main logo of samtekhoda

98-03-27-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد-سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای شرح دعای هجدهم (دعای بعد از رفع بلا)

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای هجدهم (دعای بعد از رفع بلا)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای هجدهم (دعای بعد از رفع بلا)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 27-03-98
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
سلام می‌کنم به همه بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان، انشاءالله تنتان سالم و قلبتان سلیم باشد و باغ ایمانتان آباد باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز. انشاءالله همیشه شاداب و خندان و خرم باشید به برکت ارتباط با خدا و اولیای خدا.
شریعتی: امروز با دعای هجدهم صحیفه سجادیه در خدمت شما هستیم.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.  
دعای هجدهم از کوتاهترین دعاهای صحیفه سجادیه است. وقتی بلایی دفع می‌شد و گرفتاری رفع می‌شد و عافیتی و آرامشی می‌آمد، حضرت این دعا را می‌خواندند، می‌فرماید: «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى‏ حُسْنِ‏ قَضَائِكَ‏» خدایا من تو را شکر می‌کنم برای اینکه قضا و قدر زیبا برای من بریدی. در همین صحیفه سجادیه هست که حضرت می‌فرماید: خدایا شکر مرا به نداده‌ها بیشتر قرار بده تا به داده‌ها، چون خیلی چیزها هست به ما نداده است و باعث زحمت و درد سر ما می‌شود. لذا حضرت می‌فرماید: از اینکه قضا و قدر خوبی برای ما بریدی و بلا دفع شده است، من از تو ممنون هستم. «وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّي مِنْ بَلَائِكَ» از اینکه یک بلا و امتحانی را از من دور کردی، «فَلَا تَجْعَلْ حَظِّي مِنْ رَحْمَتِكَ مَا عَجَّلْتَ لِي مِنْ عَافِيَتِكَ» حالا که شما بلا را رفع کردی و گرفتاری را از من دور کردی، بهره من از رحمت خودت را فقط همین عافیت دنیایی قرار نده. چون بعضی کارهایی کردند که خدا مزدشان را در همین دنیا می‌دهد که در آخرت موجودی نداشته باشند. می‌گوید: مبادا این یکوقت جزء استدراج‌ها و تسویه حساب‌ها باشد. یک روایت زیبایی هست که خلاصه این دعاست. روایت داریم حضرت موسی(ع) دوستی داشتند با هم صمیمی بودند. مدتی از او خبر نداشتند. بعد از مدتی دیدن دوستشان رفتند. دیدند سلطان آن شهر از دنیا رفته و چه محشری به پا شده است، خیلی مردم جمع شدند تشییع جنازه کردند و با احترام می‌برند دفن کنند. حضرت موسی منزل دوستشان رفتند دیدند کسی پاسخ نمی‌دهد، از همسایه‌ها پرسیدند، کسی خبر نداشت. مجبور شدند از دیوار داخل بروند. دیدند این بنده خدا چند روز است از دنیا رفته است و بدنش کرم افتاده و متلاشی شده است. حضرت موسی تعجب کرد که این بنده مؤمن اینطور باید در خانه بیافتد و این آقا که ظالم بوده چه تشییع باشکوهی دارد. حضرت موسی(ع) با خدا صحبت می‌کرد. به خدای متعال عرض کرد: خدایا این حاکم ظالم بود، چه تشییعی داشت، خدای متعال فرمود: ای موسی! این حاکم ظالم پرونده‌اش خیلی خراب بود. ظلم زیاد داشت، پرونده سفید نداشت. فقط این دوست شما موقعی گرفتاری پیدا کرد و به حاکم رو زد، حاکم کارش را اجابت کرد. یک کار خوب در پرونده‌اش بود. این مؤمن هم که دوستت بود فقط خیر و دعا و عبادت و نیایش و پرونده‌اش حسنه بود. فقط یک گناه داشت یکباری رفت در خانه حاکم و ظالم رو زد و به غیر من پناهنده شد. چون پرونده‌اش سیاه بود، من آن عزت و احترام را به حاکم و خفت مردن را به این دادم که این دیگر تسویه شود. او دیگر حسنه‌ای نزد من نداشته باشد و او هم گناهی نزد من نداشته باشد. لذا امام سجاد از این نگران هستند، می‌گوید: اینکه از من بلا را دفع کردی، معنایش این نباشد که بخواهی مزد مرا در این دنیا قرار بدهی، بعد دیگر تسویه حساب شوم و چیزی نداشته باشم. لذا حضرت می‌فرماید: اینکه عافیت زودرس به من دادی، مبادا باعث شود رحمت دائمی‌ات را از من قطع کنی.
«فَأَكُونَ قَدْ شَقِيتُ بِمَا أَحْبَبْتُ» من شقی شوم به آنچه دوست دارم و عافیت می‌خواهم و غیر من سعادتمند شود به چیزی که من مبتلا می‌شوم. «وَ سَعِدَ غَيْرِي بِمَا كَرِهْتُ. وَ إِنْ يَكُنْ مَا ظَلِلْتُ فِيهِ أَوْ بِتُّ فِيهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِيَةِ بَيْنَ يَدَيْ بَلَاءٍ لَا يَنْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لَا يَرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِي مَا أَخَّرْتَ وَ أَخِّرْ عَنِّي مَا قَدَّمْتَ» اگ این عافیتی که من روزم را با آن می‌گذرانم، سلامت و امنیت دارم، اگر این باعث شود من حساب‌هایم مثل آن حاکم تسویه شود و مردن من اول گرفتاری و بلا شود. این را نمی‌خواهم. ولی اگر برعکس است که من اینجا بلا و سختی ببینم، ولی در آنجا اول خوشی و راحتی است، من این را می‌خواهم. اینکه جلو انداختی را عقب بیانداز و آنکه عقب انداختی، جلو بیانداز. لذا بعد حضرت می‌فرماید: «فَغَيْرُ كَثِيرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ» اینکه در دنیا ما چند روزی سختی ببینیم، ولی عافیت ابدی داشته باشیم، این مشکلی نیست، چون چند روزی است و تمام می‌شود، «وَ غَيْرُ قَلِيلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ» اما عذاب و فشار قبر و بلای آخرتی همیشگی است. «وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» این دعا خیلی کوتاه است ولی درس بزرگی به ما می‌دهد. ما یک ابتلائات دنیایی داریم و یک ابتلائات آخرتی، ابتلائات دنیایی زودگذر است و تمام می‌شود.
خدا رحمت کند مرحوم آ سید علی قاضی فقر شدید داشتند، از شاگردان ایشان مرحوم آیت الله بهجت، آقا سید هام رضوی بودند که با ایشان دوست بودند. آقای رضوی می‌فرمودند که ایشان فرمودند: ابتلاء من در عالم همین فقری است که خدا به من داده است. من می‌دانم دیگر خدا امتحان و بلاها را از من گرفته و آنجا اول آرامش و آسایش من است. چون دنیا زودگذر و تمام شدنی است اما آنجا تمام شدنی نیست. لذا اگر معافیتی، سلامتی هست، بگوییم: خدایا، بهره ما این نباشد در دنیا، اگر بناست که ما را پاک کنی در همین دنیا پاک کن. ما طاقت عذاب آخرت را نداریم. امیرالمؤمنین تعبیر زیبایی دارند و می‌فرمایند: «فَإِنِ ابْتَلَيْتَنِي‏ فَصَبِّرْنِي وَ الْعَافِيَةُ أَحَبُّ إِلَيَّ» خدایا اگر مصلحت و رضای تو هست که به من بلا بدهی، به من صبر بده ولی من عافیت را بیشتر دوست دارم. «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار» تعبیر شده به همین عافیت، خدایا در دنیا عافیت و سلامتی و راحتی و خوشی بده، در آخرت هم بهشت جاودانه به ما بده و ما را از عذاب جهنم نگهدار.
شریعتی: حالا که صحبت از عافیت شد و خیلی‌ها التماس دعای ویژه گفتند، حاج آقای فرحزاد ویژه دعا کنند.
حاج آقای فرحزاد: خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد، همه مریض‌های روحی، جسمی، وسواس فکری و عملی، هرکس هر نوع گرفتاری دارد، به حق امام سجاد عافیت و شفاعت مرحمت بفرما. ابتلائات ما را در آخرت و دنیا، برطرف بفرما. بحثی که عرض کردم شیطان هجمه شدید دارد، با انبیاء دست و پنجه نرم کرده، با اولیای خدا، چه کار کنیم از شر شیطان محفوظ بمانیم، پنج مورد را هفته گذشته گفتیم اما باز قرار بر تکرار شد. امام صادق(ع) می‌فرماید: شیطان می‌گوید به پنج گروه دسترسی ندارم. «مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ عَنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ اتَّكَلَ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ» افرادی که واقعاً نه به زبان، با همه وجودشان، با قلبشان به خدا پناه می‌برند و در کارهایشان تکیه به خدا می‌کنند. شیطان می‌گوید: من به اینها دسترسی ندارم. ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله» برای دفع وسوسه و خیالات شیطانی خیلی خوب است.
2- کسی که زیاد یاد خدا می‌کند، «وَ مَنْ كَثُرَ تَسْبِيحُهُ‏ فِي‏ لَيْلِهِ‏ وَ نَهَارِه‏» (خصال/ج1/ص285) چون ذکر خدا با شیطان هیچ تناسبی ندارد. غفلت شیطان می‌آید، ذکر خدا، شیطان را طرد می‌کند. 3- «وَ مَنْ‏ رَضِيَ‏ لِأَخِيهِ‏ الْمُؤْمِنِ‏ بِمَا يَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ» اینکه انسان خیر دیگران را بخواهد. دو کاسب مشغول کار می‌شوند، یکی می‌خواهد جیب مردم را خالی کند. یکی می‌گوید:نه، خدایا توکل به تو، من رزقم را از تو می‌خواهم می‌خواهم خیر به مردم برسانم. یک بچه یک صد تومانی دارد، می‌خواهد هرطور شده پول را از او بگیرد. می خواهی ازدواج کنی یک خیر به این خانم برسان. اگر ما دور منفعت خودمان بگردیم، شیطان سلطه پیدا می‌کند. اما اگر منفعت طرف مقابل را در نظر بگیریم، بحثی است که هر سال ما تابستان‌ها مطرح می‌کنیم، افرادی که خدا به آنها نعمت داده، خانه و مسکن دارند، مغازه و ملک دارند، اضافه و زیادی دارند، چرا ما به مستأجرها رحم نمی‌کنیم. مگر این مغازه‌دار چقدر درمی‌آورد که بیشتری را بخواهد به شما اجاره بدهد؟ از گران شدن اجاره ملک خوشحال نشویم. رحم کنیم. شیطان می‌گوید: من جایی سلطه ندارم که هرچه برای خودت بخواهی، برای دیگران هم بخواهی.
4- مصائب و گرفتاری‌هایی که به او می‌رسد، صبور باشد. جزع و فزع و بی تابی نکند. 5- «وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ وَ لَمْ يَهْتَمَّ لِرِزْقِهِ» افرادی که قانع و راضی هستند. آدم‌هایی داریم با کمترین امکانات و وسایل زندگی می‌سازند، قانع و راضی هستند، همیشه هم شکر خدا را می‌کنند. قناعت یک امر قلبی است، من باید به آنچه نیاز دارم، خدا را شکر کنم. تن سالم دارم، خدا را شکر کنم. شیطان می‌گوید: به افرادی که راضی و قانع هستند، حتی ممکن است ثروتمند هم باشد، ولی حریص باشد، حافظ می‌گوید:
در این بازار اگر سودی است با درویش خرسند است *** خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی
اینکه آدم به اندازه نیاز احتیاج به کسی نداشته باشد و شاکر باشد. دسته‌های دیگر که خارج از این روایت است، صریحاً شیطان در قرآن قسم خورده، «فَبِعِزَّتِكَ‏ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ. إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» (ص/82) چون مورد تأیید بوده خدا نقل می‌کند. به عزتت قسم من همه بنی آدم را گمراه می‌کنم، ولی آدم‌های مخلص را مثل حضرت یوسف که نیتش این بود که گناه نکند و مردم مصر را نجات بدهد، خیرخواه و دلسوز بود. افرادی که با خدا کار دارند. بزرگی می‌گوید: شیطان سگ در خانه خداست، سگ به دزد حمله می‌کند. کس که ناخالص است، کسی که صاحبخانه را می‌خواهد، مهمان است و دعوت شده است، یک داد می‌زند بنشین سر جایت، شیطان می‌گوید: من ناخالص‌ها را می‌زنم. معاشرت‌ها و حبّ و بغض‌های ما برای چیست؟ پیغمبر ما فرمود: محکم‌ترین دستاویز ایمان چیست؟    یکی گفت: نماز، روزه، حج و جهاد، فرمودند: اینها دستاویز ایمان هست، آن چیزی که از همه محکم‌تر است، چیست؟ رسول خدا فرمودند: محکم‌ترین دستاویز ایمان این است که حبّ و بغض شما براساس لله باشد. برای خدا با افراد دوستی کنیم. بخاطر خدا با افراد دشمن باشیم. چون دوست خداست، دوستش دارم. چون دشمن خداست ولو فامیل من است، خدا دوستش ندارد، من هم دوستش ندارم. ما باید معیارمان روابط و محبت‌ها باشد. اگر این باشد کل جامعه یک روزه درست می‌شود و شیطان می‌گوید: من یک ذره نمی‌توانم نفوذ کنم. آنهایی که روابطشان براساس لله و فی الله است. خالص باشند. شیطان به مخلصین می‌گوید: من اصلاً راه ندارم،
مورد هفتم اینکه حدیث داریم، «وَ قَالَ ص‏ الْأَنَاةُ مِنَ‏ اللَّهِ‏ وَ الْعَجَلَةُ مِنَ‏ الشَّيْطَانِ» (تحف العقول/ص43) أناة یعنی مکث کردن، شتاب نکردن، این از طرف خدای رحمان است، شتاب و عجله کار شیطان است. در تصمیم گیری و برنامه‌ریزی و حرف زدن، چند ثانیه مکث کنیم که این کار را بکنیم یا نه. کلید عقلت را بزن و چراغ عقلت را روشن کن. راه را ببین، چاه نیست، چاله نیست، یک موقع برای زندانی‌ها صحبت می‌کردم، رئیس کل زندان می‌گفت: آقایی داریم که هیچ سوء سابقه ندارد ولی در یک لحظه با کسی درگیر شده و چاقو درآورده و طرف را کشته است. حالا توبه کرده و پشیمان است. الآن آمده برای زندانی‌ها صحبت می‌کند. می‌گوید: اگر من وقتی می‌خواستم این حرکت را کنم پنج ثانیه فکر می‌کردم اگر دست به چاقو بشوم چه می‌شود، غضبم را کنترل می‌کردم. لذا هر کاری که می‌کنیم یک مقدار صبر کنیم، حتی در کار خوب، شاید خوبتر و بالاتر هم باشد. خیلی از تصادفات ما برای سبقت و سرعت زیاد است. لذا می‌فرماید: تأمل و تأنی از طرف خدای متعال، عجله از شیطان است. شتاب در کارها از سلاح‌های شیطان است. پیغمبر خدا فرمودند: «انّما هلك‏ الناس‏ العجلة، و لو انّ الناس تثبّتوا لم يهلك أحد» یعنی حر در یک لحظه یک مقدار مکث کرد. این آقا چه می‌گوید؟ لشگر عمر سعد چه می‌گویند؟ امام حسین چه می‌گوید؟ از ته جهنم در یک لحظه بالا آمد بخاطر یک فکر. چراغ عقلمان را روشن کنیم هیچوقت در چاله نمی‌رویم.
پیغمبر خدا فرمود: «انّما هلك‏ الناس‏ العجلة، و لو انّ الناس تثبّتوا لم يهلك أحد» مردم را شتابزدگی هلاک کرد، اگر مردم مکث می‌کردند هیچوقت کسی هلاک نمی‌شد. این ازدواج را امضاء کنیم یا نه؟ پایان این شغل چیست؟ جوانی نزد پیغمبر خدا آمد و گفت: یک موعظه کوتاه بکنید. حضرت سه بار قول گرفتند که بگویم عمل می‌کنی؟ عرض کرد: بله. حضرت فرمودند: در هر برنامه‌ریزی، می‌خواهی جنگ کنی یا صلح، پایانش را ببین. من با این سرعت بروم چه می‌شود؟ پایان همه کارها را ببین که اگر اینطور بروم شیطان چه می‌کند.
مورد هشتم، روایت زیبایی است از امام باقر در کافی شریف، فرمودند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِلْفَ مِنَ اللَّهِ وَ الْفِرْكَ‏ مِنَ‏ الشَّيْطَانِ لِيُكَرِّهَ مَا أَحَلَّ اللَّهُ» (کافی/ج3/ص481) الف از الفت است، هرجا دوستی و صلح و صفا هست از طرف خداست، هرجا فرک، طلاق و دشمنی هست، برای شیطان است. گفت:
جان گرگان و سگان از هم جداست *** متحد جان‌های مردان خداست
می‌فرمودند: اگر دو دل با هم یکی شوند، دل دو زن و شوهر با هم یکی شود. آبروی من و آبروی خانم، دلهای ما اگر یکی شود، سومی خداست. 124 هزار پیغمبر، همه امامان و فرشته‌ها، همه خوب‌های عالم آنجا هستند. هرجا تفرقه هست، شیطان از خوشحالی به رقص می‌آید. کسی که طلاق می‌گیرد، در این خانواده طلاق گرفتن عادی می‌شود. این خیلی بد است. هرجا دعوا و اختلاف هست، شیطان و شیاطین، تمام شمرها سرپرست هستند. گفت:
تا توانی پا منه اندر فراق *** ابغض الاشیاء عندی الطلاق
آن کسی که فهم دارد و داناتر است عذرخواهی کند. یک بزرگی گفت: خانم من سر موضوعی با من بحث کرد و من جوش آوردم و خواستم درگیر شوم، گفتم: تو و این کار! خجالت نمی‌کشی؟ افتادم دست خانمم را بوسیدم، عذرخواهی کردم. شیطان این جاها خودش را تکه تکه می‌کند. هرجا دعوا هست شیطان خوشحال است. امام هشتم(ع) به عبدالعظیم حسنی سفارش‌هایی فرمودند از جمله این است، به زیارت هم بروید. وقتی به زیارت همدیگر می‌روید به من نزدیک می‌شوید. به اینها بگو: «تَرْكِ‏ الْجِدَالِ‏ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ» جرّ و بحث و جدال نکنند. «فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنْيَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ كَانَ‏ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ» امام هشتم (ع) به عبدالعظیم حسنی فرمودند: من قسم خوردم کسی که دوستی از دوستان مرا به ناحق ناراحت کند، پدرش، مادرش، اولادش را ناراحت کند، نفرین می‌کنم. یگانگی و با هم بودن از طرف خدای متعال است و تفرقه هم از شیطان است.
شریعتی:    در مورد بحث اجاره بهاء، به پیشنهاد بعضی دوستان قرار شد پویش راه بیاندازیم، هوای مستأجرین را داشته باشیم. یادتان باشد چند سال پیش که حرم امام رضا مشرف بودیم، بحثی که مطرح کردیم بخاطر امام رضا صاحبخانه‌ها هوای مستأجرین را داشته باشند، چقدر پیام‌های امیدبخشی را شنیدیم. امسال منتظر هستیم به برکت این ایام و توصیه‌های کارشناسان یک پیام‌های مثبتی را داشته باشیم و شاهد برکات و ثمرات آن باشیم. صفحه 75 قرآن کریم آیات 187 تا 194 سوره مبارکه آل عمران را تلاوت خواهیم کرد.
«وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلِيلًا فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ‏«188» لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‏«189» وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ «190» إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ‏ «191» الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ«192» رَبَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ «193» رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ «194» رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى‏ رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ»
ترجمه آیات: و (به ياد آور) زمانى كه خدا از كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داده شد، پيمان گرفت كه حتماً بايد آن را براى مردم بيان كنيد و كتمانش نكنيد، پس آنها آن (عهد) را پشت‏سرشان انداختند وبه بهاى كمى مبادله كردند، پس چه بد معامله‏اى كردند. گمان مبر كسانى كه به آنچه كرده‏اند، شادمانى مى‏كنند و دوست دارند براى آنچه نكرده‏اند ستايش شوند، مپندار كه آنها از عذاب الهى رسته‏اند، (زيرا) براى آنها عذابى دردناك است. وحكومت آسمان‏ها و زمين براى خداست و خداوند بر هر كارى تواناست. همانا در آفرينش آسمان‏ها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، نشانه‏هايى (از علم، رحمت، قدرت، مالكيّت، حاكميّت و تدبير خداوند) براى خردمندان است. (خردمندان) كسانى هستند كه ايستاده و نشسته و (خوابيده) بر پهلو ياد خدا مى‏كنند و در آفرينش آسمان‏ها و زمين انديشه مى‏كنند (و از عمق جان مى‏گويند:) پروردگارا! اين هستى را باطل و بى هدف نيافريده‏اى، تو (از كار عبث) پاك و منزّهى، پس ما را از عذاب آتش نگهدار. پروردگارا! هر كه را تو (بخاطر اعمال بدش) به دوزخ افكنى، پس بى شك او را خوار و رسوا ساخته‏اى و براى ستمگران هيچ ياورى نيست. پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ايمان را شنيديم كه (مى‏گفت:) به پروردگارتان ايمان بياوريد، پس ايمان آورديم. پروردگارا! پس گناهان ما را بيامرز و زشتى‏هاى ما را بپوشان و ما را با نيكان بميران. (خردمندان مى‏گويند:) پروردگارا! آنچه را به واسطه‏ى پيامبرانت به ما وعده داده‏اى، به ما مرحمت فرما و ما را در روز قيامت خوار مساز كه البتّه تو خلاف وعده انجام نمى‏دهى.
شریعتی: به رسم دوشنبه‌ها از فضیلت ذکر بلند صلوات برای ما بفرمایند.
حاج آقای فرحزاد: به یک پادگان برای سخنرانی رفته بودم، گفتم: عزیزانی که سمت خدا می‌بینند دست بلند کنند و حدود 90 درصد دست بلند کردند. پیغمبر خدا خیلی سفارش به صلوات کردند و همین صلوات هم یاد خداست و شیطان را دور می‌کند، فرمودند: هروقت ذکر من شد و کسی صلوات بر من را فراموش کند، راه بهشت را گم کرده است. چون راه بهشت، یاد خداست. و یاد پیغمبر است. یکی از چیزهایی که تفرقه را دور می‌کند، همین ذکر صلوات است.
شریعتی: از همه مبلغین و روحانیون و ائمه جماعات درخواست می‌کنم بانی شوند و بیایند در سایت ما ثبت نام کنند که بتوانیم زائر اولی‌ها را اعزام کنیم.
حاج آقای فرحزاد: یک موردی که به نظرم خیلی مهم است، در مورد جایی است که شیطان نمی‌تواند نفوذ کند. حدیث قدسی است خدای متعال می‌فرماید: «ولایة علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی» قلعه و دژ محکم خدا ولایت امیرالمؤمنین و اولاد امیرالمؤمنین هست. اگر در این دژ کسی قرار بگیرد از شر شیطان و آتش جهنم محفوظ است. روایت زیبایی در تحف العقول است که امیرالمؤمنین به کمیل فرمودند، نکات زیبایی  دارد. یکی این است که فرمود: کمیل، زمین از دام شیاطین پر است، هرکس را از راه خودش گول می‌زند. یکی را از راه عبادت، یکی حرص و طمع، با چشم و شهوت‌رانی و زبان هرکس را گول می‌زند. امام هشتم(ع) به عبدالعظیم حسنی فرمود: به شیعیان من بگو راه‌های نفوذ شیطان از کجاست. یک کسی زود عصبانی می‌شود خودش را جریمه کند. یکی وسواس دارد. یکی بدزبان است. یکی دروغ و غیبت می‌کند. راه‌های نفوذ شیطان را بدانیم و آنها را ببندیم. کسی از دام شیاطین نجات پیدا نمی‌کند الا به خانواده ما چنگ بزند.
کسی بود به نام آ شیخ عبدالله بختیاری که دوست مرحوم دولابی بودند. آیت الله بهاءالدینی می‌گفت: این آقا آدم فوق العاده‌ای است. پیاده به کربلا و مشهد می‌رفت و خدمتگزار بود. زن و بچه هم نداشت، در یک اتاق کوچک زندگی‌ می‌کرد. ایشان یک موقع فرمودند که در مکاشفه، یا بیداری یا خواب، شیطان را دیدم. با او درگیر شدم و گفتم: دشمن خدا هستی و باید نابودت کنم. زور شیطان زیاد بود و مرا بلند کرد و محکم بر زمین زد. روی سینه من نشست سر مرا ببرد. وقتی دیدم زور من نمی‌رسد یا علی گفتم. یا امیرالمؤمنین به داد من برس!
اگر ناتوانی بگو یا علی  *** اگر خسته جانی بگو یا علی
مدد به غیر تو ننگ است یا علی مددی *** زمانه بر سر جنگ است، یا علی مددی
به کار ما چه درنگ است یا علی مددی
پیغمبر فرمود: علی جان، من در دنیا و آخرت از تو بی نیاز نیستم. «یا علی،لا أستغني‏ عنك في الدنيا و الآخرة» مدد علی باید برای همه باشد. با تمام وجودم یا علی گفتم، دیدم حضرت آمدند شیطان را بلند کردند و زمین زدند و فرمودند: فلانی شما زورتان به شیطان نمی‌رسد. از ما کمک بخواهید! پیغمبر ما فرمودند: مثل اهل‌بیت من مثل کشتی نوح است. هرکس سوار کشتی نجات اهل‌بیت شود، از خطر محفوظ است. امام هادی به یکی از یارانش فرمود: «يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً» محکم به حبل الله بچسبیم، دعا و زیارت، یا علی گفتن، مرحوم آیت الله مرعشی می‌فرمودند: هر روز توسل به اهل‌بیت دارم. هر روز همه چیز خود را به اهل‌بیت می‌سپارم که حفظ کنند مانند بچه‌ای که باید پدر بالای سرش باشد. همین صلوات یک توسل خوب است. «لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ» اگر دوستان ما در دریاهای عمیق بروند، یا در صحراهای بی علف و کویر، «بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ: بین گرگ‌های درنده و وحشی، «وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ» دشمن‌های جن و انس اینها را محاصره کنند، «لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا» چون وصل به ما هستند در امان هستند. چرا به خدا تکیه نکنیم؟ خدایی که قدرت لا یزال دارد. این آل سعود که به بدبختانی مثل خودشان تکیه می‌کنند، ما به خدای واقعی تکیه نکنیم؟ «فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِينَ» به خدا اعتماد کن. امام حسین فرمود: آنهایی که ما را دوست دارند دو دسته هستند. بعضی ما را بخاطر دنیا دوست دارند. ولایت ما بخاطر خودشان و خدا باشد. لذا فرمود: ولایتت را برای امامان معصوم خالص قرار بده. اگر خالص باشد خدا حفظت می‌کند.
حضرت عبدالعظیم مرکز ایران است و به قم و تهران نزدیک است. زیارت او بهشت را واجب می‌کند و معادل زیارت آقا امام حسین(ع) است. محدث قمی می‌گوید: عبدالعظیم حسنی که کنیه‌اش ابوالقاسم است از اکابر محدثین یعنی راویان حدیث، اعاظم علما و زهاد و عباد بوده است. یاور و صحابی سه امام بوده است. امام هشتم و امام نهم و دهم. تعریف و تمجیدهایی که از ایشان شده است فوق العاده است. خدایا تو را به حق محمد و آل محمد قسم می‌دهیم، مملکت ما، ملت ما، همه بندگانت را از همه خطرها و شر شیطان حفظ بفرما. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. رفع هم و غم و گرفتاری بفرما. مریض‌ها را شفا عنایت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.        
شریعتی: السلام علیک یا أبا عبدالله...
«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»