main logo of samtekhoda

94-04-16-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی - مسائل ماه مبارک رمضان و تفسیر آیاتی از جزء 20 قرآن کریم

برنامه سمت خدا
کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی
موضوع: مسائل ماه مبارک رمضان و تفسیر آیاتی از جزء 20 قرآن کریم
تاریخ: 16-04-94

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
امام رو به رهایی امام روی زمین ***  قیامتی شد بعد از اقامه روی زمین
خطوط آخر نهج البلاغه ریخت به خاک *** چکید خون خدا در ادامه روی زمین
خودت بگو به که دل خوش کنند بعد از تو *** گرسنگان حجاز و یمامه روی زمین
زمان به خواب ببیند که باز امیرانی رقم زنند به رسم تو نامه روی زمین
مرا بس است همین یک دو قرص نان ز جهان مرا بس است همین یک دو جامه روی زمین
تو رفته‌ای و زمین مانده است و ما اینک *** و میزهای پر از بخشنامه روی زمین

شریعتی: سلام بر کفش‌های کهنه و عبای پر از وصله ات سلام بر دست‌های پینه بسته ات سلام بر بازوان تنومند خیبر شکن سلام بر دل خوشی بچه‌های یتیم کوفه سلام به تو وقتی مشعل عدالت را بر افروختی سلام به تو وقتی شمع بیت المال را خاموش کردی سلام بر آه سلام بر چاه سلام بر نان جو سلام بر نمک سلام بر تو روز ولادتت سلام بر تو روز شهادتت و سلام بر تو روزی که تقسیم کننده‌ی بهشت و جهنم خواهی بود. سلام می‌گویم به همه‌ی هم وطنان طاعات و عبادات شما قبول باشد فرا رسیدن ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را به همه‌ی شما تسلیت می‌گویم حاج آقای حسینی سلام علیکم و رحمة الله.
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت دارم خدمت بینندگان عرض تسلیت ایام شهادت اول مظلوم عالم امیرمومنان سلام الله علیه.
شریعتی: خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم و در محضر دوستان همان طور که دوستان می‌دانند در بخش ابتدایی گفتگویمان با حاج آقای حسینی مهمان سفره‌ی قرآن کریم خواهیم بود و از آیات جزء بیستم قرآن کریم حاج آقای حسینی برای ما تفسیر خواهند کرد.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم سوره‌ی مبارکه‌ی قصص در جزء بیستم صفحه‌ی 394 از آیه‌ی 76 به بعد. «إِنَّ قَارُ‌ونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ» (قصص/ 76) یکی از داستان‌هایی که قرآن به عنوان یک عبرت برای ما نقل می‌کند داستان قارون است انصافا این داستان نکته‌های آموزنده‌ی فراوانی دارد نسبتا هم قرآن مفصل وارد شده ولی چون مجال نیست می‌خواهیم در بخش دوم عرض ارادتی به ساحت مقدس امیرمومنان سلام الله علیه داشته باشیم و در مورد شب 21 ماه رمضان صحبت کنیم من مختصر در حد ترجمه‌ی آیات نمی‌شود گفت تفسیر. قارون از موسویان بود بعضی‌ها می‌گویند حتی نسبت خویشاوندی با حضرت موسی داشت پسر عموی موسی بود «فَبَغَى عَلَيْهِمْ» از این‌ها بود ولی ستم کرد «وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ» ما گنج‌هایی به او دادیم «مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ» این صندوق چه هایش را باید یک عده مردان نیرومند قوی هیکل جا به جا کنند بس که ثروت داشت فقط یادمان باشد این نکته را آیتناه خدا می‌گوید ما به او دادیم «إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَ‌حْ» مردم به او گفتند این قدر شادی همراه با غرور نداشته باش «إِنَّ اللَّـهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِ‌حِينَ» خدا این طور آدم‌ها را دوست ندارد این‌هایی که شادی مغرورانه‌ای داشته باشند «وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّـهُ الدَّارَ‌ الْآخِرَ‌ةَ» (قصص/ 77) از این ثروتت آخرت به دست بیاور مال دنیا یک فرصتی است برای آباد کردن آخرت ولی نه این که دنیا نداشته باشی «وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا» دین معنایش این نیست که دنیای ما تعطیل باشد نه دنیایت آباد ولی آخرت را هم داشته باش «وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّـهُ إِلَيْكَ» این همه خدا به تو خوبی کرده تو هم به مردم نیکی کن «وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْ‌ضِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِين» دنبال فساد روی زمین نباش خدا مفسدین را دوست ندارد  ببینید خیلی زیباست یک جا قرآن فرمود «وَآتَيْنَاهُ» ما به او دادیم یک جا وقتی مردم با او صحبت می‌کردند گفتند «فِيمَا آتَاكَ اللَّـهُ» خدا به تو داد خدا می‌گوید ما دادیم مردم هم می‌گویند یادت باشد خدا داد ولی او چه می‌گفت؟ «قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِي» (قصص/ 78) در ذیل این آیات آمده داستان را هم بینندگان شاید خوانده باشند وقت زکات رسید موسی علی نبینا و آله و علیه السلام از قارون می‌خواست زکات مالش را بگیرد ما دادیم خدا داد زکات مالت را بده «قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي» چه ربطی به خدا دارد با دانش خودم علم خودم من عقل اقتصادی داشتم جمع کردم ماه رمضان به سرعت می‌گذرد دست خالی نرویم از ماه رمضان یک وقت خدای نکرده نگاه قارونی در زندگی ما نباشد همه‌ی انبیا آمدند نگاه‌های ما را اصلاح بکنند ما گاهی مسلمانی زندگی می‌کنیم ولی فکرمان فکر قارونی است دو بار آیه فرمود یک بار می‌فرماید آتیناه ما دادیم مردم هم گفتند آتاک الله خدا به تو داد این فکر الهی است این فکر قرآنی است این فکر دینی است این فکر موسوی است فکر قارونی چیست؟ «قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي» زحمت خودم است دانش خودم است چه ربطی دارد به خدا کشاورز زکات مالت را بده یک وقت مثالش را زدیم مثال خوبی بود به نظرم همه چیز را خدا داده زمین کشاورزی مال خداست آب دانه مال خداست قدرت ما توانایی ما فکر ما همه مال خداست خدا داده می‌گوید همه مال من است باشد مال تو من می‌خواهم چه کار مال تو فقط یک کاری بکن وقتی رفتی کشاورزی مثلا به هزار کیلو که گندمت رسید نه صد و پنجاه کیلویش را بردار مال خودت پنجاه کیلو را بده به ما آن هم من نمی‌ خواهم «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَ‌اءِ وَالْمَسَاكِينِ» (توبه/ 60) من می‌خواهم دست یک عده فقرا را بگیرم این یک مثال است نه صد و پنجاه کیلو مال تو پنجاه کیلو را بده به من نمی‌دهیم این ثروت کسب و کار اقتصاد تجارت فکرت مال من است دیدید آدم‌هایی که گرفتار آلزایمار فراموشی می‌شوند گاهی آدم فرزند خودش را نمی‌شناسد برادرش را نمی‌شناسد این فرزندت است نه بگویید فرزند من بیاید این فکر را خدا داده قدرت را خدا داده علم اقتصاد تلاش کوشش را خدا داده همه مال خدا خدا می‌گوید کار کردی بسم الله آخر سال سودت را محاسبه کن هشتاد درصد مال تو بیست درصدش را بده به من «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّـهِ خُمُسَهُ» (انفال/ 41) مال خداست می‌دانم دارم تکرار می‌کنم بینندگان نگویند تکرار می‌کنی دو آیه بود فیما آتاک الله قارون خدا داد خود خدا می‌گوید آتیناه ما دادیم به قارون که می‌رسد «أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِي» دانش خودم است نمی‌دهم ما نمی‌دهیم عذر می‌خواهم روز بیستم ماه ضیافت الله است ما نماز خوان‌ها نمی‌دهیم بعضی هایمان ما روزه گیر‌ها نمی‌دهیم شاید تعبیر قشنگی نباشد ما که در کارهای زیارت و سفرهای زیارتی صف اولی گاهی به این جا می‌رسد آزمون مالی سخت ترین آزمون هاست نمی‌دهیم «أَوَلَمْ يَعْلَمْ » خدا جوابش را داده «أَنَّ اللَّـهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُ‌ونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً» اووووه این قدر قارون‌ها آمده اند نابود شده اند از بین رفتند تو اولی اش هستی؟ نه به خدایی خدا برمی‌خورد «فَخَرَ‌جَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ» (قصص/ 79) می‌خواست آزار بدهد مردم مومن را چه می‌کرد؟ مانور ثروت می‌داد در بعضی از نقل‌ها است در قیامت چهار هزار نفر همراهش با لباس‌های خاصی ویژه‌ای مانور ثروت «قَالَ الَّذِينَ يُرِ‌يدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا» یک عده مردمی که دل به دنیا بسته بودند می‌گفتند «يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُ‌ونُ» دل می‌سوزاند عیب ندارد این طوری من بگویم اگر می‌بینید خوب نیست بگویید نگویم ببخشید الآن ما یک عده مسلمانی داریم حرف می‌زنیم قارونی عمل می‌کنیم امروز بعضی از ما متاسفانه نمی‌دانم خوب است یا نه جنون نمایش ثروت داریم دل بسوزانیم بعضی از این خانه‌ها ماشین‌ها دور دور‌ها یاد کنم به قول حاج آقای قرائتی می‌فرمود سرطان از کجا شروع می‌شود؟ تو جنون نمایش ثروت داری او بیچاره‌ی بینوا یک آه می‌کشد آه می‌شود برای تو سرطان درد و مرض می‌شود این کار قارونی است به رخ چه کسی می‌خواهیم بکشیم دل چه کسی را می‌خواهیم بسوزانیم. یک عده مردم دلشان سوخت گفتند کاش ما قارونی بودیم ولی همین جا «وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» (قصص/ 80) آن‌هایی که ژرف اندیش بودند گفتند «وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّـهِ خَيْرٌ‌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُ‌ونَ» تفکر مقابلش جوجه را آخر پاییز می‌شمارند صبر کن در ذیل این آیه شأن نزول این آیه داستانی آمده می‌گویم قارون حاضر نشد زکات مالش را بدهد گفت نمی‌دهم گفت یک نقشه‌ای بریزم موسی سراغم نیاید گفت آبروی موسی را می‌برم چطور آبرویش را می‌بری از پیامبران اولوالعزم است رفت به زن بدکاره‌ای گفت چقدر به تو بگویم بگو موسی با تو ارتباط دارد تهمت پرونده سازی یک پولی گرفت و آمد خود قارون ابتدا آمد پیش موسی گفت سلام می‌دانی یک روزی مردم را جمع کن احکام الهی را برای مردم بگو یک جلسه‌ای مفصل گرفتند موسی مشغول بیان احکام الهی شد محرمات را گفت فحشا حرام است ارتباط نامشروع حرام است قارون جلوی جمع گفت موسی ارتباط نامشروع حرام است گفت بله گفت چرا خودت این برنامه‌ها را داری گفت معاذ الله من؟ بله بفرستید آن زن را بیاورید زنی که با او هماهنگ کرده بود آمد گفت این زن با تو ارتباط ندارد؟ تو ارتباط نداری با این زن؟ اگر اشتباه نکنم در داستان آمده اشک موسی جاری شد واقعا عجیب است تهمت زدن دل شکستن دل سوزاندن آبرو بردن الآن ما داریم مسابقه می‌دهیم برای آبرو بردن در جامعه‌ی دینی ما یکی از مسابقه‌های ما در فضاهای مجازی سایت‌ها خبرگزاری‌ها روزنامه‌ها مسابقه می‌دهیم برای بردن آبروی دیگران اسمش هم است مسلمانی. آقا مطمئنی؟ چرا این تیتر را زدی چرا این خبر را منتشر کردی چرا با آبروی مردم بازی کردی یک بررسی کن می‌گوید اگر تکذیب کرد فردا تکذیبیه را می‌نویسیم آبروی ریخته را می‌شود جمع کرد؟ خبر را تیتر اول می‌نویسی تکذیبیه را در صفحه‌ی آخر در ستونی این شد جبران؟ آبروی رفته مگر برمی‌گردد اشک موسی را در آورد موسی قسمش داد که من با تو ارتباط داشتم؟ زن لرزید گفت بگذار راستش را بگویم این پول به من داده بیایم به شما تهمت بزنم. آدمی نمایش ثروتش پرداخت کردن زکات و تهمت به این پیامبر بزرگ الهی «فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِ‌هِ الْأَرْ‌ضَ» (قصص/ 81) ما قارون را با تمام خانه و ثروت در زمین فرو بردیم به امر الهی «فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُ‌ونَهُ مِن دُونِ اللَّـهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِ‌ينَ» کسی دیگر کمکش نکرد آن روزی که این ثروت را روایت داریم امیرمومنان فرمود فکر نکنید فقط قارون بود ما که ندیدیم ثروت کسی فرو برود این داستان است شما درست کردید افسانه است کجا رفته در زمین الآن که داریم رانش زمین ولی این‌ها دروغ است فرعون و قارون این داستان‌هایی که درست کردید حرف تخدیری می‌زنید این روایت امیرمومنان است فرمود مَنْ مَنَعَ مَالَهُ مِنَ الْأَخْیَارِ اخْتِیَاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَى الْأَشْرَارِ  (بحار الأنوار، جلد۹۳، صفحه¬ 131)  اگر مالت را به خوبان ندادی آن وظیفه‌ای که داشتی انجام ندادی ثروتت را خدا می‌برد به طرف اشرار نمی‌فهمی کجا خوردند چه شد چه طور از بین رفت «وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ» (قصص/ 82) آن‌هایی که تا دیروز حسرت می‌خوردند کاش ما قارون بودیم وقتی این عذاب را بر قارون دیدند گفتند «وَيْكَأَنَّ اللَّـهَ يَبْسُطُ الرِّ‌زْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ‌ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّـهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُ‌ونَ» خوب شد ما قارون نبودیم و الا ما الآن گرفتار این بلا می‌شدیم ما در حقیقت آیات را ترجمه کردیم
شریعتی: خیلی ممنون خیلی استفاده کردیم ان شاء الله عامل به آموزه‌های دینمان باشیم همان طور که حاج آقای حسینی اشاره کردند آیه آیه‌ی سوره‌های قرآن کریم برای امروز ما حرف و درس دارد. مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم برمی‌گردیم صفحه‌ی 500 مصحف شریف قرار امروز ماست آیات 14 تا 22 ام سوره‌ی مبارکه‌ی جاثیه در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُ‌وا لِلَّذِينَ لَا يَرْ‌جُونَ أَيَّامَ اللَّـهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿١٤﴾ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَ‌بِّكُمْ تُرْ‌جَعُونَ ﴿١٥﴾ وَلَقَدْ آتَيْنَا بَنِي إِسْرَ‌ائِيلَ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَ‌زَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿١٦﴾ وَآتَيْنَاهُم بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْأَمْرِ‌ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ إِنَّ رَ‌بَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿١٧﴾ ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَى شَرِ‌يعَةٍ مِّنَ الْأَمْرِ‌ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ﴿١٨﴾ إِنَّهُمْ لَن يُغْنُوا عَنكَ مِنَ اللَّـهِ شَيْئًا وَإِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَاللَّـهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ ﴿١٩﴾ هَذَا بَصَائِرُ‌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَ‌حْمَةٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴿٢٠﴾ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَ‌حُوا السَّيِّئَاتِ أَن نَّجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاءً مَّحْيَاهُمْ وَمَمَاتُهُمْ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ ﴿٢١﴾ وَخَلَقَ اللَّـهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ بِالْحَقِّ وَلِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿٢٢﴾
ترجمه:
به مؤمنان بگو: از کسانی که به روزهای خدا [چون روز آزمایش بندگان، روز پیروزی اهل ایمان، شکست دشمنان و روز قیامت] امید ندارند، گذشت کنند، تا [خدا] مردمی را [که تهیدست از عقاید پاک و کردار شایسته هستند، در روزی از روزهایش] به خاطر گناهانی که همواره مرتکب می شوند، کیفر دهد. (۱۴) هرکس کار شایسته ای انجام دهد، به سود خود اوست و هرکس مرتکب بدی شود به زیان خود اوست، سپس به سوی پروردگارتان باز گردانده می شوید. (۱۵) و همانا ما به بنی اسرائیل کتاب و حکومت و نبوّت عطا کردیم، و از پاکیزه ها به آنان روزی دادیم و آنان را بر جهانیان [روزگار خودشان] برتری بخشیدیم. (۱۶) و دلایل روشنی [در امر نبوّت و دین] در اختیار آنان قرار دادیم، پس آنان [در امر نبوّت و دین] اختلاف نکردند مگر پس از آنکه [به وسیله وحی] دانش و آگاهی برای آنان آمد، اختلافشان از روی حسادت و برتری جویی در میان خودشان بود؛ بی تردید پروردگارت روز قیامت درباره آنچه همواره در آن اختلاف می کردند میانشان داوری خواهد کرد. (۱۷) سپس تو را [در امر نبوّت و دین] بر آیینی ویژه و کامل قرار دادیم؛ بنابراین از آن پیروی کن و از هواهای نفسانی کسانی که [به حقایق] معرفت و آگاهی ندارند، پیروی مکن. (۱۸) آنان در برابر خدا نمی توانند چیزی [از گرفتاری ها و بلاها] را از تو دفع کنند؛ و همانا ستمکاران یار و یاور یکدیگرند و خدا یار و یاور پرهیزکاران است. (۱۹) این [قرآن و آیین] وسایل بینایی و بصیرت برای مردم و سراسر هدایت و رحمت برای گروهی است که [حقایق را] باور دارند. (۲۰) آیا کسانی که مرتکب گناهان شدند، گمان دارند آنان را مانند کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، قرار می دهیم که زندگی و مرگشان یکسان باشد؟ چه بد داوری می کنند. (۲۱) خدا آسمان ها و زمین را به حق آفرید، و تا هر کس در برابر اعمالی که انجام داده است، پاداش یابد و آنان مورد ستم قرار نمی گیرند. (۲۲)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: چقدر خوب است در شب شهادت امیرالمومنین ثواب تلاوت آیات را به ایشان هدیه می‌کنیم شب قدر را هم پیش رو داریم حتما برای ما و دوستان خوب سمت خدا دعا کنید حاج آقای حسینی خدمت شما هستیم
حاج آقا حسینی: عزیزان می‌دانند امشب یک شب استثنائی در طول سال است برای ما هم لیلة القدری که از شب‌هایی که احتمال شب قدر در آن است هم شب شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین سلام الله علیه است بخواهم یک تقاضایی داشته باشم یقینا بینندگان توجه به عظمت شب دارند ولی یادمان باشد هر چه بیشتر دقت کنیم بهره مان ان شاء الله بیشتر خواهد شد یک جمله‌ای از یکی از مفسرین دیدم می‌گوید یک فرقی بین ما و پروردگار متعال است ما اگر به کسی بدهکار باشیم در دنیا معمولا این طوری است بدهکارها از طلب کار‌ها فرار می‌کنند می‌گوییم طلب کار ما را نبیند ما انسان‌ها باید فرار کنیم از طلبکارمان ما را نبیند خودمان را مخفی می‌کنیم ما به خدا خیلی بدهکاریم خدا طلبکار از ماست ما بدهکاریم ولی او طلبکار چی؟ او به ما می‌گوید «فَفِرُّ‌وا إِلَى اللَّـهِ» (ذاریات/ 50) بیایید پیش خودم یعنی خداوند یک طلبکاری است می‌گوید از من فرار نکنید بیایید پیش خودم این صریح قرآن است در سوره‌ی ذاریات «فَفِرُّ‌وا إِلَى اللَّـهِ» اگر می‌خواهید فرار کنید پیش خودم بیایید مگر به من بدهکار نیستید مگر نمی‌خواهید امشب خودتان را سبک کنید جای دیگر نروید کُلُّ ذَنبِکَ مَغفُورٌ همه‌ی گناهانتان را می‌آمرزم یک گناه را نمی‌آمرزم خدا امشب همه‌ی گناهان را می‌آمرزد یک گناه را نمی‌آمرزد سِوَی الاِعراضِ عَنِّی رویت را از من برگردانی من نمی‌آمرزم اگر هم می‌خواهی فرار کنی از من فرار نکن به طرف من فرار کن از گناه فرار کن بیا طرف من واقعا عجیب است من بارها گفتم این را بگذارید امشب هم بگویم در آستانه‌ی شب 21 ام هستیم بگویم یقین داشته باشند عزیزان به رحمت الهی ما بارها گفتیم این جمله را بعضی‌ها می‌گویند ما می‌دانیم خدا ما را نمی‌آمرزد گناهی مرتکب شدیم که خدا نمی‌آمرزد چه گناهی است که یقین داشته باشیم خدا نمی‌آمرزد امشب اگر کسی از رحمت الهی نا امید باشد این شب‌ها را از دست بدهد روایت داریم مَن لَم يُغفَر لَهُ في شَهرِ رَمَضانَ (بحار الانوار، ج 96، ص 342) اگر کسی ماه رمضان آمرزیده نشد دیگر باید برود روز عرفه صحرای عرفات نمی‌خواهیم بگوییم آمرزش خدا بعد از رمضان نیست نه ولی خیلی سخت است زمان خیلی موثر است اگر کسی فرصت ماه رمضان را از دست داد دیگر مگر این که فرصت عرفه به دادش برسد فإنّ الشّقی مَن حُرِمَ. غفرانُ اللهِ فی هذا الشَّهرِ العَظیم (عیون اخبار رضا، ج 1، ص 295) شقاوت مند آن است که از رحمت الهی در ماه رمضان دور بماند من با آن‌هایی که نا امیدند صحبت دارم من نمی‌خواهم نام ببرم بعضی از گناهان را شرم می‌کنم اسم ببرم در پیام‌ها می‌نویسند گاهی که ما فلان گناه را مرتکب شدیم اولا در پیام هم نباید بنویسند ما حق اعتراف نداریم اعتراف فقط پیش خدا من شرم می‌کنم اسم بیاورم بعضی از گناهان که می‌گویند این یک گناه را بگویید که خدا می‌آمرزد یا نه هیچ گناهی را استثناء نکنید تمام گناهان را خداوند قطعا می‌آمرزد این شب‌ها فرصت است شب قدر است شب شهادت امیرالمومنین سلام الله علیه آن نمازی هم که من گفتم یک بار دیگر بگویم نماز توبه نماز امیرمومنان است در مفاتیح شب توبه شب امیر مومنان نماز توبه نماز امیرمومنان امشب عزیزان نیم ساعتی وقت بگذارند برای این نماز اول مفاتیح نمازها را نوشتند نماز حضرت رسول نماز امیرمومنان که همان نماز توبه است روایت داریم امام صادق علیه السلام فرمود کسی که این نماز را می‌خواند بعد از نماز صورتش را از قبله برنمی‌گرداند مگر این که خدا تمام گناهان را می‌آمرزد شک نداشته باشیم سوء ظن نداشته باشیم بدگمانی به خداست بگوییم خدا ما را نمی‌آمرزد. آن سنگین ترین زشت ترین گناهی که قابل ذکر نیست اگر ما بگوییم خدا نمی‌آمرزد این سوء ظن به خداست در روایات ما گناهان کبیره را نام بردند اولین گناه کبیره چیست؟ الیاس من روح الله است شما بگویی من می‌دانم خدا من را نمی‌آمرزد این بالاترین اولین گناه کبیره است چون در این صورت ففرو الی الله معنا پیدا نمی‌کند در دنیاست می‌گویند بیایید از طلبکار فرار کنید خدا می‌گوید نه پیش خودم بیایید فقط این گناه را نمی‌آمرزم که رویت را از من برگردانی نروید کُلُّ ذَنبِکَ مَغفُورٌ سِوَی الاِعراضِ عَنِّی امشب نیایی در خانه‌ی من التماس نکنی طلب رحمت نکنی العفو نگویی من را غفار ندانی من نمی‌آمرزم این گناه را نمی‌آمرزم بگویی من نمی‌روم فایده ندارد من می‌دانم چه کاره ام همه را خدا بیامرزد من را نمی‌آمرزد من شرم می‌کنم به زبان بیاورم از هر گناه زشت تر که قابل زشت نیست وعده‌هایی که خداوند داده سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان عباد الرحمن را وقتی خداوند توصیف می‌کند یکی از ویژگی هایشان این است که کسانی هستند که این سه گناه را مرتکب نمی‌شوند «وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ» (فرقان/ 68) مشرک نمی‌شوند دو «وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّ‌مَ اللَّـهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» آدم نمی‌کشند سه «وَلَا يَزْنُونَ» فحشا مرتکب نمی‌شوند اگر کسی این گناهان را مرتکب نشد «يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (فرقان/ 69) عذابش مضاعف و جاودانه است «وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا» ذلت و خاری هم دارد بلافاصله «إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا» (فرقان/ 70) اول زشت ترین گناهان را بیان کرد که ما بدانیم که از این بالاتر می‌شود؟ شرک به خدا آدم کشی فحشا الا من تاب اگر توبه کردی چه؟ «فَأُولَـٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّـهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» دیگر ما چه می‌خواهیم؟ کجای عالم شما سراغ دارید یک کسی را ببخشند بگویند چند تا جرم مرتکب شدی به تعداد جرائم به تو امتیاز بدهیم این قرآن است افسانه نیست قرآنی است که امشب ما به سر می‌گیرم امشب توبه کردی «فَأُولَـٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّـهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» رحمت خدا را ما نشناخته ایم بیست روز از ماه رمضان گذشته شب 21 ام هنوز می‌گوید من را استثناء کن امشب برویم یک گوشه‌ای قرآنی توبه‌ای یا اللهی نه بقیه بروند من می‌دانم کارم از این حرف‌ها گذشته الآن بیست شب ماه رمضان دعای افتتاح خواندیم چه گفتیم به خدا فَلَمْ اَرَ مَوْلاً کَریماً اَصْبَرَ عَلى عَبْدٍ لَئیمٍ مِنْکَ عَلَيَّ خدایا ندیدم مولایی مثل تو صبر کند این قدر تحمل بنده‌ی لعیمی مثل من داشته باشی اِنَّكَ تَدْعُوني فَاُوَلّي عَنْكَ من را صدا می‌زنی من رو می‌گردانم وَتَتَحَبَّبُ اِلَيَّ فَاَتَبَغَّضُ اِلَيْكَ، وَتَتَوَدَّدُ اِلَىَّ فَلا اَقْبَلُ مِنْكَ تو محبت می‌کنی من نمی‌پذیرم آخرش جالب است‌ای کاش ما که افتتاح می‌خواندیم این را یک کم عنایت می‌کردیم كَاَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ خدایا من گناه کار یک جوری برخورد می‌کنم گویا من بر تو منت دارم فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لي، وَالاِْحْسانِ اِلَىَّ، وَالتَّفَضُّلِ عَلَيَّ باشد با این بدی باز هم تو به من لطف و رحمت و احسان داری فَارْحَمْ عَبْدَكَ الْجاهِلَ وَجُدْ عَلَيْهِ بِفَضْلِ اِحْسانِكَ اِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ من باز هم می‌گویم در طول سال گفتم شما می‌دانید شاید ما هفته‌ای نباشد پیام نداشته باشیم که من یک گناهی مرتکب شدم شک دارم خدا من را می‌آمرزد یا نه دلمان می‌خواهد امشب دیگر این حرف‌ها نباشد واقعا از فردا برنامه‌های دیگر ما یک پیام نداشته باشیم یک نفر بگوید من شک دارم خدا من را آمرزیده یا نه واقعا شک نکنیم این قرآن است «إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِ‌ينَ» (بقره/ 222) سوره‌ی مبارکه‌ی غافر «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْ‌شَ» (غافر/ 7) فرشتگان حامل عرش الهی کارشان این است «وَيَسْتَغْفِرُ‌ونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا» فرشتگان درجاتشان متفاوت است هر کسی یک درجه‌ای یک مقامی دارد مقرب ترین فرشتگان فرشتگان حامل عرش الهی اند خدا به هر فرشته‌ای یک ماموریتی داره جبرائیل یک ماموریت دارد اسرافیل میکائیل یک ماموریت دارد فرشتگان در درجات مختلفی که دارند ماموریت‌های متفاوت دارند از مقرب ترین فرشتگان الهی فرشتگانی هستند که حامل عرش الهی اند ماموریتشان چیست؟ یکی از کارهایشان این است که «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْ‌شَ»  «وَيَسْتَغْفِرُ‌ونَ» طلب آمرزش می‌کنند
شریعتی: آن‌هایی که خیلی نا امید اند امشب شب شهادت است حضرت علی را واسطه قرار بدهند قطعا آن‌ها دلسوز ترند شفاعت می‌کنند
حاج آقا حسینی: بله الآن خیلی از ما من فراوان دیدم می‌گویند‌ای کاش ما دوران امیرمومنان بودیم این گناهان و فسادهایی که ما مرتکب شدیم کاش زمان امیرمومنان بود می‌رفتیم خدمت امیرمومنان به آقا می‌گفتیم امیرمومنان حد الهی را بر ما جاری می‌کرد شلاق به ما می‌زد ما خیالمان راحت پاک می‌شدیم عین این داستان زمان امیرمومنان پیش آمد یک جوانی آمد گفت من را پاک کن فلان گناه را مرتکب شدم قسم خورد صاحب امشب امیرمومنان قسم خورد فرمود فَوَالله لَتَوبَتِهِ فِیمَا بَینَهُ وَ بَینَ اللهِ به خدا قسم اگر می‌رفت بین خود و خدا توبه می‌کرد بهتر از این بود که بیاید پیش من به من بگوید حد الهی بر من جاری کن من پاک شوم امیرمومنان ناراحت شد فرمود مَا أقبَح رَجُلٍ مِنکُم (كافي،  ج 7، ص 188، ح 3)
چقدر قبیح است زشت است ناپسند است یک خلافی که مرتکب شدید چرا خودتان را رسوا می‌کنید در پیام‌ها هست نمی‌خواهم نام ببرم خانم نوشته من به شوهرم خیانت کردم خب خیلی کار بدی است اما راهش چیست؟ برود به شوهرش بگوید؟ نه برود به کسی اعتراف بکند؟ نه بین خود و خدا فقط و فقط توبه حقی طلبی اعترافی ما هیچ اعتراف پیش کسی نداریم ما اعتراف فقط پیش خدا داریم زشت ترین بدترین گناهان فقط اعتراف پیش خدا بکنیم امیرمومنان می‌فرماید چه کاری است می‌آیید پیش من اعتراف می‌کنید. بنابراین همین که شما فرمودید کسی شک نداشته باشد و فصل توبه هم امشب است اگر امشب هم از دست برود روایت فرمود مگر این که عرفه یک جمله‌ای از امام رضوان الله علیه بخوانم در چهل حدیث امام رحمة الله علیه امام یک تذکر خوبی دادند مخصوصا برای جوانان بهار توبه جوانی است جوانان امروز و فردا نکنید که بار گناهان کمتر کدورت قلبی و ظلمات باطنی ناقص تر شرایط توبه آسان تر در پیری حرص و طمع حب جاه و مال آرزوهای طولانی بیشتر است گیرم که بتواند در پیری توبه بکند از کجا به پیری رسد؟ و اجل او را در جوانی نگیرد بنابراین شک نکنیم فرصت استثنائی است مخصوصا عرض می‌کنم جوانان عزیز از این فرصت که شب شهادت امیرمومنان است استفاده بکنند یک جمله‌ای هم در پایان اشاره کنم خیلی باید بیش از این عرض احترام می‌کردیم به ساحت مقدس امیرمومنان شاید خود امیرمومنان راضی بودند که ما بحثمان را با توبه پیش ببریم در پایان آن‌هایی که امشب در مجالس و محافل برای حضرت اشک می‌ریزند شاید این حدیث را کمتر شنیده باشند بحار علامه مجلسی جلد 42 است در حالات امیرمومنان سلام الله علیه روایت از امام مجتبی علیه السلام است طبق این نقل حضرت فرمودند که إذا وضعتمانی فی الضریح فصلیا رکعتین قبل أن تهیلا علی التراب و انظرا ما یکون فلما وضعاه فی الضریح المقدس فعلا ما أمرا به و نظرا و إذا الضریح مغطی بثوب من سندس فکشف الحسن ع مما یلی وجه أمیر المؤمنین فوجد رسول الله ص و آدم و إبراهیم یتحدثون مع أمیر المؤمنین ع و کشف الحسین مما یلی رجلیه فوجد الزهراء و حواء و مریم و آسیة علیهن السلام ینحن علی أمیر المؤمنین ع و یندبنه اِنَّ اَمیرَالمُومِنِینَ عَلَیهِ السَّلام رُوِیَ عَنِ الحَسَن قَالَ لِلحَسَنَ وَ الحُسَینِ امیرمومنان به امام حسن و امام حسین فرمودند اِذَا وَضَعتُُمَانِی فِی الضَّّرِیح امشب وقتی حضرت به شهادت می‌رسند بدن امیرمومنان را شبانه و مخفیانه تشییع کردند همان طور که بدن حضرت زهرا شبانه و مخفیانه بود تا زمان امام صادق کسی از قبر امیرمومنان خبر نداشت زمان امام صادق قبر مشخص شد فرمودند وقتی من را در قبر گذاشتید امیرمومنان وصیت کردند فَصَّلَیا رُکعَتَینِ قَبلَ أن تَهِیلَا عَلَی التُّرابِ حسن جان حسین من وقتی بدن من را گذاشتید در قبر خاک نریزید بلند شوید دو رکعت نماز بخوانید وَ انظُرَا مَا یَکُون بعد از نماز ببینید چه می‌شوید طبق این وصیت امام حسن امام حسین عمل کردند بدن پدر را داخل قبر گذاشتند ایستادند به نماز دو رکعت نماز خواندند بدن در قبر است نه سنگ لحدی چیدند نه خاکی ریختند دو رکعت نماز خواستند نمی‌دانم دلیلش چیست شاید همان آیه‌ی قرآن است «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ» (بقره/ 45) کمک بگیرند از نماز همان نمازی که امیرمومنان کنار قبر مظلومه‌ی عالم فاطمه‌ی زهرا خواندند وقتی بدن صدیقه‌ی طاهره را به خاک سپردند ایستادند به نماز از نماز کمک گرفتند امشب امام حسن و امام حسین دو رکعت نماز طبق وصیت پدر خواندند هنوز بدن داخل قبر است و سنگ لحد نگذاشتند وَ نَظَرَا نگاه کردند ببینند چه است دیدند بدن امیرمومنان مغطی بِثَوبٍ مِن سُندُس دیدند پرده‌ای روی بدن امیرمومنان است فَکَشَفَ الحسنُ علیهِ السَّلام مِمَّا یَلِی وَجهَ امیرِالمُومِنین امام حسن بالای قبر بودند پرده را از روی جنازه‌ی پدر کنار زدند امام حسن می‌فرماید  فَوَجَدَ رَسُولَ الله و آدَمَ و اِبراهیم یَتَحَدَّثُونَ مَعَ اَمِیرِمُومِنَان دیدند ابراهیم آمده آدم آمده رسول خدا آمدند دارند با امیرمومنان سخن می‌گویند امام حسن پایین قبر بود فَکَشَفَ الحُسَین مِمَّا یَلِی رَجُلَیهِ از پایین جنازه پارچه را کنار زد فَوَجَدَ زَهرا وَ حَوا وَ مَریَم و آسِیة عَلَیهِنَّ السَّلام یَنحَنَّ عَلی اَمیرِالمُومِنین و یَندُبنَ (بحار الانوار، ج 42، ص 301) دیدند فاطمه‌ی زهرا نشسته حوا نشسته مریم نشسته آسیه نشسته گریه می‌کنند و نوحه خوانی می‌کنند بر امیرمومنان امشب کسانی که برای امیرمومنان سلام الله علیه مجلس عزا می‌گیرند عزاداری‌ها شرکت می‌کنند هم نوا با آن فرزندانی هستند که دیدند امشب با چشم خودشان که پیامبر ابراهیم انبیاء فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها برای عزاداری و سوگواری امیرمومنان
شریعتی: خیلی ممنون گفت سحر در آینه‌ی محراب فرق باز کرد *** رفتنش هم مانند آمدنش با همه فرق داشت. صلی الله علیک یا امیرالمومنین حاج آقای حسینی دعا بکنند همه آمین بگوییم
حاج آقا حسینی: به نظرم امروز ما دعا نکنیم بهتر است جدا بدون تعارف امشب محتاج و ملتمس دعای همه‌ی عزیزان هستیم هر کجا امشب در مراسم شرکت می‌کنند ولی بارها گفتیم دعا دعای ما نیست آن آمین دل شکستگان پای این برنامه است خدا را قسم می‌دهیم به حق فرق شکافته‌ی امیرمومنان سلام الله علیه حوائج همه‌ی ملتمسین دعا مخصوصا مخاطبین خوب این برنامه برآورده به خیر بفرما مریض‌ها را لباس عافیت بپوشان خداوند به همه‌ی ما توفیق توبه عنایت بفرماید همه‌ی ما را مشمول رحمت واسعه‌ی خودش بگرداند.
شریعتی: الهی آمین خیلی ممنون از توجهتان گفت مردم اگر علی را می‌شناختند دوست می‌داشتند جهنم خلق نمی‌شد حضور همه مان در بهشت عشق علی جاودانه باشد والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.