main logo of samtekhoda

95-02-21-حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی - پاسخ به پرسش‌های بینندگان

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسش‌های بینندگان
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 21-02-95

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
می نویسم عشق و بی تردید میخوانم جنون *** هرکسی دیوانه تر السابقون السابقون
می نویسم عشق و بی تردید میخوانم حسین *** عاقلان دانند لکن اکثرا لایعقلون
این سرشت ماست؛ از خاکیم، خاک کربلا *** سرنوشت ماست پس انا الیه الراجعون
صرف یک دل دادن و عرض ارادت شرط نیست *** مهر باید کرد این دلنامه را با عقد خون
پرچم او از ازل بالاست؛ بالا تا ابد *** باد این پرچم بلند و هرچه جز آن سرنگون
آی عاشق‌ها خدای عشق می‌آید حسین *** بعد از این دنیا به جای عشق بنویسد حسین
دست خالق گرم در خلق خدای دیگری ست *** پای دل سر در هوای ماجرای دیگری ست
گرچه خیلی‌ها به ظاهر کربلا هستند لیک *** باطنا امشب مدینه کربلای دیگری ست
چار تن از پنج تن در گرد یک گهواره و *** در دل گهواره هم اهل کسای دیگری ست
خنده گریه خنده گریه خنده گریه خنده اشک *** بيت مولا غرق اشك و خنده هاى ديگرى ست
شیر از انگشت‌های وحی می‌نوشد حسین *** سبط پیغمبر غذایش هم غذای دیگری ست
باز هم در بیت مولا باز شد پای بهشت *** دومین آقای فردای جوان‌های بهشت
عشق او جاری ست حتی در مرام اهل بیت *** می توان فهمید این را از کلام اهل بیت
ساغر لب‌های هر معصوم می‌گوید حسین *** بسکه لبریز است نام او ز جام اهل بیت
هم شتابش بیشتر هم اینکه جایش بیشتر *** کشتی اش هم فرق دارد با تمام اهل بیت
در نهایت جمع خواهد گشت با نام حسین *** سفره‌ای که پهن می‌گردد به نام اهل بیت
روز و شب بر او درود حق درود اهل بیت *** روز و شب بر او سلام حق سلام اهل بیت
در تمام قلب‌ها بی شک تو جا داری حسین *** آنچه که خوبان همه دارند را داری حسین
تا که می‌خوانم تو را هر دیده می‌بارد تو را *** از خدا دیگر چه خواهد هر کسی دارد تو را
در روایت هست هر که دوستش دارد خدا *** در دلش چون داغی از یک لاله می‌کارد تو را
عشق را از هر کسی از اهل دل پرسیده ام *** از گریبانش چنان خورشید می‌آرد تو را
ما نه؛ فرزند پیمبر می‌شود قربانی ات ***  هستی اش را می‌دهد تا که نگه دارد تو را
جامه ات را آسمانی‌ها عوض کردند تا *** سختی رخت زمینی‌ها نیازارد تو را
زینت دوش نبی! عرش است جای پای تو *** سینه‌ی پیغمبر است و قلب زهرا جای تو
اشک می‌ریزیم و با ذکرت عبادت می‌کنیم *** باز هم از راه دور عرض ارادت می‌کنیم
ما همه بیمارهای دوری از شش گوشه ایم *** بین هیئت‌ها ز یکدیگر عیادت می‌کنیم
زودتر راحت کن از درد فراقت خلق را *** ما به این دوری مپنداری که عادت می‌کنیم
فرق دارد گریه‌ی نوزادی ما با همه *** ما برایت گریه از وقت ولادت می‌کنیم
هر غمی دیدیم، فرمودند فابک للحسین *** بعد از آن هرجا غمی دیدیم یادت می‌کنیم
دوستت دارم من ‌ای در جسم عالم جان حسین *** آذری می‌خوانمت: "جانیم سنه قربان حسین"

شریعتی: سلام عرض می‌کنم خدمت شما بینندگان محترم و حاج آقای حسینی خیلی خوش آمدید. سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید. ولادت جد بزرگوارتان امام حسین را تبریک عرض می‌کنم.
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه‌ی بینندگان و شنوندگان دارم. این ایام بسیار خجسته را تبریک می‌گویم
شریعتی: امروز برای ما چه عیدی آورده اید؟
حاج آقا حسینی: مدتی است که به پرسش‌های بینندگان نرسیده ایم به این می‌پردازیم. بسم الله الرحمن الرحیم من در آغاز چون در خبرها هم دیدید امروز مخصوصا در استان مازندران عطر شهدای مدافع حرم همه‌ی شهرهای این استان را معطر کرده است یاد می‌کنیم از همه‌ی این شهدای سرافراز عرض تبریک و تسلیت داریم آن هم در روز ولادت سیدالشهدا به همه‌ی سرافرازان تاریخ.‌ هر چه بخواهیم بگوییم کم است هر سخنی بخواهیم بگوییم باز نمی‌توانیم حق این بزرگواران و خانواده‌های معظمشان را ادا بکنیم. من دیشب در رسانه می‌دیدم مصاحبه‌ای داشتند با خانواده هایشان چقدر با استقامت و با روحیه‌ی بالایی صحبت می‌کردند امروز در همه‌ی شهر‌ها امیدواریم که با سیدالشهدا محشور شوند. ما هم هفته‌ی گذشته اتفاقا اشاره‌ای داشتیم به مدافعین حرم به مناسبت بحثی که داشتیم گفتم در آن بحث که بیشتر شهدای مدافعین حرم شهدای افغانی هستند بعد شهدای ملیت‌های دیگر هستند به همین مناسبت تعظیم و تجلیل کردیم دیروز هم یکی از عزیزان این توفیق را برای من ایجاد کرد با این که خیلی گرفتار بودم بلافاصله بعد از جلسه‌ی کلاسی که داشتم رفتم بهشت حضرت معصومه گلزار شهدای قم علی بن جعفر حضور پیدا کردیم اولین بار بودم رفتم قطعه‌ی 31 ام دیدم یک قطعه تابلو دارد شهدای مدافعین حرم حضرت زینب همه‌ی شهدا شهدای افغانی بودند حدود 150 شهید مدافع حرم در این قطعه‌ی بهشت حضرت معصوم در قم فقط در یک قطعه به خاک سپرده شدند. من دقت می‌کردم مدتی آن جا بودم دقت می‌کردم سنگ قبر این شهدای بزرگوار را غالبا زیر سی سال بودند جوان‌هایی که از جان خودشان در این راه گذشتند تازه این فقط بهشت حضرت معصومه بود گلزارهای دیگری که در قم است آن جا حتما دارند یا در شهرهای دیگر من از بهشت زهرا سلام الله علیها خبر ندارم حتما آن جا قطعه‌ای دارند مشهدی‌ها هم حتما میزبانان خوبی برای آن مهمانان هستند در بهشت رضا حتما قطعه‌ای دارند اگر بینندگان از شهرهای خودشان هم به ما خبر بدهند من مدتی ماندم عکسی گرفتم فرستادم برای بعضی از دوستان خبر نداشتند خیلی تعجب می‌کردند خیلی دوستان من تعجب می‌کردند که فقط در یک قطعه در قم بهشت حضرت معصومه بیش از 150 شهید مدافع حرم شهدای افغانی هستند تابلو هم دارد. ما هم این تجلیل را کردیم خواستم یک بار دیگر این تجلیل را امروز به همه‌ی شهدای مدافع حرم داشته باشم. بحثی که ما هفته‌ی گذشته مطرح کردیم بعضی از بینندگان پیام‌هایی داده بودند یکی پیام داده بود که شما یا اقوام نزدیکتان از افغانی‌ها هستند که این قدر تعریف و تجلیل می‌کنید یا از وضعیت مشکلات اقتصادی کشور خبر ندارید. البته من این افتخار را دارم دوستان فراوانی الحمدلله از عزیزان افغانی دارم که به همه شان ارادت دارم اما این که فرمودند از وضعیت اقتصادی کشور خبر ندارید یکی از بینندگان در پیام‌ها جواب این سوال را داده نوشته من مدیر کارخانه هستم ما شرمنده‌ی افغانی‌ها هستیم چون سخت ترین کارها را این‌ها انجام می‌دهند و ما کمترین خدمت رسانی را به این‌ها انجام می‌دهیم. مخاطبین عزیز ما یک عده مومنین متدینین هستند مخاطب سمت خدا هستند. یعنی ما داریم با کسانی صحبت می‌کنیم که خدا باور هستند می‌خواهند به سمت بروند با این برنامه اگر ما سمت خدایی هستیم و باور دینی داریم که بارها گفتیم باورهای دینی باید به فریاد ما برسد امروز روز ولادت امام حسین علیه السلام است امام حسین جان خودش عزیزان عزیز ترین عزیزان خدا را تا آن فرزند سه ساله اش که سیلی خورد و جان دارد برای چه کسی داد؟ برای دین برای ملیت نبود برای این نبود که از یک قومی دفاع بکنند یک قومی را محکوم بکنند دین احیا شود ما این باورها را داریم ولادت سیدالشهدا علیه السلام یاد آور این است. هجده آیه از سوره‌ی دهر برای این انفاق نازل شده «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا» (دهر/ 8) اسیر چه کسی بوده؟ مفسرین نوشتند اسیر باید در زندان باشد چه می‌کرده در خانه‌ی حضرت زهرا که تقاضای نان می‌کرد؟ در آن زمان زندان به این شکل نبوده اسیر یعنی کسی که مثلا صبح آمده رو در رو با پیغمبر بجنگد پیغمبر را به قتل برساند نتوانسته اسیر شده این اسیر‌ها نمی‌رفتند زندان چهار دیواری اصلا زندان نبوده این‌ها در اختیار مسلمانان بودند در سطح شهر آزاد می‌گشتند یعنی کسی که صبح آمده پیغمبر را به قتل برساند و نتوانسته و اسیر شده شب آمده از گرسنگی در خانه‌ی دخترش حضرت زهرا حضرت زهرا نان خودش نان امام حسن نان بچه هایشان را داده نانی که جو اش را حضرت علی اِستَقرَضَ در روایت است که قرض کرده جو قرضی که حضرت زهرا با دست مجروحش آسیاب کرده نان شده دادند به اسیری که صبح می‌خواست پدرش را به قتل برساند در حالی که خودشان نیاز داشتند به یک کافر اسیر داده ما در سمت خدا باید تکلیفمان را مشخص بکنیم سمت خدا هستیم دیگر ما این قرآن را باور داریم یا نه؟ نهج البلاغه‌ی حضرت علی را باور داریم یا نه؟ قرآن می‌گوید حضرت زهرا امام حسینی که امروز جشن ولادتش است امام حسینی که اربعین پیاده می‌روی کربلایش مادرش حضرت زهرا پدرش حضرت علی خواستند با نان افطار بکنند با آب افطار بکنند نانی که جو اش را قرض کردند به اسیر دادند نگفتند اگر ما بدهیم چه می‌شود؟ این بر اساس همان باور است آن وقت این پسندیده نیست که ما بگوییم معلوم نیست از وضعیت اقتصادی کشور خبر ندارید این طوری تعریف کردی ما خودمان چقدر مشکل بیکاری داریم این‌ها مشکلات بیکاری ما را بیشتر کردند این‌ها به تولید ضربه زدند تولید را متوقف کردند. بینندگان به ما سمت خدایی جواب بدهند آمار ارقامی جواب ندهند آمار ارقامی کار اقتصاد دان هاست الآن کشور ما قریب هشتاد میلیون جمعیت دارد خدا می‌تواند هشتاد میلیون جمعیت را روزی بدهد اما اگر سه میلیون مهمان خارجی داشتیم هشتاد و سه میلیون را نمی‌تواند روزی بدهد؟ باور ما این است؟ پیغمبر این طوری عمل کرد؟ امام حسین با این نگاه خونش را در راه خدا داد؟ من یک روایتی را می‌دیدم خیلی جالب است و به درد امروز ما می‌خورد روایت است که یک عده از اشراف و پولداران و ثروتمندان قریش داشتند رد می‌شدند دیدند پیغمبر با همین جمع مهاجرین نشسته پیغمبر صهیب رومی بلال حبشی و سلمان فارسی را زیر یک خیمه قرار داد ملیت مطرح نبود. اشراف دیدند پیغمبر نشسته با همین صهیب و بلال و حبشی قَالُوا یَا مُحَمَّد اَرَضیتَ بَهَولاءِ عَن قَومِک آن‌ها با اسم صدا زدند کافر بودند ایمان نداشتند به پیغمبر گفتند تو با بلال حبشی نشستی با صهیب رومی نشستی با سلمان فارسی نشستی به جای این که با ما قریشی‌ها و مکی‌ها و عرب‌ها بنشینی؟ با این غریبه‌ها و مهاجران؟ این‌ها را از خودت دور بکن این مهاجرین را رد بکن شاید ما بیاییم جالب است به سر پیغمبر منت می‌گذارند مهاجرین را رد بکن شاید ما بیاییم یکی از موانع این است این مانع را برطرف بکن شاید ما بیاییم مهاجرین را دور بکن شاید ما بیاییم حضرت فرمود «وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ» (شعرا/ 114) من مسلمان هستم مومن هستم باور دینی دارم من مومن را از خودم دور نمی‌کنم مومن مهاجر باشد صهیب رومی سلمان فارسی بلال حبشی باشد یا مال شهر مکه باشد. پیغمبر بر اساس دین حرکت کرده اگر می‌خواست این حرف‌ها را بپذیرد این مهاجران را رد می‌کرد شاید آن‌ها بپذیرند در روایت دیگری دیدم حدیث در مناقب علامه ابن شهر آشوب است که أَوَّلُ مَنْ يَشْفَعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي أُمَّتِهِ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَوَّلُ مَنْ يَشْفَعُ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ وَ وُلْدِهِ أَمِيرُ الْمُوءْمِنِينَ وَ أَوَّلُ مَنْ يَشْفَعُ فِي الرُّومِ الْمُسْلِمِينَ صُهَيْبٌ وَ أَوَّلُ مَنْ يَشْفَعُ فِي مُوءْمِنِي الْحَبَشَةِ بِلاَلٌ (مناقب، ج 2، ص 164) اول کسی که فردای قیامت شفاعت می‌کند در امت اش پیغمبر است در اهل بیت و نسلش حضرت علی است اول کسی که از رومیان مسلمان شهادت می‌کند صهیب رومی است اول کسی که برای مسلمانان حبشه شفاعت می‌کند بلال حبشی است یعنی اسلام آمد به بلال حبشی حق شفاعت داد آن هم اولین شفاعت کننده به صهیب رومی شفاعت داد اولین شفاعت کننده به سلمان فارسی حق شفاعت داد اگر من باور کردم رزاق خداست خدای هشتاد میلیون هشتاد و سه میلیون را هم می‌تواند روزی بدهد این نگاه را نداشته باشم که شما از وضعیت اقتصادی کشور خبر ندارید. ما آیا سمت خدا هستیم؟ نگاه ما نگاه دینی است یا نه می‌گوییم ما چرتکه‌ی اقتصادی می‌اندازیم؟ نه آقا خدا فقط می‌تواند این مرز را روزی بدهد از این مرز چهار نفر اضافه شدند کم شدند دیگر خدا نمی‌تواند روزی بدهد. این بیننده هم خودش جواب داده بود که اتفاقا ما کارهای سخت را به این‌ها دادیم با حداقل دستمزد این کار خوبی نیست خیلی از جوانان ما این کارها را حاضر نیستند انجام بدهند. نکهت‌ی دیگری که اشاره می‌کنم این است که آن چیزی که مهم است تکریم است تکریم مهاجر مسلمان است از هر ملیتی که می‌خواهد باشد عراقی اش باشد لبنانی اش باشد خوب نیست روز عید هم است امروز یک کمی شیرین باید صحبت بکنیم. ببینید نمی‌خواهم بگویم ما از بقیه یاد بگیریم ولی آن‌ها می‌گویند کافر هستند ما می‌گوییم مسلمان هستیم ما مسلمان‌ها به اسلام خودمان عمل بکنیم الآن همین روزها در انگلیس همین روزها یک پاکستانی شده شهردار لندن آن هم مسلمان ما ادعای مسلمانی داریم ما می‌گوییم افغانی پاکستانی شهردار تهران شود؟ شهرداری هیچ اقامت دادن هیچ کار دادن هیچ تکریمش بکنیم تکریم یک مسلمان. فکر نکنیم روزی ما با این چیزها کم و زیاد می‌شود اتفاقا با این نگاه‌های منفی با این بی رحمی‌ها خدای نکرده خدا روزی ما را می‌بندد یک دختر خانم افغانی نامه داده بود جوابش را بینندگان پیدا بکنند نامه داده بود سمت خدا که ما خانواده‌های متعددی بودیم افغانی همه بلند شدند رفتند استرالیا الآن خیلی مهاجر زیاد است ایرانی لبنانی عراقی افغانی کشورهای اروپایی زیاد است همه رفتند من هم به پدرم گفتم همه رفتند ما برویم یک وقتی خیلی راحت می‌پذیرفتند گاهی شرایط سخت است گاهی آسان پدرم گفت نه دخترم می‌مانیم در ایران دین ما این جا بهتر حفظ می‌شود آن جا اگر دین خود ما هم حفظ شود دین نسل بعدی مان معلوم نمی‌شود چه می‌شود ما به خاطر دینمان می‌مانیم این دختر خانم نوشته سال‌ها گذشت خانواده‌هایی که در استرالیا بودند آمدند ایران دیدن ما وقتی در خیابان‌های تهران قدم می‌زدیم نگاه بد تهرانی‌ها را به ما می‌دیدند می‌گفتند شما که در کشور اسلامی هستیم ما که در کشور غیر مسلمان هستیم با ما این طوری رفتار نمی‌کنند که امروز دارند با شما مسلمان‌ها رفتار می‌کنند ما چه جواب بدهیم؟ دختر من و لبنانی و عراقی و افغانی که ندارد حالا افغانی باشد مسلمان نیست؟ اگر دختر من امرش دائر است به دلیل همین فشارهایی که می‌آورم برود کشورهای غیر مسلمان این‌ها دینشان را از دست بدهند چه کسی مقصر است؟ ما مسلمان نیستیم؟ «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» (مائده/ 32) یک مسلمان اگر به خاطر این فضایی که ما تنگ کردیم که زیاد هم هستند من دیدم می‌گویند ما می‌رویم این جا اذیت می‌کنند اهانت می‌کنند تازه کارهای سخت که می‌دهند را هم باید بدهیم مشکل اقامتشان را دنیا حل کرده وارد این بحث‌ها نمی‌شوم بحث‌های دینی اش را می‌گویم اگر من کاری کردم که به خاطر فشاری که من می‌آورم نتوانست تحمل بکند دخترش پسرش گفت برویم یک جای دیگر این‌ها رفتند آن جا اگر چه من خبر دارم آن جا هم که می‌روند کسی بخواهد دینش را حفظ بکند آن جا حفظ می‌کند ولی اگر خودش نه نسل بعدی دینش را از دست داد چه کسی مقصر است؟ ما برگردیم به باور‌های دینی یک تجدید نظری بکنیم با نگاهی که امام حسین به شهادت رسید با آن نگاه پیغمبر خدا حضرت علی با آن نگاه مسلمان‌ها را جمع کرد با آن نگاه نگاه بکنیم. سوالات زیادی آمده این مال دو هفته پیش است که در مورد زود خوابیدن بحثی را اشاره کردیم آیات قرآن را خواندیم قرآن می‌فرماید شب را برای آرامش شما قرار دادیم گفتم برای نماز صبح کسی بخواهد بیدار شود باید شب زودتر استراحت بکند کسی که تا یک و دو و سه بنشیند نمی‌تواند صبح بیدار شود دیدم باز خیلی سوال بود برای من جالب بود خیلی از بینندگان پیام دادند ما مقید هستیم شب زود استراحت می‌کنیم صبح نماز شب و نماز صبح را داریم الحمدلله ولی یک عده‌ای گفتند ما می‌خواهیم زود بخوابیم رسانه‌ای که تا دو و سه برنامه پخش می‌کند چرا زودتر بخوابیم؟ این حرف مهمی است این آیه‌ی قرآن یادمان باشد «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ» (نساء/ 150) گاهی ما هر چه را دلمان بخواهد می‌گیریم یعنی هر کجا را که ما دلمان می‌خواهد می‌گوییم دستور قرآن است دستور دین است می‌پذیریم اما آن جا که دلم می‌خواهد می‌گویم نه من خودم تصمیم می‌گیریم نگاه دین شب برای آرامش است یا نه؟ نه نگاه دین یک نگاه تربیتی است همه قبول دارند دنیا قبول دارد ما چرا به هم بزنیم؟ شب برای آرامش است این جای شکی است؟ چندی پیش از مقام معظم رهبری نقل شد ایشان فرمودند چرا رسانه باید تا دیر وقت برنامه داشته باشد حالا سوال من این است الآن اگر همین مطلب را مقام معظم رهبری در سخنرانی عمومی مطرح می‌فرمودند ما فوری بیانیه می‌دادیم ما یادمان نبود عجب تذکری یک کارگروه تشکیل می‌دهیم عجب تذکر مهمی بیاییم تعطیل بکنیم برنامه‌ها ساعت 12 تمام شود نه رسانه کلا می‌خواهم بگویم همه‌ی دستگاه‌ها یک سوال دارم. اگر بخواهیم صادقانه عمل بکنیم صادقانه بگوییم اگر می‌خواهیم همه اش نقشه بکشیم بازی بکنیم بحث دیگری است همه‌ی دستگاه‌ها نه رسانه هر دستگاهی آیا ایشان باید یک تذکری بدهند که همه بگویند کجا بودیم؟ چرا زودتر نگفتید؟ البته این‌ها چند وقتی کارگروهی تشکیل می‌دهند به مرور که سر و صداها خوابید یادشان می‌رود ما خودمان اگر یک حرفی را به نتیجه رسیدیم ایشان هم تذکر ندادند نباید عمل بکنیم؟ ایشان باید در جزئیات تذکر بدهند مورد به مورد به همه‌ی دستگاه‌ها نه رسانه‌ی ملی آموزش پرورش وزارت علوم هر چیزی باید تذکر بدهند؟ ایشان تا یک سخنرانی دارند دو مورد چهار مورد تذکر می‌دهند همه می‌گویند به چه فرمایشی فرمودید واقعا بعضی از این مسائل روشن نیست؟ نهیب و فریاد و تذکر ایشان را لازم دارد؟ ما همین جا در بحث بانک‌ها گفتیم این بانک حالا بحث جریمه و این‌ها را نمی‌خواهیم تکرار بکنیم این بحث روشن و ساده‌ای است همه می‌فهمند. اگر جریمه حلال حلال و طیب باشد شما جریمه هم کردید این جریمه کجا باید برود؟ جریمه‌ی پلیس مگر نمی‌رود خزانه؟ چرا جریمه‌ی بانک‌ها می‌رود به در آمد بانک ها؟ این باید برود خزانه مثل پلیس. اخیرا من دیدم در قانون اصلاحیه‌ای که مجلس تصویب می‌کند و در دست بررسی دارد یکی از موارد مهم اش همین است که جریمه چرا برود در بانک؟ جریمه باید برود در خزانه حالا حرفم این است اگر واقعا یک حرفی را مردم زدند ما هم از پیام‌های مردم استفاده می‌کنیم ما نباید بگوییم به به این حرف تا کجا بود؟ حتما باید یک نهیبی باشد بعد بیاییم بگوییم؟ این مثال‌ها مثال‌هایی است که آدم به درد می‌آید باید توجه شود. قبلا گفتیم که گره نزنید چقدر زندانی داریم به خاطر دیه؟ بندگان خدا می‌آیند زندانی‌ها را آزاد می‌کنند از این طرف می‌روند بیرون از آن طرف آیند داخل گلریزان گلریزان جمع بکنید باز می‌آیند یکی از راه حل هایش اصلا پیچیده نیست گفتیم بیایید گره نزنید گواهینامه را به پایان خدمت کسی سربازی نرفته جریمه اش بکنید هر چقدر جریمه می‌خواهید بکنید بکنید اجازه‌ی خروج از کشور نمی‌دهید پاسپورت نمی‌دهید ولی گواهینامه را به آن گره نزنید همان جریمه‌ها کافی است برای کسی که انگیزه پیدا بکند برای رفتن به خدمت. پایان خدمت ندارد گواهینامه ندارد چون گواهینامه ندارد بیمه ندارد خدای نکرده اگر تصادف رخ بدهد زندان می‌رود این قدر ساده است که آدم وقتی الآن می‌گوید دانش آموز کلاس پنجم اگر الآن پای برنامه‌ی سمت خدا باشد می‌گوید حرف خوبی می‌زند به همه گواهینامه بدهید که بروند بیمه شوند که اگر حادثه‌ای پیش آمد زندان نرود شما اول گره زدید گفتید اول باید برود سربازی. بابا این نرفته سربازی صد تا جریمه برایش ببندید این یک جریمه را بردارید باز مجلس چند ماه پیش دیدم البته ما هر چه داریم با همراهی بینندگان است دیدم مجلس تصویب کرده البته مدتی است باز بینندگان پیگیری می‌کنند که چرا ادامه پیدا کرده نمی‌دانم در چه مرحله‌ای مانده چه کسی مخالفت کرده علی‌ای حال در این مسائل ما خودمان فکر بکنیم رسانه در یک جهت دیگران در یک جهت واقعا درگیر و منتظر این نباشیم که نهیبی بیاید بعد بگوییم این حرف خوبی بود یک سری سوالات فقهی پرسیدند ما بحث صدقه را گفتیم که حتما به خویشان بدهند تا خویشان است به دیگران ندهند ما تنبلی می‌کنیم هر کجا سر کوچه صندوق صدقات دیدی پولت را نینداز صندوق صدقات کمیته امداد یادگار امام است ولی این مال کسی است که در میان خویشاونداش فقیر داشته باشد لَا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِم مُحتَاج (جامع المدارک، ج 2، ص 101) اولویت حفظ شود اگر برادرزاده ام خواهرم خویشانم عمویم نیازمند هستند این صدقات را جمع بکند بینداز در قلکی در صندوقی جمع بکن البته خودمان کنار بگذاریم چون اگر کنار نگذاریم شیطان وسوسه می‌کند حالا که ندادیم ندهیم نه کنار بگذار جمع شود آخر ماه نگو صدقه است هدیه بگیر پولش را بریز به حسابش آن وقت سوال کردند این که شما گفتید آخر به برادر هم می‌شود صدقه داد؟ چرا نمی‌شود؟ اصلا باید داد برادر خواهر برادر زاده خواهر زاده. واجب النفقه بحث دیگری است صدقه‌ی مستحبی به واجب النفقه اشکالی ندارد صدقه‌ی واجب را نمی‌شود به آن‌ها داد. حتی سهم خمس و سادات را نگفتیم خمس دو قسمت است؟ سهم امام دارد و سهم سادات اگر من مثلا یک میلیون خمس به گردنم است پانصد هزار تومان سهم امام است آن را با اجازه‌ی مجتهد باید هزینه بکنم اما پانصد هزار تومان سهم سادات است اگر سید فقیری در خویشاوندانت داری به آن‌ها بدی فقط سید فقیر نباید واجب النفقه‌ی ما باشند به پسرم ندهم سهم خمس را به دخترم ندهم به پدر مادرم ندهم پدر من مادر من دختر من فرزند من ولو ازدواج کرده باشند ولو بچه‌های من از خانه‌ی من رفته باشند این‌ها واجب النفقه‌ی من هستند همسر من واجب النفقه‌ی من است این بحث سهم سادات با بحث صدقه‌ی مستحبی فرق دارد. در سهم سادات اگر سید فقیر هستند اشکالی ندارد به برادر خواهر و نزدیکان و واجب النفقه نباشند حتما می‌توانیم بدهیم مقدم هم هستند. صدقه‌ی واجب را به سید نمی‌شود داد زکات را به سید نمی‌شود داد زکات مال غیر سادات به جایش خمس مال سادات فقیر است. زکات برای غیر سادات فقیر خمس سهم سادات برای سادات فقیر است. سوال کردند در خمس اگر ما صرفه جویی کردیم در زندگی آخر سال پولی اضافه آمد می‌توانستیم خرج بکنیم می‌خواستیم برویم مسافرت نرفتیم می‌خواستیم کمدی بخریم نخریدیم به این پول آیا در آخر سال خمس تعلق می‌گیرد؟ بله حتما تعلق می‌گیرد می‌خواستی مسافرت بروی. اگر پول آخر سال اضافه آمد چه با صرفه جویی چه چیز دیگر متعلق به خمس است. گفتند معاملات ما حرام است کسب ما کسب حرام است با خمس دادن حل می‌شود یا نه؟ ما نمی‌توانیم بگوییم من معامله‌ی حرام انجام می‌دهم مثلا من بروم دنبال قاچاق و مواد مخدر و کم فروشی بعد بگویم خمس می‌دهم. کم فروشی با خمس حل نمی‌شود. به آقایی گفتم چرا داری خودت را مدیون می‌کنی در کم فروشی؟ گفت آقا خدا پدرت را بیامرزد من از صبح تا شب این قدر صدقه می‌دهم که این‌ها جبران می‌شود تمام عالم را هم صدقه بدهی به یک نفر کم فروشی کرده باشی جبران نمی‌شود و مدیون آن آقا هستی می‌شود حکایت آن کسی که دزدی می‌کرد انفاق می‌کرد فکر می‌کرد جبران می‌شود. در مورد رد مظالم یک کسی نوشته من در سربازی یک گوشی دزدیدم الآن هم نمی‌شناسم سربازی بودم جوان جاهل بودم یک گوشی موبایل از کسی سرقت کردم آن منطقه هم اگر بروم هیچ اثر و نشانی نمی‌توانم پیدا بکنم این‌ها جای رد مظالم است باید رد مظالم داد البته مبالغ کمش را بعضی از آقایان می‌گویند تا پنجاه تومان صد تومان مشکلی ندارد اما مبلغ اگر قابل توجه است با اجازه‌ی مجتهد است. خیلی‌ها نوشتند دیون دولتی را چه کار بکنیم؟ ما پولی از دولت برداشتیم خواهش می‌کنم اگر عزیزان بتوانند یک بار دیگر زیرنویس بکنند بینندگان یادشان باشد ما اگر به دولت بدهکار هستیم یعنی چیزی از اموال دولت از بین بردیم و حالا باید برگردانیم به بیت المال نیازی نیست شما به همان اداره‌ی مربوطه بدهید این شماره‌ای که عزیزان زیرنویس می‌کنند در بانک‌ها اگر مراجعه می‌کنند برای دیون دولتی می‌توانند بریزند. باید به بانک ملی مراجعه بکنند اگر به این شماره چیزی که به دولت بدهکار هستید مدیون دولت می‌دانید به این بدهید کافی است ولی به مردم نه آن کسی که می‌گوید گوشی موبایل دزدیدم نمی‌تواند به دولت بریزد او باید با اجازه‌ی مرجع تقلیدش به فقیر بدهد. ثوابش می‌رسد به آن شخص. خانمی نوشته ما با خانواده‌ی شوهرمان مدت‌ها اختلاف داشتیم حالا خانواده‌ی شوهر ما را امشب دعوت کردند به شام که این اختلاف تمام شود. خدا پدرشان را بیامرزد که عروس خانمشان را دعوت کردند که قائله تمام شود نوشته ما استخاره کردیم برویم بد آمده و ما می‌خواهیم نرویم. در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست اصلا جای استخاره نیست من واقعا غصه می‌خورم کجا ائمه این قدر استخاره می‌کردند؟ این جای استخاره است؟ این که قطعا جای استخاره نیست. صد تا استخاره شما بکنی آیه بیاید «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا» (کهف/ 107) باز هم برو امشب این صلح را انجام بده جای استخاره نیست اگر آیه‌ی خوب آمد که حتما می‌رویم آیه‌ی عذاب هم آمد حتما برو ما باید مفصل بگوییم ائمه کجا در زندگی شان در کارهایشان این قدر استخاره می‌کردند؟ خانمی آمده می‌گوید من دخترم را استخاره کردم به فلانی بدهم خوب آمده حالا داماد معلوم شده آدم خیلی خرابی است چرا استخاره خوب آمد؟ مشورت نکرده تحقیق نکرده می‌گوید استخاره کردم این طوری من به قرآن هم بدبین می‌شوم. یک شغل می‌خواسته انتخاب بکند استخاره کرده تحقیق بکن جای استخاره نیست خواستگار آمده یا رفتی برای پسرت اول کار استخاره می‌کنند. ببینید چند مورد ائمه چقدر استخاره می‌کردند؟ ماهی سالی استخاره می‌کردند؟ زندگی ما شده استخاره. یکی از عزیزان می‌گفت ما دفتر مراجع تقلید هستیم چقدر زنگ می‌زنند یا برای استخاره یا برای تعبیر خواب حالا ایشان می‌گفت یا احکام می‌خواهیم عقیقه بکشیم استخوانش را بشکنیم یا نه؟ به جای این چیزها احکام مهم کسب‌ها را ربا را معاملات احکام دینی مان را سوال بکنیم. آقای قرائتی می‌فرمود یک آقایی می‌گوید مدتی است خانم ام با من قهر است شش ماه است قهر است هر چه می‌گویم چرا می‌گوید من خواب دیدم. می‌گویم چه خوابی دیدی می‌گوید من خواب دیدم شما ازدواج مجدد کردی به خاطر خواب شش ماه است با شوهرش قهر است هر چه می‌گویم همه‌ی زندگی من تو هستی من اصلا به فکرم نمی‌آید من امکان ندارد به غیر تو به کسی علاقه داشته باشم می‌گوید نه من علاقه دارم به جای خواب و استخاره برویم سراغ واجبات. به خاطر استخاره کار خیر را تعطیل نکنیم.
شریعتی: یک چیزهایی که قطعا آمده حرام است استخاره می‌کنند خوب می‌آید می‌روند انجام می‌دهند خیلی جاها جای استخاره نیست. خیلی ممنون امروز صفحه‌ی 211 را تلاوت می‌کنیم آیات 21 تا 25 سوره‌ی مبارکه‌ی یونس
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّن بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِي آيَاتِنَا قُلِ اللَّـهُ أَسْرَعُ مَكْرًا إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ ﴿٢١﴾ هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّى إِذَا كُنتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِم بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُوا بِهَا جَاءَتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَجَاءَهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُا اللَّـهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنجَيْتَنَا مِنْ هَـذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ ﴿٢٢﴾ فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَى أَنفُسِكُم مَّتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٢٣﴾ إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّى إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿٢٤﴾ وَاللَّـهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿٢٥﴾
ترجمه:
و چون مردم را پس از رنج و آسیبی که به آنان رسیده، رفاه و آسایشی بچشانیم [به جای سپاس و ستایش] ناگاه در آیات ما به نیرنگ و بداندیشی برخیزند [و برای نپذیرفتن آن به بهانه‌ها و توجیهات بی پایه متوسّل شوند] بگو: خدا در کیفر و مجازات، سریع تر و کارآمدتر است. مسلماً فرستادگان ما [که فرشتگان و نویسندگانِ اعمالند] آنچه نیرنگ و بداندیشی می‌کنید [در نامه عمل شما] ثبت می‌کنند. (۲۱) او کسی است که شما را در خشکی و دریا گردش می‌دهد، تا آن گاه که در کشتی‌ها باشید و کشتی‌ها مسافرانش را با بادی ملایم و آرام حرکت دهند، و کشتی نشینان به آن باد ملایم و آرام شادمان شوند، ناگاه بادی تند و سخت بر آن کشتی وَزَد و از هر طرف موجی سهمگین بر آنان تازد، و یقین کنند که در محاصره [امواج خطرناک] افتاده اند [و راهی برای نجات ندارند]، [در آن هنگامه هلاکت بار] خدا را در حالی که ایمان و عبادت را از هر گونه شرکی برای او خالص می‌کنند، می‌خوانند که اگر ما را از این [عرصه هلاکت بار] نجات دهی، مسلماً و قطعاً از سپاس گزاران خواهیم شد. (۲۲) پس هنگامی که آنان را نجات بخشد، ناگهان در زمین به ناحق تجاوز و سرکشی می‌کنند.‌ای مردم! تجاوز و سرکشی شما فقط به زیان خود شماست؛ [چند روزی محدود از] کالای زندگی دنیا [بهره می‌برید]؛ آن گاه بازگشتتان به سوی ماست؛ پس شما را به اعمالی که همواره انجام می‌دادید، آگاه می‌کنیم. (۲۳) در حقیقت، داستان زندگی دنیا [در زود گذر بودن] مانند آبی است که از آسمان نازل کردیم، پس گیاهان و روییدنی‌های زمین از آنچه مردم و چهارپایان از آن می‌خورند، با آن آب در آمیخت [و رشد و نمو یافت] تا آن گاه که زمین [سرسبزی و نهایت زیبایی و] زینتش را [از آن همه روییدنی‌های رنگارنگ هم چون عروس] بر خود گرفت، و اهل آن گمان کردند که قدرت [هر نوع بهره برداری را] از آن [چهره زیبا و آراسته] دارند، [که ناگهان] فرمان ما در شبی یا روزی [به صورت سرمایی سخت یا صاعقه‌ای آتش زا یا توفانی بنیان کن] به زمین رسید، پس همه گیاهان را به صورت گیاهان خشک درو شده درآوردیم که گویی دیروز [چنین زراعتی] وجود نداشته. این گونه نشانه‌ها [ی قدرت خود] را برای گروهی که می‌اندیشند، بیان می‌کنیم. (۲۴) و خدا [مردم را] به سرای سلامت و امنیت [که بهشتِ عنبر سرشت است] دعوت می‌کند و هر که را بخواهد به راهی راست هدایت می‌نماید. (۲۵)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: اشاره‌ی قرآنی را می‌شنویم
حاج آقا حسینی: در سوره‌ی مبارکه‌ی غافر آیه‌ی 51 داریم «إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ» (غافر/ 51) خدا می‌فرماید ما پیغمبرانمان و مومنین و اولیاء خدا را یاری می‌کنیم کجا؟ در دنیا و قیامت مفسرین به این آیه که رسیدند گفتند در قیامت که خدا یاری می‌کند روشن است اما در دنیا کجا خدا پیغمبران را یاری کرده این همه پیغمبران به شهادت رسیدند اذیت شدند خود پیغمبر ما مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيت (بحارالانوار، ج 39، ص 56) سیدالشهدا و این همه اولیاء خدا اذیت شدند قرآن می‌گوید اولیائمان را یاری می‌کنیم امام حسین که این همه اذیت شدند با زن و فرزند و یاران این آیه چه نکته‌ای دارد؟ جوابش را همه‌ی مفسرین مطرح کردند یکی از مفسرین اهل سنت صاحب المنار می‌گوید شما پیروزی را به چه چیزی می‌دانید؟ آیا پیروزی فقط به پیروزی ظاهری است که پرچمش برود بالا؟ مثال زده می‌گوید اگر امام حسین سلام الله علیه ده سال دیگر هم زنده بود هزار سال دیگر هم زنده بود آیا می‌توانست این طوری نامش را جاودانه بکند که با شهادتش جاودانه کرد؟ امروز همه‌ی عالم را مسخر خودش کرده است الآن دنیا در تحلیل راهپیمایی عزاداری میلیونی اربعین واقعا متحیر هستند غربی‌ها متحیر هستند آن‌ها فقط دنیا و مادیات را می‌بینند چطور کسی از همه‌ی زندگی خودش بگذرد جانش در خطر باشد پیاده راه بیفتد آن‌هایی که آن جا هستند این طوری پذیرایی بکنند این نصرت نیست؟ امام حسین سال 61 به شهادت رسید من این را به خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم عرض می‌کنم جوان‌های شما بیست سال پنجاه سال دیگر زندگی می‌کردند امام حسین گیرم سال 70 به مرگ طبیعی از دنیا می‌رفت 90 از دنیا می‌رفت به مرگ طبیعی سی سال دیگر هم عمر می‌کرد آیا می‌توانست این طوری عالم را در تخسیر خودش قرن‌ها مسخر بکند؟ پس این پیروزی است. امام حسین در دنیا پیروز شد تا چه رسد به قیامت
شریعتی: خیلی ممنون ما امروز ساعت 4 در نمایشگاه بین المللی کتاب خدمت شما هستیم چون نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شود اگر با مترو و وسایل نقیه‌ی عمومی بیایید خیلی راحت تر است غرفه‌ی سمت خدا سالن 3 راهرو 2 غرفه‌ی 11 است. التماس دعا خدانگهدار