main logo of samtekhoda

97-11-08-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای چهاردهم (دادخواهی از ظالم)

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای چهاردهم (دادخواهی از ظالم)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه، شرح دعای چهاردهم (دادخواهی از ظالم)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 08- 11- 97
شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

من بی تو دمی قرار نتوانم کرد *** احسان تو را شمار نتوانم کرد
گر بر تن من زبان شود هر مویی *** یک شکر تو از هزار نتوانم کرد
خدا را شکر می‌کنیم بخاطر تمام نعمت‌هایش. سلام می‌کنم خدمت شما بینندگان خوب و شنوندگان نازنین‌مان، به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم.آرزوی موفقیت برای همه داریم، انشاءالله عزاداری‌ها مورد قبول واقع شده باشد. هفته آینده فاطمیه دوم است که بنا بر قول 95 روز هست و تعطیل رسمی هست، عزیزان هرچقدر می‌توانند یک رابطه‌ای با حضرت زهرا(س) برقرار کنند که شفاعت کبری در روز قیامت مخصوص حضرت زهرا(س) است که مصداق آن حدیث باشند «أین الفاطمیون». بعضی هستند بی تفاوت هستند و دائم اعتراض می‌کنند. مواظب باشیم که حریم حضرت زهرا فوق العاده و خاص است. اگر می‌خواهید اسلام ما پایدار بماند، نگاه حضرت زهرا کافی است. آیت الله بهاءالدینی فرمود: چیزی که حضرت زهرا امضاء کند همه انبیاء امضاء خواهند کرد.
شریعتی: انشاءالله فرزند خوبی برای این مادر بزرگوار باشیم. خدا را شکر می‌کنیم که یک دریای مواج و عمیق و سرشار از معرفت مانند صحیفه سجادیه در اختیار ماست که امروز هم فرازهایی از دعای چهاردهم را با هم مرور خواهیم کرد.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. «الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» همانطور که قبلاً عرض کردم انشاءالله عزیزان این زیارت سه خطی حضرت زهرا را حفظ خواهند کرد. «يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ‏ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ‏ صابِرَةً وَ زَعَمْنا انَّا لَكِ اوْلِيآءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لَكلِّ ما اتانا ابُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اتانا بِهِ وَصِيُّهُ فَانَّا نَسْئَلُكِ انْ كُنَّا صَدَّقْناكِ الَّا الْحَقْتِنا بِتَصْدِيقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ انْفُسَنا بِانَّا قَد طَهُرْنا بِوَلايَتِك» تنها زیارتنامه‌ای که از امام معصوم برای حضرت زهرا رسیده همین زیارت است.
دعای چهاردهم که عرض کردیم موضوعش راه‌های دادخواهی از ستمگران است. اگر گسانی به ما ستم کردند، دادخواهی و گرفتن حق چگونه است. در بخش دیگری از این دعای چهاردهم حضرت می‌فرماید: «اللَّهُمَّ وَ إِنْ كَانَتِ الْخِيَرَةُ لِي عِنْدَكَ فِي تَأْخِيرِ الْأَخْذِ لِي وَ تَرْكِ الِانْتِقَامِ مِمَّنْ ظَلَمَنِي إِلَى يَوْمِ الْفَصْلِ» خدایا گاهی هست که صلاح خدا نیست و موقعیت فراهم نیست که من در دنیا حقم را از ظالم بگیرم. به خدا عرض می‌کند: اگر خیر تو در نزد من این است که گرفتن حقم را به روز قیامت تأخیر بیاندازم و انتقام را از ظالم ترک کنم، «وَ مَجْمَعِ الْخَصْمِ» روزی که هرکس به حق خودش می‌رسد، چون خدا قسم خورده من از ظلم ظالم نمی‌گذرم. «فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» اگر بنا شد من حقم را در آخرت بگیرم، «وَ أَيِّدْنِي مِنْكَ بِنِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ صَبْرٍ دَائِمٍ» خدایا مرا کمک کن که اگر حقم به آخرت می‌افتد، نیتم را خالص و پاک کنم و صبر دائم داشته باشم تا حقم را در آخرت و قیامت از صاحب حق بگیرم.
ما درباره‌ی ظلم و زشتی ظلم یک ماه است صحبت کردیم. ظلم بدترین چیزهاست و ظالم بدترین آدم‌هاست. خدا در جای جای قرآن او را لعنت کرده است. مهم‌ترین چیزی که یک مؤمن در زندگی باید مراعات کند، باید مواظب باشد ظلم نکند و ظالم نباشد و زمینه ظلم و ظالم را فراهم نکند و پیشگیری کند. گاهی ما یک حرکتی انجام می‌دهیم که زمینه ظلم فراهم می‌شود. چند نکته است که قدم قدم خواهیم گفت. یک نکته که ما باید همیشه مواظب باشیم، همه آدم‌ها خودشیفتگی و خودخواهی دارند. یعنی جایی که حق ما ضایع می‌شود ما خودمان را اول مظلوم عالم می‌دانیم و دیگران را ظالم می‌دانیم. اینطور نیست و ما آقازاده نیستیم. ممکن است من جایی مال و آبرویم از بین رفته باشم اما جاهای دیگر شاید من ظلم کرده باشم. دائم فرافکنی می‌کنیم و این اشتباه است. بسیاری از افرادی که مظلوم واقع می‌شوند، ممکن است من دست به شراب نزنم و مال کسی را نخورم، ولی ممکن است غیبت کنم و تهمت بزنم و در زبانم نیش زده باشم. ممکن است من هیچوقت دزدی نکرده باشم ولی گناهان بدتر از دزدی کرده باشم. لذا باید مواظب باشیم خودمان را هم از این حساب‌ها پاک ندانیم. خیلی جاها ممکن است ما ظالم باشیم. چه انتظاری داریم جاهایی که ظلم کردیم، طرف با ما مقابله کند. همانطور که ما انتظار داریم در مقابل ظالم هم همان انتظار را پیاده کنیم.
یک نفر حقش ضایع شد. شروع کرد از ته دل نفرین کردن. به این شخص خطاب شد، خدای متعال فرمود: تو بلاشک مظلوم هستی. مال و ابرو و جانت از بین رفت. ولی دهها نفر دیگر بر علیه تو نفرین می‌کنند. من چه کنم؟ گفت: خدایا دست نگهدار. خدا فرمود: جای دیگر هم شما ظلم کردی و او هم نفرینت کرده است. اگر اجازه می‌دهی من تأخیر بیاندازم و عفو من شامل هردو تا شود. او از حق خودش بگذرد و تو از حق این بگذر که عفو من شما را بگیرد. خیلی بزرگ جلوه نکند که بگوییم: من به هیچکس ظلم نمی‌کنم ولی همه جا به من ظلم می‌شود. خیلی وقت‌ها خودمان را مبرّا از ظلم می‌دانیم و احساس می‌کنیم هیچ مشکلی نداریم. این غلط است. موضوع دوم اینکه هیچوقت در انتقام گرفتن عجله نکنیم. قطعاً بدانیم پیش خدا هیچوقت گم نمی‌شود. یعنی اینکه کم جایی است که خدا محکم قسم خورده باشد. خدا می‌گوید: به عزت و جلالم من عهد کردم از ظلم ظالم هرگز نمی‌گذرم. هرجا باشد حق مظلوم را می‌گیرم و به مظلوم می‌دهم. لذا اگر یک مقدار برای ما جا بیافتد که حق ما نزد خدا محفوظ است. عجله نکنیم. مثلاً جایی صد هزار تومان پول ما گم می‌شود، من می‌گویم: مهمان من دزدیده است. سی نفر را تهمت می‌زنم یا سوء ظن پیدا می‌کنم به خاطر صد هزار تومان، حالا یا دزدی شده یا گم شده است. آیا گناه دزدی که صد هزار تومان دزدیده است، بیشتر است یا گناه من که به سی نفر تهمت زدم؟ یا بخاطر صد هزار تومان آبروی طرف را بردن که نتواند قد بلند کند. اصلاً آبرو با صد تومان قابل قیاس نیست. ظلم را به اندازه ظلمش باید در احقاق حق حرکت انجام بدهیم.
یکوقت سر بوق زدن، سر حرفی که می‌زند ما خیلی زیاده روی می‌کنیم. یعنی به مخاصمه کشیده می‌شود. یکی از راه‌ها این است که در گرفتن حق مخاصمه نکنید. با منطق، با برهان، از راه صحیح و قانونی و شرعی درست حقتان را بگیرید. اما اینکه با مخاصمه و آبروریزی ریشه طرف را بزنی و پرونده تشکیل بدهی، درست نیست. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «مَنْ‏ بَالَغَ‏ فِى الْخُصُومَهِ أَثِمَ وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظَلَمَ» یعنی کسی که در گرفتن حق مبالغه کند، خصومت به خرج بدهد، خودش ظالم می‌شود. کسی که زیاده روی و مبالغه در خصومت می‌کند این جزء مجرمین است. به ناموسش چه کار داری؟ خطایی کرده به تبار او بد و بیراه می‌گوید. کسی که مبالغه در خصومت بکند، خودش هم جزء گناهکارها و مجرمین است. «وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظَلَمَ» اگر هم بایستد و تماشا کند و بگوید: هرچه شد، مظلوم پروری، یعنی در واقع ما داریم ظالم پروری می‌کنیم و مظلوم را حمایت می‌کنیم. حضرت می‌فرماید: «و لا یستطیع أن یتقی الله من من خاصَم» کسی که در دنده لج و لجبازی بیافتد، چنین کردی و چنان می‌کنم، اگر در وادی لج و لجبازی و خصومت افتاد، اصلاً تقوای الهی را قدرت ندارد پیاده کند. در احقاق حق و گرفتن حق، آینده‌نگری، عدالت، انصاف، انصاف خیلی کار مشکلی است، یعنی اینکه اگر یک تلنگر به من زده، من همان اندازه، یک متلک گفته، این خودش یک نکته‌ای است که ما توجه نداریم. بعضی چیزها درونش قصاص هست و بعضی چیزها درونش قصاص نیست. مثلاً ضررهای مالی یا جانی درونش قصاص هست. اگر کسی زد بدن کسی را زخم کرد باید دیه بدهد. کور کرد، شکست می‌تواند بشکند. برید، می‌تواند دستش را ببرد.     یا مال طرف، ولو نخواهد باید به زور بگیرند. ولی کسی به من فحش داد من هم می‌توانم فحش بدهم؟ اینجا خط قرمز است. کسی تهمت زد، اینجا خط قرمز است، شما از خودت دفاع کن ولی حق تهمت زدن نداری. یعنی تو هم مثل او می‌شوی. هرکس هرکاری کرد ما هم مقابله به مثل کنیم. قصاص در امور مالی و بدنی و موارد خاص است. بقیه جاها راه‌های طریق احقاق حق یا باید دعا بکند، یا عذرخواهی کند، یا جبران کند، یا معادل آن مالی بدهد یا دیه بدهد. نه اینکه طرف را همان گناهی که کرده تو هم بکنی.
یک نکته دیگر هم خیلی قشنگ است که در کلمات اهل‌بیت زیاد است و در نهج‌البلاغه و جملات مولا امیرالمؤمنین در وصیتی که به امام حسن مجتبی(ع) فرمودند، آمده و خیلی زیباست. حضرت به امام مجتبی فرمودند: فرزندم، «لا یَکبُرَنَّ علیک ظُلم من ظَلَمک فانه یسعی فی مضرته و نفعک» اگر کسی مالی از ما تلف کرد و آبرویی از ما برد و حقی از ما پایمال کرد، حضرت می‌فرماید: ظلم کردن ظالم نزد تو برایت خیلی بزرگ نباشد. چرا؟ بخاطر اینکه آن ظالمی که حقی از شما برده، درست است ضرر ظاهری به شما زده است ولی در واقع و باطن به ضرر خودش و به نفع شما کار کرده است. یعنی ظالمی که از من مالی و آبرویی برده، باطنش یک رد و بدلی شده است. اگر ثواب‌هایی دارد، حتی ظالم‌ترین آدم‌ها مثل آل سعود که با ظاهرسازی به هزاران فقیر رسیدگی می‌کنند. هزارها آدم در یمن می‌کشند ولی چهار تا آدم خوب هم دارند. بر تو بزرگ نباشد ظلم کردن ظالم در حق تو، چرا؟ چون تیشه به خودش می‌زند و به نفع شما کار می‌کند. «یسعی فی مضرته و نفعک» گناهان شما را پاک می‌کند و نزد خودش می‌گذارد.
یکی از علما معروف است می‌گویند: فلانی به شما تهمت زده و غیبت کرده است. فوری یک مقدار پول در پاکت گذاشت و برایش فرستاد. گفتند: گوش‌های شما سنگین است. بدی شما را گفته است. فرمود: متوجه شدم. چون بدی مرا گفته به نفع من کار کرده است و ثواب‌هایش را به من انتقال داده است. گفتند: آن کسی که غیبت می‌کند ثواب ندارد. فرمود: ما که گناه داریم، گناهان ما را به خودش منتقل می‌کند و بار ما را سبک می‌کند. حدیث داریم کسی که غیبت می‌کند و آبروی افراد را می‌برد اگر توبه کند، آخرین نفری است که به بهشت می‌رود. اگر توبه هم نکند اول کسی است که جهنمی است. روز قیامت پرونده دستش می‌دهند و می‌گویند: تو شراب خوردی و فحشاء کردی. می‌گوید: خدایا تو شاهد هستی که من اصلاً فکر شراب را هم نکردم. می‌گویند: تو غیبت اینها را کردی و تهمت زدی. یک مجرمی را می‌آورند، می‌گوید: من نمی‌دانم نماز شب چیست. می‌گویند: آنها غیبت تو را کردند و جا به جا شده است. در روایت دیگر داریم حضرت فرمود: «يَأْخُذُ الْمَظْلُومُ‏ مِنْ دِينِ الظَّالِمِ أَكْثَرَ مِمَّا يَأْخُذُ الظَّالِمُ مِنْ دُنْيَا الْمَظْلُومِ»‏ (ثواب الاعمال، ص 272) ظالم مال را می‌گیرد یا آبرو را هدف قرار می‌دهد، دنیا را خراب می‌کند ولی دین او و آخرت او و ثواب‌های او به ما منتقل می‌شود. فرمود: آنچه که به مظلوم از آخرت و پاداش ثواب گیر می‌آید، بیشتر است از دنیایی که از او ضایع می‌شود.
یکی هم در مورد انصاف، در قرآن سوره مبارکه بقره آیه 194 داریم، «فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِين‏» یعنی اگر کسی به شما تعدی کرد، به همان درجه حقتان، بیشتر حق ندارید. یعنی اگر یک ضربه زد، یک ضربه. اگر یک ذره خراش، یک ذره خراش. اگر زیاده‌روی کردی باید قصاص شوی.
شریعتی: اگر کسی در یک گوشه‌ای، در یک جمع دوستانه‌ای غیبت ما را کرد یا تهمتی زد، بگوییم: خیلی خوب، بنشین و تماشا کن. من بیایم همین تهمت و غیبت را در فضای مجازی منتشر کنم. اینها با هم تناسب ندارد؟
حاج آقای فرحزاد: نه، فضای مجازی واقعاً خطرناک است. یکوقت در مجلسی چهار نفر هستند و پیش چهار نفر آبرو ریخته می‌شود. ولی در فضای مجازی هزاران نفر هستند و مرتکب بزرگترین ظلم‌ها شدی. از خودت دفاع کن ولی اینکه طرف را بخواهی بیچاره کنی اشتباه است.
نکته چهارم اینکه یکی از راه‌هایی که در روایات و قرآن اشاره شده این است که بیاییم با خدا معامله کنیم. خدایا ممکن است برای اینکه حقم را بخواهم بگیرم از خودم دفاع کنم، زیاده روی کنم. نفسم، شیطان و هوا و هوس قاطی شود، آقا چنین و چنان نمی‌کنی، من ممکن است افراط و تفریط داشته باشم. بیاییم با خدا معامله کنیم و بدی‌هایی که دیگران در حق ما انجام می‌دهند به خدا واگذار کنیم. خدا احکم الحاکمین است. خدا اعدل العادلین است. خدایا بدی که دیگران در حق ما کردند، «أُفَوِّضُ‏ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ» (غافر/44 و 45)     فرعون پسرعمویی داشت، جزء اعوان و انصار فرعون بود و از حضرت موسی حمایت کرد و جان حضرت را حفظ کرد. توطئه کردند او را از بین ببرند، به فرعون بگویند: این طرفدار حضرت موسی بود. گفت: «أُفَوِّضُ‏ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ» تفویض یعنی همه کارهایت ریز و درشت، کوچک و بزرگ را به خدا واگذار کن. بگو: خدایا تو وکیل و همه کاره من باش. من توان ندارم و به تو واگذار می‌کنم. خدا در حد اعلی و بهترین وجه می‌گیرد. اگر این کار را بکنند و خدا را اعدل العادلین و احکم الحاکمین بدانند «فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فرعون» خدا می‌گوید: حالا که به من واگذار کردی من به بهترین وجه حقت را خواهم گرفت.
روایت داریم به امام صادق (ع) کسی شکایت کرد، همسایه‌ای دارم مرا اذیت می‌کند. در روایات ما خیلی مراعات همسایه را سفارش کردند. پیغمبر ما سه بار قسم خوردند، «والله لا یؤمن، والله لا یؤمن، والله لا یؤمن» به خدا مؤمن نیست، آیت الله بهجت یک مرجع تقلید نزد ما بیاید و قسم بخورد، ما شوک می‌شویم. پیغمبر سه بار قسم می‌خورد که به خدا مؤمن واقعی نیست. «لا يُومِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاخِرِ مَنْ‏ لا يَأْمَنُ‏ جَارُهُ بَوَائِقَهُ‏» (بحارالانوار، ج 73، ص 154) مخصوصاً این آپارتمان نشین‌ها و مجتمع‌ها، آقایی به من می‌گفت: بین ما یک تیغه آجر است و همسایه ما سی سال است ما را اذیت می‌کند. چه کسی می‌تواند پاسخگو باشد. همسایه آزاری جز بدترین گناهان کبیره است. می‌خواهد سر کار برود، همه را از خواب بیدار می‌کند. حدیث داریم مؤمنی در گذشته نبود و در حال و آینده نخواهد بود، خدا هرکسی را طوری گرفتاری می‌دهد، یک گرفتاری، گرفتاری همسایه است. گذشته و حال و آینده نخواهد بود کسی که همسایه مردم آزار نداشته باشد. اگر در غاری و کوهی پناهنده شود، خدا یک شیطانی می‌فرستد به او تلنگر بزند. خدا نمی‌گذارد این آرام بنشیند. به امام صادق شکایت کرد: همسایه‌ای دارم مرا اذیت می‌کند. حضرت فرمود: صبر کن. می‌گوید: من با این مادر شوهر و همسایه و شوهر بسازم، می‌گویند: تو ذلیل هستی. حضرت فرمودند: ظالم ذلیل است و شما هیچوقت ذلیل نیستی. اینکه مردم می‌گویند: برو حقت را بگیر، تو چقدر ذلیل هستی، نه! حضرت فرمود: مظلوم همیشه سرافراز و سربلند است.
امام هفتم (ع) فرمود: «لَيْسَ‏ حُسْنُ‏ الْجِوَارِ كَفَّ الاذَي وَ لَكِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ صَبْرُكَ عَلَي الاذَي‏» (كافي،ج2، ص667) خوب همسایه بودن فقط این نیست که به همسایه آزار نرسانی. همسایه خوب کسی است که سر و صدا و آزار دیگران هم تحمل کند. آستانه تحمل ما یک مقدار بالاتر برود. امام صادق(ع) فرمود: «حسب المؤمن من الله نصرة أن یری عدوة یعمل بمعاصی الله عزّ وجل» ظالمی که حق شما را از بین می‌برد، همین که دشمن تو در حال معصیت است و تو بندگی خدا را می‌کنی، خدا تو را یاری می‌کند و او را خوار و ذلیل می‌کند. کفایت می‌کند که خدا یاری مظلوم می‌کند که دشمن او و ظالم مشغول معصیت است ولی تو مشغول بندگی و طاعت خدا هستی. باز در کافی شریف هست، «ابْنَ آدَمَ اذْكُرْنِي عِنْدَ غَضَبِكَ أَذْكُرْكَ عِنْدَ غَضَبِي فَلا أَمْحَقُكَ فِيمَنْ أَمْحَق‏» (كنزالفوائد، ج1، ص134) گاهی عصبانی می‌شویم، خط و نشان می‌کشیم. تصمیم‌های خطرناک می‌گیریم. خدا فرمود: وقتی تو به زیردستت خشم می‌گیری، مرا یاد کن. تو پیش من خیلی گناه داری. وقتی خشمگین می‌شوی مرا یاد کن که من بر تو غضب نمی‌کنم و تو هم بر دیگران غضب نکن، اگر غضب کنی من بر تو غضب می‌کنم و به تو بلا می‌فرستم. خدا فرمود: فرزند آدم، هروقت مورد ظلم و ستمی قرار گرفتی، به یاری کردن من دلت خوش باشد. به من واگذار کن که من حق تو را بگیرم. همانا یاری کردن من و دادخواهی من برای تو بهتر از این است که تو که نمی‌توانی و توان نداری، ولی من می‌دانم چطور حق تو را بگیرم.
شریعتی: نکات خیلی خوبی را شنیدیم و انشاءالله اهل عفو و بخشش باشیم و اگر ظلمی هم شده، انشاءالله بگذریم و یا به خدای متعال واگذار کنیم که این دعواها و تنش‌ها از بین برود و زندگی ما روی آرامش را به خودش ببیند. امروز صفحه 578 قرآن کریم آیات پایانی سوره مبارکه قیامت و آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان راتلاوت خواهیم کرد.
«كَلَّا بَلْ‏ تُحِبُّونَ‏ الْعاجِلَةَ «20» وَ تَذَرُونَ الْآخِرَةَ «21» وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ «22» إِلى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ «23» وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ «24» تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِها فاقِرَةٌ «25» كَلَّا إِذا بَلَغَتِ التَّراقِيَ «26» وَ قِيلَ مَنْ راقٍ «27» وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِراقُ «28» وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ «29» إِلى‏ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَساقُ «30» فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى «31» وَ لكِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى «32» ثُمَّ ذَهَبَ إِلى‏ أَهْلِهِ يَتَمَطَّى«33» أَوْلى‏ لَكَ فَأَوْلى‏ «34» ثُمَّ أَوْلى‏ لَكَ فَأَوْلى‏«35» أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً«36» أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنى‏ «37» ثُمَّ كانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى «38» فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى‏ «39» أَ لَيْسَ ذلِكَ بِقادِرٍ عَلى‏ أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتى‏ «40»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً «1» إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً «2» إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً «3» إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالًا وَ سَعِيراً «4» إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً «5» عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً «6»
ترجمه: چنين نيست (كه مى‏پنداريد) بلكه به اين دنياى زودگذر دل‏بسته‏ايد. و آخرت را رها كرده‏ايد. چهره‏هايى در آن روز شاداب و با طراوت است و به (لطف و پاداش) پروردگارشان چشم دوخته‏اند. و چهره‏هايى در آن روز گرفته است. زيرا مى‏داند مورد عذابى كمر شكن قرار مى‏گيرد. چنين نيست (كه انسان مى‏پندارد) آنگاه كه (در آستانه مرگ) جان به گلوگاه رسد. و گفته شود: چه كسى شفادهنده است؟ و (محتضر) بداند كه هنگام جدايى است. و ساق پا به ساق ديگر بچسبد (و ديگر حركتى نكند) در آن روز به سوى پروردگارت سوق داده شود. او كه نه حق را تصديق كرد و نه نماز گزارد. بلكه تكذيب كرد و روى گردانيد. و سپس با كبر و غرور به سوى اهلش رفت. (عذاب الهى) براى تو شايسته‏تر است، شايسته‏تر. باز هم شايسته‏ تر است، شايسته‏ تر. آيا انسان مى‏پندارد كه به حال خود رها مى‏شود؟ آيا او قطره‏اى از منى نبود كه (در رحم) ريخته مى‏شد؟ سپس خون بسته‏اى شد و خداوند آن را آفرينش داد و استوار ساخت. و دو جنس زن و مرد را از آن پديد آورد. آيا اين خدا قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟
به نام خداوند بخشنده مهربان‏، آيا بر انسان دوره‏اى از روزگار گذشت كه چيزى قابل ذكرى نبود؟ همانا ما انسان را از نطفه‏اى آميخته (از نطفه مرد و زن) آفريديم تا او را بيازماييم، پس او را شنوا و بينا گردانيديم. به راستى ما راه (حق) را به او نمايانديم، خواه شاكر (و پذيرا) باشد يا ناسپاس. همانا ما براى كفر پيشه های زنجيرها و غل‏ها و آتشى برافروخته آماده ساخته‏ايم. همانا نيكان از پيمانه‏اى مى‏نوشند كه با كافور (گياهى خوشبو) آميخته شده است.
شریعتی: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ‏ عَلَى‏ النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» (احزاب/56) نکته صلوات را بفرمایید.
حاج آقای فرحزاد: کسی از پیغمبر خدا درباره آیه صلوات پرسید. حضرت فرمود: این از اسرار است و اگر سؤال نمی‌کردی، نمی‌گفتم. فرمودند: خدای متعال فرشته‌ای خلق کرده که هرکس موقع آیه صلوات یا ذکر پیغمبر شود صلوات بفرستد، آن فرشته برایش دعا می‌کند و می‌گوید: «غفر الله ذنوبک» خدا گناهانت را بیامرزد. اگر صلوات نفرستد آن فرشته نفرین می‌کند و می‌گوید: خدا گناهانت را نیامرزد. یکی از چیزهایی که باعث آمرزش گناهان می‌شود، موقع ذکر نام پیغمبر صلوات را فراموش نکنیم.
شریعتی: در مورد زیارت اولی‌‌های کربلای معلی نکات شما را می‌شنویم.
حاج آقای فرحزاد:
خدای متعال را شکر می‌کنیم که سال گذشته حدود 250 هزار نفر از عزیزان ثبت نام کردند و ما توانستیم حدود پنج هزار نفر را اعزام کنیم و حدود 245 هزار نفر جا ماندند. با این هزینه‌های سنگین کار بزرگی است، من خواهش می‌کنم فامیل و بستگان و هیأت‌ها که ثوابش برای فامیل و نزدیکان چند برابر است، بانی شوند افراد را بفرستند. اگر نفرستادند و کسی بانی نشد، بیایند ثبت نام کنند. ما چاره نداریم به قید قرعه اعزام کنیم.
خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد همه آرزومندان عتبات و مشاهد مشرفه، به زیارت ائمه معصومین موفق بگردان. قلب امام زمان را از ما راضی و فرجش را نزدیک بفرما. در دنیا و آخرت ما را با حضرت زهرا و فرزندانش محشور بگردان. باران رحمتت را بیش از این بر ما نازل بفرما. آنهایی که شغل ندارند، مسکن ندارند، همسر ندارند و اولاد ندارند، به حق حضرت زهرا به آنها مرحمت بفرما. مریض‌های روحی و جسمی شفا عنایت بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد و سلام بر امام حسن و امام حسین.
شریعتی:
هر دلی را به دلبری دادند، هر سری را به سروری دادند
ما که هروقت گفته‌ایم خدا، از خدایت شنیده‌ایم حسین
السلام علیک یا أبا عبدالله..
.