main logo of samtekhoda

98-02-16-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سیری در صحیفه سجادیه، (شرح دعای چهل و چهارم- ورود به ماه مبارک رمضان)

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سیری در صحیفه سجادیه، (شرح دعای چهل و چهارم- ورود به ماه مبارک رمضان)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه، (شرح دعای چهل و چهارم- ورود به ماه مبارک رمضان)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 16-02- 98
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
زخم‌هایی بر تن این چنگ باقی مانده است *** خاطراتی تار از آن آهنگ باقی مانده است
تکه‌ای از آسمان بوده است روزی این زمین *** رعد و برقی در دل هر سنگ باقی مانده است
همدم ای کاش‌هاییم و غبار آهمان *** روی کاشی‌های آبی رنگ باقی مانده است
کم نمی‌آید خدا را شکر من پرسیده‌ام *** غم برای یک جهان دلتنگ باقی مانده است
راه کوتاه است یک آه تا فانی شدن *** گرچه زاهد گفت صد فرسنگ باقی مانده است
مرغ بسمل خواند بسم الله الرحمن الرحیم *** در گلویم صد هزار آهنگ باقی مانده است
با نام خدای بزرگ و مهربان برنامه امروز را آغاز می‌کنیم، خدای بزرگی که نام ویادش آرامبخش دل و جان همه ماست. سلام می‌کنم به همه بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان، طاعات و عبادات شما قبول باشد. پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به همه شما تبریک می‌گویم. به سمت خدا امروز خیلی خوش آمدید. در محضر حاج آقای فرحزاد هستیم. سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز. بینندگان خوب خارج از کشور که برنامه ما را سحرها و بعد از نماز صبح‌ می‌بینند. خدا را شکر می‌کنیم که یک روز دیگر به ما فرصت داد خودمان را آماده کنیم برای ورود به ماه مهمانی خدای متعال و این دعایی که امام هشتم سفارش کردند که قبل از ورود به ماه رمضان زیاد بخوانید، «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ‏ مِنْهُ» خدایا اگر تا این ساعات پایانی ماه شعبان ما را نیامرزیدی، در این ساعات باقیمانده قلم عفو بر ما بکش. البته اگر دوست داریم که خدا رحمت را نصیب ما کند و آمرزش او شامل حال ما شود یک علامتش این است که واقعاً دلمان را صفا و جلا بدهیم و یک پاکسازی بکنیم و قطعاً بدانیم رحمت خدا شامل حال ما می‌شود.
شریعتی: امروز هم در محضر امام سجاد(ع) هستیم، امام سجاد که ماه مبارک رمضان با نام حضرت گره خورده است. امروز سراغ دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه رفتیم، بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
ما دعای شانزدهم بودیم ولی دو سه دعا هست که در مورد ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه هست. دعای چهل و سوم موقع دیدن هلال است، برای هر ماهی هست. دو دعای مهم حضرت دارند یکی برای ورود به ماه مبارک رمضان و یکی هم دعای وداع برای آخر ماه مبارک رمضان است. وقتی وارد ماه مبارک رمضان می‌شدند حضرت این دعا را تلاوت می‌کردند. حضرت ابتدای دعا حمد و ستایش می‌کند، بخش اعظمی از دعاهای ما که از اهل‌بیت رسیده است، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی، روایت داریم بدون حمد و ستایش دعا مستجاب نمی‌شود. همانطور که بدون صلوات دعا مستجاب نمی‌شود. ابتدا آدم یاد نعمت‌های خدا کند و داده‌ها را ببیند. از خدای منّان تشکر کند که رحمت الهی به جوش بیاید. بزرگواری می‌فرمودند: من موقعی که از خانه بیرون می‌آیم، خانم من با دستمالی می‌آید و کفش‌های مرا پاک می‌کند و می‌گوید: چه حاج آقایی دارم و چقدر مهربان است و هرچه پول در جیب دارم، برمی‌دارد. قبل از هرکاری به داده‌ها نگاه کردن و تشکر کردن خیلی مهم است. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ‏ لَأَزِيدَنَّكُم‏» (ابراهیم/7) یک امر تکوینی است نه تشریعی. یعنی در عالم اگر می‌خواهی گره‌هایت باز شود، به داده‌ها ببین و تشکر کن و قدردانی کن و استفاده کن. خدا قول قطعی با «لام» آمده است. راه زیاد کردن نعمت‌ها، جان کندن بی‌جا نیست. راهش شکرگزاری و حمد است. در روایت زیبایی امام هفتم فرمودند: اگر خدا نعمتی به شما مرحمت کرده، حمدی که می‌کنی از آن نعمت بالاتر است، چون آن نعمت ممکن است از بین برود ولی حمد و ستایش ماندگار است. یعنی حمد و شکر از خود نعمت بالاتر است. لذا جملات اول دعا همه حمد است. می‌فرماید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ‏» باز شکر می‌کنیم که همین حمد هم می‌کنیم. این قاعده کلی است، «وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ‏ إِلَّا بِاللَّهِ‏» (نحل/127) این صبر هم باید خدا بدهد. توفیق حمد هم از طرف خداست. حضرت موسی هی آمد حمد خدا را کند، دید باز این حمد هم احتیاج به حمد دارد. گفت: خدایا تسلیم، من عاجز هستم. یعنی توفیق حمد، توفیق روزه، این است که «و ما توفیقی الا بالله» آدم در حمد غرق می‌شود. لذا انتهای شکر، عجز از شکر است.
«وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ» خدا را شکر می‌کنیم که ما را اهل حمد و ستایش خدای متعال قرار داد، «لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ» این توفیق بزرگ را نصیب ما کرد که در مقابل احسان او جزء شاکرین باشیم. «وَ لِيَجْزِيَنَا عَلَى ذَلِكَ جَزَاءَ الْمُحْسِنِينَ» هم جزای شاکرین را به ما بده و هم جزای محسنین را به ما بده. یعنی حمد تولید دارد. برعکس آن طرف آدم یک نخ سیگار بکشد، دومی را هم ممکن است بکشد و پایش سُر بخورد. «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَبَانَا بِدِينِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ» حمد می‌کنیم خدایی که به ما دین خودش را عطا کرد. اگر این قرآن، این پیغمبر، این احکامی که عزیز خدا آورده به ما نرسیده بود، مثل آنهایی که خدا را نشناختند، دین خدا را نشناختند، چقدر باید شکرگزار این دین و فطرت الهی که به ما مرحمت کرده باشیم. راه و آئین و روش خود را به ما مرحمت کرد. «وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ» راه احسان را در مسیر ما قرار داد.
یک موقع آقای دولابی مهمان آیت الله بهاءالدینی شدند. دوست صمیمی ما که ایشان را آورده بود، آقای بهاءالدینی اول ایشان را دیده بودند و خیلی خوششان آمد. فرمودند: خانواده یک آبگوشتی بار کرده است ولی ممکن است غذا کم باشد. یک پولی به سید طلبه‌ای که آقای دولابی را آورده بود دادند و فرمود: این هزار تومان را ببر و کباب بخر که غذای ما به شما برسد. آن مرد سید رفت کباب خرید و باقی پول را آورد. گفت: من با آقای دولابی مشورت کردم که باقی پول را به آقای بهاءالدینی بدهم یا نه؟ گفت: نده برای خودت. این طلبه برای اینکه کاملاً حلال باشد به آقای بهاءالدینی عرض کردند که این باقی پول کباب اضافه آمده است. با آقای دولابی مهمان شما مشورت کردم که بدهم، گفتند: نده! آیت الله بهاءالدینی فرمودند: ما دست بده نداریم مگر از ما بستانند. هزارها شیطان جن و انس به انسان می‌چسبد که احسان نکن! پیغمبر فرمود: «وَ الصَّدَقَةُ تَكْسِرُ ظَهْرَهُ»‏ (كافي، ج 4، ص 62) صدقه پشت شیطان را در هم می‌کوبد. توفیق بزرگ خداست که دست دهنده به کسی بدهد، آتش جهنم بر او حرام است. محال است آتش جهنم سخی، ولو کافر باشد و او را بسوزاند. لذا امام سجاد فرمودند: «وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ» خدایا تو راه احسان کردن را آسان کردی که ما دست دهنده داشته باشیم.
«لِنَسْلُكَهَا بِمَنِّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ» با این احسان کردن و راه تو به رضوان و خشنودی تو سر دربیاوریم. «حَمْداً يَتَقَبَّلُهُ مِنَّا» حمد و ستایشی می‌کنیم که احسان ما مورد قبول واقع شود. «وَ يَرْضَى بِهِ عَنَّا» حمدی که موجب خشنودی و رضایتمندی تو از ما باشد. بعد حضرت در ماه مبارک رمضان می‌آیند، «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ» یکی از عنایات ویژه خدا و راه‌هایی که به سوی خودش هموار کرده است، ماه مهمانی خداست. اگر خدا این ماه مهمانی را قرار نمی‌داد، ماه رمضان هم مثل باقی ماه‌ها بود. خدا این مهمانی را قرار داده است و فرصتی برای آشتی بیشتر با خداست. چقدر باید ممنون خدا باشیم که پیغمبر و قرآن را فرستاده که ما را دعوت کنند به سراغ او برویم و با او خلوت کنیم. این چقدر شکر و حمد دارد. «شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّيَامِ» ماه روزه گرفتن است. خود روزه گرفتن دست و پای آدم را جمع می‌کند. «وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ» ماه اسلام و دین است. «وَ شَهْرَ الطَّهُورِ» ماه پاکیزه کردن است. «وَ شَهْرَ التَّمْحِيصِ» این ماه را ماه آزمایش و امتحان قرار داده است. خیلی‌ها هستند کار به روزه و قرآن و ماه خدا ندارند. خیلی بی لیاقت هستند. آنهایی که روزه می‌گیرند در چه مرحله‌ای روزه می‌گیرند. شرایط روزه را عمل می‌کنند، حق فقرا را می‌دهند و آدابش را به جا می‌آورند و گناه نمی‌کنند. این ماه، ماه امتحان و آزمایش است. «وَ شَهْرَ الْقِيَامِ» این ماه را ماه قیام به عبادت قرار داده است. ماهی که رحمت بزرگ الهی که قرآن است در این ماه نازل شده است. «الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، هُدىً لِلنَّاسِ، وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ» قرآنی که هدایت برای مردم است و روشنگری است.
شریعتی: بخشی از دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه بود. دوستان می‌توانند مراجعه کنند و این دعا را بخوانند.
حاج آقای فرحزاد: چند حدیث در مورد فضیلت مهم این ماه بخوانم که خیلی ماه بزرگی است. پیغمبر و امامان ما استقبال می‌کردند که رجب و شعبان را خدا گذاشته مقدمه برای ماه مهمانی خودش. بسیاری از کشورهای اسلامی ورود به ماه مبارک رمضان را جشن می‌گیرند. چرا ما برای ورود به ماه ضیافت الله جشن نمی‌گیریم و چراغانی نمی‌کنیم. مهمانی خداست، برای سالگرد یک نوزاد جشن می‌گیریم. مردم شوق زده شوند، بچه‌های ما از آمدن ماه رمضان ذوق کنند. اگر یک کسی بگوید: فلان مرجع تقلید یا مقام معظم رهبری شما را خصوصی دعوت کرده است. ما ممکن است تا صبح بیدار باشیم و خوابمان نرود. اگر همه علمای بزرگ را جمع کنیم یک مو و ناخن امام معصوم نمی‌شوند. نگوییم اینها را خیلی بزرگ کردیم و امام را خیلی کوچک کردیم. اگر امام زمان (ع) بگوید: فردا مهمان من باش. اگر هزار بار آدم جان بدهد کم است. خدای امام زمان، خدای محمد و خدای چهارده معصوم(س)     «هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ‏ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ» خدای حمید و بی نیاز مطلق، دعوتنامه فرستاده برای تک تک شما که بیایید مهمان من شوید. نفستان «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ» خود روزه گرفتن کار مهمی است. بعضی می‌گویند: ما روزه می‌گیریم و حال نداریم، مخصوصاً افرادی که سن بالا دارند و سر کار می‌روند. حال دعا و نماز نداریم، خود روزه گرفتن کار بزرگی است. شما روزه بگیر و فقط این قید را مراعات کن کناه نکن، دروغ نگو و غیبت نکن. بنده می‌گویم: مدال اعلی و نمره بیست را طبق آیات و روایات در پرونده‌ات می‌نویسند. روزه گرفتن کار بزرگی است فقط اگر ورع و تقوا را رعایت کنی و بداخلاقی نکنی، خودت را مهمان خدا ببینی، نماز واجب را اقامه کنی و مستحبی هم به جا نیاوری، نفس کشیدن سبحان الله است، خوابیدن عبادت است. خدا رحمت آقای دولابی را می‌فرمود: من خیلی خسته می‌شوم می‌روم یک چرت می‌خوابم. خیلی خسته می‌شوم یک چرت می‌میرم. یعنی می‌گویم: مالک من خداست و من مملوک هستم، هیچی ندارم. خواب که برادر کوچک مرگ است و اینقدر آدم را راحت می‌کند، اگر آد تسلیم خدا شود دیگر چه می‌شود؟ برای چه غصه اینها را بخورم؟ غصه را باید خدا بخورد که غصه نمی‌خورد. فرمودند: هرچه غصه دنیا را بخوری ضرر کردی. الآن همه غصه دارند، مشکلات مالی و اقتصادی و دختر و پسر، غصه را قصّه کن.  غصه برای آخرت عیب ندارد، چرا ما به کمال نرسیدیم، چرا امام زمان نیامد؟ آقا را ندیدیم؟ کامل نشدیم؟ اینها عیب ندارد، چون رشد آور و کمال است. غصه دنیا حیف است. حدیث داریم کسی غصه دنیا را بخورد برایش گناه می‌نویسند. دنیایی که فانی و از بین رفتنی است، اگر از این دنیا دل بکنی اینقدر سبک و راحت می‌شوی، پشت یک ماشینی نوشته بود: شد شد، نشد نشد!
کسی که همّ او آخرت باشد، خدا دنیایش را اصلاح می‌کند. همّ او خدا باشد، خدا دنیایش را اصلاح می‌کند. دنیایی که باید بگذاریم و برویم چون آخرش نشده است، چرا اینقدر غصه دنیا را بخوریم؟ یک ذره نان و آب را خدا به کافر هم می‌دهد. همه دل و جگرمان را غرق دنیا کردیم. حدیث داریم کسی غصه روزی را بخورد به خدا بدبین است. کسی که «مَنْ‏ أَصْبَحَ‏ عَلَي‏ الدُّنْيَا حَزِيناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً» (نهج‏البلاغه، حكمت 228) کلام امیر را نمی‌شود خدشه کرد. کسی که صبح کند و همه غصه‌اش برای دنیاست، این صبح کرده از خدا ناراضی است، چرا خدا کم من گذاشته است. اگر خودت کوتاهی کرده که برو و کوتاهی نکن. اما اگر رفتی و به تو نداد، نباید ناراحت شوی. اگر صبح کرد که برای دنیا دل و جگرش را آتش می‌زند، این صبح کرده از خدا ناراضی است، «ساخطاً» ماه رمضان فرصت خوبی است از این دنیا کنده شویم. اینقدر سبک و راحت می‌شویم. مالک ما خداست، بچه‌ی ما برای خداست. «الخلق عیال الله» وقتی مهمان خدا هستیم در طول عمرمان مهمان خدا هستیم و ماه رمضان ویژه است. به مهمانی خدا دعوت شدی، خدا دعوت کرده و میزبان خداست. ما صاحبخانه را نشناختیم.
امشب اعمال زیادی دارد، بیست عمل در مفاتیح آمده است. امشب هلال ماه قابل رؤیت است. موقع دیدن هلال ماه دعاهای زیبایی دارد یکی دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است. غسل دارد، دعاها و نمازهای متعدد دارد. زیارت آقا أباعبدالله، اول ماه زیارت امام حسین(ع)، نیمه ماه زیارت امام حسین، شب‌های قدر زیارت امام حسین، شب‌های جمعه زیارت امام حسین، شب آخر ماه زیارت امام حسین، شب عید فطر زیارت امام حسین، اینها همه ما را ارجاع می‌دهند زیارت امام حسین، آنهایی که بتوانند از نزدیک و نمی‌توانند از دور زیارت کنند. یکی از اعمالی که غفلت شده و دوست داریم این را باب کنند، اصل ورود دعای جوشن کبیر برای شب اول ماه مبارک رمضان است. مرحوم علامه مجلسی می‌گوید: خوب است که این دعاها را شب‌های قدر خوانده باشند ولی اصل نزول و ورودش شب اول است. پیغمبر ما در یکی از جنگ‌ها جوشن همان زره است، زره بر تن داشتند. جبرئیل امین این دعا را آورد به نام جوشن کبیر، زره واقعی این است که آدم زیر چتر اسماء و صفات خدا برود. مستحب است که این دعا را بر کفن بنویسند. حضرت امیر به امام حسین(ع) سفارش کردند که این دعا را بر کفن بنویسند. این دعای جوشن کبیر را اگر کسی بخواند، در این دعا چقدر اسم‌های زیبا هست. «اظهر الجمیل و ستر القبیح، یا حنان و یا منّان» حنّان یعنی چه؟ از امیر المؤمنین روایت داریم «الحنان الذي يقبل على من‏ أعرض‏ عنه‏» (مصباح کفعمی/ص346) کسی که می‌خواهد فرار کند، بچه‌ای که می‌خواهد فرار کند، از مدرسه فرار کند، معلم، پدر و مادر، ناظم جمع می‌شوند و نازش را می‌کشند. التماس می‌کنند و قربان صدقه می‌روند. حنان یعنی ناز بنده‌اش را می‌کشد که بیا من دوستت دارم.
در داستان یوسف(ع)، جزم برادرها خیلی سنگین بود. سالیان سال قطع رحم و عاق والدین ولی با یک عذرخواهی، خدای یوسف و خدای یعقوب چقدر مهربان است. یک کلمه گفتند: ببخش! گفت: من به روی شما هم نمی‌آورم. هزارها برابر خدای یوسف از یوسف مهربانتر است. چرا ما غافل هستیم؟ خدایی که داد دوستی زده و گفته بیا. خدا که نیاز ندارد، میلیون‌ها نفر جهنم بروند برای او اثر ندارد. ولی دوست دارد برگردید و دنبال فساد و گناه نروید. موقع افطار دعا مستجاب است. موقع افطار عجله نکنید. خیلی از تصادف‌ها قبل از افطار پیش می‌آید. وقتی سر سفره نشستید، سی ثانیه مکث کنید، «يُسْتَجَابُ دُعَاءُ الصَّائِمِ‏ عِنْدَ الافْطَارِ» (من لايحضره‏الفقيه، ج 2، ص 106) بعضی‌ها مریض‌ هستند، برای همه مریض‌ها دعا کنید. برای سلامت و فرج آقا دعا کنید. خدا می‌گوید: شانزده ساعت برای من چیزی نخوردی و دوست دارم یک دعای تو را مستجاب کنم. امیرالمؤمنین(ع) که جان همه عالم فدای او، شهید این ماه است. امیرالمؤمنین برای ماه رمضان خطبه خواندند و فرمودند: این ماه را خدا بر باقی ماه‌ها برتری داد. «إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ شَهْرٌ فَضَّلَهُ‏ اللَّهُ‏ عَلَى‏ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ عَلَى سَائِرِ النَّاسِ» (فضائل الاشهر الثلاثه/ص108) تمام علماهای بزرگ جمع شوند یک موی ناخن امام نمی‌شوند. همه عالم بخاطر آنها خلق شده است. همه عالم تحت فرمان آنها هستند. امام علی(ع) می‌فرماید: برتری ماه رمضان بر باقی ماه‌ها، مثل برتری اهل‌بیت بر سایر خلق است. نمی‌توان عدد آورد. گناه نابخشودنی این است که کسی اهل‌بیت را با آدم‌های معمولی قیاس کند. شما در ماه مبارک رمضان وارد می‌شوید، یک بسم الله می‌گویی ثواب یک ختم قرآن است. از شب عید فطر دیگر درها بسته می‌شود. روایت داریم شب اول درهای آسمان باز می‌شود تا شب آخر ماه مبارک رمضان دیگر بسته می‌شود. بسته‌های خیریه ماه رمضان، کسی نباشد که یک ماه افطار و سحر گوشت و مرغ و برنج نداشته باشد، بیاییم به هم کمک کنیم. در قم خیّرینی بودند که اعلام آمادگی کردند، عزیزان در تمام شهرها کمک کنند که این بسته‌های خیریه را فراهم کنیم، بتوانیم به عزیزان سیل زده کمک کنیم. هرکسی در حد وسع و توان خود کمک کند.
شریعتی: این همه فضیلت که شما برای ماه مبارک رمضان گفتید، مختص روزه‌دارهاست یا نه هرکسی در این ماه نفس می‌کشد و دارد این حال و هوا را تجربه می‌کند؟
حاج آقای فرحزاد: برای همه این خیر و برکت هست و برای روزه‌دارها اوج این برکت هست. بسیاری از عزیزانی که مریض هستند، مسافر هستند و گرفتاری دارند این برکت شامل حال آنها می‌شود منتهی روزه‌دار یک عنایت ویژه شامل حالش می‌شود.
شریعتی: امروز صفحه 35 قرآن کریم را با هم تلاوت خواهیم کرد.
«سَلْ بَنِي‏ إِسْرائِيلَ‏ كَمْ‏ آتَيْناهُمْ مِنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَ مَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‏ «212» زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِساب‏ «213» كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‏ «214» أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ‏ «215» يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم‏»
ترجمه آیات: از بنى‏اسرائيل بپرس: چه بسيار از دلايل روشن به آنها داديم؟ و هركس نعمتِ (هدايت) خدا را پس از آنكه به سراغ او آمد، (كفران و) تبديل كند (بداند كه) همانا خداوند سخت كيفر است. زندگى دنيا، در چشم كافران جلوه يافته است و (به همين دليل) افراد با ايمان را مسخره مى‏كنند. در حالى كه مؤمنان و پرهيزكاران در قيامت از آنها برترند. وخداوند هركس را بخواهد، روزى بى‏شمار مرحمت مى‏كند. مردم (در آغاز) امّتى يگانه و يكدست بودند (و در ميان آنها تضاد و درگيرى نبود. سپس در ميان آنها اختلافات بوجود آمد،) پس خداوند پيامبران را بشارت آور و بيم دهنده برانگيخت و با آنان كتاب آسمانى را به حقّ نازل نمود تا ميان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكم كند. ودر آن (كتاب) اختلاف نكردند مگر كسانى كه به آنان داده شده بود، (آن هم) پس از آنكه دلائل روشن برايشان آمد، (و بخاطر) حسادتى كه ميانشان بود. پس خداوند آنهايى را كه ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به خواست خود هدايت نمود. (امّا افراد بى‏ايمان، همچنان در گمراهى و اختلاف باقى ماندند.) وخداوند هركس را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند. آيا گمان كرديد داخل بهشت مى‏شويد وحال آنكه هنوز مانند آنچه بر پپشينيان شما گذشت به شما نرسيده است؟! آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زير و زبر شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده و همراه او بودند، گفتند: يارى خدا چه وقت خواهد بود؟ آگاه باشيد كه يارى خداوند نزديك است. از تو مى‏پرسند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه (مى‏خواهيد) انفاق كنيد، براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و (بدانيد) هر كار خيرى كه انجام دهيد، همانا خداوند به آن آگاه است.
شریعتی: چند تغییر در این مدت داریم یکی اینکه بخاطر سفر تبلیغی حاج آقای حسینی قمی، فردا انشاءالله خدمت حاج آقای عاملی خواهیم بود. مردم خوب خطه اردبیل با ادبیات و بیان ایشان آشنا هستند. روزهای جمعه آقای دکتر رفیعی به برنامه تشریف می‌آورند، در مورد شخصیت‌هایی که هر هفته در برنامه یاد می‌کنیم صحبت خواهیم کرد و یک نکته از جزء قرآن کریم را برای ما خواهند گفت. انشاءالله حاج آقای عابدینی هم در ماه رمضان از یک پیامبر دیگر برای ما خواهند گفت، انشاءالله قصه‌ی انبیا و نکته‌های قرآنی آن را دنبال کنید. اما نکته‌ی صلوات بر محمد و آل محمد را بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: بعضی عبادت‌ها سخت است. یعنی وضو نیاز دارد، قیام نیاز دارد، عبادت نیاز دارد، بدن پاک باشد. صلوات عبادتی است که با وضو و بی وضو و حتی آنهایی که غسل واجب بر گردنشان هست، بدن و لباس هم پاک نباشد، نشسته و خوابیده، سهل الوصول است و راحت و روان است و پر مایه و فایده است. پیامبر بشارت دادند و فرمودند: هرکس در ماه مبارک رمضان، حداقل صد بار و حداکثر هزار بار، داریم که اگر کسی در این ماه زیاد بر من صلوات بفرستد، روز قیامت که اکثراً در میزان حسنات کم می‌آورند،     ولی اگر زیاد در ماه رمضان بر من صلوات بفرستند، میزان سنگین می‌شود و اهل بهشت می‌شوند. یک مفاتیح خیلی خوبی را دوستان زحمت کشیدند، خط خوانا و ترجمه زیبا دارد، در این مفاتیح تمام مستندات دعاها و روایات آ شیخ عباس را در ذیلش آوردند. آقای میرشفیعی این مستندات را جمع کردند.
شریعتی: کلیات مفاتیح الجنان، که مستند است یعنی تمام آدرس‌ها و نکاتی که لازم است در ذیل دعاها و ادعیه‌ای که شیخ عباس آوردند می‌توانید در پاورقی این کتاب ببینید، خط و ترجمه خیلی خوبی هم دارد. به 20000303 پیامک بدهید و درخواست خود را ثبت کنید.
حاج آقای فرحزاد: نکته‌ای که انشاءالله بشارت باشد، مسجد مقدس جمکران هرسال دهه آخر ماه مبارک رمضان اعتکاف دارد که در خیلی شهرها دارد باب می‌شود. خود پیامبر ما ده روز در دهه آخر ماه مبارک رمضان معتکف می‌شدند. یک سال هم که جنگ بدر اتفاق افتاد حضرت آن سال نتوانستند اعتکاف کنند و سال بعد بیست روز معتکف شدند. اعتکاف عبادت بسیار فوق العاده‌ای است و افضل ایامش دهه آخر است. اعتکاف یک خوبی‌هایی دارد که آدم حتی چیزهایی که در حج حلال است، در اعتکاف برای انسان حرام است. حق نداری یک چیز جزئی تهیه کنی و دنیا تعطیل است. در سایت مسجد مقدس جمکران ورود کنید از نوزدهم اردیبهشت تا بیست و نهم، از سوم ماه رمضان تا سیزدهم رمضان برای ثبت نام اقدام کنید. ده روز افطار و سحر مهمان امام زمان هستید.
دعای جوشن کبیر را فراموش نکنید و امشب بخوانید. حضرت ابوطالب که شخصیت بزرگواری هستند، حق این حضرت ادا نشده است و قرار است سمینار و همایش مفصلی همانند حضرت خدیجه برای حضرت گرفته شود. حق حضرت از این نظر ضایع شده که اتهامات بی‌جایی به حضرت زدند، نعوذ بالله ایمان نیاورده، در حالی که در روایات هست مثل او مثل اصحاب کهف است که بخاطر تقیه و حفظ جان پیغمبر و اینکه بیشتر بتواند حمایت از پیغمبر بکند تظاهر به ایمان نکردند. حامی خیلی مهم پیغمبر خدا بودند. حتی در بعضی روایت هست که چون سلسله انبیاء قطع شدنی نیست، جانشین انبیای گذشته بود که ودایع انبیاء را به پیغمبر خدا تحویل دهد. کسی است که وقتی پیغمبر خدا متولد شد، قنداقه‌ی پیغمبر را دست فاطمه بنت اسد دادند، که فاطمه بنت اسد خیلی شیفته شد و فرمود: کاش من چنین بچه‌ای داشتم! حضرت ابوطالب به خانمش فرمود: سی سال دیگر صبر کن عین این بچه را خدا به خودت می‌دهد. حضرت ابوطالب در حمایت از پیغمبر همانند حضرت خدیجه کبری دو حامی است. وقتی ایشان از دنیا رفتند، جبرئیل نازل شد که یا رسول الله! دیگر در مکه یاوری نداری و باید بار سفر ببندی و به مدینه بروی. در شعب ابی طالب خودش و فرزندش امیرالمؤمنین، حامی و یاور پیامبر بودند. گاهی می‌آمدند جسارت می‌کردند، متأسفانه اهل سنت هم در مورد حضرت ابوطالب خیلی کم لطفی کردند و روایت‌های جعلی درست شده که حضرت ابوطالب نعوذ بالله در آتش است. امام صادق متأثر و ناراحت شدند و فرمودند: کسی که فرزندش قسیم الجنة و النار است، مگر چنین چیزی می‌شود؟ انبیاء و امامان ما در اصلاب کافر قرار نمی‌گیرند، همه موحد بودند، چنین چیزی نمی‌شود. با قواعد کلی و آیات و روایات ما جور درنمی‌آید. امام معصوم پدرش کافر باشد، نعوذ بالله! بعد حضرت صادق فرمودند: اگر ایمان حضرت ابوطالب را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان عموم خلق معمولی را در یک کفه بگذارند، ایمان حضرت ابوطالب برتری دارد! حضرت ابوطالب شخصیت برجسته‌ای است.
یکی از سیره‌های پیغمبر خدا این بوده است، «إِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ رَمَضَانَ‏ أَطْلَقَ كُلَّ أَسِيرٍ وَ أَعْطَى كُلَّ سَائِلٍ» (من لا یحضر الفقیه/ج2/ص99) وقتی حضرت ماه رمضان وارد می‌شد دو کار مهم انجام می‌دادند. یکی اینکه هر سائلی می‌آمد، دست رد به سینه‌اش نمی‌زدند. کسی گرفتاری دارد و وام می‌خواهد، احسان و کمک می‌خواهد، تا جایی که می‌توانیم، اگر نمی‌توانیم رد جمیل داشته باشیم. مرحوم دولابی به یکی از علما فرموده بودند: فرحزاد که منبر می‌رود تو نمی‌توانی کاری کنی، با قلبت او را حمایت کن. کمک‌های مادی فقط نیست، کمک‌های معنوی، دعا و نیایش، همدلی و همراهی، پیغمبر ما هر سائلی را رد نمی‌کردند. هر اسیری را هم آزاد می‌کردند. اسیری که اختیارش دست من است، برای دیه، مهریه و هر چیزی، خواهش می‌کنم عزیزانی که بخاطر ما گیر هستند را عفو کنیم آزاد شوند.
شریعتی: گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه، در سحرهای ماه رمضان برنامه‌ای تحت عنوان «ماه من» تدارک دیده است که انشاءالله حوالی ساعت 3 در خدمت شما خواهم بود. انشاءالله سحرهای پرنوری را با هم تجربه کنیم. دعا بفرمایید و آمین بگوییم.
حاج آقای فرحزاد: خدایا تو را به حق محمد و آل محمد قسم می‌دهیم بهترین برکات و عنایاتی که در این ماه به اولیائت مرحمت می‌کنی تفضلاً به ما مرحمت بفرما. هر بدی از آنها دور می‌کنی از ما دور بفرما. به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان را از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. همه مریض‌ها، مریض‌های مد نظر را شفا عنایت بفرما. آنهایی که همسر ندارند، اولاد ندارند، شغل ندارند، مسکن ندارند همه را حاجت روا بفرما. توفیق احسان به همه ما مرحمت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»