main logo of samtekhoda

97-02-13-حجت الاسلام والمسلمين دکتر رفیعی – انتظار و منتظران


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: انتظار و منتظران
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين دکتر رفیعی
تاريخ پخش: 13-02-97
مجری: بسم الله الرحمن الرحیم
همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی *** چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی
به کسی جمال خود را ننموده‌ای و بینم *** همه جا به هر زبانی، بود از تو گفتگویی
بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت *** سر خم می سلامت، شکند اگر سبویی
همه موسم تفرج به چمن روند و صحرا *** تو قدم به چشم من نه، بنشین کنار جویی
«السلام علی المهدی الذی وعد الله به الامم» سلام و ارادت به محضر مهربان و دوست داشتنی تک تک شما بینندگان عزیز برنامه سمت خدا، از شهر مقدس قم، مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان امام زمان(عج) در خدمت شما هستیم. این شب‌ها و روزها را به شما تبریک می‌گویم. انشاءالله روز ظهور حضرت باشیم و محضر حضرت را درک کنیم. از مسجد مقدس جمکران دعا گوی شما هستیم. در محضر جناب آقای دکتر رفیعی عزیز هستیم. سلام علیکم و رحمة الله. اعیاد بر شما مبارک باشد.
آقای دکتر رفیعی: بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم خدمت بینندگان عزیز عرض سلام دارم. ایام و شب‌های بسیار پر برکت را تبریک می‌گویم. انشاءالله خداوند توفیق درک ظهور را به همه ما عنایت بفرماید.
مجری: امروز می‌خواهیم در مورد موضوعی بحث کنیم که خیلی مهم هست. وقتی وجو نازنین حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کنند، یکسری اولویت‌هایی را در زمان ظهور دارند، چقدر خوب است اگر آنها را بدانیم، الآن به آن بپردازیم و زمینه سازی کنیم و در زندگی فردی و اجتماعی خودمان  به آن توجه کنیم که انشاءالله زمان ظهور شرایط فراهم‌تر باشد.
آقای دکتر رفیعی: امسال ما پنج‌شنبه‌ها را به صورت سخنرانی ارائه کردیم. چون امکان آمدن به تهران برای من سخت بود، برنامه را به صورت یک جلسه‌ای که عده‌ای از دانشجویان و طلاب شرکت می‌کردند، داشتیم و یک بحثی را شروع کردیم تحت عنوان هشدارهای پیامبر اکرم، آخرین خطبه رسول خدا. فرازهایی از این خطبه را تقدیم بینندگان عزیز کردیم. خطبه‌ای که پیغمبر در آخرین روزهای عمرشان ایراد کردند و در ثواب الاعمال مرحوم صدوق آمده و خیلی مفصل است. بیشتر هم آثار گناه را بیان کردند. این هفته، هفته آخری است که در خدمت بینندگان عزیز هستیم و از محضرشان خداحافظی می‌کنیم تا انشاءالله عزیزان دیگری برنامه را ادامه بدهند.
اما در مورد سؤال حضرتعالی، احتمالاً این شب و روزها از اینجا برنامه زیاد پخش می‌شود. خوب بود این امکان بود که یک شورای سیاست گذاری تداخل بحث‌ها را دنبال می‌کرد، که دو کارشناس در یک موضوع صحبت نکنند ولی فکر می‌کنم این موضوعی که اشاره کردید، جزء موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است. داستان حضرت حجت با داستان بعثت پیغمبر همراه است. یعنی در کلمات رسول خدا آمده و قبل هم در ادیان الهی مطرح شده است. انتظار منجی یک انتظار دینی است. یک انتظار عقلایی است. روایاتی که در مورد حضرت حجت و مهدویت رسیده است خیلی متفاوت است. از زوایای مختلفی است. مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین روایاتی را در مورد دوران غیبت می‌آورند. آمارش هم کم نیست. اوضاع چیست و چه می‌شود. دینداری چقدر حفظ است؟ روایاتی را در مورد ویژگی‌های یاران امام زمان می‌آورند. روایاتی در مورد حوادثی که دوران غیبت اتفاق می‌افتد، می‌آورند. اما یکی از بحث‌های مهم این است که حضرت حجت آمدند، ایشان دولتشان را بر چه اولویت‌هایی بنیان گذاری می‌کنند؟ آقا رئیس کل هستند و آن هم یک حکومت جهانی واحد در سراسر هستی. خود رسول گرامی اسلام وقتی مبعوث شدند، هدف بعثتشان را بیان کردند. «لاتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الاخْلاقِ‏» (مكارم‏الاخلاق، ص 8) اگر سیاستی هم اجرا می‌کنند براساس مکارم الاخلاق است. اگر اقتصادی هم توصیه می‌کنند براساس مکارم الاخلاق است. مبنای اقتصاد پیغمبر هم مکارم الاخلاق است. لذا در آن اقتصاد حقه حرام است. در آن اقتصاد رشوه حرام است. اگر سیاستی هم دارند بر مبنای مکارم الاخلاق است. لذا در آن سیاست کلک نیست. در آن سیاست دور زدن و دروغ نیست. یعنی مبنا مکارم الاخلاق می‌شود. آنوقت سیاست و اقتصاد و امور خانواده می‌آید.
امام زمان(عج) به همه امور عالم می‌پردازد. ایشان آمده تشکیل حکومت بدهد. حکومت یعنی سیاست، یعنی اجتماع، یعنی خانواده، یعنی ادارات، یعنی روابط بین الملل، اما مبنای کارشان چیست؟ به دو جهت این بحث را مطرح می‌کنیم یکی اینکه با حضرت حجت و اهدافش آشنا شویم، دوم اینکه گفت:
آب دریا را اگر نتوان کشید *** هم به قدر تشنگی باید چشید
ما در این راستا تلاش کنیم. مگر نمی‌گوییم: می‌خواهیم حکومت ما مهدوی باشد. مگر امام، رهبر عظیم الشأن انقلاب بارها نفرمودند به این مضمون، ما در راستای تحقق دین داریم کار می‌کنیم، الآن ما می‌گوییم: جامعه مهدوی، خانواده مهدوی، آموزش مهدوی، آموزش و پرورش ما، آموزش عالی ما، حوزه‌های علمیه ما، مراکز مختلف ما این اولویت‌ها را بشناسند. بشناسیم در این راستا گام برداریم. ممکن است مثل خیلی‌ها که در گذشته حکومت امام زمان را درک نکردند ما هم درک نکنیم. امام در آثارشان دارند، شاید غیبت سالهای زیادی طول کشید. ما قرار نیست برای خدا تعیین تکلیف کنیم.
حضرت ابراهیم وقتی خانه خدا را بنیان گذاشت، پنج تا دعا کرد، سوره بقره آیه 127، یکی این بود که «تَقَبَّل منّا» خدایا از ما قبول کن. مناسک را به من یاد بده. یکی این بود که خدایا «وَ ابْعَثْ‏ فِيهِمْ‏ رَسُولًا مِنْهُم‏» (بقره/129) یک پیغمبری از جنس مردم بفرست، پیغمبر نهایی که دیگر خاتم باشد. فکر می‌کنم نزدیک چهار هزار سال شده است. چون حضرت ابراهیم تا پیغمبر ما بالای سه هزار سال است که پیغمبر ما در کوچه‌های مدینه می‌فرمود: من همان اجابت دعای ابراهیم هستم. این را گفتم که بینندگان عزیز یکوقت فکر نکنند دیر شد، فلان شد. خدای تبارک و تعالی وعده داده پایان عالم را با حکومت معصوم تمام کنیم. آغازش هم با معصوم بوده، حضرت آدم منتهی پایانش با معصومی است که دیگر جهانی است. این اتفاق تا به حال نیافتاده است. لذا وجود مقدس حضرت اباعبدالله(ع) روایت خیلی زیبایی دارند، فرمودند: «مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً» ما دوازده مهدی هستیم. همه ما مهدی و همه ما هادی هستیم. در زیارتنامه حضرت امیر می‌گوییم: «السلام علی ابی الهادیَ المهدیین و منا اثنا عَشر قائما» ما همه قائم هستیم. ولی آن کسی که کل زمین را پر از عدالت می‌کند، یک نفر است و آن حضرت حجت است. لذا امام رضا یکوقتی نام حضرت حجت برده شد،  خودش امام است. دست بر سرشان گذاشتند و قیام کردند. سؤال شد از معصوم که چرا برای حضرت حجت قیام می‌کنند؟ فرمودند: این نشانه قیام ایشان است. بقیه مأمور به قیام جهانی نبودیم.
حالا این اولویت‌ها را از چند کانال می‌توانیم پیگیری کنیم. دعای ندبه، 38 مورد «أین» دارد. اگر کسی از شما آدرسی پرسید: می‌توانید بفهمید کارش چیست. مثلاً به جنابعالی بگویند: داروخانه کجاست؟ می‌فهمید او دارو می‌خواهد. حرم کجاست؟ یعنی زیارت می‌خواهد. اگر گفت: در شهر شما صرافی کجاست؟ می‌فهمید که می‌خواهد پول عوض کند. ما در دعای ندبه 38 تا «أین» داریم. «أین معز الاولیاء» آقا یکی از هدف‌هایش این است که اولیاء را عزیز کند. بینندگان عزیز! اگر ما امام زمان را دوست داریم اولیای خدا را عزیز کنیم. مردم یمن امروز تحت فشار هستند. مردم فلسطین تحت فشار هستند. اگر کسی در جاده برای دین تلاش می‌کند کمکش کنیم. «أین مذل الاعداء» امروز اعداء چه کسی هستند؟ امروز اولیاء چه کسی هستند و اعداء چه کسی هستند؟ زیر این آسمان شما اعدایی بالاتر از نتانیاهو می‌شناسید؟ از اسرائیلی‌های غاصب می‌شناسید؟ از آل سعود که اینطور جنایت می‌کنند؟ امام زمان معز الاولیاء و مذل الاعداء، «أین جامع الکلمة علی التقوی» امام زمان همه حرف‌ها را حول محور تقوا جمع می‌کند.
اگر مسئولین ما، خود ما، نظام ما، محور تقوا شود دیگر من و تو از بین می‌رود. برای هم نمی‌زنیم و در انتخابات خلاف اخلاق عمل نمی‌کنیم. همینطور جلو بروید، مواردی که در دعای ندبه آمده هرکدام یک کد هست. وقتی بیان می‌کنیم «أین» داریم بیان می‌کنیم شما برای این هدف، این هدف می‌آیید. «أَيْنَ طَامِسُ آثَارِ الزَّيْغِ وَ الْأَهْوَاءِ» آقایی که می‌آیی جلوی انحراف را بگیری. «أَيْنَ مُبِيدُ أَهْلِ الْفُسُوقِ وَ الْعِصْيَانِ» آقایی که می‌آیی جلوی فسق و عصیان را بگیری. عزیزان ما این 38 أین را لیست کنند، این کد است که امام زمان دارد برای تحقق این اهداف می‌آیند. این دعا عید غدیر و عید قربان و جمعه‌ها سفارش شده که خوانده شود.
ما می‌خواهیم این اهداف را بررسی کنیم. 1- احیای فرهنگ قرآن؛ هم از قرآن می‌گویم و هم از دعا و زیارات. در زیارتنامه داریم «السلام علیک یا تالی کتاب الله و تَرجُمانه» سلام بر تو آقایی که قرآن را می‌خوانی و اجرا می‌کنی و برای مردم، «ترجمان» به معنی معنا کردن و مفهوم رساندن است. در زیارت آل یاسین است. امام صادق (ع) فرمودند: زمانی که حضرت حجت قیام کنند، خیمه‌هایی در مساجد نصب می‌شود، آموزش قرآن عمومی می‌شود. همه مردم باید قرآن را بلد باشند و امام زمان می‌آیند قرآن را پیاده کنند. در سلام‌ها می‌گوییم: «السلام علیک یا شریک القرآن» شریک به این معنا است. شریک که شما را در کارت کمک می‌کند. یک سرمایه را پیاده کنید و اجرا کنید. قرآن و امام «الامام یهدی الی القرآن و القرآن یهدی الی الامام» روایات فراوانی که داریم، ائمه فرمودند: حرف‌ها و کلمات ما را با قرآن بسنجید. اگر خلاف قرآن بود ما نگفتیم و باطل است. یکوقتی گشتم دیدم یک روایت در یک منابع آمده که «فاضربوه علي‏ الجدار» ولی تعبیر زخرف و باطل و «لم اقلهُ» در کافی یک بابی دارد. پس یکی از اهداف امام زمان اجرای قرآن، پیاده کردن قرآن و کاربردی کردن قرآن است. شما در زمان غیبت هستید، این کار را انجام بدهید.
بد است جوان ما و گاهی بعضی از عزیزان ما، برای امتحان ارشد و دکتری نزد ما می‌آیند، اشتباه قرآن را می‌خوانند. خیلی بد است! انواع و اقسام ورود به فضای مجازی را بلد است. این اشکال ندارد، اما قرائت قرآن، خواندن و پیاده کردن قرآن مهم است. یکوقت از امام صادق دیدم کسی خدمت ایشان آمد، گفت: ما چه کنیم، می‌خواهیم خودمان را امتحان کنیم. آقا فرمود: نفس خودتان را بر قرآن عرضه کنید. ببینید گفتار شما قرآنی است؟ قرآن تمام جزئیات را بیان کرده است. جزئیات اخلاقی را، نه مباحث مربوط به احکام. چطور راه بروید. چطور غذا بخورید. چطور نگاه کنید. برای راه رفتن، خوردن، برای نگاه کردنمان، در مشی اینطور باشید. در صحبت کردن اینطور صحبت کنید. اقتصاد ما اگر قرآنی باشد، نباید ربا و رشوه در آن باشد. اگر حکومت ما قرآنی باشد، نباید ظلم در آن باشد چون حکومت قرآن، حکومت عدل است. اگر انتخاب‌های ما قرآنی باشد نباید براساس پارتی بازی باشد. براساس تخصص و تعهد باشد. «إِنِّي‏ حَفِيظٌ عَلِيمٌ» (یوسف/55) اگر دختران ما در جامعه قرآنی زندگی کنند با حیاء راه می‌روند. یعنی محرک نیستند و محرک صحبت نمی‌کنند. اگر روابط ما قرآنی باشد، در زندگی فضولی نمی‌کنیم. «لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضا» (حجرات/12) سوء ظن به هم نمی‌ورزیم. این یکی از اهداف اصلی امام زمان(عج) است.
2- ای کاش در جشن‌های مهدویت این دومی تابلو می‌شد، امام معصوم فرمودند: وقتی حضرت حجت قیام کنند تحقق این آیه در رأی کارهایشان است. این آیه شعار امام زمان و پیشانی هدف امام زمان است. آیه 41 سوره حج «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوف‏ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» در همه زیارت‌نامه‌ها هم می‌گوییم. فرمودند: وقتی امام زمان بیاید، نماز فراگیر می‌شود. الآن چند درصد جوان‌های ما، دانشگاه‌ها و دانش‌آموزهای ما اهمیت به نماز می‌دهند. گاهی آمارها نگران کننده است. در سفرها دیدم که وقتی برای نماز توقف می‌کنند، خیلی تعداد کمی از جوان‌ها برای نماز پیاده می‌شوند. نماز است! نماز کاری با سیاست ندارد. من بد کردم، این مسئول بد کرده است، شما چه کار به نمازت داری؟! می‌گوید: پدرم بد اخلاقی کرده من نماز نمی‌خوانم. پدرت بد اخلاقی کرده، ناهار نخور! نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر از اهداف مهم امام زمان هستند.
3- امام باقر (ع) ذیل همین آیه 41 سوره حج فرمودند: «فهذه لال محمد صلي الله عليهم إلي‏ آخر الائمة و المهدي و أصحابه يملكهم الله مشارق الارض و مغاربها و يظهر به الدين» این آیه برای همه ائمه است و از جمله حضرت حجت و اصحابش. فرمودند: وقتی امام زمان بیایند، یکی از اهدافش این است که  «و يميت الله به و بأصحابه البدع و الباطل» (بحارالانوار،ج 51، ص 47) پس سومین کار امام زمان مبارزه با بدعت‌هاست. بدعت در زمان امام حسین که پنجاه سال از رحلت پیغمبر می‌گذرد، در دین گذاشته شده بود. بالاترین بدعت این بود که یزید سر کار آمد. در هر زمانی هم بدعت بود. در زمان حضرت امیر، حضرت امیر نزدیکتر از امام حسین است. یکوقتی حضرت دیدند چند نفری مجسمه گذاشتند و جلوی آن نماز می‌خوانند. گفتند: این چه بازی است؟ گفتند: می‌خواهیم حواس ما پرت نشود. این شرک است! گاهی به یاد بت پرستی قبل از اسلام می‌افتادند و فیلشان یاد هندوستان می‌کرد.
مثلاً به امام رضا گفتند: علی خالق ماست و علی خدای ماست. حضرت خیلی ناراحت شدند، این حرف‌ها چیست که می‌زنی؟ جریان وهابیت یک بدعت است. جریان باطل و بی مبنا و غیر علمی بهائیت یک بدعت است. جریان‌هایی که در مورد امام زمان داریم، مهدی ادعایی خیلی داشتیم. چقدر الآن ادعای یمانی و چه و چه داریم؟! یکوقتی رئیس یکی از این مراکز قضایی می‌گفت: چند تا همسر امام زمان در زندان داریم. امام زمان جلوی بدعت‌ها را می‌گیرند. باید حواسمان جمع باشد در عزاداری‌مان، عبادتمان، دین‌داری‌مان بدعت نگذاریم. بدعت یعنی چه؟ یعنی چیزی که در دین مبنا ندارد، به عنوان دین تلقی کنیم. به عنوان دین بدانیم، مثلاً در یک عزاداری داد می‌زدند، الآن بلندگو دارند زودتر صدا می‌رسد. این بدعت نمی‌شود!
یکی دیگر از اهداف حضرت حجت در روایت دارد گسترش علم هست. هیچ مذهبی به اندازه اسلام روی علم و دانش تأکید ندارد. شما نگاه کنید، روایات ما در باب علم، مرحوم شهید ثانی می‌گوید: قابل شمارش نیست. اولین کتاب‌های فقهی ما همه سخن از علم است. قرآن 779 مرتبه کلمه علم درونش آمده است. اولین آیاتی که بر پیغمبر نازل شد، یکی همین است «اقْرَأْ وَ رَبُّكَ‏ الْأَكْرَمُ‏، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَم‏» (علق/4) در روایت دارد که «العلم سبعة و عشرون‏ حرفا» علم 27 حرف است. «فجميع ما جاءت به الرسل حرفان» تا به حال از این 27 تا دو بخش آن کشف شده است. «فإذا قام قائمنا» وقتی حضرت حجت(عج) قیام کنند، «أخرج الخمسة و العشرين حرفا» (بحارالانوار،ج52،ص336) الآن که علوم این همه گسترش پیدا کرده، تازه زمان حضرت بیشتر هم می‌شود. «فبثها في الناس» امام اینها را در مردم گسترش می‌دهد. لذا یکی از دلایلی که در زمان ظهور گناه هم کاهش پیدا می‌کند، فهم مردم است. یکی از ریشه‌های گناه جهل است. این آقا بداند این گناه چه ضرری دارد، انجام نمی‌دهد. گسترش علم و دانش باعث کاهش گناه در جامعه است. لذا در روایت دارد حضرت حجت بر سر بندگان دست محبتی قرار می‌دهند و فهم‌ها و درک‌ها بالا می‌آید. این حرف را می‌شود اینطور مثال زد. بچه‌های الآن با پنجاه سال پیش یکی هستند؟ اصلاً قابل مقایسه نیستند. یعنی چهار پنج سالگی ما با چهار پنج سالگی بچه‌های الآن قابل مقایسه نیست. خیلی باهوش هستند و فهیم هستند. بینندگان عزیز! در زندگی عالمانه حرکت کنید. حرکتی که براساس علم باشد، آدم زمین نمی‌خورد. جهل دشمن بشر است. نادانی دشمن بشر است. لذا حضرت امیر(ع) به کمیل فرمودند: هر حرکتی در زندگی انجام می‌دهی احتیاج به دانستن و فهمیدن داری. اگر واقعاً با فهم و درک جامعه ما پیش برود، خیلی از انحرافاتی که می‌بینید پیش نمی‌آید. «وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْم إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا‏» (اسراء/36) چیزی که از آن علم نداری، پیروی نکن!
با دو مطلب دیگر بحث را جمع کنیم. آیاتی از قرآن کریم را تطبیق بر امام زمان دادند. امام زمان(ع) حدود 245 سال بعد از رحلت پیغمبر متولد شدند. ایشان متولد 255 است. پیغمبر دهم یا یازدهم هجری از دنیا رفتند. آیات قرآن چند بعدی است. گاهی از اوقات ائمه ما یک آیه‌ای را آمدند منطبق بر حکومت امام زمان کردند. معنایش این نیست که این آیه برای این مورد است. مثل آیه «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ» که خواندم. این آیه که می‌خوانم آخرین آیه سوره مبارکه آل عمران است. در روایت داریم مردم باید به این آیه در زمان غیبت توجه کنند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏» (آل‌عمران/200) چهار کار بکنید رستگار می‌شوید. 1- «اصْبِرُوا» صبور باشید. 2- «وَ صابِرُوا» به هم توصیه صبر کنید. 3- «وَ رابِطُوا» مرزبان اسلام باشید. مرزها را حفظ کنید. 4- «وَ اتَّقُوا اللَّهَ» تقوا داشته باشید «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏».
حدیثی از امام صادق(ع) هست که برای همه بیننده‌ها عرض می‌کنم. تمام کسانی که دوست دارند منتظر امام زمان باشند و از اصحاب امام زمان باشند، امام صادق دو تا توصیه کردند. «در خانه اگر کس است یک حرف بس است!» امام صادق فرمودند: «مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ‏ الْقَائِمِ‏» هرکسی می‌خواهد از اصحاب حضرت حجت باشد، دو کار بکند: «فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ» (الغيبه نعمانى/ص 200) یکی تقوا و یکی حسن خلق، اینها از ویژگی‌های یاران حضرت حجت(عج) است. امیدواریم خداوند ما را هم جزء اعوان و انصارشان قرار بده. توفیق گام برداشتن در مسیرشان را عنایت کند و از منتظران واقعی باشیم. منتظر واقعی کسی است که خودش را با اهداف منتَظَر انطباق بدهد. اهداف قرآن است، نماز است، یاری کردن اولیای خدا و زمین زدن دشمنان خداست.
مجری: بحث خیلی خوبی بود. خیلی‌ها می‌گویند: دوست داریم امام زمان را ببینیم. ای کاش ما باشیم در زمان ظهور، اولویت‌ها براساس آیات و روایات مشخص هست. از همین الآن می‌توانیم شروع کنیم. از خانواده، اجتماع، محل کار، از هر جایی که می‌توانیم به این اولویت‌ها توجه کنیم که انشاءالله اعمال و رفتار ما مورد رضایت آقا و مولایمان امام زمان(ع) قرار بگیرد. امروز صفحه 308 قرآن کریم، آیات 39 تا 51 سوره مبارکه مریم در سمت خدا تلاوت خواهد شد. چقدر خوب است که ثواب تلاوت آیات امروز را به روح شهید بزرگوار، استاد مرتضی مطهری و همچنین مادر بزرگوار امام زمان(ع) حضرت نرجس خاتون هدیه کنیم.    
بیا گل نغمه‌ی ایمان بخوانیم *** بیا از روح جاویدان بخوانیم
برای مهدی و روز ظهورش *** بیا با هم کمی قرآن بخوانیم
«وَ أَنْذِرْهُمْ‏ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُونَ «39» إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَ مَنْ عَلَيْها وَ إِلَيْنا يُرْجَعُونَ «40» وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» إِذْ قالَ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ ما لا يَسْمَعُ وَ لا يُبْصِرُ وَ لا يُغْنِي عَنْكَ شَيْئاً «42» يا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جاءَنِي مِنَ الْعِلْمِ ما لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِي أَهْدِكَ صِراطاً سَوِيًّا «43» يا أَبَتِ لا تَعْبُدِ الشَّيْطانَ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلرَّحْمنِ عَصِيًّا «44» يا أَبَتِ إِنِّي أَخافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذابٌ مِنَ الرَّحْمنِ فَتَكُونَ لِلشَّيْطانِ وَلِيًّا «45» قالَ أَ راغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتِي يا إِبْراهِيمُ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ وَ اهْجُرْنِي مَلِيًّا «46» قالَ سَلامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي إِنَّهُ كانَ بِي حَفِيًّا «47» وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّي عَسى‏ أَلَّا أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا «48» فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ كُلًّا جَعَلْنا نَبِيًّا «49» وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا «50» وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى‏ إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا «51»
ترجمه: و آنان را از روز ندامت و حسرت بترسان، آن هنگام كه كار (از كار) بگذرد (و همه چيز پايان يابد) در حالى كه (اكنون) آنان در غفلتند و ايمان نمى‏آورند. تنها ماييم كه زمين واهلش را به ارث مى‏بريم و (همه) به سوى ما بازگردانده مى‏شوند. و در اين كتاب، ابراهيم را ياد كن، كه او پيامبرى راستگو و راست كردار بود. آنگاه كه (ابراهيم) به پدرش گفت: اى پدر! چرا چيزى را مى‏پرستى كه نمى‏شنود و نمى‏بيند و تو را از هيچ چيز بى نياز نمى‏كند؟ اى پدر! همانا دانشى براى من آمده كه براى تو نيامده است؛ بنابراين، از من پيروى كن تا تو را به راه راست هدايت كنم. اى پدر! شيطان را پرستش مكن كه شيطان نسبت به خداى رحمان عصيانگر است. اى پدر! همانا من مى‏ترسم كه از جانب خداى رحمان عذابى به تو رسد، و تو براى شيطان دوست و ياور باشى. گفت: اى ابراهيم! آيا از خدايان من بيزارى؟ اگر از (اين روش) دست برندارى قطعاً تو را سنگسار خواهم كرد و (اكنون) براى مدّتى طولانى از من دور شو. (ابراهيم از او جدا شد و) گفت: سلام بر تو، به زودى از پروردگارم براى تو آمرزش مى‏خواهم، زيرا او همواره نسبت به من بسيار مهربان بوده است. ومن از شما وآنچه غير خدا مى‏خوانيد كناره‏گيرى مى‏كنم وپروردگارم را مى‏خوانم، اميدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بى پاسخ) نمانم. چون ابراهيم از مشركان و از آنچه به جاى خدا مى‏پرستيدند كناره گرفت، ما اسحاق و (فرزندش) يعقوب را به او عطا كرديم و همه را پيامبر قرار داديم. و از رحمت خويش به آنها عطا كرديم و براى آنان (در ميان مردم) نام بلند و نيكو قرار داديم. و در اين كتاب از موسى ياد كن، زيرا كه او بنده‏ى (برگزيده و) خالص شده (خدا) و فرستاده‏اى پيامبر بود.
مجری: نکته قرآنی امروز را بفرمایید.
آقای دکتر رفیعی: آیاتی که امروز تلاوت شد تا حدودی به بحث ما مربوط هست و مربوط به حضرت عیسی و مادرشان حضرت مریم هست. حضرت عیسی بن مریم در قید حیات هستند و در روایات داریم وقتی امام زمان(عج) قیام می‌کنند، حضرت عیسی(ع) به ایشان اقتدا می‌کنند. همین موجب می‌شود عالم مسیحیت به امام زمان ایمان بیاورند. وقتی حضرت عیسی را در گهواره آوردند و تعجب کردند که چرا حضرت مریم با اینه ازدواج نکرده بچه‌دار شده است؟ خودش به سخن آمد، خودش را معرفی کرد. هفت ویژگی برای خودش گفت. گفت: 1- «إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ» من بنده خدا هستم. فردا نگویید: خداست. 2- «آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا» (مریم/30) پیغمبر هستم. 3- «وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً» با برکت هستم، هرجا باشم خیر می‌رسانم. 4- «وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ» نماز، به من سفارش نماز شده است. 5- «وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا» زکات. 6- «وَ بَرًّا بِوالِدَتِي» احترام به مادر، چون پدر نداشت. 7- «وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيًّا» (مریم/32) من زورگو و شقی و آدم طاغوتی نیستم.
در ادامه وقتی صفحه بعد می‌آییم، خداوند یکی دیگر از ویژگی     انبیاء را ذکر می‌کند. در قرآن هم ما سوره انبیاء را داریم. به نام هر پیغمبری هم سوره داریم. در سوره مریم، خدا در ادامه داستان حضرت عیسی(ع) می‌فرماید: پیغمبر! «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ» از ابراهیم یاد کن! ابراهیم پدر معنوی ما هست. ابراهیم امت است. چرا از ابراهیم یاد کنیم؟ «إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا» (مریم/41) حضرت ابراهیم صدیق بود. یعنی تمام وجودش صداقت بود. در روایت داریم ائمه ما همه صدیق هستند. لذا حضرت زهرا(س) را حضرت علی غسل داد. از امام صادق پرسیدند: چرا؟ فرمود: صدیقه را صدیق غسل می‌دهد. حضرت مریم هم صدیقه بود. مرحوم فیض کاشانی در محجة البیضا که کتاب اخلاقی است و ترجمه هم شده به نام «راه روشن» می‌گوید: صدیق به کسی می‌گویند که تمام وجودش صداقت است. یعنی رفتارش، گفتارش، نگاهش، بعضی نگاه‌ها دروغی است.
یادی از حاج آقای قرائتی کنیم. ایشان یکوقتی می‌فرمودند: مهمان خانه ما آمد. من بچه‌اش را بغل کردم بوسیدم. دیدم بچه خودم نگاه می‌کند، گفتم: بیا بابا جان! او را هم بوسیدم. گفت: بابا، این بوس الکی بود! گاهی اینقدر حساس است که می‌بینی یک وقتی در یک برنامه‌ای، در یک جایی، در همه زندگی و رفتارها اگر صداقت باشد، اگر در جامعه ما صداقت حاکم باشد، همه مشکلات ما رفع می‌شود. اگر مسئولین به مردم، زن و شوهر به هم، پدر و مادر به فرزند صادق باشند، بیشتر این دادگاه‌ها و گرفتاری‌ها ناشی از دروغ است. بازار ما، آخوندهای ما، نظامی‌های ما، اگر به مردم و خودمان راست بگوییم، مشکل جامعه ما حل می‌شود.
لازم می‌دانم همین‌جا هفته معلم را به همه معلمین عزیز تبریک عرض کنم. یاد معلم شهید آیت الله    مطهری را گرامی می‌داریم. این هفته، هفته کارگر هم بود، به همه کارگران عزیز و زحمتکش هم تبریک می‌گویم. واقعاً این دو قشر، یکی بعد فرهنگی جامعه و یکی بعد عملی جامعه، یکی چرخاندن چرخه‌های اقتصاد و یکی چرخاندن اندیشه مردم را دارد. خیلی مهم است. در میدان اقتصاد و علم که اگر این دو میدان اصلاح شود خیلی از امور اصلاح می‌شود. انشاءالله دولتمردان ما توجه به این نکته و حقوق این عزیزان داشته باشند. مرحوم استاد مهطری یکی از ویژگی‌هایشان صداقت و رک گویی در آثارشان بود و با کسی تعارف نداشت. برای روحانیت هم حرف داشت. برای دانشگاهی حرف داشت. به هر زمینه‌ای که وارد می‌شد نمی‌آمد حقایق را بپوشاند. خیلی رو راست بود و متن روایات را برای مردم مطرح می‌کرد و مبنایش هم قرآن و عقلانیت بود. انشاءالله همانطور که امام مهر تأیید را بر کتاب‌های ایشان گذاشتند، جوان‌های ما یکبار آثار ایشان را مطالعه کنند که انشاءالله در زندگی‌شان تأثیرگذار باشد.
مجری: خیلی ممنون از شما، من از طرف عوامل برنامه سمت خدا از شما تشکر می‌کنم که این مدت پنج‌شنبه‌ها در برنامه سمت خدا حضور داشتید. انشاءالله روزهای پنج‌شنبه در خدمت آقای دکتر میرباقری خواهیم بود. دعا بفرمایید و آمین بگوییم.
آقای دکتر رفیعی: انشاءالله خداوند در ظهور با برکت آقایمان تعجیل بفرمایند. تا ما زنده هستیم توفیق درک ظهور را به ما عنایت بفرمایند. این کشور و نظام ما را نظام مهدوی قرار بدهند.
مجری: دعا گو و نایب الزیاره شما در جوار مضجع شریف حضرت کریمه اهل‌بیت فاطمه معصومه (س) و همچنین مسجد مقدس جمکران خواهیم بود.
آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست *** هرکجا هست خدایا به سلامت دارش