main logo of samtekhoda

98-03-19-حجت الاسلام والمسلمين بهشتی– شناخت مخالفان و دشمنان نماز

حجت الاسلام والمسلمين بهشتی– شناخت مخالفان و دشمنان نماز
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: شناخت مخالفان و دشمنان نماز
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين بهشتی
تاريخ پخش: 19-03- 98     
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
سلام علیکم و رحمة الله، سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم و بیننده‌های خوب نازنینمان. حاج آقای بهشتی سلام علیکم و رحمة الله، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای بهشتی: سلام علیکم و رحمة الله، بنده هم خدمت حضرتعالی و همه بینندگان و شنوندگان سلام می‌کنم. تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که پیامک می‌دهند و به من انتقاد و پیشنهاد می‌کنند، راهنمایی می‌کنند. در برنامه قبل تعداد زیادی خواسته بودند بدانند که خاطراتی که از حضرت امام خمینی تعریف کردیم از چه کتابی است. کتاب بسیار خوبی است به نام امام در سنگر نماز، از انتشارات ستاد اقامه نماز، در سایت ستاد اقامه نماز هم موجود است و قابل دسترسی است.
شریعتی: انشاءالله دوستان ما این کتاب را در کانال قرار خواهند داد. از شیرینی و حلاوت نماز صحبت می‌کنیم. این نماز یکسری دوستان و یکسری دشمنانی دارد. امروز قرار هست در مورد دشمنان نماز صحبت کنیم. بسم الله الرحمن الرحیم، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
معمولاً وقتی می‌گوییم: یک چیزی دشمن دارد یعنی آن چیز قیمتی است. مراقبت نیاز دارد، ممکن است نیمه شب سارقان و رهزنانی هجوم بیاورند، اگر اینطور باشد مراقبت می‌کنیم از آن گوهر و نگهداری می‌کنیم. نماز ما گوهری است که دشمن دارد. دشمن خیالی و توهم نه، دشمن واقعی دارد و تا جایی که آیات قرآن را نگاه کردم، پنج نوع دشمن دارد و نوع دشمنی‌ها را امروز می‌گوییم. نتیجه بحث ما باید این باشد که از نمازهای خودمان، بچه‌هایمان و هموطنانمان مراقبت بیشتری بکنیم. کسانی در کمین هستند که ما را از خدا جدا کنند، توجه به این موضوع مهم است. اولین دشمن شیطان است. چهارده بار خدا در قرآن فرموده شیطان دشمن است، مواظب باش. در مورد شیطان هم در آینده‌ها صحبت خواهیم کرد ولی دشمن قسم خورده که ارتش و حزب دارد، هوادار سیاسی دارد، قبیله دارد، پول دارد، رسانه دارد، جمعیتی پشت شیطان هستند، پنهان‌ها، جنی‌ها، پیداها، انسان‌ها، چنین کسی که شیطان اسمش است، از قرآن می‌پرسیم: هدف این دشمن چیست؟ در جاهای مختلف اهداف شیطان را قرآن برای ما افشاء کرده است. یکی در سوره مبارکه مائده آیه 91 است. می‌فرماید: «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ‏ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ» اولین هدف شیطان ایجاد جدایی و تفرقه است که از زن و شوهرها شروع می‌کند. بین زن و شوهرها، بین بچه‌ها و والدین، بین همسایه‌ها و فامیل‌ها، بین مسلمین با هم، بین شیعیان با هم، این هدف مهمی است که ما چون تربیت عبادی را عرض می‌کنیم وارد این بحث نمی‌شویم ولی خیلی مهم است. یعنی هرجا دیدیم که یک تفرقه‌ای رخ می‌دهد، چشمانمان را باز کنیم، شیطان آنجا حضور دارد. خدای رحمان «ید الله مع الجماعه» با همدلی و مهربانی و صمیمیت خدا هست.
هدف دوم «وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ» هدف دوم شیطان این است که می‌خواهد جلوی راه ذکر خدا را و نماز را بگیرد، نماز هم ذکر خداست، در بین ذکرهای خدا بالاترین مصداق را اسم برده است. روزه هم ذکر خداست، حج هم ذکر خداست اما نماز در قله است. «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ» آخر آیه با سؤال است، مسلمانان و خداپرستان آیا بیدار می‌شوید و پند می‌پذیرید؟ چون اگر ما خواب باشیم، دشمن تاراج می‌کند. یک وقتی چشم‌ها را باز می‌کنیم همه دارایی ما را برده است. «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ» یعنی بیداری لازم است. مساجد شما سارقانی در کمین هستند. بچه‌های شما که اهل نماز هستند، رهزنانی در کمینشان است. این آیه به صراحت می‌گوید: اولین مخالف نماز، اولین دشمن نماز شیطان است. شیطان ابزار دارد، از طریق شراب اقدام می‌کند. از طریق قمار اقدام می‌کند. از طریق جذابیت‌های جنسی اقدام می‌کند. از جذابیت‌های تبلیغی استفاده می‌کند و لشگر دارد. این را باید مراقبت کنیم.
یکوقتی نگاه کردم ما در مورد نماز حدیث زیاد داریم. بزرگان ما همچون آیت الله استادی که اسمش را در جهان تشیع خیلی کم داریم، شخصیت درجه یک، در اجلاس نماز می‌فرمودند: فقط از دو کتاب حدیثی، وسایل الشیعه و مستدرک وسایل که در این دو کتاب شصت هزار حدیث است، درباره‌ی همه موضوعات زندگی که در فقه حدود پنجاه کتاب طلبه‌ها می‌خوانند، طهارت و نماز و روزه و حج و مضاربه و نکاح، در مورد آن پنجاه موضوع شصت هزار حدیث است که بیست هزار تا به فرموده ایشان درباره‌ی نماز است. ما موضوعی نداریم در اسلام به اندازه نماز اینقدر حدیث برایش آمده باشد. بیست هزار حدیث فقط در این دو کتاب، در کتب اربعه، بحارالانوار، در کتاب‌های دیگر چقدر حدیث هست، این فراوانی حدیث معنایش این است که رهبران ما احساس می‌کردند رابطه با خدا یعنی حیات، این نباشد یعنی مرگ، مثل اکسیژن باید در جریان رگ‌های جامعه اسلامی در حرکت باشد.
شریعتی: شیطان چون از غفلت ما سوء استفاده می‌کند، چون نماز باعث می‌شود غفلت از یاد برود، ذکر خدا در زندگی بیاید، سریع می‌آید همینجا.
حاج آقای بهشتی: شیطان قسم خورده به خدا که من در صراط مستقیم کمین می‌کنم. گاهی ما خیال می‌کنیم شیطان بین آلوده‌ها می‌رود. شیطان در محیط‌های آلوده می‌رود. قرآن می‌گوید: نه، شیطان در مسجد می‌آید. شیطان قسم خورده در صراط مستقیم کمین می‌کنم و در کمین خوبان می‌نشینم. آنها را به دام می‌اندازم. قرآن می‌گوید: برای خواندن قرآن اعوذ بالله بگو. قرآن باز کردم بخوانم از این آیه معلوم می‌شود شیطان همانجا حاضر می‌شود. نماز می‌خواهی بخوانی، دیروز احادیثی می‌دیدم که چقدر خوب است قبل از بسم الله الرحمن الرحیم سوره حمد «اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم» بگوییم. بعد از تکبیرة الاحرام می‌خواهیم سوره حمد را بخوانیم، قبل از بسم الله مستحب است از شیطان به خدا پناه ببریم. خداوند به من توفیق داده تمام احادیث نماز را نگاه کردم ببینم شیطان درونش است. وضو، قبله، قیام، نیت، تکبیرة الاحرام، رکوع، سجده، اذان، در همه این مقاطع شیطان حضور پیدا می‌کند تا ما را از نماز جدا کند. مثلاً وضو، در وضو یا ما را به وسواس در وضو، به اسراف در آب مشغول می‌کند و غافل می‌کند ما را از اینکه یک وضوی خالصانه و عاشقانه بگیریم. خیلی از وقت‌ها به ما می‌گوید: این وضو برای چیست؟
یک روزی پیامبر اسلام(ص) در خیابان شیطان را دید عصبانی و خشمگین است. از او پرسید: از چه کسی عصبانی هستی؟ گفت: از خود شما خیلی عصبانی هستم. پیغمبر پرسید: دیگر از چه کسی؟ شیطان شانزده گروه را اسم برد. یکی آنهایی هستند که دوست دارند همیشه با وضو باشند. یعنی شیطان از آنها عصبانی است. کسانی که دوست دارند وقت نماز، اذان بگویند. اینها را شیطان عصبانی است. یعنی نسبت به وضو، شیطان خشمگین می‌شود. کسانی که دوست دارند نماز اول وقت بخوانند. شیطان ناراحت است. خانم‌هایی که به حجابشان اهمیت می‌دهند، شیطان از اینها عصبانی است. شانزده گروه هستند، حجاب استقرار در صراط مستقیم است. پاکی استقرار در صراط مستقیم است. حتی کسی می‌خواهد نماز اول وقت بخواند، می‌گوید: این فیلم را ببین. غذا را بخوریم و هی به تأخیر می‌اندازد. نمی‌گذارد نمازش را بخواند. اینها کارهای شیطان است. ما باید مقابله کنیم. احادیثی که از امام زمان(ع) به ما رسیده تعدادش زیاد نیست. اینها را نواب اربعه به ما رساندند. یکی از آن احادیث این است که امام زمان فرمود: با اهتمام به نماز دماغ شیطان را به خاک بمال. حجت خدا امام زمان ما هست و سر کار ما با امام زمان است، امام زمان به ما توصیه فرموده با اهمیت دادن به نماز، دماغ شیطان را به خاک بمال. اسم خدا که می‌آید، شیطان فرار می‌کند. با از حضور قلب در نماز بدش می‌آید که ما در نماز دقت و تمرکز داشته باشیم. ذکرها را با اشک و با توجه بخوانیم. شیطان اولین دشمن نماز است.
در سوره اعراف آیات 16 و 17 هست که «قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي‏» شیطان از روی برداشت اشتباهی که داشت فکر می‌کرد خدا او را گمراه کرده است. خدا کسی را گمراه نمی‌کند و کار خدا هدایت است. حالا که من منحرف شدم، «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» من حتماً بر صراط مستقیم تو کمین می‌کنم. «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ» سراغ بندگانت می‌روم، «مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ» از جلو، «وَ مِنْ خَلْفِهِمْ» از پشت سر، «وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ» از سمت راست، «وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ» از سمت چپ، ما یکوقتی جنگ هشت ساله داشتیم با حکومت بعث عراق، خیلی سخت بود ولی از یک مرز بود. اگر همزمان با مرزهای غربی، مرزهای شرقی هم جنگ داشتند، خیلی سخت می‌شد. شیطان یک چنین دشمنی است. کارش چیست؟ جدا کردن ما از خدا، رابطه ما با خدا با همین عبادت معنا می‌شود. با نماز و ذکر معنا می‌شود. با نیایش معنا می‌شود. شیطان این را دوست ندارد.
باز حدیث داریم شیطان از رکوع در پیشگاه خدا بدش می‌آید. از سجده در پیشگاه خدا بدش می‌آید. کسی سجده را طول بدهد، شیطان عصبانی می‌شود، قنوت را طول بدهد، اینها را دانه دانه نگاه کردم در کتب حدیثی ما شیطان غیر از اینکه با اصل نماز مخالف هست با شکل نماز و اجزای آن مخالفت دارد و اینطور می‌پسندد که این انسان را ببرد در ضلال مبین یا در ضلال بعید، در یک گمراهی که اصلاً به هیچ وجه از خدا یاد نکند. پیغمبر(ص) فرمود: «لَا يَزَالُ‏ الشَّيْطَانُ‏ يَرْعَبُ مِنْ بَنِى آدَمَ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ فَإِذَا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيْهِ وَ أَوْقَعَهُ فِى الْعَظَائِمِ» (جامع‏الأخبار، ص 74) پیوسته شیطان در کمین مؤمن است تا زمانی که مؤمن به نمازهای پنجگانه توجه دارد و شیطان نمی‌تواند نفوذ کند. اگر نمازهای پنجگانه را ضایع و تباه کرد، گاهی می‌خواند و گاهی نمی‌خواند، دیر می‌خواند و بی توجه است. «تَجَرَّأَ عَلَيْهِ» شیطان جرأت می‌کند بر او سوار شود، «وَ أَوْقَعَهُ فِى الْعَظَائِمِ» او را در گناهان بزرگ می‌اندازد. اول رابطه‌اش را با خدا کمرنگ می‌کند، بعد در جهنم می‌اندازد. ما اگر بدانیم بچه من نماز نمی‌خواند معنی‌اش چیست، یعنی الآن در آغوش شیطان است. بچه‌ها فطرت پاک دارند و زود برمی‌گردند ولی سنی که گذشت برگشتش خیلی سخت است. یعنی یک زنگ خطر است وقتی می‌بینیم کسی با نماز رابطه‌اش قطع می‌شود یا کمرنگ می‌شود. این را باید ببینیم شیطان پیروز شده است. اهتمام بورزیم و مراقبت کنیم، مشورت کنیم و دوباره خودمان و بچه‌هایمان را با خدا رفیق کنیم. خود خدا هم از بس ما را دوست دارد، ماه رجب، ماه شعبان، ماه رمضان، شب جمعه و روز جمعه، بهانه‌های زیادی را پیش روی ما می‌گذارد که برگردید، من شما را دوست دارم. توبه کن‌ها را دوست دارم. نمی‌خواهد خدا ما بدبخت شویم. ما بدانیم نماز یک گوهری است خیلی قیمتی است و اولین دشمنش شیطان است.
پیغمبر فرمود: «ان العبد إذا اشتغل‏ بالصلاة جاء الشيطان‏» بنده وقتی مشغول نماز می‌شود، شیطان سراغ او می‌آید. «و قال له: اذكر كذا اذكر كذا» هی او را از اذکار نماز می‌برد، یاد چیزهای دیگر می‌افتد. برنامه‌ریزی می‌کند و گذشته‌ها را مرور می‌کند، هفته دیگر از جاده هراز برویم یا... اینجا مسأله شیطان و حضور قلب است. هرچه ما تلاش کنیم حضور قلب داشته باشیم، شیطان عصبانی می‌شود. قرآن کریم در سوره فرقان آیات 28 و 29 می‌فرماید: روز قیامت کسانی تأسف می‌خورند و می‌گویند: «يا وَيْلَتى‏ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا» (فرقان/28) ای کاش با فلانی رفیق نمی‌شدم. «لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ» او بود که مرا از نماز جدا کرد، ذکر از بلندترین مصادیقش نماز است. قبل از اینکه با او رفیق شوم نماز می‌خواندم و مسجد می‌رفتم، از وقتی با فلانی همراه و همسفر شدم، او مرا از نماز بازداشت. «بَعْدَ إِذْ جاءَنِي وَ كانَ الشَّيْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولًا» (فرقان/29) اینجا خداوند این دوست را می‌گوید که قاصد شیطان بوده است. از اعوان و انصار شیطان است و شیطان نسبت به انسان خوار کننده است و انسان را بیچاره می‌کند.
پس دشمن اول راه نماز را می‌بندد،«وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» بین ما و نماز فاصله می‌اندازد. بین ما و مسجد و خدا و ذکر فاصله می‌اندازد. دوم مشرکین است. مشرکین نه اینکه سد ایجاد کنند، خودشان می‌آیند درگیری ایجاد می‌کنند. قصه ابوجهل را گفتیم. پیامبر اسلام(ص) دشمنان زیادی دارد. به نفر بخواهیم حساب کنیم، این سه نفر در رأسشان هستند، ابوسفیان، ابولهب و ابوجهل، هرکدام نماد چیزی هستند. ابوسفیان نماد سرمایه‌داری، ابولهب نماد قدرت، ابوجهل نماد روشنفکری است. عرب‌ها به او ابوالحکم یعنی پدر دانش می‌گفتند. اسلام به او ابوجهل گفته است و ابوجهل کنیه او نیست. اسلام یک علمی را به جامعه بشری عرضه کرد متفاوت با علومی که در جهان بود، علمی به رنگ خدا و برای خدا، «اقْرَأْ بِاسْمِ‏ رَبِّك‏» ابوجهل شاعر بود و رئیس مجلس شورا بود، یعنی مشاور اعظم عرب‌ها بود. سفر کرده و صاحب نظر و خردمند، امروزی بخواهیم بگوییم نماد روشنفکری است. او گفته نه ابوسفیان که مظهر سرمایه‌داری است. نه ابولهب، ابوجهل گفته است که من از هیچ کاری بیش از نماز بدم نمی‌آید. چرا؟ این آقایی که می‌گوید: من نویسنده کتاب هستم، استاد هستم و مشاور هستم، الآن هم چنین کسانی را داریم؟ قطعاً داریم. کسانی که به ظاهر تحصیلات دارند اما کمین کردند که بازار نماز و دعا و مسجد کساد شود. ابوجهل چندین بار جایزه قرار داده بود برای کسانی که وقتی پیامبر در حال نماز است، به او توهین کنند. پیامبر ما خیلی دوست داشت در حجر اسماعیل نماز بخواند. ابوجهل جایزه قرار داده بود و گفته بود: به کسی که وقتی محمد(ص) به سجده می‌رود شکمبه گوسفند یا شتر روی او بریزد. این یکی از دشمنان نماز است. این قصه در چند جای قرآن آمده از جمله سوره علق، «أَ رَأَيْتَ الَّذِي يَنْهى، عَبْداً إِذا صَلَّى‏» (علق/9 و10) آیا دیدی آن تبهکاری را که جلوی نماز بنده ما را گرفت؟ این کار مشرکین است. شیطان و شیطان‌ها راه را بند می‌آورند، ما وقتی از خیابانی می‌رویم وقتی راه بسته است، مجبور هستیم از راه‌های انحرافی، ما را به بیراهه می‌برد. مشرک نه، اصلاً جبهه می‌گیرد. نماز بخوانی کتک می‌زند و تیرباران می‌کند و این کار مشرک است. اگر بازار نماز گرم شد، منافع آنها یا پول است یا قدرت از دست خواهد رفت. یعنی مردم دیگر دور آنها جمع نمی‌شوند.
طور دیگر هم مشرکین دشمنی می‌کنند. نمازی را قرآن در سوره انفال آیه 35 گزارش کرده که مشرکین می‌گفتند: ما هم نماز داریم. اما نمازشان سوت کشیدن و کف زدن بود. آنوقت این نوع نماز الآن هست؟ بله. نیایش‌هایی که فرقه‌های انحرافی دارند، عرفان‌های کاذب که متخصصانی باید بیایند اینجا بنشینند و توضیح بدهند که این عرفان‌ها از آمریکای جنوبی آمده یا از هند آمده، از شرق یا غرب آمده است. در تهران، در کرج، در استان‌ها پخش هستند و فعالیت می‌کنند. موسیقی چیزی است که برای انسان جاذبه دارد و بعد هم می‌گویند: این نیایش ما هست. مشرک یکی از حربه‌هایش این است که یک جایگزین برای نماز تعریف می‌کند و جمعیت نمازگزار را برمی‌دارد و جای دیگر می‌برد و می‌گوید: اینجا بپرید این رقص را انجام بدهید یا این عملیات موزون را انجام بدهید و این موسیقی را گوش بدهید و بعد هم در این حال بروید. صوفیه به یک شکلی بودند، به اشکال مختلف وجود داشت و الآن هم وجود دارد. یکی از راه‌های جدا کردن از نماز همین است. «وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ‏ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً» (انفال/35) نمازشان چیزی جز سوت کشیدن و کف زدن نبود. اینها هم جاذبه دارد. حتی در تفسیر آمده که جمعی در مسجدالحرام وقت نماز پیغمبر می‌آمدند سوت می‌کشیدند تا دیگران به نماز پیغمبر نگاه نکنند و الگو بگیرند. الآن هم چنین چیزهایی وجود دارد؟ حتماً وجود دارد. منتهی این بیداری ما را می‌طلبد. وقت نماز چه جاذبه‌های دیگری وجود دارد. اگر بیدار باشیم می‌بینیم چه برنامه‌های تبلیغی و هنری است که ناخودآگاه این جمعیت نمازخوان را کم می‌کند و بر آنها می‌افزاید.
دشمن سوم را قرآن کفار نامیده است. ممکن است بگویید مشرک با کافر یکی است ولی قرآن این اسم‌ها را جدا می‌آورد. کفار چه نوع دشمنی با نماز می‌کنند؟ مسخره می‌کنند. مسخره کردن از نوع جنگ نرم است، مشرک شمشیر می‌کشد و سنگ می‌زند، خون می‌ریزد، اما این آیه می‌فرماید: «وَ إِذا نادَيْتُمْ‏ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً» (مائده/58) صدای اذان که پخش می‌شود مسخره می‌کنند. مسخره کردن مثل کاریکاتور است، منطق ندارند جواب پیامبر اسلام را بدهند، کاریکاتور می‌کشد و از طنز استفاده می‌کند. این چیزی است که در تمام انبیاء بوده است، انبیاء را مسخره می‌کردند. تمسخر چیزی است که تا مغز استخوان آدم می‌سوزد. جالب این است که در این سوره مائده آیه 57 و 58 می‌فرماید، در آیه 57 می‌گوید کفار دین شما را مسخره می‌کنند، آیه 58 می‌گوید: نماز شما را مسخره می‌کنند. دین یک مجموعه‌های بزرگی است، چرا فقط نماز را اسم برده است؟ این نشانه اهمیت نماز است. سیمای دین و نماد دین است. من یکوقتی احادیث نماز را جمع کردم، همین کلمات کلید بهشت است. این معلوم است نماز متفاوت با روزه و متفاوت با حج است. با همه اجزاء دین فرق می‌کند.
اول می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُواً وَ لَعِباً» کسانی که دین شما را مسخره می‌کنند و به بازی می‌گیرند با آنها دوست نشوید، معلوم می‌شود ارتباطات ما هم مهم است. دو نفر هستند در یک کارگاهی سالها با هم کار می‌کنند، یک نفر مسلمان و یک نفر مسیحی است. سفر می‌روند، ورزش می‌کنند و داد و ستد دارند، تا کی؟ تا زمانی که دین مرا مسخره نکند. با کسانی که دین شما را مسخره می‌کنند دوست نشوید. آیه 57 با کسانی که نماز شما را مسخره می‌کنند، دوست نشوید. اگر هستند قطع رابطه کنید. «وَ إِذا نادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ» وقتی صدای اذان بلند می‌شود، به نماز دعوت می‌شوید، «اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً» دو آیه پشت هم نماز را مسخره می‌کنند. دین را در یک کفه و نماز را در یک کفه گذاشته است. این نشان می‌دهد در مجموعه دین ما باید اجزای دین را وزن کنیم. یعنی باید بدانیم روزه وزنش را نماز فرق دارد. خمس با روزه فرق دارد. همه اجزای دین هستند ولی بعضی اهمیت بیشتری دارند. شیطان وقتی می‌خواهد بخش‌های مختلف دین را از ما بگیرد، فرض کنید دشمنی می‌خواهد پروژه بزرگی را تخریب کند، پالایشگاهی را تخریب کند، یکی این است که از طریق هوا بیاید و کل آن پالایشگاه را بمباران کند و یکی این است که جاهای حساس آن پالایشگاه را از کار بیاندازد. مثلاً مرکز کامپیوترش را، یا مرکز برق را، شیطان یک کارش این است که اساساً دین را در وجود ما ریشه‌کن کند، این خیلی زمان بر است. یکی این است که برود جاهای حساس شخصیت دینی ما را نشانه بگیرد و این نماز است. آنجا را اگر بزند دیگر چنین کسی به سمت دین برنمی‌گردد یا دین را جدی نمی‌گیرد.
شریعتی: این هفته قرار گذاشتیم از شخصیت حمزه سیدالشهداء صحبت کنیم.
حاج آقای بهشتی: دو نکته را بگویم اول اینکه دشمن به مراکز عبادی هم طمع می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید: یکی از رازهای وجوب دفاع این است که صومعه‌ها، کنیسه‌ها، کلیساها و مسجدها سالم بماند. یعنی دشمن تمرکز می‌کند به یاد خدا. حتی یک مسیحی می‌خواهد کلیسا را تخریب کند، همین کاری که خانم کلینتون در خاطراتش گفته: ما در اسرائیل داعش را طراحی کردیم و اولین گروه‌ها را آموزش دادیم، اولین جاهایی که داعشی‌ها بمباران کردند یا بمب گذاشتند مسجدها و زیارتگاه‌ها بود. حتی آنها رفتند سراغ معابد یهودی‌ها، معابد مسیحی‌ها، عبادتگاه‌ها را، یعنی رابطه با خدا ولو یک مسیحی نداشته باشد. نکته دیگر مسأله منافقین است، دشمن اول نماز شیطان، دوم مشرکین، سوم کفار و چهارم منافقین است. منافق چطور دشمنی با نماز می‌کند؟ یک نمازی می‌خواند با سردی و بی‌حالی و کسالت که اگر کسی نماز مرا تماشا کند هیچ رغبتی به نماز پیدا نمی‌کند. چند جای قرآن آمده منافقین اینطور هستند که «وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏» (نساء/142) نماز می‌خواند و مسجد می‌آید ولی طوری نماز را اجرا می‌کند که یک تماشاچی نماز را نگاه می‌کند و می‌گوید: این چه نمازی است. دشمن پنجم فاسقین هستند، یعنی مسلمانی هست که در نمازش ریا می‌کند و برای خودنمایی نماز می‌خواند و اخلاق ندارد.
حضرت حمزه(ع)، پدری نزد پیغمبر آمد و گفت: خداوند به من پسری داده است، شما برایش اسم بگذارید. پیغمبر فرمود: محبوب‌ترین اسم نزد من حمزه است. پیغمبر فرمود: روز قیامت که می‌شود هر پیامبری با امتش در قیامت مستقر می‌شود، من با چهار پرچم هست. پرچم اول دست من است، پرچم حمد. پرچم دوم دست علی بن ابی طالب است. پرچم لا اله الا الله، پرچم سوم دست حمزه است. پرچم سبحان الله است. پرچم چهارم جعفر بن ابی طالب الله اکبر است. پرچمداران مستقر می‌شوند، امت من هم مستقر می‌شوند، همه حاضر می‌شوند و این بار شفاعت من از امتم آغاز می‌شود. این نشان می‌دهد حضرت حمزه وقتی در کنار پیامبر و علی بن ابی طالب و جعفر بن ابی طالب چه شخصیت با عظمتی است. امیرالمؤمنین و امامان ما غالباً در خطبه‌ها به حضرت حمزه افتخار می‌کردند و مباهات می‌کردند. این نشان می‌دهد ما شبیه حضرت حمزه را نداریم. پیغمبر فرمود: حمزه عمویم روز قیامت از کسانی است که سواره وارد محشر می‌شود. شخصیتی است که تمام قدرت خودش را برای دفاع از اسلام گذشت. یک روز حضرت حمزه از شکار وارد مکه شد و دید ابوجهل به پیامبر اهانت می‌کند. درگیر شد و او را زد و گفت: از این به بعد اگر درگیری راه بیاندازید با من طرف هستید. در جنگ احد به شکل سختی به شهادت رسی و پیامبر وقتی همه خانواده شهدا برای شهیدانشان مراسم گرفتند، فرمود: همه گریه کن دارند ولی عمویم حمزه گریه کن ندارد. مراسم‌ها را تعطیل کردند و آمدند یک مراسم یکپارچه برای حضرت حمزه گرفتند. زمان معاویه یعنی چهل سال پس از شهادت حضرت حمزه، وقتی خواستند یک چاهی آنجا حفر کنند، وقتی کندند به بدن تازه حضرت حمزه رسیدند که یک بیلی وقتی داشتند می‌زدند به بدن حضرت حمزه اصابت کرد و خون تازه بیرون زد. این نشانه کرامت حضرت است. انشاءالله زیارتش در دنیا و شفاعتش در آخرت را خداوند نصیب همه کند. انشاءالله به حق این شهید عزیز، خداوند بیماران دل شکسته و بی کس و بی چیز را شفا بدهد و امراض معنوی ما را شفاء بدهد. به روان پاک شهیدان صلوات می‌فرستیم.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»