاشیه‌ای و کوچک و جنبی نیست. خانواده در مورد اهل خانه چه مسئولیتی دارد، پدر و مادر برای بچه‌ها چه مسئولیتی دارند. در حدیث خیلی حدیث داریم، حق فرزندان، اما در قرآن خداوند دو موضوع را مطرح کرده که والدین با بچه‌ها به طور جدی در میان بگذارند. موضوع نماز و حجاب، ما روزه هم داریم، آیه نداریم به بچه‌هایتان بگویید: روزه بگیرند. حدیث داریم اما در کتاب آسمانی ما و در بین این همه موضوع به دو موضوع اشاره شده است و پدر و مادرها باید از نماز فرزندان و حجاب آنها حراست کنند. در مورد نماز «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ‏ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» (طه/132) ای پیامبر، یا ای همه کسانی که قرآن می‌خوانید خانواده خود را به نماز سفارش کن و خودت به نماز استقامت بورز. در مورد حجاب، «يا أَيُّهَا النَّبِيُ‏ قُلْ‏ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ» (احزاب/59) به همسر و دختر و بقیه‌ی زنان مسلمان بگو «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» روسری‌های بلند را بپوشند. این فرمان خداست. پیامبر در قله و بقیه پدر و مادرها به دنبال پیامبر باید فکر کنند. من چه کار کنم این دختر بچه را از پنج، شش سالگی آرام آرام باید شوق و عشق به حجاب، اعتقاد و باور به حجاب را، در او ایجاد کنم که برایش مهم باشد و بداند فرمان خداست.
نکته چهارم از استاد عزیزم آیت الله جوادی آملی است. آیت الله جوادی آملی کتابی دارند از دهها کتاب با ارزشی که دارند، زن در آئینه جلال و جمال خدا، به جز این کتاب هم ایشان بارها در درس‌هایشان این نکته را می‌فرمایند که حجاب حق الناس نیست. حق الله است. یعنی چه؟ مال حق الناس است. یعنی پول‌هایی که ما داریم برای خودمان است و از راه حلالی به دست آوردیم. حفظ و مراقبت می‌کنیم. ممکن است کسی بیاید پول من و شما را بدزدد. مردم می‌‌گویند: چرا بلند نمی‌شوی؟ می‌گوید: برای خودم است، نمی‌خواهم. به غارت رفته، راهزنی آمده، خانه ما یک فرشی را برده، به هر دلیلی می‌گویم: نمی‌خواهم. حق خودم است، برای خودم است و صرف نظر می‌کنم. اما می‌توانم بگویم: این زن من است، دختر من است، بگذار هرطور می‌خواهد بگردد. این ناموس من است. ایشان می‌فرماید: حجاب حق الناس نیست که خانم بگوید: اختیار من با خودم است. یعنی از حقوق بشر نیست و از حقوق الله است. یکوقت می‌بینیم حقوق بشر است و این خانم می‌گوید: من حجاب نمی‌خواهم. شوهرش هم می‌گوید: دوست دارم همینطور بگردد. اما اگر این نظریه را پذیرفتیم که حجاب از حقوق خداست، معنایش این است که همه مسلمان‌ها باید دست به دست هم بدهند و از راه‌های مختلف از حق خدا صیانت کنند و نگذارند لطمه ببیند. اصلاً کسی حق ندارد بگوید: شما برای چه به من تذکر می‌دهید؟ برای چه امر به معروف می‌کنید؟ حق خداست و خداوند برای بندگانش چنین حقی قرار داده است. امر و حکم خداست، این نکته چهارم است.
نکته پنجم، ما یک دشمنی داریم که در قرآن 99 بار نامش آمده است. 88 بار با کلمه‌ی شیطان و یازده بار با کلمه ابلیس. چهارده بار خداوند در قرآن فرموده: او دشمن است. ما اگر کمترین هوشی را داشته باشیم باید بیدار شویم که این دشمن کیست؟ چقدر امکانات دارد و چه هدفی از دشمنی با ما دارد و از چه ابزاری برای دشمنی استفاده می‌کند. چند نفر دارد، هواپیما دارد، توپ وتانک دارد. سلاحش چیست؟ روشش چیست؟ اینها در یک جلسه باید گفته شود. در سوره‌ی مبارکه اعراف از آیه 13 تا 28 خداوند اولین قصه‌ی قرآن را نقل می‌کند و آن خلقت پدر و مادر ماست. خداوند آدم را آفرید و به فرشتگان فرمود: به آدم سجده کنید و آنها همه استفاده کردند و الا ابلیس. خداوند فرمود: چرا سجده نکردی؟ گفت: من بهتر از آدم هستم و تو مرا از آتش آفریدی و آدم را از خاک، خداوند به شیطان فرمود: از اینجا برو و از جایگاهی که شش هزار سال زحمت کشیده بود پایین فرستاد و از درگاه خود بیرون کرد و شیطان یک تقاضایی نوشت و خداوند موافقت کرد. اینکه پروردگارا به من فرصتی بده من می‌خواهم بندگانت را منحرف کنم. یک خصومت جدی، خداوند براساس حکمتش که اراده کرده بود موجودی به نام انسان بیافریند که خودش تصمیم بگیرد. این بار بخواهد تصمیم بگیرد باید در درون هم گرایش به حق درونش باشد و هم گرایش به باطل، در بیرون هم، هم دعوت به حق باشد و هم باطل. این سیستمی است که علامه طباطبایی می‌فرماید: خدای حکیم این سیستم را قرار داد و حالا این موجود را می‌خواهد آغاز به خلقت کند. یک دوره کارورزی به قول آیت الله مکارم شیرازی برای آدم و حوا قرار داد و هنوز دوره تکلیف شروع نشده است که آدم و حوا بیایند و زندگی‌شان در کره خاکی آغاز شود، نشده است.
یک دوره کارورزی و یک دست گرمی، خداوند این دو نفر را در باغی فرستاد و به آنها فرمود: این باغ در اختیار شما، هرچه می‌خواهید بخورید. انواع و اقسام خوردنی‌ها هست فقط به این درخت نزدیک نشوید. ابلیس آمد و از ترفندهای مختلف استفاده کرد تا این دو نفر را قانع کند و همه چیز را که خدا می‌گوید: نکن، انجام بدهند. مثلاً به آنها گفت: می‌دانید چرا خدا گفته نخورید؟ چون اگر بخورید فرشته‌ می‌شود. اینها هم گفتند: فرشته که خیلی خوب است. یا گفت: اگر بخورید قدرت پیدا می‌کنید، قدرت هم خیلی خوب است. یا شیطان به آنها گفت: اگر بخورید جاویدان می‌شوید. هیچوقت نمی‌میرید. این آقا و خانم با هم گفتند: بخوریم یا نخوریم، نظر شما چیست، گفتگو کردند و تصمیم گرفتند. آمدند چشیدند، «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ» (اعراف/22) حتی نخوردند، یک گا از سیب زدند و یکباره دیدند لباس‌هایشان ریخت. بعضی معتقد هستند که مهمتر از آیات سوره احزاب این آیات است، آیات سوره اعراف. چه ارتباطی بین اهداف شیطان و لباس و برهنگی هست؟ شیطان همه کارهایش را کرد که به یک هدف برسد. این حجاب و لباس را از انسان بگیرد که اگر این کار را بکند، او را مشغول اندامش کند و یک غریزه‌ای در وجود دارد و از چیزی که خدا بر او اراده کرده فاصله می‌گیرد. بهشت چیست و آخرت چیست و معنویت و نماز، سرگرم می‌شود. آدم و حوا هم بر اساس سرشتشان که پاک بود خیلی زود دست به دعا برداشتند و گفتند: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ» (اعراف/23) خدا هم آنها را بخشید.
خدا به ما روی کرده، ما چه کسی هستیم؟ بنی آدم، یا بنی آدم! «يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ‏ لِباساً» (اعراف/26) این لباس خیلی قداست دارد، ما از آسمان برایت فرستادیم. لباس چند کاربری دارد، یکی برای سرما و گرما هست، یکی برای زیبایی هست که در قرآن آمده است. ولی اینجا می‌فرماید: این لباسی که به شما قداست می‌دهد، «يُوارِي سَوْآتِكُمْ» اندام شما را می‌پوشاند. این کاربری لباس که بعد حجابی لباس هست. آیه‌ی بعد «يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ‏ الشَّيْطانُ» (اعراف/27) نکند شیطان بیاید شما را گول بزند. «كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ» همان قصه دوباره تکرار شود، پدر و مادر شما را از آن موقعیت خوب بیرون انداخت، آن تله چه بود؟ «يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما» این لباس آدم و حوا را گرفت. دنبال شما هست. آنوقت شیطان کیست؟ شیطان از نظر قرآن کسی است که تنها نیست و حزب دارد. هوادار سیاسی دارد. میلیون‌ها طرفدار دارد. جنود دارد، ارتش دارد. ذریه و قبیله دارد. امروزی بخواهیم بگوییم این دستگاه امنیتی آمریکا و فیلم سازی آمریکا، فکر می‌کنند، یعنی شیطان فقط یکی نیست، دنبال چه هستند؟ دنبال منحرف کردن انسان هستند. چطور؟ اولین خاکریز لباس است. اگر بتواند این لباس را از زن و مرد بگیرد. همان حیاء، که این لباس در حیاء تأثیر می‌کند یا عفت، اگر بتواند بگیرد، دیگر این دختر و پسر و زن و مرد در آغوش شیطان می‌رود. این بار بگوید: دزدی کن، دزدی می‌کند. خیانت کن، خیانت می‌کند. یعنی موضوع حجاب از نظر قرآن، بخواهیم مبنایی نگاه کنیم موضوعی است که دشمن روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند و ما هستیم که باید بیدار باشیم.
نکته ششم؛ یک آیه‌ای است در اول سوره مائده، از آیاتی است که همه مردم حفظ هستند. «تَعاوَنُوا عَلَى‏ الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏» مسلمان‌ها کمک کنید به همدیگر در خوبی و پاکی، یک کسی می‌گوید: این خوبی و پاکی مصداقش چیست؟ یکی همین حجاب است. ما مردم به هم باید کمک کنیم تا این حجاب تحقق پیدا کند. مردان با نگاه و زنان با حجاب، یک قصه در سوره مبارکه قصص آمده که ماجرایی پیش آمد و موسی بن عمران از کشور فرار کرد و وارد کشور دیگری شد. به سر چاه آبی رسید، دید مردان آب برمی‌دارند و دو دختر آن کنار با فاصله ایستادند، موسی بن عمران نزدیک دخترها شد و احوالپرسی کرد. شما چه کسی هستید؟ گفتند: ما پدر پیری داریم، نمی‌تواند کار کند و ما کار می‌کنیم و نمی‌خواهیم با مردان نامحرم قاطی شویم. موسی هم جوان غیوری بود. گفت: این چون دختر هستند هر روز باید اینقدر معطل شوند؟ نوبتی کنید، آنها گفتند: خودت بیا آب بردار. سطل آب سنگین بود. یک نفر نمی‌توانست ولی موسی بن عمران خیلی قدرت داشت. تنهایی آب را برداشت ودخترها به گوسفندان آب داد و دیگر موسی با دخترها صحبت نکرد. زیر سایه‌ی درختی نشست و دخترها به خانه رفتند. شعیب پیغمبر پرسید: چطور امروز زود آمدید؟ دخترها گفتند: جوانمردی آمد به ما کمک کرد. پدر به یکی از دو دختر گفت: برو جوان را بیاور. قرآن گزارش می‌کند که نحوه راه رفتن این دختر چطور بود. «تَمْشِي‏ عَلَى اسْتِحْياءٍ» (قصص/25) چون یک زن که مظهر جمال خداست می‌تواند تحریک کننده راه برود و حرف بزند. تحریک کننده شوخی کند و لباس بپوشد. این دختر با سنگینی آمد و گفت: پدرم شما را دعوت کرده که به خانه ما بیا و می‌خواهد مزد کارت را بدهد. اینکه همکاری می‌گویم منظورم از اینجا به بعد است. پسر به دختر گفت: من یک خواهشی از شما دارم. از اینجا تا خانه شما را بلد نیستم. من جلو می‌روم و شما پشت سر من بیا تا نگاه من به شما نیافتد. این همکاری است تا پاکی صورت بگیرد و آن عفت و حیاء، چیزی که خداوند اراده کرده تا ما به اهداف بلند برسیم، در سایه پاکی هست.
گاهی خانم‌ها می‌گویند: مردان نگاه نکنند. قرآن می‌گوید: هردو، یعنی آیات 30 و 31 از سوره نور، خداوند به پیغمبر می‌فرماید: به مردان در مورد نگاه و به زنان در مورد نگاه و حجاب، یعنی بار مسئولیتی زنان برای یک جامعه پاک سنگین‌تر است. مردان نگاهشان را کنترل کنند. «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» (نور/30) به مردان مؤمن بگو: نگاهشان را کنترل کنند و دامن‌هایشان را پاک نگه دارند «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» (نور/31) مراقب چشمشان باشند، به هر مردی نگاه نکنند و پاکدامنی پیشه کنند «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» زینت‌هایشان را، زیورآلاتشان را آشکار نکنند. اینها فرمان‌های خداست، خدایی که به ما نیاز ندارد برایش نماز بخوانیم یا نخوانیم، حجاب را رعایت کنیم یا نکنیم، روزه بگیریم یا نگیریم، خداوند «فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌ‏ عَنِ‏ الْعالَمِين‏» (آل‌عمران/97) از فرشته‌ها بی‌نیاز است.  خدا میلیاردها فرشته دارد. اعتصاب کنند و سبحان الله نگویند. او خالق و صمد است. خدا این احکام را برای خوشبختی واقعی ما فرستاده است.  نهصد بار در قرآن آمده «رب» دوست دارد ما شکوفا شویم و رشد کنیم. اگر نمی‌خواهیم برسیم به مقصدی که خدا برای ما اراده کرده باید تبعیت و فرمانبری کنیم. کلمه عبد را خداوند برای پیامبران به کار برده است. این لباس را بپوش، در این حد و حدود است و پوشش یک چیز فطری است و همه ادیان پوشش داشتند. کشورهای مختلف شرقی و غربی پوشش داشتند و به دین اسلام اختصاص ندارد.
سال 1370 با حاج آقای قرائتی به کشور اتریش برای سفر تبلیغی رفتیم. یک روزی دوستان گفتند: می‌خواهید یک پارکی برویم، ایشان گفت: برویم. به پارکی رفتیم و ایشان هم صحنه‌های وحشت زده را دید، زن و مرد در آغوش هم بودند. یک پیرمرد خوش سیمایی در پارک نشسته بود. آقای قرائتی گفت: برویم با او حرف بزنیم. اولین سؤال آقای قرائتی این بود که چرا اینطور هستند؟ پیرمرد گفت: تقصیر کلیساست. گفت: من دختر و پسر دارم. شغلش صنعتگر و کارخانه‌دار بود. چقدر کارگر داشت و برای استراحت آمده بود. در خانه ما شراب نیست و دختران من اینطور نیستند. ادیان آسمانی ما را توصیه به پوشش کردند. گفت: کلیسا کوتاهی کرده است. حتی ادیان غیر آسمانی، ادیانی که در هند هستند. ایشان گفت: هشتاد سال است به خاطر کوتاهی که کشیشان کردند و تذکر ندادند و مرعوب قدرت‌ها شدند و سکوت کردند وگرنه پوشش فطری است. همه انسان‌هایی که پا گذاشتند روی کره خاک پوشش را دوست دارند. اسلام فرمود: یک زن مسلمان در این حد و حدود باید پوشیده باشند.
نکته هفتم اینکه حجاب برای ناکام کردن هوس بازان است. قرآن در آیه 32 سوره احزاب می‌فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» (احزاب/32) خانم‌ها با عشوه‌گری حرف نزنند. چرا؟ «فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» آن کسی که هوس باز است طمع می‌کند. ما باید جلوی طمع او را بگیریم. با نوع پوشش و سخن گفتن و سلوک، یعنی حجاب برای این است که جلوی هوس باز گرفته شود. یک فرمانی است برای جلوگیری از آلودگی. نکته بعدی در مورد صیانت از خانواده هست. در اسلام یک نهادی داریم به نام نهاد خانواده که امروز در جهان سیب دیده است و یک مسأله فروپاشی خانواده است. در فضای مجازی بیست کشور اول، همچنان در آمریکا و اروپا هست. آرام آرام در روسیه و کشورهای شرقی کشیده شده است، متأسفانه در کشور خود ما هم هست. در کشورهای نزدیک مثل عربستان، مصر، ترکیه، حقایقی است که هست و آمارش سرایت کرده است. تمهیداتی را اسلام عزیز به ما فرموده تا این نهاد خانواده که پیغمبر فرمود که بعد از ایمان به خدا، محبوب‌ترین بنا نزد خانواده است. یک کتابی دارم اسمش «بنیان مقدس» است براساس همین حدیث. یک بنیان محکمی است، این بنیان اگر از هم بپاشد دیگر اهدافی که انبیاء آرزو داشتند، فراموش می‌شود. حجاب صیانت از خانواده است و وقتی حجاب کمرنگ شود، کم کم به سمت برهنگی می‌رود. یکی از آثارش این می‌شود که اعضای خانواده اعتمادشان نسبت به هم، عشقشان نسبت به هم کم می‌شود. نگاه می‌کند ده تا زن دیگر را می‌بیند، طمع که دارد، شهوت که دارد، حرص دارد و به آنها فکر می‌کند. بعد از فکر کردن با آنها تماس می‌گیرد. بعد از تماس گرفتن با آنها دست می‌زند. بعد از دست زدن تا آخر جهنم برو. یعنی ماجرای حجاب و پاکی مهم است.
خیلی‌ها می‌گویند: ماجرای عفت با حجاب متفاوت است. عفت را رعایت کنیم، زن باید عفیف باشد اما به قرآن نگاه می‌کنی این دو را کنار هم آورده است. معلوم می‌شود آن پوشش در پاکدامنی تأثیر دارد. می‌فرماید: «وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» دامنشان را پاک نگه دارند و «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُن‏» موضوع حجاب را یک جای دیگر مطرح نکرده و کنار پاکدامنی آورده است. مقام معظم رهبری می‌فرماید: در اروپا هم همینطور است. زنان پاکدامنی هستند ولی حجاب ندارند. حجاب که کمرنگ شد، حرص بیننده و شهوت بیننده را تحریک می‌کند و آرام آرام ارتباطات آلوده شکل می‌گیرد. ما خانواده‌هایمان را دوست داریم، بچه‌هایمان را دوست داریم. باید از سلامت خود و بچه‌هایمان حفاظت کنیم. کسی که نگاه آلوده می‌کند، کسی هم پیدا می‌شود به خانواده او نگاه می‌کند، کسی که حاضر می‌شود، پیامبر در یک جمعی نفرین کرد به مردی که از همسرش اطاعت می‌کند. مسلمان‌ها متعجب شدند یا رسول الله، هرکس از همسرش اطاعت کند، شما نفرینش می‌کنی؟ توضیح دادند، فرمودند: خانمی که به این آقا می‌گوید: این لباس را برای من بخر. لباس بدن نما و او اطاعت می‌کند. همه ما باید کمک کنیم نظام خانواده از هم نپاشد و فرزندان صالح و پاک، دعاهایی که برای فرزندان هست، پانزده دعا بود. یکی این بود «ربّ هب لی ذریة طیبة» پروردگارا بچه‌های ما به ما بده. پاک یعنی چه؟ دست و دامنش پاک باشد، چشمش پاک باشد، چه کسی باید زمینه‌هایش را مهیا کند، پدر و مادر، این چیزی را که به نام حجاب جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: در مجلسی موضوع سخن این بود که بهترین و بدترین زن چه کسی است؟ پیغمبر فرمود: بهترین زن، الآن وارث پیغمبر امام زمان(ع) است. امام زمان را دوست داریم و گاهی گریه می‌‌کنیم، امام زمان می‌خواهم ببینمت. این چشمان گناهکار من به سیمای زیبای شما بیافتد.
الآن دوست داریم از امام زمان بپرسیم، یا حجة بن الحسن بهترین زن چه کسی است؟ بهترین زن «الولود» زنی است که زیاد بچه دوست دارد. بچه زیاد می‌آورد. «الودود» خیلی عاطفی و پر محبت است. به پوشش خود خیلی اهمیت می‌دهد. این را پیغمبر ما فرموده، حدی که اسلام فرموده را رعایت می‌کند تا در نزد خدا و پیامبر و ائمه محبوب باشد. ویژگی چهارم با همسر خود خیلی مهربان و با مردان غریبه جدی است. این پنج ویژگی را دارد. بدترین زن، زنی است که بچه دوست ندارد. حقود است، کینه‌ای است. پوشش مناسبی ندارد. برای شوهرش خشک و برای غریبه‌ها آرایش می‌کند. اینها معارفی است که از طریق ائمه و پیامبر به دست ما رسیده تا سبک زندگی ما با این رهنمودها شکل بگیرد و تربیت شویم تا زمینه برای ظهور امام زمان فراهم شود.
نکته مهمی که رهبر معظم ما روی آن پافشاری دارند، حجاب دانشجویان و اساتید ماست که مایه افتخار هستند. انقلاب اسلامی ایران در مورد زن، متأسفانه اروپایی‌ها چشم می‌بندند از این افتخارات، زنان و دختران ما در حوزه‌ی علم و فناوری، در زمان کنکور آمار دختران بیشتر است. بعد هم کارشناسی ارشد و دکترا و بین کسانی که مخترع هستند و مکتشف هستند این برای دنیا دستاورد بزرگی است که نمی‌تواند بگوید: جمهوری اسلامی ایران بی اعتنا است نسبت به بانوان، در دنیای ورزش بارها و بارها رهبر انقلاب به نهادهای مختلف توصیه می‌کنند برای ورزش بانوان و وقت در مسابقات جهانی و آسیایی حضور پیدا می‌کنند و با حجاب حاضر می‌شوند، تحسین و تشویق می‌کند. راحت نباید از کنار این افتخارات بگذریم. حضور بانوان در دفاع مقدس، مادران و همسران و فرزندان شهیدان در کشاورزی، ما از خانم‌ها قدردانی نمی‌کنیم.
در گیلان و گلستان و مازندران برنج کاران خانم‌ها هستند و همه ما مدیون آنها هستیم. در دنیای صنعت و کارخانه‌ها کشوری داریم که به خانم‌ها مباهات می‌کنیم و همه اینها را هم با حجاب همراه می‌کنند. ایشان می‌فرماید: در دانشگاه ما نباید کسی اجازه پیدا کند به حجاب بی احترامی کند. یک فضایی پیش بیاید کسی در دانشگاه به خودش جرأت بدهد، حجاب جزء مسائل اصلی و رکنی ما هست. استراتژی است و باید مراقبت کنیم. شهید مطهری از توصیه‌هایی که به دانشجویان داشته این است که تاریخ آندلس را بخوانید. کتاب مرحوم آیتی «تاریخ آندلس» که سراغ داریم. با قصه شراب و حجاب توانستند مسلمان‌هایی که چرن قرن حاکمیت داشتند، مساجدی در اسپانیا ساختند، اینها را تهی کنند و بعد مساجد تبدیل به کلیسا شود، ما باید این هوشیاری را داشته باشیم.
شریعتی: انشاءالله جامعه ما یک جامعه سالم باشد و زیر سایه حجاب باشیم، هم مردها و هم خانم‌ها و انشاءالله به سمت آن جامعه مدنی و مدینه فاضله پیش برویم. امروز صفحه 116 قرآن کریم، آیات 46 تا 50 سوره مبارکه مائده را با هم تلاوت خواهیم کرد، چقدر خوب است امروز که از افضل اعمالش زیارت امام رضاست، ثواب تلاوت این آیات را هدیه به روح بلند حضرت هدیه کنیم.
«وَ قَفَّيْنا عَلى‏ آثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ‏ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ‏ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ «46» وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ «47» وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ «48» وَ أَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ «49» أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ «50»
ترجمه آیات: و به دنبال آنان (پيامبران پيشين) عيسى پسر مريم را آورديم در حالى كه تورات را كه پيش از او بود تصديق مى‏كرد و به او انجيل داديم، كه در آن هدايت و نور است و تصديق كننده‏ى تورات قبل از آن است و براى پرواپيشگان مايه‏ى هدايت و موعظه است. و اهل انجيل، به آنچه خداوند در آن كتاب نازل كرده حكم كنند و كسانى كه به آنچه خداوند نازل كرده، حكم نكنند. پس آنان همان فاسقانند. و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كرديم، در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند و حاكم و حافظ آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، ميان آنان حكم كن و (با دور شدن) از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پيروى مكن، ما براى هر يك از شما آيين و طريقه‏ى روشنى قرار داديم و اگر خداوند مى‏خواست، همه‏ى شما را يك امّت قرار مى‏داد (و همه يك قانون و آيين داشتيد). ولى (خداوند مى‏خواهد) تا شمارا در آنچه به شما داده بيازمايد، پس در كارهاى نيك سبقت بگيريد، (و بدانيد كه) بازگشت همه‏ى شما به سوى خداست، پس او شمارا به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاه خواهد ساخت. و اينكه ميان آنان طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم كن، و از هوسهاى آنان پيروى مكن، و بر حذر باش از اين كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. پس اگر آنان (از حكم و داورى تو) روى‏گرداندند، پس بدان كه خداوند مى‏خواهد آنان را به خاطر پاره‏اى از گناهانشان مجازات كند، بى شك بسيارى از مردم فاسقند. آيا آنان حكم جاهليّت را مى‏طلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، داورى چه كسى از خدا بهتر است؟
شریعتی: خدمت شما هستیم و نکات پایانی شما را می‌شنویم.
حاج آقای بهشتی: علی بن مهزیار شخصیتی است که این هفته سمت خدا به سمت او رفته است، پدرش هندی و مسیحی است. مسلمان درجه یک شد، نام پسرش را علی گذاشت، از یاران امام رضا و امام جواد و امام هادی(ع) است وکیل این امامان بوده است. سی و چند کتاب و مقاله نوشته است. یکی از ویژگی‌هایی که من خیلی غبطه خوردم، پیشانی به خاک می‌گذاشت و به مردم دعا می‌کرد. گاهی به هزار نفر دعا می‌کرد. لذا در پیشانی‌اش جای سجده داشته است و در سجده هم دعا به مردم می‌کرد. کسی است که امام جواد به او فرمود: اینقدر نزد خدا مقام داری که دعا کردم روز قیامت خدا یک جایگاهی به تو بدهد که همه به حال تو حسرت بخورند. امام جواد خیلی او را دوست داشته است. کاری کنیم بلکه امام زمان به ما عنایتی بکند. یک راهش توجه به مردم است. خدایا به حق امام رضا(ع) وسیله‌ی اشتغال و ازدواج و مسکن جوان‌ها را فراهم بفرما، بیماران را لباس شفا بپوشان. در ظهور حضرت ولی‌عصر تعجیل بفرما. همه ما و خانواده‌های ما را از زمینه‌سازان حکومتش تقدیر بفرما.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»