main logo of samtekhoda

98-01-14-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – اعمال و آداب عید مبعث

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – اعمال و آداب عید مبعث

برنامه سمت خدا

موضوع برنامه: اعمال و آداب عید مبعث

كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 14-01- 98

شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

غزل تر از غزل، گل‌تر ز گل، زیباتر از زیبا *** تو از الله اکبر آمدی از اشهد ان لا

شهادت می‌دهم معراج یعنی چشم‌های تو *** شهادت می‌دهم چشم تو یعنی سوره اسراء

غریبه نیستی این روزها بسیار دلتنگم *** برای این دل تنهاترم دستی ببر بالا

دلم زرد است، شب‌هایم همه سرد است *** بیا خورشید بقیعستان اشکم بسته شده یا قبة الخضراء

تو می‌گویی زمان دیدن باز هم فردا *** و من می‌گویم امشب، زودتر، حالا همین حالا

سلام می‌کنم به همه بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان، چه سالی شد امسال، سالی که با امیرالمؤمنین شروع شد و حالا رسید به عید بزرگ مبعث که مزین به نام نبی اکرم(ص) است. در محضر حاج آقای فرحزاد هستیم. سلام علیکم، خیلی خوش آمدید. سال نو مبارک باشد.

حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز. سال جدید را تبریک می‌گویم. روز بعثت حضرت خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی که از اعیاد بزرگ مذهبی ماست را تبریک می‌گویم. انشاءالله خدای متعال بهترین‌ها را برای همه در این سال بریده باشد و ما هم توفیق پیدا کنیم بهترین بندگی‌ها را در خانه خدا ارائه بدهیم.

شریعتی: خدا را شاکر هستیم که بر ما منت گذاشت و پیامبری به این نازنینی برای ما فرستاد. خوشا به حال آنهایی که دلشان مملوء از پیامبر رحمت است و با دل و جان بر حضرت صلوات می‌فرستند. خدمت شما هستیم و بحث امروز شما را خواهیم شنید.

حاج آقای فرحزاد: عید بزرگ مبعث طلوع نور وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن هست که در واقع نوری که خدای متعال از ازل خلق کرده بود که روزی در عالم ماده و طبیعت و دنیا ظهور بفرماید، برای اینکه به این نور بیشتر برسیم اگر عزیزان به مفاتیح مراجعه کنند، یکی از اعمال عید مبعث رفتن به نجف و زیارت مولا امیرالمؤمنین (ع) است. برای بنده جالب است که هم روز هفده ربیع که ولادت پیامبر عظیم الشأن(ص) هست، باز به مفاتیح مراجعه کنید می‌گویند: مستحب است به نجف زیارت مولا امیرالمؤمنین بروید. ولادت پیغمبر باید بگویند: مدینه برو ولی زیارت امیرالمؤمنین در روز مولود جزء زیارتنامه‌های مهم ماست. چرا می‌گویند: نجف بروید یا از دور مولا امیرالمؤمنین را زیارت کنید؟ مبعثی که بعثت پیغمبر خداست. یک جهت همین است که راه رسیدن به پیغمبر محال است الا از طریق اهل‌بیت. «انهم منی و أنا منهم» تا در این خانه آدم زانو نزند و عرض ادب نکند در باز نمی‌شود. درهای دیگر بسته است. فرمود: علی جان دروغ می‌گوید: کسی که می‌گوید مرا دوست دارد ولی حضرت علی را دوست ندارد. بدون دوستی شما محال است کسی به من برسد و این راه ورودی به پیغمبر است. گفت:

احمدا ذات تو و حیدر یکی است *** شهر با دروازه و با در یکی است

تو مدینه علمی و حیدر در است *** پس کلید دانش تو حیدر است

مصطفی چون گل کند عطرش علی است *** مصحف احمد به هر سطرش علی است

گفت: هم به جان علی و جان محمد صلوات. نکته دیگر که شما اشاره کردی، ما هم آیه قرآن داریم، «أنفسنا» طبق قرآن و روایات کسی مولا علی را زیارت کند، پیغمبر را زیارت کرده است. چون امیرالمؤمنین نفس پیغمبر است. این دو یک حقیقت هستند، «أنا و علی من شجرة واحده» نور واحد هستیم. یک شجره هستیم، یک نور و یک حقیقت هستیم. اصلاً با هم یکی هستیم. لذا چه در مدینه امیرالمؤمنین را زیارت کنیم، چه در نجف پیغمبر خدا را زیارت کنیم، این دو یک حقیقت و نور واحد هستند. لذا سفارش شده در مبعث سر به سمت نجف ببریم و زیارت امیرالمؤمنین(ع). خدای متعال کم جایی شده که منت بگذارد ولی در بعثت پیغمبر خدای مهربان می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ‏ رَسُولا» (آل‌عمران/164) یک منت بزرگ شاید بعد از توحید و آشنایی با خدا بزرگترین نعمتی است که قطعاً می‌توانیم بشماریم و از خدا تشکر کنیم و منت پذیر خدای متعال باشیم، بعثت و وجود نازنین پیغمبر(ص) است. مبعث جزء مهمترین روزهایی است که روزه گرفتن آن بسیار ثواب دارد. ما در دعایی که در مبعث وارد شده جمله مهمی است که ما خدا را می‌خوانیم، «أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي‏ الْأَعْظَمِ‏ فِي‏ هَذِهِ‏ اللَّيْلَة» همه ذرات عالم تجلی خدای متعال است.

آیت الله بهاءالدینی می‌فرمودند: «اللَّهُ‏ نُورُ السَّماواتِ‏ وَ الْأَرْض‏» (نور/35) الله نور آسمان و زمین است. ایشان می‌فرمایند: خدا نور آسمان و زمین است یعنی نور هستی است، نور وجود است. یعنی همه ذرات کوچک و بزرگ عالم تجلی خدای متعال است. نور هستی است. خدای متعال در همه ذرات تجلی کرده است اما در بعضی موجودات یک درصد، دو درصد، پنج درصد است. ولی در وجود پیغمبر عظیم الشأن در پس پرده هرچه بود آمد. یعنی تجلی کامل و تجلی اعظم خدای متعال است. یعنی هرچه نقش و نگاری که می‌شود خدا در یک مخلوق قرار بدهد و آینه تمام نمای حق باشد ابتدا در وجود پیغمبر خداست و نفس شریف امیرالمؤمنین که به منزله پیغمبر و جان پیغمبر است. لذا خدا را می‌خوانیم «أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي‏ الْأَعْظَمِ‏ فِي‏ هَذِهِ‏ اللَّيْلَة» امیرالمؤمنین(ع) جمله زیبایی دارند در کافی شریف فرمودند: «مَا بَرَأَ اللَّهُ نَسَمَةً خَيْراً مِنْ مُحَمَّدٍ ص» در عالم هستی و عالم کائنات و موجودات، خدا انسانی را بالاتر از پیغمبر خدا خلق نکرده است. این خیلی نکته مهمی است که تمام انبیاء و فرشته‌ها و جن و انس و تمام موجودات عالم سر سفره پیغمبر خدا هستند. یعنی آن حقیقت نورانی پیغمبر است که شعاع وجودی‌اش همه را گرفته است. نور پیغمبر از اول خلقت همینطور بوده و بدن ظاهری حضرت در این دنیا، فرمود: من پیغمبر بودم و حضرت آدم بین آب و گل بود. «آدَمُ‏ وَ مَنْ‏ دُونَهُ‏ تَحْتَ لِوَاي‏» حضرت آدم و همه انبیاء زیر مجموعه من و زیر پرچم من هستند. مثنوی یک مثلی دارد، می‌گوید: شما یک درختی که می‌کاری میوه‌اش آخر سر بدست می‌آید، اول شاخ و برگ و تنه و اینهاست ولی میوه کاملش آخر سر بدست می‌آید. می‌گوید: درخت نبوت از حضرت آدم و باقی انبیاء شروع شده و شجره همه انبیاء وجود کامل پیغمبر خداست که دیگر ختم شده است. خاتم الانبیاء است. دیر آمدن دلیل بر عقب بودن نیست. حاج آقای عابدینی و حاج آقای میرباقری مکرر فرمودند که تمام انبیاء را کنار هم بگذاری تازه پیغمبر و خیلی بالاتر از پیغمبر، بلکه هرچه آنها دارند از اینجا به آنها رسیده است. خیلی مهم است که حلقه اتصال همه عوالم و همه کملین عالم، یعنی همه فرشته‌ها، همه امامان و انبیاء بخواهند با خدا ارتباط برقرار کنند، حلقه نورانی آخر نور پیامبر ماست.

شریعتی: امیرالمؤمنین با این عظمت می‌گوید: «أنا عبدٌ من عبید محمد» و این خیلی نکته مهمی است.

حاج آقای فرحزاد: امیرالمؤمنینی که همه عالم از شناخت او اظهار عجز می‌کنند، شجاعت و سخاوتش، خطبه‌ها و سخنرانی‌هایش همه را به زانو درآورده است و هرکس یک ذره‌ای از فضایل حضرت علی، این امیرالمؤمنینی که یک شمشیر زدنش بالاتر از عبادت جن و انس است، معتقد هستم طبق روایات فراوان فاعل مهمتر از فعل است. فاعل مهم است، فاعل که شریف شد، همه افعال شریف است. ضربت زدنش یک مثال و نمونه از فضایل حضرت علی است. آنوقت این آقا شاگرد پیغمبر خداست. آقای دولابی می‌فرمودند: امیرالمؤمنین جلوه کرده و پیغمبر پشت پرده است. در روایت داریم همه فرشته‌ها از نور جمال حضرت علی خلق شدند. ولی آن صاحبکار اصلی که حضرت علی را، اگر پیغمبر ما هیچ معجزه‌ای در عالم نداشته یکی قرآن کلامی که به قلب مبارکشان وحی الهی شد و یکی تربیت کردن شخصیتی همچون مولا علی(ع) و این خیلی مهم است که امام صادق (ع) فرمودند: روز قیامت همه مؤمنین و خوبان به ما چنگ می‌زنند و ما امامان چنگ می‌زنیم به جدمان پیغمبر خدا و پیغمبر خدا به رحمت الهی، بدون اتصال به او محال است کسی به خدا برسد. «قل لله شفاعة جمیعا» یعنی شفاعت جمیعاً از آن خداست. رزق همه از خداست، علم از خداست، هستی از خداست، «لا اله الا الله» یعنی همه از خداست و غیر خدا کسی چیزی ندارد. شفاعت هم اگر خدا شفع خلق نکند و اجازه شفاعت ندهد و این دلسوزی و برکات را در پیغمبر ما نگذارد، آنها شفاعت نمی‌توانند بکنند. همه اینها، خلقش و وساطتش برای خداست. «قُلْ‏ لِلَّهِ‏ الشَّفاعَةُ جَمِيعا» (زمر/43) مصداق کامل این شفاعت کیست؟ امام صادق فرمودند: «مَا مِنْ‏ أَحَدٍ مِنَ‏ الْأَوَّلِينَ‏ وَ الْآخِرِينَ إِلَّا وَ هُوَ محتاج الى شفاعة رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله» (تفسیر صافی/ج4/ص219) از اعمال مبعث و ماه شعبان و رمضان زیاد صلوات فرستادن است. اواخر ماه رجب مبعث است که ورود برای ماه شعبان و ماه پیغمبر است. چون باید اول جیب پیغمبر پر شود یعنی همه وزارتخانه‌ها که دارند مملکتی را تأمین می‌کنند، سرپرست همه وزارتخانه‌ها پیغمبر خداست یعنی بودجه باید اول گیر او بیاید و بعد تقسیم کند به واسطه‌ها و به همه عالم. لذا چون همه خرجی‌ها با پیغمبر است، خدای بزرگ در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ‏ يُصَلُّونَ‏ عَلَى النَّبِي‏» (احزاب/56) اگر کسی بپرسد خدا چه کار می‌کند؟ به قول آقای دولابی فرمودند که کاری هست که ما با خدا شریک شویم؟ یکی همین صلوات است. این آیه همیشه بوده و خواهد بود. خدا چه می‌کند؟ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ‏ يُصَلُّونَ‏ عَلَى النَّبِي‏» خدا و ملائکه که همیشه نیروهای خدا و بسیج الهی هستند، تمام اینها دائم «یصلون» یعنی اول جیب پیغمبر را پر می‌کنند. «یصلون» یعنی همیشه هرچه رحمت و لطف و برکت و هرچه هست سمت پیغمبر می‌رود. به ما هم می‌گوید: شما هم بیایید همکار خدا و پیغمبر شوید. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» (احزاب/56) یک حدیث ناب از صلوات بگویم. امام صادق فرمودند: هروقت نام و ذکر پیغمبر خدا می‌شود، «اذا ذکر النبی» مثل مبعث و شعبان و مناسبت‌ها «فاکثروا الصلاة علیّ» زیاد بر پیغمبر خدا صلوات بفرستید.

یکی از امیدواری‌های من این است که در رسانه و جلساتی که دارم صلوات فرست زیاد می‌شود. این روایت خیلی مهم است در کافی شریف است. امام صادق فرمود: ذکر پیغمبر شد، این ذکر را زیاد بگویید، حداقل صد بار در شبانه روز، بعد فرمودند: «من‏ صلّى‏ عليّ‏ صلاة واحدة صلّى اللّه عليه ألف صلاة في ألف صف من الملائكة» چه بازتابی دارد ما درک نمی‌کنیم. آقا بهاءالدینی فرمودند: من برای امام رضا سه صلوات فرستادم. یکی ببین چه می‌کند! حضرت فرمودند: کسی یکبار بر پیغمبر بفرستد، خدا هزار صلوات بر گوینده این ذکر نازل می‌کند با هزار صف از ملائکه، همیشه باران و آب از بالا می‌زند و گاهی هم از پایین می‌زند. صلوات جیب‌های پیغمبر را پر می‌کند و خدا به او لطف و محبت می‌کند. لذا فرمود: خدا هزار صلوات بر او نازل می‌کند با هزار صف از ملائکه، بعد هم فرمود: تمام موجودات عالم «و لم يبق رطب، و لا يابس إلّا و صلّى على ذلك العبد» موجودات و ذرات عالم به تبعیت از خدا و ملائکه به گوینده این ذکر درود و صلوات می‌فرستند. اگر کسی رغبتی در این کار نکند و میل و محبت به صلوات نشان ندهد، جاهل و گول خورده است و خدا و پیغمبر از او بیزار است و اهل‌بیت از کسانی که نسبت به صلوات و درود بر پیغمبر بی اعتنا هستند، بیزار هستند و تبری می‌جویند.

شریعتی: در روایت داریم بخیل واقعی کسی است که نام پیامبر بیاید و صلوات نفرستد. من احساس می‌کنم پیامبر ما  همچنان غریب است.

حاج آقای فرحزاد: قطعاً همینطور است و عظمت او همچنان پشت پرده‌ها غایب شده است. مثلاً در این ماه اخلاق پیغمبر، سیره و رفتار پیغمبر و عظمت پیغمبر، امیرالمؤمنین با همه عظمتش می‌گوید: من بنده پیغمبر هستم. این خیلی مهم است که این آقا کیست که امیرالمؤمنین و امامان بعد می‌گویند: همه دست نشانده این آقا هستیم، از خودمان چیزی نداریم و هرچه داریم از او داریم. یک کسی که یتیم بوده و دستش از دنیا و ظواهر آن خالی بوده است ولی ببین چه عظمتی خدا به او مرحمت کرده و خدا به او افتخار می‌کند. علت غایی خلقت است. می‌گوید: اگر نبودی من هیچ موجودی، پیغمبر و امامی را خلق نمی‌کردم.

شریعتی: انشاءالله دست ما را بگیرند و بهترین جاها همنشین خود کنند. عیدتان مبارک باشد. دعا بفرمایید و آمین بگوییم.

حاج آقای فرحزاد: خدایا تو را به حق محمد و آل محمد قسم می‌دهیم که دلهای ما را به نور ایمان و معرفت و محبت کامل نورانی بفرما. قلب امام زمان را از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. ما را جزء بهترین یاران پیغمبر و اهل‌بیت قرار بده. امسال را سال فرج و ظهور و ارزانی و امنیت و فراوانی و عافیت کامل برای همه قرار بده. خدایا به حق محمد و آل محمد آنهایی که شغل و مسکن ندارند، همسر ندارند، به آنها مرحمت بفرما. بچه‌ها و نسل ما را عاقبت بخیر بگردان. مریض‌های ما را شفا عنایت بفرما، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد که باعث اجابت دعاهاست.

شریعتی: بهار از تبار محمد است و جهان به تدریج در قلمرو این بهار گام می‌زند. فردا با یک زلزله صبح می‌شود و آنگاه پیامبران با شاخه‌ای از گل محمدی به جهان می‌گویند: صبح بخیر، فردا ما آغاز می‌شویم. فردا آسمانی از درخت جنگلی از پرنده و دریایی از خورشید خواهیم داشت. فردا پایان بدی‌هاست. فردا جمهوری گل محمدی است و ما منتر آن روز خواهیم ماند. بهترین‌ها را برای شما آرزو می‌کنم. به امید بهترین اتفاقات زندگی در سال پیش رو.