main logo of samtekhoda

94-02-01-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی -اعمال ماه مبارک رجب

برنامه سمت خدا
کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی
موضوع: اعمال ماه مبارک رجب

تاریخ:94/02/01

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


لب اگر باز کنم سرّ مگو می‌ریزد * * * می‌روم گریه کنم چشم فرو می‌ریزد
چند وقت است مِی و ساقی و ساقر همه اوست * * * دست من باده نمی‌ریزد او می‌ریزد
چند ماه است که در راه گلویم خار است * * * چشم من بغض دلش را به گلو می‌ریزد
جوی‌ها در همه جا روی به دریا دارند * * * این چه دریاست که یک باره به جو می‌ریزد
بی خبر از نفس سوخته حالان مگذر * * * خاصه صبحی که سبو پشت سبو می‌ریزد
این قدر پشت سر سوختگان حرف مزن * * * من اگر‌ها کنم از آینه هو می‌ریزد
هر طرف می‌نگری داغ اویس قرن است * * * خون طفلان یمن از همه سو می‌ریزد


شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما هم وطنان. خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید ایام به کامتان باشد ایام ماه رجب مبارک و پر برکت باشد. حاج آقای حسینی سلام علیکم و رحمة الله ایام را تبریک می‌گویم
حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله من هم سلام و ارادت خالصانه دارم حلول ماه رجب را تبریک عرض می‌کنم ان شاء الله از این فرصت رحمت الهی بتوانیم حداکثر استفاده را ببریم دیروز هم ولادت امام باقر سلام الله علیه بود البته عزیزان می‌دانند فردا که سوم ماه رجب است شهادت وجود مقدس امام هادی سلام الله علیه است و امشب شب شهادت حضرت هادی سلام الله علیه است در بخش پیام‌های بینندگان مثل همیشه ما تک تک پیام‌ها را می‌خوانیم یک پاسخی هم به بعضی از پیام‌ها است به مناسبت نکته‌ی قرآنی عرض خواهم کرد.
شریعتی: ان شاء الله. این ایام ماه رحمت ماه استغفار ماه دعا ان شاء الله بتوانیم نهایت استفاده را در همه‌ی این ایام داشته باشیم در سایه‌ی قرآن و اهل بیت. ببینیم حاج آقای حسینی برای ما چه به ارمغان آوردند.
حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم من چند مطلب را در مورد ماه رجب عرض می‌کنم. ماه رجب موسم دعا بوده حتی در عصر جاهلیت خیلی عجیب است یعنی مردم عصر جاهلیت که مشرک بودند به تعبیر قرآن بت می‌پرستیدند «لِيُقَرِّ‌بُونَا إِلَى اللَّهِ» (زمر/3) برای این که به خدا نزدیک شوند در عین شرکشان منتظر بودند ماه رجب بیاید حوائجشان را در ماه رجب از خدا بخواهند حالا ببین اگر مشرکین منتظر ماه رجب بودند ما مومنین اگر از ماه رجب غفلت کنیم خدای نکرده از مشرکین عقب افتاده ایم اصلا چرا می‌گویند رجب المرجب؟
را می‌گویند رجب؟ در لغت‌ها این طور معنا کرده اند گفته اند مرجب یعنی معظم رجب المرجب ترجیب یعنی تعظیم. چه تعظیمی بوده همین که در عصر جاهلیت هم این ماه را تعظیم می‌کردند و محترم می‌شمارند رجب المرجب یعنی ماهی که مورد تعظیم بوده حتی در آن زمان. ماهی است که واقعا عرض کردم اگر کسی استفاده نکند خدای نکرده از جاهلیت از آن‌ها عقب تر می‌ماند. مطلب دوم این که بینندگان شاید فراوان شنیده باشند رجب الاسب یعنی ماه ریزش رحمت الهی رجب الاصم می‌گویند یعنی صم بکم در قرآن است چرا رجب الاصم می‌گویند؟ صم یعنی نشنیدم کسی که کر باشد چیزی نشنود می‌گویند صم. چرا؟ خیلی جالب است خدا رحمت کند من اولین بار این مطلب را در یکی از نوشته‌های مرحوم آیت الله حق شناس می‌دیدم چون خطاب به این ماه شده ‌لم یصم فیک غصب الله علی قوم قط‌ چه شنیده نشده که به آن می‌گویند رجب الاصم چون هیچ گاه شنیده نشده در این ماه خداوند بر قومی غضب کرده باشد ممکن است قومی مستحق غضب خداوند متعال باشند ولی در ماه رجب خشم الهی شامل احدی نشده. شنیده نشده در ماه رجب خداوند بر قومی غضب کرده باشد تمام رحمت است. مطلب سوم این که بینندگان اگر یادشان باشد در بحث نداهای الهی در قیامت گفتیم یکی از نداها این الرجبیون است نمی‌خواهیم خیلی سخت بگیریم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله زنجانی پدر آیت الله شبیری زنجانی که از مراجع تقلید هستند یک کتابی دارد در کتابشان نکته‌ی خوبی تذکر داده اند فرمودند عبادت‌ها را خیلی سخت نگیرید که مردم بگویند ما اهلش نیستیم مثال زدند فرمودند مثلا نماز شب بگویی یازده رکعت است در قنوت سی صد العفو چهل مومن دعا بکند هفتاد تا استغفرالله می‌گویند این‌ها کار ما نیست ایشان می‌فرمودند آسان بگیر ده دقیقه قبل از اذان بیدار شوید یازده رکعت سوره هم نخواندی حمد هم کافی است یازده رکعت حمد را بخوان سوره هم نخواستی نخوان یازده دقیقه نمی‌شود رکعت آخر ذکرهایش را هم نگفتی نگفتی عیبی ندارد باز هم نماز شب است. آسان بگیریم مردم همه طالب و راغب باشند در مورد ماه رجب همین است ‌این الرجبیون‌ فردای قیامت ندا می‌آید. رجبیون چه کسانی هستند و چه کسانی می‌آیند؟ در روایت از امام صادق سلام الله علیه است ‌یقوم اناس‌ گروهی که نورشان تمام قیامت را روشن می‌کند چهره‌ی نورانی کسانی که وقتی می‌گویند این الرجبیون کسانی می‌آیند که چهره شان می‌درخشد چه کرده اند که جزء رجبیون شده اند این که آسان می‌گیریم این است واقعا جای امیدواری است امام صادق علیه السلام فرمود ‌هَذَا لِمَنْ صَامَ شَيْئاً مِنْ رَجَبٍ وَ لَوْ يَوْماً وَاحِداً فِي أَوَّلِهِ أَوْ فِي وَسَطِهِ أَوْ فِي آخِرِه (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 54) ولو یک روز روزه بگیرد در ماه رجب فردای قیامت که گفتند این الرجبیون او هم می‌تواند بیاید فکر نمی‌کنم کسی بگوید من یک روز را نمی‌توانم به همین سادگی درست است مستحبات اعمال روایات فراوان ولی به قول مرحوم آیت الله زنجانی آسان بگیریم که همه مشتری شوند یاد کنیم حاج آقای فرحزاد ایشان همیشه سعی می‌کردند دعای کوتاه ذکر کوتاه خیلی مردم نترسند بگویند سخت است بگویند ماه رجب مال ما نیست هر کس توفیق دارد. نه فردای قیامت وقتی می‌گویند این الرجبیون اگر کسی در ماه رجب ولو روزی حدیث امام صادق است ولو یک روز روزه گرفته باشد فردای قیامت این الرجبیون که بگویند می‌تواند جزء آن‌ها وارد شود در روایت داریم کسی آمد خدمت امام صادق علیه السلام حدیث خیلی مفصل است حضرت فرمود آخرهای ماه رجب بود فرمود روزه گرفتی گفت نه حضرت به او فرمود لَقَدْ فَاتَكَ تو ثوابی را از دست دادی که مِنَ الثَّوَابِ مَا لَا يَعْلَمُ مَبْلَغَهُ إِلَّا اللَّهُ (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال) ‌جز خدا نمی‌داند چه از دست دادی خیلی عجیب است ما کمتر یک چنین تعبیری داریم حضرت فرمود ثوابی را از دست دادی که جز خدا کسی نمی‌داند در مورد نماز شب هم همین تعبیر است «تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَ‌بَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَ‌زَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ، فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّ‌ةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» (سجده، 17-16) هیچ کس نمی‌داند خدا چه می‌خواهد به آن‌ها بدهد در مورد روزه‌ی ماه رجب هم همین است البته ما بارها تذکر دادیم اگر کسی قضای ماه رمضان به گردنش است نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی نیت بکند من یک وقتی یک جایی بودم یک جوانی دیدم خیلی خوشحال شدم گفت من تمام ماه رجب و شعبان را روزه می‌گیرم ماه رمضان هم که واجب گفتم خوشا به حالت معلوم می‌شود یک دانه روزه قضا نداری گفت روزه قضا دارم آن‌ها را گذاشتم بعد از ماه رمضان خیلی ناراحت شدم البته ما مقصریم که مسئله کمتر گفتیم. گفتم نه عزیزم روزه‌های قضایت را اول باید بگیری اگر کسی روزه‌ی قضا دارد نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی نیت بکند در یک روایتی هم داریم مطلب بعدی که عرض می‌کنم این است که شاید بعضی‌ها می‌گویند دوباره گفتی روزه ما که مریض هستیم توانایی نداریم امکانش نیست برای ما روایت از پیامبر خدا است فرمود اگر کسی نمی‌تواند ماه رجب روزه بگیرد این مرحله‌ی دوم است مرحله‌ی اول روزه‌ی ماه رجب است مرحله‌ی دوم فرمود يَتَصَدَّقُ كُلَّ يَوْمٍ بِرَغِيفٍ عَلَى الْمَسَاكِينِ (وسائل‏ الشيعة، جلد10، صفحه 483-484) پیامبر فرمود برای هر روز یک نان صدقه بدهد برای هر روز ماه رجب آن‌هایی که نمی‌توانند خیلی‌ها هستند بیمار هستند کسی که بیمار است اگر روزه ضرر داشته باشد جایز نیست نگوید من دلم نمی‌آید ماه رجب است حتما می‌خواهم بگیرم نه این هم غلط است ولی پیامبر فرمود در مرحله‌ی دوم اگر روزه نمی‌تواند بگیرد برای هر روز یک نان صدقه بدهد می‌گوید فکر نمی‌کنم کسی بگوید روزی یک نان را نمی‌توانم حالا اگر واقعا کسی توانایی ندارد که هیچ ولی اگر کسی توانایی دارد روزی یک نان صدقه دادن خرجی ندارد مرحله‌ی سومش بعضی از ما مرحله‌ی دوم حذف می‌کنیم می‌رویم سراغ مرحله‌ی دوم نه مرحله‌ی سوم فرمود اگر نان نمی‌تواند صدقه بدهد یک تسبیحی است صد بار در هر روز به جای آن روزه بگیرد سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ  (مفاتیج الجنان، اعمال ماه مبارک رجب) ‌تسبیحش هم کوتاه است زیاد نیست صد بار بگوید ولی اگر نمی‌تواند آن صدقه را بدهد. اول روزه‌ی ماه رجب بعد صدقه برای هر روز یک نان و بعد این ذکر را چقدر تشویق است که در ماه رجب رحمت الهی اگر شامل حال همه‌ی بندگان است ما هم رحمتان شامل حال دیگران باشد این حدیث لطیف را دلم می‌خواهد هر هفته بخوانم ولی خوب نیست بینندگان می‌گویند دیگر مطلب جدید ندارد ارْحَمُوا مَنْ فِي الأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ (مستدرك الوسائل جلد 9، صفحه 159) رحم کنید به زمینی‌ها تا آسمانی‌ها به شما رحم کنند اگر ماه رجب می‌خواهیم رحمت الهی شامل حال ما باشد ما هم به زمینی‌ها رحم کنیم یک نان این حداقلش است صدقه دادن من همین جا مسئله‌ای را هم بگویم همان طور که در روزه نگفتیم اگر کسی روزه‌ی قضا دارد نرود روزه‌ی مستحبی به نظرم خوب است بگویم اگر واقعا کسانی توانایی دارند خرج بکنند که هیچ اما اگر کسانی توانایی شان محدود است یک عدد نانی که می‌خواهد بدهد این نان را نیت بکند به نیت کفاره اگر کفاراتی به گردنش است کفارات مقدم است در ماه رمضان خیلی ساده مسئله را توضیح بدهم ابهامی نباشد فرض کنیم کسی در طول سال بیمار است از ماه رمضان سال گذشته تا این ماه تمام دوازده ماه مریض بوده نمی‌تواند روزه بگیرد این‌ها تکلیفی ندارند نباید روزه بگیرند برای هر روز باید کفاره بدهد چقدر؟ فرمودند یک مدّ طعام یعنی 750 گرم گندم یا نه نان بدهد یک کیلو نان بدهد برای هر روزی اگر الآن خیلی‌ها سوال می‌کنند اگر خانم‌ها آقایی هستند ماه رمضان سال گذشته نتوانستند روزه بگیرند و تا ماه رمضان دیگر هم نمی‌توانند اگر در این فاصله گرفتند که هیچ اگر تا ماه رمضان دیگر نمی‌توانند بگیرند برای هر روز یک مدّ طعام بگیرند یعنی 750 گرم گندم یا یک کیلو نان نه یک عدد نان بدهند. این خیلی آسان است برای یک ماه رمضان سی کیلو نان. اگر گندم بدهد سی تا 750 گرم. 22 کیلو گرم بدهند به فقیر. خودشان می‌توانند بدهند پنج نان بدهد سی تا شب بدهد در خانه‌ی فقیر بگوید من چه کار کنم روزی پنج نان بدهد در خانه‌ی فقیری سی نان تمام می‌شود البته سی تا که نه سی کیلو. حتما باید به فقیر بدهد. دسته‌ی دوم کسانی هستند که کفاره تاخیر دارند یعنی ماه رمضان پارسال روزه نگرفتند تا ماه رمضان یک سال می‌توانست قضا بکند قضا نکرده این کفاره به گردنش می‌آید می‌گویند کفاره‌ی تاخیر جریمه قضای روزه نمی‌رود روزه را حتما باید بگیرد ولی چون تا در این فاصله نگرفته کفاره به گردنش می‌افتد فرض کنید از سال‌های قبل روزه به گردنش است بین دو رمضان روزه نگرفته می‌توانسته بگیرد و نگرفته این هم مثل مورد قبلی برای هر روز یک مدّ طعام 750 گرم گندم یا یک کیلو نان بدهند. یک مسئله‌ی دیگر هم بگویم خیلی‌ها نگران هستند به برکت این مسئله از نگرانی در بیایند بعضی‌ها می‌گویند مشکل ما را حل بکنید شیطان بازی مان داده یک روز روزه مان را عمدا خوردیم شصت مسکین را باید سیر کنیم شصت بنده آزاد کنیم بنده کجاست آزاد بکنیم شصت روزه بگیریم اگر می‌توانستیم همان یک روز را می‌گرفتیم باید بگیرند ولی می‌گویند نمی‌توانیم شصت مسکین اطعام بدهند یعنی چه؟ این هم همین است برای یک روز فرض کنید شیطان بازی ام داده یک روز عمدا خوردم قضایش هک جای خودش شصت مسکین را اطعام کنم آسان ترین کارش است شصت تا 750 گرم گندم را بدهم به شصت فقیر. یا شصت کیلو نان آن هم آسان است برای کفاره‌ی افطار عمدی که من باز آسان آسان می‌کنم باز دوباره همه مشتری شوند آقا شیطان ما را بازی داده یک روز عمدا خوردیم چقدر می‌شود برای یک روزی که عمدا خورده انسان 45 کیلو گندم باید به شصت مسکین بدهد البته نکته‌ای که این جا است به یک مسکین نمی‌تواند بدهد باید شصت مسکین است برای ما سخت است بخواهیم شصت مسکین پیدا کنیم این موارد را می‌دهند به دفاتر مراجع تقلید چون فقرا مراجعات زیاد است از این طرف آن‌هایی که کفاره به گردنشان است زیاد است در هر صورت باید شصت نفر باشد پس سخت نگیریم. یک چیزی می‌گویم خیلی خوب است من یک جایی بودم آقایی آمد گفت توبه کردیم در جوانی خیلی کارها اهل روزه نبودم سی سال اصلا یک دانه روزه ندارم همه را عمدا خوردم وضع مالی اش خوب بود گفت هر چه حکم خداست می‌خواهم بدهم نشستیم حساب کردیم برای هر روزش 45 کیلو شد. برای سی روز سی را ضرب در 45 کیلو ضرب در سی سال کردیم مبلغ سنگینی شد گفت همه را می‌دهم همه را یک جا داد.
شریعتی: آن‌هایی که ندارند.
حاج آقا حسینی: باید وصیت بکنند یا کم کم بپردازند توبه بکنند ولی اقدام بکنند نگویند ما هیچ. نه کم کم بدهند اگر نداشتند در وصیت نامه شان بنویسند شاید اهل خیری پیدا شد در بحث وصیت نامه‌ها گفتیم یکی از چیزهایی که باید بنویسیم کفارات است یک کسی توبه کرده ولی می‌گوید سی سال عمدا خوردم خدا توبه ات را قبول کرده «إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِ‌ينَ» (بقره/222) خوب نا امید نباش ولی برای آن سی سالی که عمدا خوردی برای هر یک روزش چهل و پنج روز. خواستیم خیلی سخت نباشد اما عزیزان به این مسئله توجه کند حالا اگر کسی می‌خواهد گندم بدهد نان بدهند به فقیر اگر کفارات به گردنش است این را مقدم بدارد.
شریعتی: یک نکته‌ای با توجه به ثواب و فضیلتی که روزه‌ی ماه رجب دارد اگر کسی روزه‌ی قضای ماه مبارک را دارد الآن بگیرد از آن ثواب بهره مند است.
حاج آقا حسینی: ان شاء الله چون در ماه رجب است زمان حتما تاثیر دارد خداوند در نظر می‌گیرد. از آن ثواب ان شاء الله محروم نمی‌شود. مطلب دیگر این حدیث معروف است حیف است ماه رجب این فضا یک خانمی چند روز پیش به من زنگ زد من داشتم الآن عرض می‌کردم برای بعضی از دوستان به من زنگ زد گفت می‌خواهم تاثیر رسانه را بگویم گفت من داشتم برنامه‌ی تلویزیون می‌دیدم نگفت من هم سوال نکردم چه برنامه‌ای چه کانالی یک جمله‌ای شنیدم ترسیدم دیدم‌ای وای من خمس به گردنم است ده میلیون خمس به گردنم است می‌خواهم بپردازم گفتم برو دفتر مرجع تقلید بپرداز یک لحظه نشسته پای تلویزیون یک حدیث یک جمله شنیده که اثر کرده این واقعا تاثیر دارد فضا فضای رحمت الهی است ماه رجب. ‌لم یصم فیک‌ در این ماه گفتیم خشم الهی شنیده نشده تمام رحمت الهی است من تقاضا می‌کنم عزیزان خودشان مراجعه بکنند در مفاتیح است حتما مفاتیح را ببینند در این فصل‌ها بهترین کتاب برای ما مفاتیح است خدا رحمت کند امام راحل ما رضوان الله علیه تمام مفاتیح دستش است همه‌ی بزرگان. بهترین کتاب است حالا مراقبات مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی هم است خیلی خوب است به این‌ها اعتماد بکنیم گاهی من دیدم دوستان یک چیزهای برای هم می‌فرستند مفاتیح دم دست همه در خانه‌ی همه است. مرحوم آیت الله ملکی تبریزی در مراقبات این حدیث ملکه‌ی داعی را نقل کرده خیلی حدیث تکان دهنده‌ای است داعی یعنی دعوت کننده از پریشب که شب اول ماه رجب بوده خداوند یک فرشته‌ای را در آسمان قرار داده که تا سحر صدا می‌زند داعی می‌گویند دعوت می‌کند داد می‌زند إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً یک فرشته‌ای فریاد می‌زند چه می‌گوید طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ خوشا به حال آن‌هایی که یاد خدا هستند خوشا به حال آن‌هایی که مطیع خدا هستند از جانب حق تعالی می‌گوید می‌گوید خداوند می‌گویند أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ تَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي (مستدرك ‏الوسائل، جلد ۷، صفحه ۵۳۵) خدا دنبال بندگانش است هر کس با من همنشین شود من با او هم نشین می‌شوم در دعای جوشن کبیر می‌خوانیم یَا أَنِیسَ مَنْ لا أَنِیسَ لَهُ یَا رَفِیقَ مَنْ لا رَفِیقَ لَهُ یَا طَبِیبَ مَنْ لا طَبِیبَ لَهُ (دعای جوشن کبیر/59) این ماهش است دیگر کجا از این فرصت بهتر اگر کسی حرف من را گوش کرد همه‌ی عالم را مطیعش می‌کنم گفت چرخ با این عظمت بنده‌ی فرمان کسی است که به جز بندگی ایزد یکتا نکند بنابراین اگر یک چنین فرصتی است من یک جمله می‌گویم چون خود مرحوم آیت الله ملکی هم گفته وقتی حدیث را نقل کرده آخرش گفته به هر ترتیب هشدار خوب است تا به حال هر چه بوده بشارت و رحمت بوده این مرد بزرگ بعد از این که حدیث را نقل می‌کند تمام می‌شود چند جمله با فرشته سخن گفته به فرشته می‌گوید در المراقبات می‌گوید فاعلم ایها الرسول الکریم ای فرشته‌ی الهی که یک چنین ماموریتی داشتی که این پیام را از شب اول ماه رجب تا شب آخر سی شب فریاد می‌زنی از سر شب تا سحر چه کسی را صدا می‌زنی ‌انّک تنادی أمواتاً فی صور الأحیاء‌‌ یک عده مرده‌هایی که به ظاهر زنده اند صدا می‌زنی فانَّ القلبوب میتة (المراقبات، صفحه 71) دل‌ها مرده مگر این که صدای تو دل‌های مرده را زنده بکند این هم یک هشدار است. می‌گویی آقا شما که همه را نا امید کردی نه این هم امید است اگر می‌خواهیم از رحمت ماه رجب استفاده بکنیم همین طور که مرحوم آیت الله ملکی تبریزی فرموده مواظب باشیم قلب مان نمیرد قلب مرده هیچ کاری نمی‌تواند بکند فردا سوم ماه رجب است دو روز بعد پنجم ماه رجب. من یک داستانی می‌گویم. همه نوشته اند پنجم ماه رجب روز شهادت یکی از اصحاب امام هادی علیه السلام است یعقوب بن اسحاق اهوازی خوش به حال اهوازی‌ها با چنین همشهری. این از اصحاب امام هادی علیه السلام است به دست متوکل به شهادت رسید علت شهادتش هم معروف است یک وقتی متوکل به او گفت بچه‌های من بهترند یا حسن و حسین. گفت چه حرفی بود تو زدی همه‌ی عالم ملک و ملکوت و قدرت همه‌ی تو چه مقایسه بود تو کردی با حسن و حسین این چه حرفی است متوکل عصبانی شد عین عبارت این است دستور دارد ‌صلوا لِسانه من قِفاه‌ گفت زبانش را از پشت بیرون بیاورید معلوم است کسی که با این جنایت و این ظلم بزرگ در جا به شهادت رسید پنجم ماه رجب روز شهادتش است عالم بوده فاضل بوده کتاب‌های فراوانی دارد کاری به تاریخش ندارم برای این می‌گویم که به این آقا می‌گویند ابن السِکّیت ما یک ساکت داریم آدم‌ها گاهی ساکت اند گاهی از ساکتی می‌گذرند سکیت انا مثل صادق و صدیق اوج صدق است یک وقت ابن السکیت است این آدم در عمرش حرف نمی‌زده خیلی مواظب زبانش بوده ولی یک جا که باید حرف می‌زد جواب متوکل را بدهد داد ولو به قیمت جانش و به شهادت هم رسید این‌ها می‌توانند از ماه رجب استفاده بکنند اگر آدم در روز مراقبت هایش را زیاد کرد چرا مرحوم ملکی تبریزی می‌گوید‌ای فرشته دل‌ها مرده اگر بنا شد ماه رجب هم مثل قبل از ماه رجب هر چه می‌گفتیم بگوییم من خواهش می‌کنم تقاضا می‌کنم یقین دارم بی تاثیر نیست اگر ابزاری در خانه‌ها است نمی‌شود مخفی کرد اگر ماهواره داریم در خانه‌ها این ماه رجبی بگذاریم کنار بگوییم از خدا خجالت نمی‌کشیم ضرر نمی‌کنید اگر ضرر کردید به ما مراجعه کنید ما خساراتتان را می‌دهیم یک ماه تعطیل کنید اگر بنا باشد مثل قبل از ماه رجب هر چه می‌شنیدیم بشنویم هیچ فرقی نکند کی می‌شود آدم حال عبادت داشته باشد می‌آمدند خدمت ائمه گاهی می‌گفتند چرا ما حال عبادت نداریم شنیدید امام رضوان الله علیه ماه رمضان همه‌ی ملاقات‌ها را تعطیل می‌کرد قرآن و دعا و ذکر ماه رجب شعبان هم به یک شکل دیگری چطور یک عده لذت می‌برند ما حال نداریم می‌آمدند به امام صادق می‌گفتند چرا ما لذت نمی‌بریم حضرت می‌فرمود قَدْ قَيَّدَتْكَ ذُنُوبُكَ (بحارالأنوار، جلد 87، صفحه 146) گناه به تو قید و بند زده ذائقه مان را عوض کرده اگر بنا شد ما در روز آزاد آزاد باشیم هیچ فرقی نکند رجب ما بسم الله خدایی من شما همه‌ی عزیزان امروز دوم ماه رجب است اگر تغییری نشده در زندگی ما در حالات ما در برنامه‌های ما در نگاه‌های ما در شنیدنی‌های ما این غیبتی که متاسفانه نقل مجالس ماست کسی روز غیبت کرد چطور می‌تواند حال عبادت داشته باشد نگاهمان آزاد است هر کجا خواستیم نگاه کردیم اگر می‌خواهیم ماه رجب واقعا از رحمت واسعه بهره ببریم فقط این نیست که دعا و ذکر بگوییم رفتیم این الرجبیون شدیم اگر به این آسانی باشد که آدم هر کاری بکند بعد یک روز روزه این الرجبیون راه بیوفت برویم نه از این طرف چه؟ یک تغییری. شب اول ماه رجب پیامبر یک دعایی می‌خواندند خیلی جالب است تا نگاه شان به ماه رجب می‌افتاد مرحوم محدث قمی نوشتند دعا می‌کردند اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ خیلی جالب است من دلم می‌خواهد این نگاه بیاید در زندگی ما اعتقادم این است بی تاثیر نیست یک فرقی رجبمان با ماه قبل و بعدمان داشته باشد پیامبر نگاهشان به هلال ماه رجب می‌افتاد می‌فرمود خدایا ماه رجب را بر ما مبارک بگردان برکتش آمد این دو روزه بعد دعا می‌کردند خدایا به ما توفیق بده أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ روزه‌ی ماه رجب شب زنده داری بعدش وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ (دعای شب اول ماه رجب) خدایا به ما توفیق بده این دعای شب اول ماه رجب است مراقبت‌ها را زیاد بکنیم یک کمی مواظب باشیم یک کمی مراقبتمان را بیشتر کنیم هر چه نگوییم هر چه نشنویم هر خبری را شنیدیم منتقل نکنیم كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ (بحارالانوار، جلد 72، صفحه 214) چشم گوشمان را تکذیب بکنیم یک تحولی یک کاری بکنیم. لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ (دعای شب اول ماه رجب) این طور نباشد اگر روزه گرفتیم بهره مان فقط گرسنگی و تشنگی باشد این هم یک نکته نکته‌ی بعدی که اضافه می‌کنم هم شعبان هم رمضان همه‌ی ماه‌ها قله‌ای دارد قله‌ی ماه رمضان شب‌های قدر است قله‌ی ماه شعبان نیمه‌ی شعبان است قله‌ی ماه رجب یک قله‌ی ماه رجب که در پیش است همین شب جمعه‌ای است که در پیش است لیلة الرغائب عزیزان نگاه بکنند اعمالش را در مفاتیح ببیند نیمه‌ی ماه رجب اعمال ام داوود خوشا به حال آن‌هایی که می‌روند اعتکاف چه سعادتی دارند دعا بکنند همه‌ی ما توفیق پیدا کنیم قله‌ی ماه رجب یکی شب لیلة الرغائب است همین شب جمعه‌ای که در پیش است باز سخت نگیریم یک نماز بین روزش روزه هم بگیریم نماز بین مغرب و عشا در مفاتیح است یکی هم نیمه‌ی ماه رجب است نیمه‌ی ماه رجب را غفیله می‌گفتند که من بعد اشاره می‌کنم این هم یکی بنابراین یکی هم شب بیست و هفتم ماه است از این قله‌ها یکی هم شب اول ماه بود که متاسفانه گذشت و از دست رفت مطلب آخر را کوتاه می‌کنم این را دیروز هم حاج آقای فرحزاد اشاره کردند مرحوم آیت الله ملکی تبریزی می‌فرماید این ماه ماه حرام است چه چیزی اش حرام است چرا می‌گویند حرام؟ اولین ماه حرام است چه چیزی حرام است؟ جنگ حرام است جنگ با چه کسی حرام است؟ با کفار جنگ با مسلمانان چه؟ شعری که شما اول برنامه خواندید خدا ان شاء الله مردم مظلوم یمن را نجات بدهد واقعا عجیب است ماه حرام این طور حمله‌ی وسیع به مسلمانان جنگ با کفار حرام است شما اگر مسلمان هستید اگر به قرآن اعتقاد دارید خداوند این ماه را ماه حرام قرار داده جنگ با کافر اگر مسلمانان با کفار می‌جنگیدند جنگ حرام است آتش بس شما دارید با مسلمان‌ها آن هم شدت جنایات و شدت حمله. حالا این مال آن‌ها مال خودمان جنگ خودمان چه؟ آتش بس بدهیم اگر با کسی دعوا داشتم درگیری داشتیم حساب خوردی داشتیم بگوییم در این ماه خدایا تو جنگ با کافر را حرام کردی جنگ با برادرم را حرام نکنم؟ من با مادر شوهرم حرام نکنم؟ باشد بقیه اش ماه شعبان ماه رمضان. ماه رجب متوقف از ماه شعبان شروع کنید. عروس و مادر شوهر نجنگند. یک آماری در این روزها در خبر‌ها من دیدم آمار دادند در سال آمار رسمی اش غیر رسمی اش بماند در سال 550 هزار نزاع خیابانی در ایران گزارش شده خیلی بد است یک کشوری که ما می‌گوییم علوی فاطمی مهدوی این همه ادعا داریم 550 هزار دعوا و نزاع شوخی نیست سر چه؟ سر چه مسائلی بعد می‌آییم نهج البلاغه می‌خوانیم سیره‌ی امیرالمومنین خواندیم امیرالمومنین کسی بود کسی به او دشنام داد فحش داد فرمود بخشیدم برای چه می‌گوییم این‌ها را؟ 550 هزار ثبتی اش است غیر ثبتی شاید چند برابر شود. نزاع ماه رجب است اگر می‌خواهیم واقعا از ماه رجب استفاده کنیم مرحوم آیت الله ملکی خیلی جمله‌ی قشنگی است ایشان می‌فرماید ‌یکون اهتمامه بتلطیف فی العمل خیلی جمله‌ی قشنگی است ‌اکثر من تکثر العمل دنبال این نباشیم که اعمال زیادی حجم زیادی عمل انجام دهیم این خیلی مهم است کیفیت مهم است «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» (ملک/2) نه اکثر عملا اصلا نمی‌خواهد روزه بگیرید نه روزه نه نماز همان واجبات ولی یک اختلافی داشتی با برادرت اختلاف را کنار بگذار یک بدهی داشتی به کسی بدهی ات را بده آبروی کسی را بردی جبران کن مال کسی را از بین بردی جبران کن دوستی و محبت را در زندگی مان زیاد کنیم مستحبات جای خودمان مرحوم آیت الله ملکی می‌گوید یادت باشد تلطیف عمل بیشتر از تکثیر کیلویی نیست به خدا فردای قیامت ترازو که می‌گویند این نیست که بکشند چند کیلو نماز داریم چند کیلو روزه داریم من همین جا بگویم الآن خیلی‌ها من تازگی‌ها دیدم بالاخره زیاد هستند خانواده‌هایی که بیمار دارند خواهش می‌کنم گوش بکنند بیمار دارند دارند از بیمار پرستاری می‌کنند می‌گویند ‌ای داد بیداد پارسال اعتکاف رفتیم نماز خواندیم روزه گرفتیم خانم آقا هر کسی پرستار بیمار هستی یقین داشته باش اصلا قابل مقایسه نیست این ثواب‌هایی که شما داری به خاطر خدمت به بیمار به برادری به پدر مادر به همسری قابل مقایسه نیست با این که بگویی من روزه‌ی ماه رجب اعتکاف را از دست دادم.
شریعتی: یک دوستی می‌خواست برود عتبات گفت نشد گفتم چرا گفت از مادر پیرم دارم پرستاری می‌کنم گفتم خوش به سعادتت
حاج آقا حسینی: اصلا نمی‌شود مقایسه کرد. من یقین دارم ما می‌گوییم ان شاء الله تاثیر بگذارد ولی بعضی‌ها می‌گویند ما که امسال ماه رجب فیضی نبردیم همه اش کنار بستر مادر شوهرمان بودیم کنار بستر برادرمان پدرمان بودیم اصلا قابل مقایسه نیست نمی‌شود مقایسه کرد یک ساعت خدمت به پدرت به شوهرت به همسرت به برادرت می‌کنی در بیمارستان است در تخت است هر کاری است قابل مقایسه با تمام این اعمال نیست. حرف آخری که باید عرض کنم این است که ما همه‌ی بحث‌های رحمت را گفتیم این را هم گفتیم خدا می‌داند نگران هستیم آدم دلش می‌سوزد از دیروز ماه حرام شروع شده یکی از ویژگی‌های ماه حرام این است که دیه اضافه می‌شود اگر خدای نکرده البته نباید حادثه ایجاد شود ولی اگر خدای نکرده حادثه ایجاد شود از دیروز که شروع شده تا آخر ماه رجب چون ماه حرام است دیه‌ی قتل نفس 220 میلیون تومان است متاسفانه شاید بعضی‌ها بگویند سمت خداست یا شما آمار نه اتفاقا سمت خدا همین است متاسفانه آمارهای رسمی که من اشاره کردم به عنوان نمونه از ده میلیون خدا می‌داند آدم غصه می‌خورد از ده میلیون موتور سواری که ما در کشور داریم هشت میلیونش فاقد بیمه است. آمار رسمی که پیک بامدادی نقل می‌کرد. جان مردم چه؟ چپ و راست دیگر وارد این مصیبت نشوم سه چیز از همه مهم تر است جان مردم مال مردم آبروی مردم این جان مردم در کشور علوی ما ادعا داریم می‌گوییم ما بهترین انسان‌های روی زمین هستیم بهترین انسان‌ها هفده هزار تلفات در سال برای کشور هفتاد میلیونی نگفتم یک کشوری مثل آلمان ده میلیون بیشتر از ما جمعیت دارد ولی تلفاتش یک پنجم ما یک ششم ما است نباید باشد ولی به هر ترتیب یادمان باشد الان پیام می‌دهند من پیام‌ها را خواندم الآن موتور سوار‌ها می‌گویند بیمه گران است ما نداریم پنجاه هزار تومان صد هزار تومان صد هزار تومان کجا خدای نکرده 220 میلیون کجا من نمی‌گویم نیست ولی به هر ترتیب آدم از یک گوشه کناری بزند خدای نکرده هم جان مردم اول عرض کردم نباید این حوادث ولی اگر پیش آمد. من یک بار دیگر گفتم یک عده‌ای تلاش می‌کنند در این ستادهای دیه خدا خیرشان بدهد خیلی خدمت می‌کنند سعی می‌کنند زندانی‌ها را آزاد بکنند بهتر از این است که بروند زندانیان را آزاد بکنند تبلیغ بکنند برای بیمه من ندیدم یک تبلیغ بکنید مردم بروند دنبال من قطعا یقین دارم خیرین راضی اند با آن‌ها صحبت بکنید یک بخشی را یک میلیارد دو میلیارد ده میلیارد بدهند بابت این که این‌ها را تشویق به این بکنند که بدون دفترچه بیمه. البته رسانه خودش هم همین طور ولی خیرین این کار را بکنند یا می‌گویند پول ندارم این کار خوبی است شما میلیارد‌ها برای آزادی زندانی‌ها می‌دهید بیایید این پول‌ها را قرض بدهید به این موتوری‌هایی که می‌گویند ما نداریم راست می‌گویند واقعا سخت هزار تومان برای خیلی‌ها صد هزار تومان است شوخی نیست. بیایند قسطی خود بیمه‌ها یا خیرین ماه ماه حرام است یک کاری بکنیم در این ماه را رحمت الهی وارد شویم و با رحمت الهی خارج شویم.
شریعتی: ان شاء الله خیلی‌ها دوست دارند زیر باران رحمت الهی خیس شوند ولی این کارهایی که شما گفتید یک وقت‌هایی چتری می‌شود در دست ما نمی‌گذاریم این باران به ما برسد ان شاء الله موانع رحمت را برطرف بکنیم می‌توانم به جرئت بگویم نکاتی که از ابتدای برنامه حاج آقای حسینی گفتند عیدی ایشان بود به همه‌ی ما. صفحه‌ی 423 قرار امروز اهالی خوب سمت خداست آیات 36 ام تا 43 ام سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود ان شاء الله لحظه لحظه‌ی زندگی مان منور به نور قرآن باشد و تلاوت مان توأم با تدبر به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّـهُ وَرَ‌سُولُهُ أَمْرً‌ا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَ‌ةُ مِنْ أَمْرِ‌هِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّـهَ وَرَ‌سُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا ﴿٣٦﴾ وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّـهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّـهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّـهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِّنْهَا وَطَرً‌ا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَ‌جٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرً‌ا وَكَانَ أَمْرُ‌ اللَّـهِ مَفْعُولًا ﴿٣٧﴾ مَّا كَانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَ‌جٍ فِيمَا فَرَ‌ضَ اللَّـهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّـهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَكَانَ أَمْرُ‌ اللَّـهِ قَدَرً‌ا مَّقْدُورً‌ا ﴿٣٨﴾ الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ وَكَفَى بِاللَّـهِ حَسِيبًا ﴿٣٩﴾ مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّ‌جَالِكُمْ وَلَكِن رَّ‌سُولَ اللَّـهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿٤٠﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُ‌وا اللَّـهَ ذِكْرً‌ا كَثِيرً‌ا ﴿٤١﴾ وَسَبِّحُوهُ بُكْرَ‌ةً وَأَصِيلًا ﴿٤٢﴾ هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِ‌جَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَ‌حِيمًا ﴿٤٣﴾
ترجمه:
و هیچ مرد و زن مؤمنی را نرسد هنگامی که خدا و پیامبرش کاری را حکم کنند برای آنان در کار خودشان اختیار باشد؛ و هرکس خدا و پیامبرش را نافرمانی کند یقیناً به صورتی آشکار گمراه شده است. (۳۶) و [یاد کن] زمانی را که به آن شخص که خدا به او نعمت [اسلام] بخشیده بود، و تو هم [با آزاد کردنش از طوق بردگی] به او احسان کرده بودی، می گفتی: همسرت را برای خود نگه دار و از خدا پروا کن. و تو در باطن خود چیزی را [چون فرمان خدا به ازدواج با مطلقه او] پنهان می داشتی که خدا آشکار کننده آن بود [تا برای مردم در ازدواج مطلقه پسر خوانده هایشان ممنوعیت و مشکلی نباشد] و [برای بیان فرمان خدا نسبت به مشروعیت ازدواج مطلقه پسر خوانده] از مردم می ترسیدی و در حالی که خدا سزاوارتر بود که از او بترسی، پس هنگامی که «زید» نیاز خود را از همسرش به پایان برد [و او را طلاق داد] وی را به همسری تو درآوردیم تا برای مؤمنان نسبت به ازدواج با همسران پسر خوانده هایشان زمانی که نیازشان را از آنان به پایان برده باشند سختی و حرجی نباشد؛ و همواره فرمان خدا شدنی است. (۳۷) بر پیامبر در آنچه خدا برای او مقرّر و لازم کرده منعی نیست، خدا این روش را درباره کسانی [از پیامبران] که پیش از این گذشته اند مقرّر داشته است و همواره فرمان خدا نافذ و اندازه گیری شده است. (۳۸) [آری این روش خداست درباره] آنان که همواره پیامهای خدا را به مردم می رسانند و از [عظمت و مقام] او می ترسند و از هیچ کس جز او واهمه ندارند و برای حسابرسی [کار با ارزش اینان] خدا کافی است. (۳۹) محمّد، پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران است؛ و خدا به هر چیزی داناست. (۴۰) ای اهل ایمان! خدا را بسیار یاد کنید، (۴۱) و صبح و شام او را تسبیح گویید. (۴۲) اوست که با فرشتگان خود بر شما درود می فرستد تا شما را از تاریکی ها به سوی نور بیرون آورد، و او به مؤمنان مهربان است. (۴۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: اشاره‌ی قرآنی امروز را حاج آقای حسینی عزیز بفرمایند. جمع بندی مباحث را هم بفرمایید
حاج آقا حسینی: این آیه‌ی اول و دومی که تلاوت شد داستانی دارد من داستانش را عرض می‌کنم «‌وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّـهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ» داستان را عزیزان شاید مفصلش را بروند ببینند در تفاسیر شاید هم شنیده باشند پیامبر خدا فرزند خوانده‌ای داشتند به نام زید او ازدواج کرد با زینب که از بستگان پیامبر بود این‌ها با هم سازش نکردند خیلی پیامبر توصیه کرد که با هم بسازید آیه خودش مفصل آمده نساختند کارشان به جدایی کشیده شد زید یک برده‌ای بود که پیامبر او را آزاد کرده بود وقتی از هم جدا شدند برای این بانوی بزرگوار زینب سخت بود تن داده بود به ازدواج با یک برده‌ی آزاد شده با هم نساختند و جدا شده بود یک شکستی بود در میان مردم جاهلیت این بد بود که کسی بخواهد با همسر فرزند خوانده‌ی خودش ازدواج بکند جدا شدند از هم دیگر زینب از زید جدا شد. آیه آمد که نه برای این که این سنت‌های غلط جاهلی شکسته شود پیامبر تو با زینب ازدواج کن و پیامبر با زینب ازدواج کرد گاهی سنت‌های غلط آن قدر سنگین است آن قدر فضا سنگین بود که بابا اولا یک برده‌ی آزاد شده‌ای با او ازدواج کرد بعد از او جدا شده پیامبر بیاید با همسر پسر خوانده‌ی خودش ازدواج کند پسر خوانده است پسر خودش نیست آدم با عروس خودش نمی‌تواند ازدواج کند ولی با همسر پسر خوانده اش می‌تواند فضای جاهلیت این را حرام و ممنوع و عجیب می‌دانست برای این که این سنت غلط بشکند آیه آمد که شما این کار را بکن. گاهی سنت‌های غلط آن قدر سنگین است پیامبر باید از خودش فداکاری نشان بدهد در آیات مفصل ببینید فضا سنگین است قرآن آمده آیه دستور بدهد که نه نترس از مردم این کار را حتما انجام بده از این سنت‌های غلط متاسفانه در جامعه‌ی ما خیلی زیاد است گفتم اشاره می‌کنم به پیام‌هایی که بینندگان عزیز دادند. ما دو هفته‌ی پیش در مورد این مسئله صحبت کردیم که فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها در بستر شهادت بودند به امیرالمومنین فرمودند که بعد از من ازدواج کن امیرمومنان در بستر شهادت بودند به همسرشان امامه فرمودند من دوست دارم امامه بعد از من با فلانی ازدواج بکند یکی از نوادگان عبدالمطلب. مفصل گفتیم. یک آقایی همسرش از دنیا رفته یک خانمی شوهرش از دنیا رفته این چه سنت غلطی است که دیگر آن‌ها نباید ازدواج کنند خدا می‌داند آن قدر پیامک داشتیم که این بحث را باز هم ادامه دهید یک خانمی نوشته دو سه سال است شوهرم از دنیا رفته زن جوانی هستم اصلا اگر من اسم ازدواج دوباره را بیاورم طرد می‌شوم بعضی‌ها نوشتند از طرف پدر مادرم بعضی‌ها نوشتند از طرف برادر خواهر هایم بعضی‌ها نوشتند از طرف فامیل بعضی‌ها نوشتند بچه داریم بچه مان پنج سال است ده سالش است دوازده سالش است از طرف بچه‌ها طرد می‌شوم گاهی سنت‌های غلط آن قدر سنگین است من می‌گویم این واقعا حرف غلطی است اگر یک خانمی شوهرش از دنیا رفت عده‌ی وفات را نگه داشت چهار ماه و ده روز تمام چه اشکالی درد دوباره ازدواج بکند اگر یک آقای خانمش از دنیا رفت بخواهد بعد از مدتی عرفی دارد بعد از مدتی چه اشکالی دارد؟ همین طور حرف بزنیم گناه در جامعه نباشد فساد نباشد این همه حوادث است یک خانم جوانی شوهرش از دنیا رفته یا حتی جوان هم نباشد خیلی درد دل نوشتند. نوشتند مفصل دوباره مطرح کنید مجال نیست مطرح کنیم.
شریعتی: یک وقت یک چیزهایی عرف می‌شود این که چقدر این عرف درست است یا نه.
حاج آقا حسینی: اصلا نباید عرف‌های غلط ایجاد بکنیم اگر هم ایجاد شد اما اگر فرض کنیم عرف ایجاد کنیم که خانم اصلا نباید ازدواج بکند می‌توانیم پایند این عرف باشیم؟ یک آقایی می‌گفت بعد از شش ماه هفت ماه بعد از مرگ خانم ام رفتم ازدواج کردم تمام فامیل خانمم من را تحریم کردند. به هر ترتیب به این نکته‌ی قرآنی اشاره کردم
شریعتی: وقت در اختیار شما است جمع بندی بفرمایید
حاج آقا حسینی: من یک بار دیگر یادآوری می‌کنم من یک نگرانی دارم و آن این است که متاسفانه گاهی از صحبت‌ها آن قسمتی که نباید شنید آدم آن قسمت را. ما گفتیم اگر کسی ماه رجب روزه‌ی قضا دارد در ماه رجب روزه‌های قضای خودش را بگیرد نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد من روزه‌ی قضا به گردنم است از ماه رمضان اگر روزه‌ی قضا به گردنم است نمی‌توانم ماه رجب روزه‌ی مستحبی نیت بکنم من نگران هستم یک عده بگویند خب خدا پدرت را بیامرزد ما را از قصه‌ی روزه‌ی ماه رجب معاف کردی ما که نباید روزه بگیریم نه اتفاقا این‌ها بهترین فرصت است ما یک وظیفه‌ای داشتیم باید انجام می‌دادیم انجام ندادیم باید ماه رمضان روزه می‌گرفتیم نگرفتیم حالا که می‌خواهیم جبران بکنیم حداقل بیاییم در یک ماهی جبران بکنیم که یک کمی از خجالت ما کم شود خدایا غلط کردیم ماه رمضان روزه نگرفتیم به هر دلیلی از خجالتش می‌خواهیم بیاییم بیرون حداقل در ماه رجب قضایش را به جا بیاوریم چه زمانی بهتر از ماه رجب. اگر کسانی قضا به گردنشان است حتما توانایی دارند تا هر مقداری که می‌توانند قضا اگر از ماه رمضان سال گذشته به گردن ما قضا است تا این ماه رمضان نیامده باید قضا بکنیم حق تاخیر نداریم درست است خدا فرصت داده اما در این فاصله‌ی بین دو رمضان حتما باید قضا را انجام بدهیم بنابراین آن‌هایی که روزه‌ی قضا به گردنشان است حتما این کار را بکنند و بحث کفارات هم که عرض کردم باز تاکید می‌کنم اگر کسانی کفاره به گردنشان است باز چه فرصتی بهتر از الآن می‌خواهیم هم کفاره مان را بدهیم هم در ماه رجب به خدا امروز و فردا کردن معلوم نیست در بحث توبه گفتیم توبه واجب فوری است یعنی حتی اگر شما می‌خواهید نماز توبه بخوانید غسل توبه بکنید نگو اول نمازش را بخوانم غسلش را بکنم دعایش را بکنم بعد توبه بکنم نه توبه واجب فوری است.
شریعتی: ممکن است خدای نکرده توفیق توبه پیدا نکنیم
حاج آقا حسینی: توفیق ادای کفارات نداشته باشیم خدمت بینندگان عرض می‌کنم منتظر وارث نباشیم مفصل گفتیم وارث‌ها می‌خورند یک آب هم رویش من هر روز دارم می‌بینم هر روز ما مراجعه داریم کسانی که پدر‌هایی که از دنیا رفتند بچه‌ها حاضر نیستند عمل بکنند به وصیتشان بین برادر خواهر‌ها دعوا است اختلاف است آن می‌گوید می‌دهم آن می‌گوید نمی‌دهم من دیشب کتابخانه بودم یکی از عزیزان داستان مفصل نقل می‌کرد. مفصل دعوای برادر خواهر سر این که ارث را حاضر نیستند بدهند آن وقت این‌ها واجبات را حاضر هستند بدهند اگر کفاره‌ای به گردن این‌ها است چه ماهی بهتر از ماه رجب حساب بکنند اگر یک روزه قضا دارید اگر کفاره‌ی عمد نبوده همین طوری بوده تاخیر داشتید مسئله اش را گفتیم 750 گرم گندم یا یک کیلو نان بدهیم به فقیر اگر کفاره‌ی عمد بوده آن هم می‌شود شصت تا هر چه هست مسئله اش را پیچیده نکنیم زودتر مراجعه کنیم انجام بدهیم بحث دیه را هم گفتم یقین دارم عزیزانی که در ستاد دیه دارند فعالیت می‌کنند یک کمی تلاش بکنند تبلیغ بکنند مردم دنبال صدور دفتر چه‌های بیمه باشند.
شریعتی: ان شاء الله خیلی ممنون. بهترین‌ها را برای همه شما آرزو می‌کنم. محتاج دعای خیر شما هستیم والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.