main logo of samtekhoda

98-03-26-حجت الاسلام والمسلمین بهشتی-مسئولیت اقامه نماز با چه کسی است؟

حجت الاسلام والمسلمين بهشتی– مسئولیت همگانی اقامه نماز (فرد، خانواده، جامعه)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: مسئولیت همگانی اقامه نماز (فرد، خانواده، جامعه)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين بهشتی
تاريخ پخش: 26-03- 98     
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
کی می‌شود بیایی و نیلوفر آوری *** گلهای رنگ رنگ به این دفتر آوری
باران شوی، بهار شوی غنچه غنچه گل *** لب وا کنی گلاب خوش قمصر آوری
سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم و بیننده‌های خوب نازنینمان، شنوندگان رادیو قرآن، انشاءالله تنتان سالم باشد و قلبتان سلیم. حاج آقای بهشتی سلام علیکم و رحمة الله، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای بهشتی: سلام علیکم و رحمة الله، بنده هم خدمت حضرتعالی و همه بینندگان و شنوندگان سلام می‌کنم. از خداوند می‌خواهم این گفتگوها را با خیر و نور و رشد و به دور از هر آفت و اشتباه تقدیر بفرماید و آنچه مفید است به زبان ما جاری کند.
شریعتی: در ذیل بحث تربیت عبادی به بحث نماز رسیدیم و نکته‌های نابی را در طی این جلسات فرمودند، امروز می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم که اگر بناست نماز اقامه شود، مسئولیت این اقامه نماز با چه کسی است؟
حاج آقای بهشتی: بسم الله الرحمن الرحیم، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
اقامه نماز کار بسیار مهمی است. پیغمبر فرمود: نماز ستون دین است. همه دین را تصور کنیم، روی این ستون سوار است. این ستون ضعیف باشد، پیکره دین صدمه خواهد خورد. این مسئولیت بر عهده کیست؟ اول باید بگوییم اقامه نماز یعنی چه؟ «حی علی خیر العمل» نماز یک کار است، یک حرف زدنی نیست. یک کار فوق العاده مهم است. اقامه نماز یعنی چه؟ همین سؤال را از امام صادق پرسیدند، حضرت فرمود: برپایی یک نماز با آداب و شرایط از نظر ما اقامه نماز نام دارد. یعنی نماز باید عارفانه، آگاهانه و عاشقانه باشد. اول وقت باشد، به جماعت باشد، در زندگی و خلق و خوی ما تأثیر بگذارد. مجموعه اینها را اقامه می‌گوییم. این به همکاری نیاز دارد و همه باید به هم کمک کنیم چنین نمازی رخ بدهد. بخش مهمی از نماز، جماعت است که در جماعت همدلی و همزبانی و همفکری هست.
حاج آقای قرائتی می‌فرماید: ما در جاهای دیگر کلمه اقامه را به کار می‌بریم. مثلاً اقامه عزا، یک نفر در خانه نشسته و می‌تواند چند تا یا حسین بگوید اما این اقامه عزا نیست. اقامه عزا یک تظاهرات بیرونی دارد و هیاهو دارد. اقامه چنین بار معنایی دارد. کلمه اقامه در قرآن برای دین، عدالت و نماز به کار رفته است. اینها تظاهرات بیرونی هم دارد، غیر از اینکه در درون شخص چه می‌گذرد، در بیرون هم یک نمایشی برگزار شود تا بگوییم: نماز اقامه شده است. اقامه نماز یعنی چه؟ برپایی یک نماز با آداب و شرایط. آن نماز اسمش اقامه است. این مأموریت بر عهده کیست؟ قرآن کریم اول این مأموریت را به دوش فرد فرد مسلمان‌ها گذاشته است. می‌فرماید: «قُلْ لِعِبادِيَ‏ الَّذِينَ‏ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلاةَ» (ابراهیم/31) ای پیامبر مأموریت داری به مردان و زنان با ایمان بگویی که نماز را اقامه کنند. این به این معناست که همه و همه و هرکس در هر پستی هست، باید بداند مسئولیتی برای اقامه نماز دارد. بارها حاج آقای قرائتی فرموده نماز برای من نیست و برای همه هست. شما نویسنده هستی، شما فیلمساز هستی. شما وزیر و نماینده مجلس هستی. استاد دانشگاه هستی، منهای پست‌ها مسلمان که هستی، همه مسلمانان برای اقامه نماز باید کاری بکنند. یک کسی باید جایی را بسازد، یکی باید مقاله بنویسد، یکی باید فیلم بسازد. یک کسی حرفی بزند، همه برای برپایی نماز مسئولیت دارند.
یک معلم ریاضی، ممکن است بگوید: من ریاضی درس می‌دهم، ولی شاید لا به لای درس بتوانم چند ثانیه تلنگر بزنم و این کار من است. یا حضور من در نمازخانه مدرسه مؤثر است. بچه به من نگاه می‌کند که دبیر ریاضی من به نماز مقید است. از همه ما کاری ساخته است. از دکتر، پرستار، بازاری، همه باید برای نماز فکر کنیم. باید کاری انجام بدهیم تا آن پدیده رخ بدهد. دوم اینکه خانواده به صورت ویژه مسئولیت دارد. این آیه که نازل شد، خدا به پیامبر اسلام فرمان داد «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ‏ بِالصَّلاةِ» (طه/132) ای پیامبر خانواده‌ات را به نماز فرمان ده. «وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها» خودت بر این کار شکیبایی ورز.
امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه، خطبه 199 می‌فرماید: «تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ» بر عهده بگیرید کار نماز را، «وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا» حفاظت و حراست از نماز بکنید، نماز دشمن دارد. جلسه قبل دشمنان نماز را گفتیم. «وَ اسْتَكْثِرُوا مِنْهَا» زیاد نماز بخوانید. «وَ تَقَرَّبُوا بِهَا» با نماز به خدا نزدیک شوید. «وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص نَصِباً بِالصَّلَاةِ» خود را به رنج می‌انداخت با نماز، «بَعْدَ التَّبْشِيرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ» بعد از اینکه خداوند پیغمبر را مطمئن کرد که اهل بهشت هستی. باز هم زیاد خود را به رنج می‌انداخت و زیاد نماز می‌خواند. چرا؟ «لِقَوْلِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ» به خاطر این آیه قرآن، «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها فَكَانَ يَأْمُرُ بِهَا أَهْلَهُ» خانواده خود را فرمان می‌داد «وَ [يُصْبِرُ] يَصْبِرُ عَلَيْهَا نَفْسَه‏» جان خود را به سختی می‌انداخت. به خاطر اینکه دیگران ببینند به نماز اهتمام دارد.
در جلسات بعد شیوه‌های دعوت بچه‌ها به نماز را خواهیم گفت. کسی از امام صادق(ع) پرسید: چگونه خانواده خودم را به نماز دعوت کنم؟ امام فرمودند: «كونوا دعاة النّاس‏ بغير السنتكم» یعنی با عمل، با رفتار. بچه‌ها ببینند ما چه می‌کنیم. چه نمازی را با چه کیفیتی می‌خوانیم. این بهترین راه دعوت خانواده به نماز است. بین والدین، مادر مسئولیت سنگینی دارد. امیرالمؤمنین فرمود: پدر مسئول خانواده است و مادر نسبت به شوهر و نسبت به فرزندان شوهر مسئولیت ویژه‌ای دارد. در شهر تهران تحقیقی شده دانش آموزانی که نماز می‌خوانند، پرسیدند: کجا نماز خوان شدید؟ خانه، مسجد، مدرسه یا جای دیگر؟ هفتاد و چند درصد دانش آموزان پاسخ دادند: خانه! از آنها پرسیدند: در خانه از چه کسی؟ مادر، پدر، مادربزرگ و پدربزرگ، خواهر یا برادر؟ نود و چند درصد پاسخ دادند: مادر. این هم مایه مباهات و افتخار مادران است، هم مسئولیت مادران را سنگین می‌کند. سخن گفتن با خدا را از مادر یاد گرفتند و این شیرینی و حقیقت را از مادر یاد گرفتند. حدیث داریم روز قیامت جایگاهی آماده می‌شود و پدر و مادرها را می‌آورند، بچه‌ها یک متن تقدیرنامه که در حدیث هست، در پیشگاه خدا اعلام می‌کنند پروردگارا این مادرم بود که مرا با تو آشنا کرد. این پدرم بود که مرا با تو مأنوس کرد. خداوند دستور می‌دهد تاج‌هایی برای پدر و مادر می‌آورند. مرکبی می‌آورند و با عزت و احترام راهی بهشت می‌شوند.
در قرآن کریم از یک پیامبری ستایش شده است، اسماعیل(ع)، اولین ویژگی که برای حضرت اسماعیل آمده، این است که راستگو بود. وقتی وعده می‌داد عمل می‌کرد. «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ» (مریم/55) یعنی پیوسته خانواده‌اش را سفارش می‌کرد به نماز و زکات «وَ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا» این هم مدالش است. در پایان سوره فجر آمده «راضیة مرضیه» کسانی هستند لحظه جان دادن خطاب می‌رسد: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً» (فجر/27 و 28) به سوی پروردگارت باز کرد. در حالی که هم تو از خدا راضی هستی و هم خدا از تو راضی است.
حضرت اسماعیل که پرورش یافته ابراهیم خلیل الرحمان است، چطور پدر و مادرها برای سلامت بچه‌هایشان دل می‌سوزانند؟ این هم فقط به گفتن نیست. خیلی وقت‌ها پدر و مادر در نظافت و بهداشت الگو هستند و بچه‌ها یاد می‌گیرند. گاهی هم تذکر زبانی می‌دهند. گاهی نه، می‌نشینند فکر می‌کنند برای سلامت این بچه چه کارهایی باید بکنم؟ یا برای درس بچه‌هایشان، می‌بیند این بچه خوب درس نمی‌خواند، با افراد مختلف تلفن می‌کند و مشورت می‌کند، چه کنم به ریاضی علاقه‌مند شود؟ نماز هم اینطور است، موضوعی است که کارهای مختلفی باید انجام شود. فقط به گفتن نیست. والدین باید مطالعه کنند، مشورت کنند و پرس و جو کنند. آنچه مهم است در دستگاه فکری پدر و مادرها باید این موضوع باشد. چطور برای سلامت جسم اهمیت قائل است. بصیرت خیلی مهمتر از بصر است. بصر یعنی چشم و بصیرت یعنی بینش، از ما بپرسند: یک چشم چقدر قیمت دارد؟ حاضر هستیم همه هستی را بدهیم. یک کسی هفتاد سال کار کرده و یک خانه خریده، یک مغازه خریده است، حاضر است همه را بدهد ولی بینایی داشته باشد. امام علی(ع) فرمود: بصیرت به مراتب از بصر مهمتر است. نگاه به جهان چگونه باید باشد؟ مسأله نماز بچه‌های ما خیلی مهم است و والدین خیلی نقش دارند. روزی پیغمبر از کوچه گذر می‌کرد، دید بچه‌ها مشغول بازی هستند. فرمود: «ویلٌ لاولاد آخر الزمان» وای بر بچه‌های آخرالزمان، از دست پدر و مادرهایشان! اصحاب پرسیدند: «من آباءهم المشرکین» منظور شما پدر و مادرهای مشرک است؟ فرمود: نه، پدر و مادر مسلمان است ولی اهتمام ندارد، توجه به دین بچه ندارد. قبول شدن بچه در کنکور و دانشگاه برای پدر و مادر اهمیت دارد. وقت می‌گذارند و از منافع خودش صرف نظر می‌کند، مسافرت نمی‌رود. مسأله نماز باید در دستگاه فکری والدین بیاید. وقتی اینطور باشد این بچه که نماز می‌خواند، ثواب نمازهای او و نمازهای بچه‌های او و بچه‌های بچه‌های بچه‌های او، حدیث داریم صد نسل از شما بگذرد، یکی از دودمان شما عبادت یا خدمتی کند، یک نسخه از پاداشش به حساب شما واریز می‌شود.
طبق روایت شیعه و سنی پس از نزول آیه «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» تا شش ماه یا نه ماه، پیامبر در خانه دخترش می‌آمد و در می‌زد و سلام می‌کرد و می‌فرمود: «الصلاة الصلاة یرحمکم الله» رحمت خدا بر شما باد. یعنی این توجه ویژه، این موضوع را یادآوری می‌کرد. حضرت فاطمه کسی نیست که نمازش قضا شود. علی(ع) که اصلاً با شخصیت علی نماز برافراشته شده است. آنها کسانی نبودند که نماز را ترک کنند، اما پیغمبر به ما آموزش می‌دهد که این موضوع مهمی است. بچه‌هایتان کجا هستند و در چه استانی درس می‌خوانند؟ داخل کشور هستند یا خارج کشور هستند؟ از جمله دغدغه‌های شما چیست؟ هیچوقت در مورد نماز بچه‌تان پرس و جو می‌کنید؟ مادر جان اگر مرا دوست داری نمازت قضا نشود. بعدها بچه هم در کشوری که درس می‌خواند، نماز بخواند می‌گوید: نماز را از مادرم دارم. مسجد رفتن را از پدرم دارم. خدا رحمتشان کند.
فاطمه زهرا(س) نماز شب می‌خواند، امام حسن مجتبی نقل کردند: بارها نیمه‌های شب با صدای مادرم بیدار می‌شدم و تماشا می‌کردم نماز خواندن مادرم را. حتی به قنوت رکعت آخر که می‌رسید، می‌فرمود: باید به چهل نفر دعا کنم. خوب گوش می‌کردم ببینم مادرم اسم چه کسانی را می‌برد. این تأثیر پدر و مادر است در موضوع نماز و انتقال این فرهنگ به نسل‌های بعد. مسئول اقامه نماز کیست؟ 1- فرد فرد مسلمان‌ها 2- خانواده به صورت ویژه.
در تفسیر آیه 6 سوره تحریم، مردم ما با بعضی آیات آشنایی دارند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ‏ وَ أَهْلِيكُمْ‏ ناراً» (تحریم/6) خودتان را و خانواده خود را از آتش حفظ کنید. پرسید: از پیغمبر خودم را می‌دانم، خانواده‌ام را چگونه؟ فرمود: امر به معروف و نهی از منکر کن. این وظیفه توست، تأثیرش با خداست.     تا اینجا وظیفه شماست. امر کن آنها را به چیزهایی که خدا امر کرده و نهی کن آنها را از چیزهایی که خدا نهی کرده است. خدا به نماز امر کرده است. نود و چند بار کلمه صلاة و نهصد و چند بار کلمات مرتبط مثل رکوع، سجده، قیام، وو و غسل و تیمم در قرآن آمده است. فکر کنیم این نماز در خانه ما چطور باید تحقق پیدا کند. این گروه دوم است.
سومین گروهی که مأموریت برای نماز دارند حکومت است. در تفسیر آیه 41 از سوره حج، می‌فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» (حج/41) اولین پیامی که مقام معظم رهبری به اولین اجلاس نماز دادند همین آیه را فرمودند، اولین ثمره حکومت صالحان نماز است. در تفسیر همین آیه آمده که مصداق بلند تفسیر این آیه حکومت امام زمان(ع) است که امام زمان(ع) قبل از اینکه سخنرانی جهانی را که همه مردم جهان صدای حضرت را همزمان می‌شنوند و تصویر حضرت را تماشا می‌کنند، سخنرانی پس از نماز است. اول اقامه نماز می‌کنند و بعد سخنرانی می‌کنند. حکومت اسلامی، حکومت دینی، قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه، اینها باید برای نماز کاری انجام بدهند. مردم را مجبور کنند؟ هرگز. نماز به زور، نماز تشریفاتی و ریایی اثر ندارد و اثر عکس هم دارد. دولت چه کار باید برای نماز بکند؟ به گذشته که نگاه می‌کنیم اسنادی را در نامه‌های سیاسی پیامبر پیدا می‌کنیم. نامه‌های سیاسی پیامبر که به استانداران و فرمانداران نوشته است. یکوقتی که نماز پیامبر را می‌گفتیم اشاره کردیم. به معاذ بن جبل استاندار یمن فرمود: «وَ أَظْهِرْ أَمْرَ الْإِسْلَامِ‏ كُلَّهُ‏» همه اسلام را پیاده کن. «صَغِيرَهُ وَ كَبِيرَهُ» مسائل ریز و مسائل درشت، «وَ لْيَكُنْ أَكْثَرُ هَمِّكَ الصَّلَاةَ» استاندار کیست؟ کسی که مسئول امنیت و اقتصاد و عمران و فرهنگ است. پیغمبر به استاندار می‌فرماید: در اولویت اول خود نماز را قرار بده. یادم هست با دو سه تا از مسئولان تربیت بدنی در دوره‌های مختلف دیدار داشتیم. من گفتم: شما برای نماز مربیان، ورزشکاران، تماشاچیان چه کار کردید؟ گفتند: من مسئول فرهنگ و نماز نیستم. من مسئول بدن هستم. تربیت بدن، این را به وزارت ارشاد بگو. این را به صدا و سیما بگو. به حوزه علمیه بگو. استادیوم آزادی، نمازخانه درخور ندارد، شیرهای آب زیاد و امکانات برای وضو ندارد، چه کسی مسئول است؟ شانه خالی می‌کنیم. همه مسئولین و دستگاه‌ها مسئول هستند. هیأت وزیران برای نماز قانونی دارد که سال 76 و بعد سال 93 بازنگری شد. در سایت اقامه نماز این قانون هست، یک قانون چند صفحه‌ای است که صفحات اول اصرار دارد این قانون مربوط به دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است و شرکت‌های وابسته به آنها مربوط می‌شود. قانون آنها را موظف کرده است.
چهار کار است که دولت باید انجام بدهد، اول تمهید، دوم تعلیم، سوم تبلیغ، چهارم تشویق. دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه، هرکدام به فراخور مسئولیت‌هایشان بریا برپایی نمازی که گفتیم باید سهمی را اجرا کنند. تمهید یعنی آماده کردن فضا، در ترمینال، در جاده، در پارک و هرجایی در کشور ما نمازگزار احتیاج دارد نماز بخواند، فراهم باشد. تمهید یعنی ساختن فضا، یک جایی هست در جاده، یک مدتی است وزارت نفت، با گفتگوهای ستاد اقامه نماز بنا شد پمپ بنزین‌ها یک فضای کوچک برای نمازخانه فراهم کنند. ما صد هزار نفر مدرسه داریم. همه مدارس ما باید برای نماز، نمازخانه داشته باشند. وقتی کلاس کم می‌آید از کجا برداریم؟ سازمان آموزش و پرورش یک تغییراتی کرد، به جای پنج سال ابتدایی، شش سال شد. باید یک کلاس اضافه شود، از همان نمازخانه کلاس برمی‌داریم. تمهید! در جاده‌ها نیاز به جایی برای نماز خواندن داریم، الآن تابستان است، مسلمانان در جاده‌ها می‌ایستند، یک جای تمیز که خنک باشد و امکانات داشته باشد، باید فراهم باشد. فضا، باید فضایی متناسب با جمعیت باشد که معطر باشد، دل انگیز باشد، محراب داشته باشد و فرش قشنگ داشته باشد. اینها همه تمهید است. حکومت باید چنین جایی را فراهم کند.
دوم تعلیم است، حکومت اسلامی موظف است نماز را به اهالی خود تعلیم بدهد. تعلیم چهار بخش دارد. نماز یک اذکار و یک افعال دارد. اذکار نماز دو آموزش لازم دارد. 1- آموزش قرائت صحیح نماز؛ در آینده به قرائت خواهیم رسید که براساس حکمتی مسلمان‌ها باید به عربی نماز بخوانند. عربی باید صحیح باشد. چه کسی باید این آموزش را بدهد؟ صدا وسیما، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، زیرمجموعه‌هایی که این کار به اینها مربوط می‌شود. نکند یک طوری باشد که حاجیان به مکه بروند و روحانیون قرائت آنها را درست کنند. این خیلی بد است. حتی تحصیل کرده‌ها! در همه شهرها قاریان درجه یک داریم. 2- تعلیم مفاهیم، از اول اذان تا پایان نماز 35 جمله است. جملات کوتاه با مفاهیم بلند، این را باید آموزش بدهیم.
برای هر جمله‌ای در دوران ابتدایی یک دانش آموز باید سه چهار خط بلد باشد. مغضوبین چه کسانی هستند؟ ضالین، چطور انسان منحرف می‌شود، سبحان یعنی چه؟ اشهد، یعنی چه؟ به دبیرستان می‌آید یک صفحه برای هر جمله بلد باشد. دانشگاه سه صفحه، این را باید آموزش داد. افعال هم نماز دارد، کاری به نام وضو که باید انجام دهیم. به سمتی باید بایستیم، لباس خاصی بپوشیم. اینها احکام دارد و باید این با تقلید انجام شود. یعنی از فقیه پارسایی باید تبعیت کنیم. صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات این مسئولیت را دارند. مورد بعد هم اسرار نماز است. چرا نماز می‌خوانیم و چرا رکوع می‌کنیم؟ چرا وضو می‌گیریم؟ چرا تیمم می‌کنیم؟ این چراها چیست؟ اینها کار حکومت است.
مورد بعد تبلیغ است، دنیایی است که تا برای چیزی تبلیغ نکنند گرایش به وجود نمی‌آید. به قول شهید مطهری، در سه حوزه هست. در حوزه اقتصاد تبلیغ کالا، در حوزه سیاست، تبلیغ انتخابات و در حوزه فرهنگ، در حوزه فرهنگ به قول شهید مطهری، از حوزه‌های علمیه گلایه می‌کند که ما از شیوه‌های جدید و ابزارهای جدید برای تبلیغ دین استفاده نمی‌کنیم. کمبود و فقر داریم. در قانونی که عرض کردم وظایف ویژه‌ای برای وزارت ارشاد آمده است. وزارت ارشاد در حوزه تئاتر و اجرا و نمایشنامه نویسی باید گفتگوهایی در طی سال با فیلم‌نامه نویسان با متفکران و هنرمندان داشته باشند، نه اینکه مجبور کند آنها را که حتماً نماز را در فیلمتان خراب کنند، یک وقتی از آقای لطیفی شنیدم که نشده فیلم و سریالی بسازم و به صورت دلی موضوع نماز را در فیلم‌هایم نیاورم. این را با ظرافتی باید طرح کرد. گاهی یک تبلیغی کمتر از یک دقیقه است و باعث می‌شود طی یک ماه آن کالا به فروش برسد. ما می‌خواهیم نماز را تبلیغ کنیم. نماز زوری و ریایی نه، یک نماز دلی و عاشقانه که با خدا حرف بزند. از چه حلقومی و با چه صدایی باشد مهم است. نقطه مقابل شیطان، رحمان است. خداوند دوست دارد بندگانش با او رابطه برقرار کنند. این نیاز به تبلیغ دارد و حکومت باید این تبلیغ را انجام بدهد.
یکوقتی در آموزش و پرورش، سی سال از انقلاب می‌گذشت، احساس کردم سینه‌های پر تجربه دارند بازنشست می‌شوند. اینها تجربیات را همراه خودشان به خانه‌ها می‌برند. یک فراخوانی برای معلمان ابتدایی دادیم که هرکس تجربه دارد در دوره ابتدایی با اسم و مشخصات بیان کند. هفت هزار نفر پاسخ دادند. سال بعد دوره راهنمایی و سال بعد دوره متوسطه، تبلیغ نماز یک کار پیچیده‌ای است. اینطور نیست یک کسی بلند شود داد بزند که چرا نماز نمی‌آیید و تحقیر و توهین کند.
مورد چهارم تشویق است. خداوند که اولین آمر به معروف است. در دعای جوشن می‌خوانیم، «یا آمر یا ناهی» در قرآن خود خداوند در امر به معروف و نهی از منکر از چه روش‌هایی استفاده کرده است؟ از روش قصه‌گویی و مقایسه استفاده کرد، از روش پرسش استفاده کرده است. وجدان‌ها را فعال کرده است. یکی از روش‌های خدا تشویق است و 35 بار در قرآن این جمله آمده است. «جَنَّاتٌ تَجْرِي‏ مِنْ‏ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ» باغ‌هایی است. نه یک باغ، جنات است. چند جور آب در بهشت هست، نهر هست، چشمه هست، اینها را خداوند به عنوان پاداش برای کارهای معنوی قرار داده است. پیامبر(ص) خیلی وقت‌ها در جیبش خوردن بود، گردو، انجیر یا خرمای خشک، پیغمبر به بچه‌هایی که مسجد آمده بودند، خوردنی‌ها را می‌داد. یا گاهی پیامبر در حضور جمع اسم کسی را می‌برد و از نمازش تعریف می‌کرد. امروز به این تجلیل می‌گویند. تشویق کار حکومت است. کارکنان نماز مجاز هستند بیست دقیقه اقامه نماز کنند. معنایش این است که نباید خیلی سخنرانی در بین آن باشد. این مصوب هیأت وزیران است. یک نیروی اداره هست مرتب نماز می‌آید یا در نماز فعال است، تکبیر و اذان می‌گوید، نمازخانه را جارو می‌کند، با عشقی که دارد. رئیس اداره باید برایش فرق کند کسی که نماز می‌خواند و فعال است و خودجوش است باید تشویق اثر گذار بکند. اقامه نماز بر عهده کیست؟ 1- فرد فرد مسلمان‌ها 2- به صورت ویژه خانواده 3- حکومت.
شریعتی: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا» خوش به حال آنهایی که با عبادت و نمازشان عاشقی می‌کنند. انشاءالله بچه‌های ما هم این حس را داشته باشند و جامعه ما یک جامعه مطلوب باشد و به سمت یک مدینه فاضله‌ای پیش برویم. امروز صفحه 74 قرآن کریم، آیات 181 تا 186 سوره مبارکه آل عمران را تلاوت خواهیم کرد.
«لَقَدْ سَمِعَ‏ اللَّهُ‏ قَوْلَ‏ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ‏«182» ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ«183» الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ‏ «184» فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جاؤُ بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ«185» كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ «186» لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»
ترجمه آیات: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقير است و ما توانگريم، شنيد. به زودى اين سخن آنان، و به ناحق كشتن آنان پيامبران را، خواهيم نوشت و به آنان خواهيم گفت: بچشيد عذاب آتش سوزان را. آن (عذاب) به سبب دست آورد قبلى خودتان است و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمگر نيست. كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پيمان گرفته كه به هيچ پيامبرى ايمان نياوريم، مگر آنكه (به صورت معجزه) يك قربانى براى ما بياورد، كه آتش‏ (صاعقه آسمانى) آن را بخورد! بگو: (اين حرف‏ها بهانه است،) بى‏گمان پيامبرانى پيش از من، با دلائلى روشن و (حتى) با همين (پيشنهادى) كه گفتيد، براى شما آمدند، پس اگر راست مى‏گوييد چرا آنان را كشتيد؟(بنابراين) پس اگر تو را تكذيب كردند (چيز تازه‏اى نيست، زيرا) انبياى قبل از تو نيز كه همراه با معجزات و نوشته‏ها و كتاب روشنگر آمده بودند، تكذيب شدند. هركسى چشنده‏ى مرگ است. و بى گمان روز قيامت پاداش‏هاى شما به طور كامل پرداخت خواهد شد. پس هركس از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگانى دنيا، جز مايه‏ى فريب نيست. قطعاً شما در اموال وجان‏هاى خويش آزمايش خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شده‏اند واز كسانى كه شرك ورزيده‏اند، آزار بسيارى مى‏شنويد و اگر صبورى و پرهيزگارى پيشه كنيد، پس قطعاً آن (صبر، نشانه‏ى) عزم استوار شما در كارهاست.
شریعتی: این هفته قرار است از حضرت عبدالعظیم حسنی بشنویم.
حاج آقای بهشتی: سلام بر این مرد بزرگ که امام هادی فرمود: «أنت ولینا حقاً» حقیقتاً از هواداران ما هست. امام زمان ما چنین مطلبی را می‌فرماید. حضرت امام خمینی(ره) دوازده بهمن وارد تهران شدند. روزهای سختی بود و هنوز حکومت شاهنشاهی حاکم بود. دو سه روز که گذشت، حضرت امام فرمودند: چند روز تهران هستیم زیارت حضرت عبدالعظیم نرفتیم. در دستگاه فکری کسی وقتی این باشد که این زیارت اهمیت دارد، نه به عنوان کار مستحبی، یک کار ریشه‌ای، به بچه‌های شهر ری خبر می‌دهند، این کار را انجام می‌دهند و حضرت امام به زیارت می‌روند با وجود خطراتی که بود. ثواب زیارت ایشان معادل زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) است. خدا یک آبرویی به این امامزاده داده و باید تهرانی‌ها به خصوص قدر بدانند.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»