main logo of samtekhoda

97-05-22-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین (علیه‌السلام) - شرح دعای هشتم


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در صحیفه سجادیه امام زین العابدین (علیه‌السلام)    - شرح دعای هشتم
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 22- 05- 97
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام» سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، بیننده‌های خوب و شنونده‌های نازنین‌مان،
از قدیم و ندیم می‌گویند: دست بالای دست بسیار است
دست بالای دست‌ها اما دست مشکل گشای کرار است
انشاءالله لحظات زندگی‌ همه ما منور به نور امیرالمؤمنین باشد. از امروز برنامه ما حال و هوای امیرالمؤمنین(ع) را دارد. ماه ذی الحجه ماه ولایت و ماه امیر مؤمنان هست. قرار هست بیشتر به حضرت بپردازیم، انشاءالله. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید. امروز خیلی مبارک باشد.
حاج آقای فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز، تبریک ویژه عرض می‌کنیم ایام حلول ماه ذی‌الحجه که ماه ولایت  و ماه امیرالمؤمنین(ع) است. از خدای بزرگ عاجزانه می‌خواهیم که سر سوزنی از حق مولا علی (ع) را ادا کنیم. امروز هم روز اول ماه هست، نماز اول ماه، صدقه اول ماه، کارهای خیر اول ماه را عزیزان فراموش نمی‌کنند. روز جشن ازدواج مولا امیرالمؤمنین و حضرت زهرا(س) هست. این روز را به همه تبریک می‌گویم. ما در عالم ازدواجی به این مبارکی نداریم. ازدواج‌ها معمولاً یک طرفش معصوم است ولی ازدواج حضرت امیر با حضرت زهرا هردو معصوم کامل هستند. صدیق کامل هستند. امام صادق فرمود: اگر خدا حضرت علی(ع) را خلق نمی‌کرد حضرت زهرا کُفو و همتایی در عالم نداشت. اینکه دو معصوم با هم ازدواج کردند و نسل فخر عالم پیغمبر ما به برکت این ازدواج پر خیر و برکت پایدار ماند و از این نسل یازده امام به وجود آمده که یکی امام حسن و یکی امام حسین است، یکی امام زمان است. بعد از تلاوت قرآن در مورد این ماه و مناسبت‌های این ماه اشاراتی داریم. از صمیم دل تشکر می‌کنیم از عزیزانی که برنامه سمت خدا را پیگیری می‌کنند. عزیزانی پیام داده بودند که صاحبخانه ما چند سال است کرایه را افزایش نداده است. یا صاحبخانه بخاطر اینکه بچه‌دار شدیم چند ماه از ما اجاره نگرفته است. چه بسا خودشان هم نیاز داشته باشند ولی با این رحم کردن خدا رحمت الهی را به ما جذب می‌کند.
شریعتی: امروز برای ما چه آورده‌اید؟
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و ائمة من بعده» یک شعاری برای ماه ذی‌الحجه معین کنیم، یک نشانه باشد. گفتیم دعای هشتم صحیفه سجادیه 44 مورد است که امام سجاد(ع) به ما یاد می دهد به خدا پناه ببریم و از خدا کمک بخواهیم. از هیجان حرص، شدت غضب، غلبه حسد به خدا پناه ببریم. خیلی‌ها نوشتند ما با خودمان مبارزه می‌کنیم. مرحوم مجلسی می‌گوید: اصلاً کسی اعمال هم نکند رذیله حسد خودش یک گناه بزرگی است. اینکه از زمین خوردن دیگری خوشحال شویم. رقیب ما پیشرفت کند ناراحت شویم. این خوب نیست. آدم حسود خوشی، لذت، راحتی دنیا و آخرت را از دست می‌دهد. در قعر جهنم خودش را عذاب می‌دهد و بعد هم در آتش می‌سوزد. یک داستان زیبایی را شهید مطهری نقل کرده است خیلی عجیب است. آدم حسود حاضر است خودش را نابود کند که طرف پیشرفت نکند یا چرا طرف پیشرفت می‌کند؟ با خدا در جنگ است. با قضا و قدر خدا در جنگ است.        در خانواده‌ها خیلی رایج است. دو تا خواهر و برادر نمی‌توانند همدیگر را ببینند. گاهی بعضی از عروس و مادر شوهرها هم همینطور هستند. مادر می‌گوید: پسرم باید شش دُنگ حواسش طرف من باشد.     اگر آقا یک مقدار به خانمش برسد به مادر برمی‌خورد یا برعکس. فراوان پیام داریم که می‌گویند: من مادرم را نمی‌توانم مسافرت ببرم به خانمم برمی‌خورد. حسادت رذیله بسیار خطرناکی است و باید با آن مبارزه کرد.
خدا حضرت یوسف را زیبا خلق کرده است. چرا باید او را نابود کنیم و در چاه بیاندازیم. شهید مطهری نقل کرده در زمان یکی از خلفا، دو تا همسایه بودند با هم زندگی می‌کردند. یک همسایه وضع خوبی داشت. این بنده خدا عقب افتاده بود و تاب دیدن این همسایه را نداشت.     به هر شکلی می‌خواست او را از بین ببرد ولی نمی‌توانست کاری بکند. شیطان به او یاد داد، رفت غلامی خرید و به غلام خیلی محبت کرد. اینقدر محبت کرد که او را تسخیر کند، بعد گفت: احسان من بخاطر یک کاری است. گفت: من نمی‌توانم همسایه‌ام را ببینم. می‌خواهم نابود شود ولی اگر ما دست به کار شویم ممکن است پیشامدی شود. من یک نقشه‌ای کشیدم شما این را پیاده کن. شب در تاریکی با همدیگر روی پشت بام همسایه می‌رویم و این تیغ را می‌دهم سر مرا ببر و مرا بکش که به عنوان قاتل همسایه ما را بگیرند و اعدام کنند. یعنی حاضر است خودش کشته شود که طرفی که پیشرفت می‌کند زمین بخورد و نابود شود. غلام را وادار کرد شبانه پشت بام همسایه رفتند و سر اربابش را برید و کارد و چاقو را گذاشت، فردا آمدند جسد را پیدا کردند و همسایه بی گناه را دستگیر کردند. خواستند او را اعدام کنند، غلام دید ناجوانمردی است که افشاء نکند. رفت همه ماجرا را گفت و رفع اتهام شد! حسد چه می‌کند. آدم حسود خوشی ندارد. با حسادت‌هایمان مبارزه کنیم.
مورد دیگر که در این دعا به خدا پناه می‌بریم از کم صبری و ضعف صبر است. الآن بسیاری از مشکلات بخاطر بی صبری است. آستانه تحمل ما کم شده است. کسی حرفی می‌زند، در فضای مجازی متلکی می‌گویند، همه چیز به هم می‌ریزد. بیش از صد مورد در قرآن واژه صبر آمده است. حدود بیست بار امر به صبر آمده است. در یک آیه قرآن دو بار «اصبروا، صابروا» آمده است. «اصبروا» صبر شخصی و «صابروا» اجتماعی. در نهج البلاغه هست که کسی فرزندش مرده بود، حضرت فرمودند: اگر صبر کنی هم اجر دنیا و راحتی دارد، اگر جزع فزع کند، داد و فریاد کنم خودش را از بین می‌برد و اجرش را پایمال کرده است. صبر آنقدر مهم است که خدا چک سفید به صابران داده است. «إِنَّما يُوَفَّى‏ الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ» (زمر/10) آدم‌هایی که در انجام واجبات و انجام تکلیف صبر می‌کنند، هزار بار پیشنهاد رشوه می‌دهند ولی از خدا می‌ترسد و نمی‌گیرد. هزار راه‌های فرار دارد که کلاهبرداری کند، غش در معامله کند ولی نمی‌کند. صبر در ترک معصیت، صبر در انجام وظیفه، صبر در مصائب و بلاها! صبر آنقدر مهم است که خدا اهل صبر را چک سفید داده است. بعضی هستند گردن خدا و پیامبر می‌اندازند و می‌گویند: من دیگر نماز نمی‌خوانم. دین را در چهارده معصوم ببینیم. این مصائب و سختی‌ها تقصیر دین نیست، تقصیر مکتب ما نیست. تقصیر اهل‌بیت نیست. نمونه و نماد دین چهارده معصوم هستند. ولی بقیه ممکن است اشتباه کنند.
امام(ره) فرمودند: من از دشمنان خارجی نمی‌ترسم ولی چند چیز هست که می‌ترسم از داخلی‌ها، یکی زی طلبگی که زاهدانه همه علمای ما زندگی کردند و دنبال دنیا و ریاست نبودند. یکوقت روحانیت ما دنبال ریاست طلبی و جمع آوری،     اشرافیگری و امثال اینها نرود. این خطر جدی است. فرمودند: آفتی که این انقلاب را زمین می‌زند اشرافیگری و دنبال     دنیا رفتن است. می‌فرمودند: آمریکا نمی‌تواند ما را زمین بزند ولی ما می‌توانیم خودمان را زمین بزنیم. «الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي‏ الدُّنْيَا» (کافی/ج1/ص46) فقها، علماء، نمایندگان خدا و پیغمبر هستند مادامی که دنیا طلب نشدند. دنبال ریاست و پول و مقام نرفتند. دوم چیزی که فرمودند اختلاف است. اختلاف‌ها باعث می‌شود این نظام و اسلام و مکتب از هم پاشیده شود. امام فرمودند:     اگر کامیون‌دارها مشکل پیدا کنند همان صنف کامیون‌دارها مشکل پیدا می‌کنند. ولی علما اگر با هم مشکل بخورند، چون اینها رهبر هستند تمام شهرها با هم می‌جنگند. این دو چیز را امام پیش‌بینی کردند و ما باید مواظب باشیم. اینقدر صبر کردن مهم است که خدا می‌فرماید: اهل صبر بدون حساب به بهشت می‌روند.
امام باقر(ع) فرمودند: «ان اهل الصبر یدخلون الجنه بغیر حساب» چند معصوم این روایت را فرمودند.     این را برای آنهایی می‌گویم که در این بحران‌‌ها فشار زیادی را تحمل کنند ولی از دین و خدا و پیغمبر برنمی‌گردند. حدیث داریم در آخرالزمان حفظ دین مثل آتش گداخته کف دست است. آنهایی که نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده را خواندند عاقبت بخیر می‌شوند. امام صادق فرمود، پیغمبر خدا فرمود، «مَنِ ابْتُلِىَ‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ بِبَلَاءٍ فَصَبَرَ عَلَيْهِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ أَلْفِ شَهِيدٍ» (كافى/ ج 2/ ص 92) اگر یک مؤمنی در برابر فشارهای جسمی، روحی، اقتصادی، مصیبت‌‌ها که بر او وارد شده صبور باشد و گله و شکایت نکند، ثواب هزار شهید را دارد. چرا؟ شهید میدان جنگ می‌رود و در یک لحظه با یک گلوله به ملاقات خدا می‌رود. ولی این آقا یا خانم با ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی دائم مبارزه می‌کند، روزی چند بار باید شهید شود. اینجا رشوه نگیرد، با نامحرم تماس نگیرد، خجالت بکشد، همه اینها جهاد اکبر است ولی این جهاد اصغر است. اگر کسی ابتلائات روزگار را تحمل کند، شوهر بداخلاق، زن بداخلاق، مشکلات اقتصادی، باز هم صبور است و دین و ایمانش را از دست نمی‌دهد، مثل شهید است. خدایی که به پیغمبر صلوات فرستاده در قرآن به اهل صبر، نه یک صلوات، «و رحمه» اینها هدایت شده هستند.
خانواده‌هایی که از جانبازان نگهداری می‌کنند، پدر و مادرها، فرزندانشان، اینها ثوابش از آن شهید بالاتر است. شهید راحت شد ولی این جانباز یک عمر پا ندارد، قطع نخاع است. دست ندارد، این ثواب هزار شهید دارد. حدیث داریم صبر به منزله سر در بدن است. بدنی که سر ندارد حیات ندارد. صبر به منزله سر در بدن است و رأس ایمان صبر است. چون امروز روز جشن ازدواج مولا امیرالمؤمنین و حضرت زهرا(س) است که باشکوهترین ازدواج عالم است، ازدواج آسمانی است. نمونه این صبر را بخواهیم مثال بزنیم در وجود حضرت علی و حضرت زهرا تجلی کرده است. چرا اینها امام شدند؟ در قرآن داریم که «    وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» (سجده/24) شاخصه مهم امام معصوم این است که صبر داشت. امیرالمؤمنین از روز اول در رکاب پیغمبر تمام فشارها را تحمل کردند. در جنگ‌ها تحمل کردند، بعد از حضرت زهرا چقدر صبوری کردند. بعد از پیغمبر چقدر صبوری کردند. به دستشان ریسمان بستند و صبر کردند. ما مدیون صبر حضرت هستیم. در روایت داریم که گاهی حضرت زهرا برای حضرت امیر گریه می‌کردند و می‌فرمودند: بخاطر مظلومیت شما گریه می‌کنم. حضرت علی می‌فرمودند: در راه خدا این مصائب کوچک است. هر چیزی در راه خدا قابل تحمل است.
ما دوازده میلیون جوان داریم که وقت ازدواجشان گذشته است. من نوزده سالگی ازدواج کردم ولی پشیمان هستم که باز هم دیر ازدواج کردم. سن ازدواج خیلی بالا رفته است. جبرئیل به پیغمبر گفت: میوه وقتی می‌رسد باید چیده شود. قبلش خام و ناپخته است و بعدش هم فاسد می‌شود. 18 تا 25 سالگی بهترین سن ازدواج است. رسانه، مراجع و علما، مسئولین، حکومت ما باید فکری برای ازدواج جوان‌ها بکنند. مهم‌ترین مشکلی که در امر ازدواج است جدا از مشکلات اقتصادی و بیکاری و مسکن، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که دست ما هم هست سخت‌گیری‌های دختر و پسر و خانواده‌های آنها هست.  انتخاب مورد ازدواج یک پروژه است. در روایت داریم «إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ‏ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ» (كافى، ج 5، ص 347) یکی از رفقای ما می‌گفت: شاید پنجاه مورد برای برادرم خواستگاری رفتیم، هرجا رفتیم گفتند: داماد چقدر پول دارد؟ مدرکش چیست؟ قیافه چطور است؟ یکی نپرسید: اخلاق و ایمان دارد و نماز می‌خواند؟ ما روی آدمیت طرف فکر نمی‌کنیم. حتی انسان با یک مسیحی غیر مسلمان هم ازدواج کند ولو خوش اخلاق است، می‌تواند زندگی کند. بعضی از علما و فقهای ما ازدواج با اهل کتاب را جایز می‌دانند، غیر دائم هم که همه جایز می‌دانند. انسان اگر مسلمان نباشد ولی با اخلاق باشد، می‌شود زندگی را جمع کرد ولی اگر مسلمان باشد و اخلاق نداشته باشد نمی‌شود زندگی کرد. اخلاق شرط مهم است و بعد هم دینداری است. اگر اخلاق داشت، با تقوا بود آزار و شکنجه نمی‌دهد و خلاف نمی‌کند. پیغمبر ما فرمود: بهترین ازدواج‌ها کدام ازدواج است؟ برترین و بهترین ازدواج‌ها آن است که در آن سخت‌گیری نباشد. تشریفات و تجملات را کنار بگذارید و آسان بگیرید. یکی از بستگان دور ما، چهل سال قبل گفت: من همه چیز می‌خرم ولی آینه و شمعدان نمی‌خرم. تمام فامیل بر علیه من قیام کردند! مبلمان چنین، یخچال چنان، چه کسی این را گفته است؟! به اندازه باشد و باعث زحمت دیگران نباشد. بهترین ازدواج، آسانترین ازدواج‌هاست.     پیغمبر     ما فرمود: «أنا و اتقیاء من امتی بُرآءُ من التکلف» من و کسانی که تقوا دارند، یعنی دین دارند و پیرو پیغمبر هستند، از تکلف بیزاریم.
خواستگاری حضرت علی(ع)    خیلی راحت بود. حضرت زهرا خیلی خواستگار داشتند. فرمودند: این امر خداست. حضرت علی خجالت می‌کشند به پیغمبر بگویند برای خواستگاری آمدند. بعد حضرت پیشنهاد دادند. پیغمبر خدا قبول کردند. به حضرت زهرا(س)     پیشنهاد دادند و حضرت زهرا فرمودند: خدا به این کار را    ضی است؟     پیامبر فرمود: بله. حضرت قبول کردند. خدا که راضی است یعنی همه چیز راضی است. فرمودند: علی جان چه داری؟ حضرت یک زره داشتند، یک شتر و یک شمشیر داشتند. حضرت زره را فروختند به عنوان مهریه یا شیر بهاء دادند. مهریه حضرت زهرا(س) بین چهارصد یا پانصد مثقال نقره بود. در هیچ کشوری غیر از ایران اینقدر پروژه ازدواج گسترده و کمرشکن نیست. ولی در کشور ما غوغا است و فقط پولدارهای درجه یک می‌توانند ازدواج کنند. برترین شخصیت عالم پیغمبر خداست و بعد حضرت علی و بعد فاطمه زهراست. اینها الگوی ما هستند. شما اگر مهریه را میلیاردها قرار بدهید ولی طرف نتواند بدهد و گوشه زندان برود چه خواهی کرد؟   مهر حلال مشکلات نیست. مهریه حضرت زهرا خیلی ساده بود. جهاز حضرت هفده قلم بود. حضرت علی زره‌شان را فروختند و پولش را دادند، رفتند هفده قلم جهیزیه را تهیه کردند. آنچه نیازهای اولیه بود تهیه کردند. پیغمبر ما وقتی چشمشان به ظروف گلی و سفالی جهاز حضرت زهرا افتاد گریه کردند. فرمودند: خدایا مبارک بگردا        ن یک طایفه‌ای که عموم ظروفش سفالی است. حتی حضرت پیراهن عروسی خودشان را هم به سائل دادند. پیغمبر ما شب عروسی با حضرت خدیجه نه خانه و مکان داشت، منتهی حضرت خدیجه وضع مالی خوب داشت و گفت: مال و جان من در اختیار شما باشد. ولی حضرت علی و حضرت زهرا چیزی نداشتند چون اینها از انصار بودند، از مکه هجرت کردند. مردم مدینه از اینها پذیرایی می‌کردند. خود پیغمبر هم اول منزل ابو ایوب انصاری وارد شدند. حضرت علی نتوانست یک اتاق تهیه کند.
حارث بن نُعمان، آدم خیّری بود. خبر دادند اتاق خالی دارد. پیغمبر فرمودند: اینقدر برای انصار و افراد بی بضاعت رو زدیم دیگر خجالت می‌کشیم به این آقا بگوییم یک اتاق هم به داماد ما بده. خبر به حارث بن نعمان رسید. گفت: یا رسول الله! من و مالم فدای خدا و پیغمبر! نزد من چیزی از این محبوب‌تر نیست که شما امر کنی و من در اختیار شما قرار بدهم. یک اتاق در اختیار این بزرگواران گذاشت، حضرت زهرا می‌فرماید: یک پوست گوسفند داشتیم که زیر می‌انداختیم و بعضی مواقع هم پهن می‌کردیم که حیوانی روی آن علف بخورد. یک زندگی بسیار ساده ولی پر از مهر و محبت و صفا و صمیمیت! این آیه قرآن در مورد این بزرگواران است «مَرَجَ‏ الْبَحْرَيْنِ‏ يَلْتَقِيانِ، بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ، يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏» (الرحمن/19-22) دو دریای نور و رحمت به هم متصل می‌شوند، «بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ» پیغمبر است که بین اینها واسطه و دلال است. «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏» هم امام حسن و امام حسین هستند. فرمودند: خانم‌ها بروند، رفتند ولی در تاریکی دیدند خانمی ایستاده است. پیغمبر خدا فرمودند: شما چرا نرفتی؟ اسماء بنت عمیس بود همسر جعفر طیار، خیلی خانم بزرگواری بود. عرض کرد: یا رسول الله! من قصد مخالفت با شما را نداشتم. ولی روزهای پایانی عمر همسرتان حضرت خدیجه(س) حضرت بی‌تابی می‌کردند و نگران بودند. گفتم: چرا ناراحت هستید؟ فرمود: من یک دختر دارم، روزی عروس می‌شود و عروس نیاز به مادر دارد و شب عروسی تنهاست. من نیستم کمک او کنم، شما جای خالی مرا پر کن! پیغمبر خیلی متأثر شد و گریه کرد. گفت: من به نیابت از حضرت خدیجه ماندم تا کمک کنم. تا یک هفته ماند کارهای حضرت زهرا را بکند به نیابت از حضرت خدیجه(س).
شریعتی: امروز دوستان ما صفحه 410 قرآن کریم را تلاوت خواهند کرد و از ثواب و برکاتش بهره‌مند خواهند شد.
«وَ لَئِنْ أَرْسَلْنا رِيحاً فَرَأَوْهُ مُصْفَرًّا لَظَلُّوا مِنْ بَعْدِهِ يَكْفُرُونَ «51» فَإِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ «52» وَ ما أَنْتَ بِهادِ الْعُمْيِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآياتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ «53» اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ «54» وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ كَذلِكَ كانُوا يُؤْفَكُونَ «55» وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتابِ اللَّهِ إِلى‏ يَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا يَوْمُ الْبَعْثِ وَ لكِنَّكُمْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ «56» فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ «57» وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ وَ لَئِنْ جِئْتَهُمْ بِآيَةٍ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُبْطِلُونَ «58» كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ «59» فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ «60»
ترجمه: و اگر بادى (آفت زا) بفرستيم، و (مردم زمين سرسبز) را زرد شده ببينند، بعد از آن كفر خواهند ورزيد. (دلهاى اينان مرده است) پس تو نمى‏توانى مردگان را شنوا كنى، و اين دعوت را به گوش كران آنگاه كه پشت كنان روى مى‏گردانند، برسانى. و تو هدايت كننده‏ى كوران از گمراهيشان نيستى، تنها كسانى سخنت را به گوش مى‏گيرند كه به آيات ما ايمان دارند و اهل تسليم هستند. خداست كه شما را از ناتوانى آفريد، سپس بعد از ناتوانى، قوّتى بخشيد، آنگاه بعد از توانايى و قوّت، ضعف و پيرى قرار داد؛ او هر چه بخواهد مى‏آفريند، و اوست داناى توانا. و روزى كه قيامت بر پا شود، مجرمان سوگند ياد مى‏كنند كه جز ساعتى درنگ نكرده‏اند، (آنان در دنيا نيز) اين گونه (از حقّ) گردانده مى‏شدند. و كسانى كه علم و ايمان به آنان داده شده، (به مجرمان) مى‏گويند: قطعاً شما (به موجب آنچه) در كتاب خداست تا روز رستاخيز (در برزخ) مانده‏ايد، پس اين، روز رستاخيز است، ولى شما نمى‏دانستيد (كه قيامت حقّ است). پس در چنين روزى، پوزش كسانى كه ستم كردند سودى ندارد، و توبه‏ى آنان نيز پذيرفته نمى‏شود. و به راستى در اين قرآن، براى مردم از هر گونه مثلى آورديم و اگر براى آنان نشانه و معجزه‏اى بياورى، كافران حتماً خواهند گفت: شما جز بر باطل نيستيد. (و اين‏ها سحر و جادوست). اين گونه، خداوند بر دل‏هاى كسانى كه معرفت ندارند، مهر مى‏زند. پس صبر پيشه كن كه همانا وعده‏ى خداوند (درباره‏ى نصرت تو) حقّ است، و كسانى كه (به راه حقّ) يقين ندارند تو را به سبك سرى وادار نكنند.
حاج آقای فرحزاد: پیامبر سفارشاتی به حضرت علی کرد که یا علی با لطافت و با محبت برخورد کن. حضرت زهرا(س) هم     در هیچ موردی حضرت علی را وادار به کاری نکردند. هیچوقت او را ناراحت نکردند. حضرت علی می‌فرماید: هروقت وارد خانه می‌شدم همه غم‌ها و غصه‌ها از دل من بیرون می‌رفت. اینها برای ما الگو هستند.
صلوات را هم فراموش نکنید. صوات ما را وصل می‌کند. پیغمبر فرمود: «أَوْلَي‏ النَّاسِ‏ بِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلاةً (فِي دَارِ الدُّنْيَا)» (مكارم الاخلاق، ص 312) چه کسی از همه به پیامبر نزدیک‌تر است؟ آنهایی که از همه بیشتر بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستند. امروز که اول ماه ذی‌الحجه هست، هیچ ماهی مثل ماه ذی‌الحجه مناسبت نداریم. حتی ماه رجب، حدود 25 الی 30     مناسبت مهم در رابطه با اهل‌بیت هست که این کتاب را معرفی می‌کنیم.
شریعتی: جناب آقای میرشفیعی عزیز زحمت کشیدند مناسبت‌های ماه ذی الحجه را با آیات و روایات جمع آوری کردند، به 20000303 پیامک بزنید، دوستان ما، شما را راهنمایی خواهند کرد.
حاج آقای فرحزاد: فایل pdf هم موجود است و می‌توانند دانلود کنند. هرکس هرچقدر میلیونی چاپ کند خیلی خوب است. این دهه، دهه فوق‌العاده‌ای است و خدا در قرآن به این دهه قسم خورده است. «وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ‏ عَشْر» (فجر/1و2)     خدا به این ده شب قسم خورده است. «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ» (اعراف/142) از امشب نماز «واعدنا» فراموش نشود. کسی که این نماز را بین مغرب و عشاء بخواند در ثواب حاجیانی که به حج رفتند، شریک است. به این دهه در جای جای قرآن اشاره شده است. پیغمبر فرمودند: عبادت و عمل صالح در هیچ ایامی مثل این دهه برتری ندارد و محبوب خدا نیست. دعا و صدقه و روزه دارد. دعایی دارد «لا اله الا الله عدد اللیالی و الدهور، لا اله الا الله عدد امواج البُحور» این دعا در اول مفاتیح، اعمال دهه اول ماه ذی الحجه است. مرحوم آقای دولابی می‌فرمودند: این دعا از آن دعاهای نابی است که امیرالمؤمنین انشاء کردند و تمام ذرات عالم ظهور «لا اله الا الله» هستند. خیلی دعای زیبایی است     که انشاءالله عزیزان بخوانند.
ایام شهادت امام باقر(ع) را پیش رو داریم، بعد هم عرفه «سد الابواب» است. روزی که همه درها را به مسجد بستند الا در خانه حضرت امیر(ع) و بعد حدیث ثقلین، خواهش می‌کنم از صاحبان رسانه، صاحبان منبرها و امام جماعت‌ها، در این ایام این مناسبت‌ها را بازگو کنند. حیف است مردم ندانند. مشکلات اساسی ما، خانوادگی و اجتماعی برای این است که از اهل‌بیت فاصله گرفتیم.
خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق علی(ع) و حضرت زهرا وسایل ازدواج تمام آنهایی که نیاز به ازدواج دارند فراهم بفرما. خدایا به حق محمد و آل محمد، به آنهایی که همسر ندارند، همسر خوب، به آنهایی که شغل ندارند، شغل خوب، به آنهایی که مسکن ندارند، مسکن خوب مرحمت بفرما. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک و ما را جزء بهترین یارانش قرار بده. رفع هم و غم و گرفتاری از همه گرفتارها بفرما.
شریعتی: قد و بالای علی از چشم زهرا دیدنی است *** وای وقتی می‌رسد دریا به دریا دیدنی است
«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمدٍ و آله الطاهرین»