main logo of samtekhoda

98-03-21-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی-بررسی عقائد باطل وهابیت

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی– بررسی عقاید باطل وهابیت

برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: بررسی عقاید باطل وهابیت

كارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

تاريخ پخش: 21- 03-98

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

گهگاه تنفسی به اوقات بده *** رنگی به همین آینه مات بده

می‌دانم سرت شلوغ است اما *** گاهی به خودت وقت ملاقات بده

سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، بیننده‌های خوب و شنونده‌های بسیار نازنین، به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید. به رسم سه‌شنبه‌ها خدمت حاج آقای حسینی قمی نازنین هستیم. خوشحالیم که دوباره چشممان به جمال ایشان روشن شد. سلام علیکم و رحمة الله، خیلی خوش آمدید.

حاج آقای حسینی قمی: سلام علیکم و رحمة الله، عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بینندگان و شنوندگان عزیز دارم. با همه‌ی ارادتی که به مخاطبین عزیز داریم و خواهیم داشت، ولی بعد از این یک ماه خیلی مایل نبودم برگردم، بخشی به جهت اینکه شرمنده می‌شویم از دیدن مردم، سعی می‌کنیم کمتر از خانه بیرون برویم. با گرفتاری‌هایی که مردم دارند، مسئولین هم به جای اینکه گره‌ای باز کنند نمکی به زخم مردم می‌زنند. اگر کسی می‌خواهد نظرسنجی کند میان مردم برود و گرفتاری مردم را ببیند، مردم خیلی گرفتاری دارند. آقایان مدارک تحصیلی‌شان را از اروپا می‌گیرند ولی مدل نظرسنجی‌شان را از روستای برره می‌گیرند، اینکه کسی از داخل ماشین نظرسنجی کند خیلی عجیب است!!! کافی است یک هفته مسئولین مانند مردم عادی زندگی کنند و ماشین عادی سوار شوند. الآن مستأجرین خواب ندارند با اوضاع اجاره‌ها، مالکین از حال مستأجرین خبردار نیستند، نرخ ارز پایین می‌آید ولی محصولات لبنی باز بیست درصد بالاتر می‌رود. با همه ارادتی که به مردم داریم ولی شرمنده مردم هستیم.

شریعتی: از حضرت آیت الله عاملی نازنین خیلی تشکر می‌کنم که در خطه آذربایجان بسیار محبوب هستند و دوستان خوب اردبیلی چه نعمت ارزشمندی را در بین خود دارند. نکات بسیار ناب و لطیفی را در ماه رمضان شنیدیم. بحث امروز شما را خواهیم شنید.

حاج آقای حسینی قمی: امشب شب هشتم شوال هست. در گذشته مؤمنین خیلی توجه می‌کردند. هشتم شوال سالروز جنایت بزرگ آل سعود هست و تخریب قبور ائمه بقیع هست. 96 سال از این جنایت بزرگ آل سعود می‌گذرد که تمام اماکن اسلامی را در مکه و مدینه از بین بردند. عمق جنایت و فاجعه خیلی گسترده است و ما نباید به آسانی از کنار این بگذریم. همه مردم باید یادشان باشد که هشت شوال چه حادثه بزرگی رخ داد. قبر امام عسگری در سامرا که چند سال پیش تخریب شد، چقدر غصه خوردیم. به نظرم رسید با نگاه امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه این بحث را تقدیم کنم. دو مطلب را یادآوری کنم یکی اینکه حساب وهابی‌ها و تکفیرهای که امروز محصول اینها داعشی‌ها شد، واقعاً حساب اینها از مسلمان‌ها و اهل سنت جداست. یعنی در برابر وهابیت تمام مسلمان‌ها قرار دارند. یک بخشی شیعه و یک بخشی غیر شیعه هستند. عزیزان شک نداشته باشند، بحث وهابیت و تکفیری ربطی به اهل سنت ندارد. در طول تاریخ شیعیان، اهل سنت و همه فرقه‌ها زیارت می‌رفتند، قبور ائمه بقیع می‌رفتند، این وسط یک فکر باطلی پیدا شد، ابن تیمیه و بعد محمد بن عبدالوهاب در برابر همه مسلمان‌ها. لذا جالب است بینندگان بدانند اولین مخالف ابن تیمیه که بود؟ ابن تیمیه برای هفتصد سال پیش است. بنیان‌گذار فکری وهابیت است و محمد بن عبدالوهاب که چهار قرن بعد آمد بنیان‌گذار عملی است و فکر باطل را به اجرا گذاشت. اول کسانی که با ابن تیمیه مخالفت کردند علمای زمان خودش بودند و دهها کتاب علیه طرز تفکر او نوشتند. ابن تیمیه خودش در زندان مرد. یعنی به قدری جو سنگینی علیه او شد که در آن زمان به زندان انداختند.

اولین مخالف محمد بن عبدالوهاب پدرش هست، برادرش هست، برادرش کتاب نوشته به نام «الصواعق الهیه» بر رد محمد بن عبدالوهاب، خواهش می‌کنم یقین داشته باشند بحث افکار وهابیت یک طرف، همه مسلمان‌های دیگر چه شیعه و غیر شیعه یک طرف، مطلب دوم اینکه فقط تخریب بقیع نبود. آثار اسلامی در مکه و مدینه را که از بین بردند، قبر همسران پیامبر، پدر بزرگوار پیامبر حضرت عبدالله کجاست، اثری از قبرش هست؟ اجداد پیامبر عبدالمطلب، عبد مناب، هاشم در قبرستان ابوطالب، قبر عموی پیامبر، عمه‌های پیامبر، صفیه، عاتکه، همه اماکن اسلامی را تخریب کردند. تصویر قبل از تخریب قبرستان بقیع هست، کجا این نسل یادش هست که بقیع قبه داشت، گنبد و بارگاه داشته و حرمی داشته است. تصویر را ببینند. یا شهدای احد که گنبد و بارگاه داشتند. شهدای فخر، شهدای واقعه حره، کسانی که منسوب به امیرمؤمنان هستند و مزار پدر امیرمؤمنان حضرت ابوطالب در قبرستان ابوطالب، مادرشان فاطمه بنت اسد در بقیع، حضرت ام البنین همسر باوفایشان، حتی بالاتر از مکه و مدینه وقتی این جنایات را در مکه و مدینه انجام دادند، خانه‌هایی را از بین بردند، خانه پیامبر را از بین بردند، یک فرصتی پیدا کردند در کربلا، این تاریخ نباید فراموش شود، در شب عید غدیر که همه به نجف رفته بودند اینها به کربلا حمله کردند و چند هزار نفر را در کربلا کشتند و خزائن سیدالشهدا را غارت کردند ولی یک جمله دیدم یکی از نویسندگان امروز مطالعه می‌کردند، به نکته مهمی اشاره کردند. بحث این نیست که بگوییم: اینها اماکن اسلامی هستند. اینها تیشه به ریشه اسلام می‌زنند. چرا؟ نویسنده بزرگوار تذکر خوبی دادند، فرمودند: دو هزار سال از ولادت عیسی مسیح گذشته است. بعد از دو هزار سال، بعضی از این شهرشناس‌ها می‌گویند: قصه عیسی و مریم یک افسانه است، مثل لیلی و مجنون ساختند سر مردم را گرم کنند. سند داری، تاریخش کو؟ اگر ما در تاریخ اسلام، در آینده بگویند: چه کسی می‌گوید پیامبری بوده است؟ افسانه است. خانه‌اش کو؟ قبور اجداد و اصحاب و پدرش کجاست؟ همه را از بین بردند، یک مسجدالنبی داریم و یک مسجدالحرام داریم. اینها را ساختند! ساختمان پیداست جدید است.

حساب مسجد جداست، اینها قصد تخریب قبر رسول الله هم داشتند. امروز هم دستشان برسد، همین کار را می‌کنند. آن فکر باطل این کار را بر خودش واجب می‌داند. یعنی وهابی با فکر خودش امروز واجب می‌داند حتی تخریب قبر رسول الله. اشاره کنم حرف اینها چیست و عمده افکار اینها را مطرح کنم. بخواهیم وهابی را معرفی کنیم، 1- انحراف فکری یعنی جمود در اندیشه 2- خشونت عملی. در عمل خیلی خشن، داعش محصول امروز همین طرز تفکر است. انواع شکنجه‌هایی که در تاریخ سابقه نداشت انجام دادند. امیرمؤمنان تعبیری دارد، در بخش حکمت‌های نهج‌البلاغه، حکمت 92 است. چون ریشه این افکار در خوارج هم بوده است، خوارج نهروان که در برابر امیرمؤمنان حتی در برابر پیامبر اعتراض می‌کردند، داستانش مفصل است، «وَ سَمِعَ ع رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ فَقَالَ‏ نَوْمٌ‏ عَلَى‏ يَقِينٍ‏ خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ [عَلَى‏] فِي شَك‏» نگویید نماز وهابی‌ها عجب نمازی است. اگر نماز این است که اینها می‌خوانند، ما چه می‌خوانیم. این حدیث پیامبر در منابع عامه و خاصه هست. فرمود: در میان امت من کسانی می‌آیند که وقتی نماز آنها را می‌بینید، نماز خودش را سبک می‌شمرد وقتی نماز آنها را می‌بیند. هزار و چهارصد سال پیش پیامبر از امروز خبر داده است. اگر نماز این است که اینها می‌خوانند، این ماه رمضان مسجدالحرام چه خبر بود. چه نمازهایی خواندند؟ ولی یک نفر دیده در این چهل سال در نماز جمعه‌ها یک صدای اعتراض و دفاع از مظلوم باشد؟ شما که مسجد می‌روی و خطیب هستی، یکبار اعتراض کنی؟ تمام عالم اعتراض کردند و کشورهای اروپایی صدایشان درآمد. تمام دنیا اعتراض کردند. لذا امیرمؤمنان فرمود: بخوابی ولی با ایمان، با باور، با یقین، مسیرت درست باشد. نمازی بخواند که نماز آل سعود باشد.

عزیزی پزشک عراقی بود، تصویری به من نشان داد که برایم جالب بود. گفت: آقا این تصویر را دیدید؟ این تصویر پر بیننده‌ترین تصویر در فضای مجازی بوده است. گفتند: چیست؟ نگاه کردند دیدند پیرمرد آفریقایی است و پیداست با حال فقر و فلاکت دارد قرآن می‌خواند از این قرآن‌هایی که سعودی‌ها هدیه دادند. زیرش نوشته بود: سعودی‌ها یک میلیون قرآن به آفریقایی‌ها هدیه دادند، ولی در عوض چهارصد و هشتاد میلیارد دلار هدیه به ترامپ دارند. پانصد میلیارد دلار قرارداد بستند با آمریکایی‌ها، غیر از طلا و جواهراتی که دادند، گفت: عکس این پیرمرد آفریقایی که با هزار بدبختی نشسته، قرآن خواندش خیلی خوب است، ولی قرآنی که اینها می‌گویند: ما مهدی قرآن هستیم، قرآن بر سر شما بخورد، این نشر قرآن است؟ چهار سال است مردم مظلوم یمن را شکنجه می‌کنید. در دو جمله بخواهیم اینها را معرفی کنیم، 1- انحراف فکری 2- خشونت عملی

در بحث انحراف فکری یکی از اشکالات عمده‌ای که اینها دارند، به ظاهر قرآن تمسک می‌کنند. عقل را از کار انداختند، هیچ می‌دانید ابن تیمیه که گفتم: بنیان گزار فکری اینهاست، عبارتش این است که می‌گوید: «إنّ‏ اللّه‏ ينزل‏ إلى‏ السّماء الدّنيا کنزولی هذا» بالای منبر بود، از منبر یک پله پایین آمد و گفت: همینطور که من از این منبر یک پله پایین آمدم، خداوند از آسمان دنیا یک پله پایین می‌آید. خدا جسم است. گفت: چرا خدا را جسم معرفی کردی؟ می‌گوید: قرآن می‌گوید خدا چشم دارد. مگر قرآن نخواندید؟ «وَ اصْنَعِ‏ الْفُلْكَ‏ بِأَعْيُنِنا» (هود/37) نوح در مقابل چشم ما کشتی بساز. خدا یک جایی می‌نشیند، «الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ‏ اسْتَوى‏» (طه/5) خدا صورت دارد، «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيم‏» (بقره/115) خدا نگاه می‌کند و اینها به خدا نگاه می‌کنند. ما چقدر باید عالمان اسلامی همه فرق زحمت بکشند تا بفهمانند تو که این را خواندی، چرا نخواندی «لیس کمثله شیء» چرا نخواندی «لا تُدْرِكُهُ‏ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ» (انعام/103) می‌خواهم بگویم آثار این جمود فکری کجا بروز کرده است؟ یکی همین تخریب بقیع است. گفتند: آقا اینکه مسلمان‌ها زیارت ائمه بقیع می‌آیند، شهدای احد که می‌روند، همسران و دختران پیامبر، اصحاب پیامبر، اینها مشرک می‌شوند. برای اینکه مشرک نشوند، چون زیارت شرک است، ساخت قبور شرک است، چون تبرک شرک است، چون توسل شرک است، ما برای اینکه مسلمان‌ها را از شرک نجات بدهیم این قبرستان را خراب می‌کنیم. آثارش را از بین می‌بریم، زیارت شرک، ساخت این قبور شرک، تبرک و توسل شرک، خدا مرحوم علامه امینی را رحمت کند. مرحوم علامه امینی در جلد پنجم الغدیر یک بحث زیبایی دارد و این بحث تخصصی علمای بزرگوار است. ایشان تعبیرش این است « قد جرت‏ السيرة المطردة من صدر الإسلام» ایشان می‌گوید: در صدر اسلام، از اول اسلام سیره همه مسلمان‌ها بود که به زیارت قبور اولیاء و ائمه می‌رفتند، الآن عزیزانی که به بقیع مشرف می‌شوند، عدد ما در بین زائرین بقیع گم است. در شام، مگر باب الصغیر نیست؟ این را شیعیان می‌روند. در عراق قبور ائمه هست ولی شیعیان می‌روند. در مصر آنهایی که به قبر نفیسه می‌روند شیعیان هستند. مرحوم علامه امینی می‌گوید: در طول تاریخ از صدر اسلام همه زیارت می‌رفتند تا این وسط یک مرتبه یک آدم منحرفی به نام ابن تیمیه پیدا شد. چهار قرن بعد محمد بن عبدالوهاب که عامل اجرایی افکار ابن تیمیه است.

دهها روایت از منابع عامه اهل سنت نقل است که پیامبر فرمود: «من حج البیت و لم یضرنی فقد جفانی» حج برود و زیارت من نیاید به من جفا کرده است. آنوقت شما می‌گویید: زیارت شرک است؟ این را آقای ابن تیمیه درعبارتش نقل کرده است که اگر کسی به نیت زیارت پیامبر به مدینه برود سفرش سفر معصیت است. احکام مسافر برایش بار نمی‌شود، این سفرش سفر معصیت است. مثل کسی که بخواهد برای ظلمی یا فحشایی به یک شهری برود و آدم بکشد یا یک ظلمی انجام بدهد، این سفر معصیت است. می‌گوید: اگر شما به این نیت بروی که زیارت پیامبر است، سفر معصیت است. آنوقت کاری که به تعبیر علامه امینی در طول تاریخ بوده، دهها روایت است که من یکی را خواندم. فرمود: هرکس به زیارت من بیاید و به زیارت قبر عمویم حمزه نرود، باز به من جفا کرده است. آنوقت شما می‌گویی: زیارت قبور شهدا شرک است، این را باید خراب کنیم و بقیع را از بین ببریم. آنقدر آمرین به منکر سر و صدا می‌کنند که صدای زائر به گوش کسی نرسد و نتوانند یک زیارتنامه بخوانند. می‌دانید همه عالم و رؤسای جمهور اگر هیچ شخصیتی هم نداشته باشد می‌گوید: یک شاخه گل روی این قبر بگذاریم، سرباز گمنام وطن را احترام می‌کنند، اوف بر شما که سردار شهید اسلام، قبر حمزه سیدالشهداء و این همه شهدای تاریخ اسلام را از بین بردید و اجازه نمی‌دهید الآن کسی احترام کند.

یک کتابی است که صاحب این کتاب سیصد سال قبل از ابن تیمیه بود، کتاب الثقات برای ابن حبان است. موضوع کتاب شخصیت شناسی است، مثل کتاب رجال که داریم. مؤلف این کتاب متوفی 354 است. یعنی سیصد پنجاه و چهار هجری که هزار و صد سال پیش این آقا قبل از ابن تیمیه زندگی می‌کرد. طرف حساب ما وهابی‌ها هستند. ما مثل این آقا در میان اهل سنت شاید سه نفر نداشته باشیم. شخصیتی است برای هزار و صد سال پیش، این جلد هشتم به مناسبت زندگانی یکی از راویان امام هشتم(ع) است، «مات بطوس من شربة السقاه المأمون» با شربتی که مأمون به امام رضا داد او به شهادت رسید. «قبره مشهور یزار و قد زرته مراراً کثیرتاً» عالمی که سیصد، چهارصد سال قبل از این افکار باطل ابن تیمیه بوده است. هشتصد سال قبل از محمد بن عبدالوهاب بوده است. این جمله عالم اهل سنت را باید با طلا نوشت، فرمود: گرفتاری برایم پیش نیامد مگر اینکه متوسل به امام رضا شدم و خدا گرفتاری مرا برطرف کرد. آخر می‌گوید: خدا مرگ ما را «علی محبة مصطفی و اهل بیته» چه کاره عالم اسلام هستی که متولی همه بشوی؟

در سوره مبارکه کهف آیه 21 هست، قرآن می‌گوید: وقتی اصحاب کهف را پیدا کردند، گفتند: چه کنیم؟ عده‌ای گفتند: یک ساختمانی بسازیم، «قالَ الَّذِينَ‏ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً» یک مسجد درست کنید کنار قبور اصحاب کهف، اگر کار خلافی بود می‌گفت: اینها بد کردند. کنار قبور اصحاب کهف می‌شود مسجد ساخت آنوقت کنار قبر ائمه بقیع این همه اولیای خدا و شهدا بنایی بسازیم شرک است. بدن پیامبر خدا را کجا دفن کردند؟ در خانه خودشان، اگر ساختمان و بنا شرک و کفر است، ای مسلمان‌ها چرا همانروز خانه را برای قبر پیامبر خراب نکردید؟ مگر خانه و ساختمان نبود؟ در صحیح مسلم که جزء صحاح معتبر اهل سنت هست، جلد سوم یک باب دارد، «زار النبی قبر امه فبکاء و ابکی من حوله» پیامبر زیارت قبر مادرشان رفتند و گریه کردند و اطرافیان پیامبر همه گریه کردند. آنوقت شما می‌گویید: این شرک است؟ آیه 64 سوره نساء، «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ‏ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً» ای پیامبر ما، اگر مسلمان‌ها خدمت شما بیایند، گناهی کردند و بگویند: استغفرالله، پیغمبر برایشان طلب آمرزش کند، چه اشکال دارد بگوییم: یا رسول الله، شما از خدا بخواه ما را بیامرزد. سوره یوسف آیه 97  «يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئِينَ» برادران یوسف گفتند: تو برای ما از خدا طلب مغفرت کن. چه اشکال دارد بگوییم: امام حسین شما نزد خدا آبرو داری؟ «یا وجیها عند الله» در دعای توسل هفده بار این دعا تکرار شده است. «اشفع لنا عند الله» آیه 159 سوره مبارکه آل عمران «فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُم‏» سوره مائده آیه 34 «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَة» (مائده/35) سوره ممتحنه آیه 12 «فَبايِعْهُنَ‏ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» زنها وقتی می‌آیند با تو بیعت کنند. سوره منافقون آیه پنجم «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ‏ رَسُولُ اللَّهِ» البته گاهی حرف باطلی می‌زنند، می‌گویند: پیامبر زنده بود، تو الآن پیامبر را زنده نمی‌دانی؟ پیامبر را در حیات برزخی زنده نمی‌دانی. همه در حیات برزخی هستند، نه فقط رسول الله. نه فقط امام حسین، این آیه که می‌گوید: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً» شهدا زنده هستند، امام حسین در حیات برزخی است، یزید و فرعون و شمر هم در حیات برزخی هستند. پس چه فرقی دارد؟ «بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏» (آل‌عمران/169) سوره مبارکه غافر «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ» (غافر/46) عزیزان یادشان باشد اشتباه نکنیم. وقتی زیارت پیامبر می‌رویم، زیارت مرده نرفتی. حضرت در حیات برزخی است. همه در حیات برزخی هستند، ما با مرده کار نداریم. مدل حیات و زندگی عوض شده است. همه در حیات هستند. امام حسین در حیات و دشمنش هم در حیات است. این در نعمت و آنها در عذاب هستند.

نکته دیگر، عبارتی در مورد توسل نوشتم در صحیح بخاری جلد دوم صفحه 33 هست، صحیح بخاری از کتاب بسیار مهم است. می‌گوید: وقتی خشکسالی شد، مردم نیازمند باران رحمت الهی شدند. «اللهم کنا نتوسل الیک بنبیک و انا نتوسل الیک بعمّ نبیک» تا پیامبر زنده بود به پیامبر متوسل می‌شدند، الآن به عموی پیامبر متوسل می‌شوند. عبارتی یادداشت کردم تاریخ بغداد که بسیار کتاب مهمی است و در میان اهل سنت جایگاه ویژه‌ای دارد. شافعی می‌گوید: قبر ابوحنیفه در بغدا معلوم است که گنبد و حرم دارد. چطور شافعی می‌گوید: من متبرک می‌شوم به قبر ابی حنیفه، آنوقت تو می‌گویی: مسلمان‌ها نباید متبرک به قبر ائمه بقیع شوند. در سوره مبارکه یوسف هست «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هذا فَأَلْقُوهُ عَلى‏ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيراً وَ أْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ» این پیراهن مرا ببرید، چون یعقوب از شدت گریه نابینا شده بود. چطور پیراهن یوسف می‌تواند چشم یعقوب را بینا کند؟ اگر بگوییم یک کسی برود متبرک شود به حرم امام رضا شرک است؟ زیارت بقیع برود متبرک شود شرک است؟

شریعتی: به حاج آقای نواب هم خوش آمد می‌گوییم و سمت جدیدشان را در حج و زیارت تبریک می‌گویم. به همه رفقای حج و زیارت توصیه می‌کنم که نکته‌های حاج اقای حسینی را در اختیار حجاج قرار بدهند و این خیلی مؤثر است. امروز صفحه 69 قرآن کریم، آیات 149 تا 153 سوره مبارکه آل عمران را تلاوت خواهیم کرد.

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ‏ آمَنُوا إِنْ‏ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ‏«150» بَلِ اللَّهُ مَوْلاكُمْ وَ هُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ‏«151» سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ‏«152» وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ‏«153» إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلى‏ أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْراكُمْ فَأَثابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا ما أَصابَكُمْ وَ اللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ‏»

ترجمه آیات: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر از كسانى كه كفر ورزيدند اطاعت كنيد، شما را به آئين گذشتگانِ كافرتان بر مى‏گردانند، پس به خسارت و زيانكارى بازخواهيد گشت. (از آنها كه دوستدار شما نيستند پيروى نكنيد،) بلكه خداوند مولاى شماست و او بهترين ياوران است. بزودى در دلهاى كسانى كه كفر ورزيدند، بيم خواهيم افكند، زيرا چيزى را با خدا شريك كرده‏اند كه بر (حقّانيّت) آن (خداوند) دليلى نازل نكرده است و جايگاه آنان آتش دوزخ است و چه بد است جايگاه ستمگران. و قطعاً خداوند وعده‏ى خود را (مبنى بر پيروزى شما در جنگ احد) محقّق گرداند، زيرا كه دشمن را با خواست او مى‏كشتيد، تا آنكه سست شديد و در كار (جنگ و تقسيم غنائم) به نزاع پرداختيد و از (دستور پيامبر) نافرمانى كرديد، با آنكه خداوند (پيروزى و) آنچه را (از غنائم) كه محبوب شما بود به شما نشان داده بود. برخى از شما خواهان دنيايند (و غنائم جنگى) و برخى خواهان آخرت (و شهادت در راه خدا). پس آنگاه خداوند شما را از (تعقيب) آنان منصرف ساخت (و پيروزى شما به شكست انجاميد،) تا شما را بيازمايد، ولى از (خطاى) شما درگذشت و همانا خداوند نسبت به مؤمنان، صاحب فضل و بخشش است. (به خاطر بياوريد) هنگامى كه (در جنگ احد به هنگام فرار، از كوه) بالا مى‏رفتيد و به هيچ كس توجّه نمى‏كرديد، (در حالى كه) پيامبر شما را از پشت سرتان فرا مى‏خواند (كه به جاى خود برگرديد). پس به سزاى آن، خداوند غمى بر غم‏هايتان افزود تا ديگر بر آنچه (از غنائم) از كفتان رفته يا (از آسيب و زخم) بر سرتان آمد، اندوه نخوريد و (بدانيد كه) خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است.

شریعتی: در مورد تخریب قبور ائمه بقیع نکات خوبی را شنیدیم. دو کتاب را معرفی کنم، اگر تمایل دارید در مورد افکار وهابیت مطالعه کنید، کتاب «آئین وهابیت» نوشته حضرت آیت الله سبحانی که قلم روانی دارند و آیت الله مکارم شیرازی «وهابیت بر سر دوراهی»  بسیار کتاب خوبی است. به 20000303 پیامک بدهید، دوستان من شما را راهنمایی خواهند کرد.

حاج آقای حسینی قمی: با خبر شدیم آیت الله محقق کابلی از دنیا رفتند، به جامعه علمای بزرگ شیعه مخصوصاً به همه مقلدین ایشان و مقلدینی که عزیزان افغانستانی هستند تسلیت می‌گویم. ایشان اصالتاً افغانستانی بودند ولی سالها رد قم زندگی می‌کردند و تألیفات فراوانی داشتند، عزیزان افغانستانی خیلی مظلوم هستند و به گردن ما حق دارند. باید بیش از این مراقب مهاجرین باشیم.

شریعتی: ثواب تلاوت آیات امروز را به این عالم بزرگ و مجاهدت‌های ایشان هدیه کنیم و انشاءالله مهمان سفره اهل‌بیت باشند.

حاج آقای حسینی قمی: یکی از حرف‌هایی که در مورد زیارت می‌گویند، این است که شما در زیارتنامه‌هایی که برای ائمه دارید از مرز توحید بیرون می‌روید و غلو می‌کنید. زیارتی سنگین‌تر از جامعه کبیره نداریم. نزدیک شصت بار فقط نام الله در این زیارت آمده است. «السَّلَامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الْمُسْتَقِرِّينَ‏ فِي مَرْضَاةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الْمُمَحَّصِينَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الْأَدِلَّاءِ عَلَى اللَّهِ السَّلَامُ عَلَى الَّذِينَ مَنْ وَالاهُمْ فَقَدْ وَالَى اللَّهَ»

شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»