main logo of samtekhoda

93-06-18-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بررسی حکمت 197 نهج البلاغه

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

بررسی حکمت 197 نهج البلاغه

93/06/18


بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


هم چنان وعده‌ی بخشایش شاهنشاهش * * * می‌کشد گمشدگان را به زیارت گاهش

نه در آیینه‌ی فهم است نه در شیشه‌ی وهم * * * عاقلان آینه خوانندش و مستان آه اش

به من از آتش او در شب پروانه شدن * * * نرسیده است به جز دلهره‌ی جان کاهش

از هم آغوشی دریا به فراموشی خاک * * * ماهی عمر چه دید از سفر کوتاهش

کفن وصل کجا پیرهن برگ کجا * * * خسته‌ام مثل درختی که از آذر ماهش

باز برگرد به دلتنگی قبل از باران * * * سوره‌ی توبه رسیده است به بسم الله اش


شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی هم وطنان خوبمان خانم‌ها و آقایان، خیلی خوشحالیم که با سمت خدا مهمان خانه‌های شما هستیم مثل هر روز همراهی شما بسیار بسیار برای ما مغتنم است و خدا را از این بابت مثل همیشه سپاسگزاریم حاج آقای حسینی سلام علیکم و رحمة الله خیلی خیلی خوش آمدید ایام بر شما هم مبارک باشد.

حاج آقا حسینی: سلام علیکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه به همه‌ی بینندگان عزیز دارم من هم تبریک می‌گویم ایام را و باز هم مثل همیشه عذر خواهی می‌کنم خیلی بیش از این‌ها ما باید ارادت خودمان را به بینندگان عرض کنیم در برابر این همه پیام‌ها اجازه بفرمایند به همین مختصر اکتفا کنیم و سراغ اصل مطلب برویم.

شریعتی: خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم حاج آقای حسینی همین طور خدمت دوستان خوبمان الطاف شما بی نهایت به ما می‌رسد بسیار بسیار از همه شما سپاسگزاریم می‌دانیم شما هم منتظر هستید ببینید که حاج آقای حسینی برای ما امروز چه به ارمغان آوردند ما خدمت شما هستیم.

حاج آقا حسینی: بسم الله الرحمن الرحیم بحث ما سیره‌ی تربیتی امیر مومنان سلام الله علیه است مهمان سفره‌ی حضرت هستیم بدون هر مقدمه‌ای سراغ نهج البلاغه می‌رویم در بخش سوم یعنی بخش حکمت‌های نهج البلاغه حکمت 197 من سه حکمت را که به هم نزدیک است می‌خوانم این را مقدمه قرار می‌دهم برای بحث دیگر حکمت اول این است شماره 197 إنْ لَمْ تَكُنْ حَليما فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاّ أَوشَكَ أَنْ يَكونَ مِنْهُمْ امیرمومنان می‌فرماید اگر بردار هم نیستی حلیم و بردبار نیستی خودت را به بردباری بزن تمرین بردباری کن این بحث را در مسائل اخلاقی مفصل گفته‌اند ‌گاهی آدم فضائل اخلاقی را باید با تمرین در خودش ایجاد بکند حضرت می‌فرماید کم است که انسانی خودش را به یک گروهی تشبیه بکند اما مثل آن‌ها نشود خوب‌ها را انجام بدهید کم کم به خوبان می‌رسید تقلید بد‌ها را انجام بدهید به بد‌ها می‌رسید حضرت می‌فرماید تمرین کنید تمرین بردباری خیلی از ماها فراوان می‌گویند ما عصبانی هستیم همه چیزمان خوب است نتوانستیم با عصبانیت کنار بیاییم یکی‌اش تمرین است تمرین بردباری در زندگی است دوم در  کلمات حکمت آمیز کلمه‌ی 212  من اشرف افعال الكريم غفلته عمّا يعلم در حقیقت این یک راهکار است برای تمرین بردباری الآن عزیزان می‌گویند راه کارش چطور است چطور تمرین کنیم از بهترین زیبا‌ترین کارهایی که یک انسان بزرگوار انجام می‌دهد این است که اگر یک خطایی از دیگری دید اصلا به روی خودش نمی‌آورد متوجه شد دیگری یک خلافی انجام داد این در خانه معنا دارد در جامعه معنا دارد سر اداره دوستمان رفیقمان همه جا در خانه آقا از خانم خانم از آقا پدر مادر از فرزندشان یک غلافی دیدند انگار نه انگار اصلا نادیده بگیرد نه این که ببیند و تذکر بدهد  و بعد هم بگویم من بخشیدم در پرونده‌ات نوشتم یادت باشد چند تا دیگر خلاف پس یک راه تمرین بردباری همین است که انسان خطایی از کسانی می‌بیند نه این که بگوید اصلا ندیده بگیرد این قسمت دومی که در این بخش می‌خوانم حکمت سوم حکمت 246 این هم خیلی زیباست حضرت می‌فرماید  الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ تندی بد اخلاقی که خیلی از ما گرفتار هستیم یک نوع دیوانگی است آدم عاقل تندی نمی‌کند بد اخلاقی نمی‌کند چرا نشانه‌ی جنون است؟  لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ چون پشیمان می‌شود چه بسا ما کارهایی انجام دادیم بعد پشیمان شدیم فراوان پیش آمده به خاطر یک لحظه تصمیمی که بر اساس تندی و عصبانیت گرفتیم گاهی پیامک‌های خیلی سنگین آمده بسیاری از این قتل‌هایی که در دنیا صورت می‌گیرد یک لحظه تندی است یک لحظه بد اخلاقی است حضرت فرمود این یک نوع دیوانگی است نشانه‌اش هم این است که طرف پشیمان می‌شود وقتی عقلش سر جا می‌اید کم نیستند کسانی که آدم کشتند منتظر مجازات هستند وقتی می‌نشیند می‌رود در زندان فکر می‌کند می‌گوید برای چه؟ یک لحظه.

شریعتی: چه بسا بعد از همان لحظه بلافاصله پشیمان شود

حاج آقا حسینی: حضرت فرمود پس نشانه‌ی جنون است نشانه‌اش این است پشیمان شود شاید بگویید نه ما خلاف کردیم پشیمان هم نشدیم حضرت می‌فرماید اگر پشیمان نشد این دیگر جنونش ثابت است جنون ثابت دارد که پشیمانی در او نمی‌اید پس سه پیام از نهج البلاغه خواندیم و این بیان این سه پیام این است که انسان تمرین بردباری داشته باشد در زندگی‌اش خوش اخلاقی داشته باشد تصمیم سریع نگیرد تیزی و تندی در زندگی‌اش نباشد کسی خلافی مرتکب شد نادیده بگیرد این‌ها را عرض کردم خواستم مقدمه‌ی مطلب دیگری قرار بگیرم و آن این که ما در روز‌های ماه ذی القعده هستیم و ماه ذی القعده اولین ماه از ماه‌های حرام است سه ماه حرام پیوسته است ماه ذی القعده ذی الحجه و محرم چرا به این ماه‌ها می‌گویند حرام؟ حرام یعنی چه؟ الآن ده دوازده روز سیزده روز است چه بر ما حرام شده؟ یکی‌اش هم ماه رجب است علت این که می‌گویند حرام این است که می‌گویند جنگ حرام است جنگ با دشمنان خدا حرام است اگر مسلمان‌ها درگیر یک جنگی بودند با کفار با دشمنان اول ماه حرام که می‌شد تعطیل می‌کردند به صریح قرآن کریم درگیر جنگ بودند اول ماه حرام تعطیل می‌شد سه ماه بعد یا ماه رجب یک ماه بعد بعدا جنگ حتی اگر مسلمان‌ها با دشمنان خدا درگیر جنگی بودند در ماه حرام متوقف می‌شد خدا رحمت کند مرحوم آیت الله ملکی تبریزی در المراقبات یک تذکر خوبی دادند فرمودند اگر در این ماه‌ها اگر جنگ با دشمنان خدا حرام است جنگ با مومنین حرام نیست؟ جنگ با دوستان خدا حرام نیست؟ من تقاضایم این است این روز‌ها فراوان این جمله را گفتم واقعا بیاییم در زندگی‌های شخصی فردی عمومی‌مان یک آتش بس اعلام بکنیم ماه حرام است با دشمن بجنگی حرام است با دشمن اعلام آتش بس شده ما بیاییم با خودی‌ها اعلام آتش بس بکنیم عزیزان می‌دانند الآن اول ماه ذی القعده شروع اربعین حضرت موسی علیه السلام است این آیه را همه‌ی عزیزان بلد‌اند «وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» (اعراف/142) خب موسی یک ماه برای ملاقات پررودگار رفت برای آن وعده اضافه شد ده روز اضافه مال کی است؟ آن ده روز اضافه‌اش دهه‌ی اول ماه ذی الحجه است که مردم معمولا بین نماز مغرب و عشا دهه‌ی اول ذی الحجه نماز و واعدنا می‌خوانند ولی شروعش از اول ماه ذی القعده است از اول ماه ذی القعده حضرت موسی در وعده گاه الهی بوده ده روز هم اضافه شده پس این ماه یک ماه خاصی است یک ماه عادی نیست ماه ذی القعده اصلا ماه‌های حرام با یک توجه مخصوصا مقدمه‌ی ماه ذی الحجه است به این مناسبت می‌خواهم مطلب دیگری را خدمت بینندگان عرض کنم و آن این که حتما دوستان عزیز شنیدند در چند روز گذشته در یک دیداری که مقام معظم رهبری داشتند با اعضاء مجلس خبرگان رهبری ایشان اشاره فرمودند به یک نامه‌ای که مرحوم آیت الله قاضی آسد علی آقای قاضی رضوان الله علیه استاد اخلاق و عرفان شخصیت‌هایی مثل علامه طباطبائی مثل مرحوم آیت الله بهجت مثل مرحوم آیت الله حاج آقا جمال گلپایگانی و این سری بزرگان ایشان اول ماه ذی القعده که شده یک نامه‌ی اخلاقی نوشته‌اند ‌برای دوستان و شاگردانشان اشاره‌ی کوتاهی ایشان در دیداری با خبرگان رهبری داشتند به این نامه من به ذهنم رسید ما در این فرصت به یک مقدمه‌ای که عرض کردم این نامه را کمی مفصل‌تر و تمام نامه را برای بینندگان عزیز بخوانیم این نامه در کتاب آیت الحق کتابی است به نام آیت الحق دو جلد است شرح احوالات مرحوم آیت الله قاضی است و این نامه‌ها و آثاری که از آیت الله قاضی بوده و حالات ایشان مخصوصا من یادم است در آن دیداری که کارشناسان سمت خدا با مقام معظم رهبری داشتند ایشان تعبیرشان این بود فرمودند که این کتاب آیت الحق کتاب دم دستی من است در  کتابخانه‌ام دم دست برای مطالعه‌ی دائمی من است به هر ترتیبی که کتابی که برای ایشان این قدر جالب توجه باشد و دم دستی باشد شاید بخواهیم به همین خاطر که دم دستیشان بوده در این نامه هم اشاره فرموده کتاب بسیار ارزشمندی است نصایح بسیار ارزشمندی دارد البته توضیح بدهم که ممکن است برای عموم مردم شاید یک کمی بخواهد برای عموم قابل استفاده باشد یک مقدار سنگین باشد دو  جلد هم است ولی حداقل برای خواص خیلی مفید است آن‌هایی که اهل مطالعه‌اند ‌اهل تبلیغ‌اند ‌پس آیت الحق نامه‌ها و شرح احوال مرحوم قاضی است ایشان در این ملاقات اشاره کردند من می‌خواهم متن این نامه را بخوانم در این نامه مرحوم آیت الله قاضی دوازده دستور به مناسبت شروع ماه ذی القعده به شاگردان خودشان و دوستانشان دادند واقعا کلیدی است این دستورات پیچیده هم نیست من بخوانم سریع این دوازده تا را با این جمله البته سلسله اشعاری دارد من از آن مقدمه صرف نظر می‌کنم می‌رسد به اصل مطلب: برادران عزیز هشیار باشید که وارد ماه‌های حرام می‌شوید آن چه بر ما واجب است قبل از هر چیز از این ده دستور دستور اولشان است چه بر ما واجب است قبل از هر چیز؟ توبه همراه با شرط و شروط مخصوص به خود و نماز‌های معروف به آن که ایشان اشاره می‌کنند به همین نماز یک شنبه ماه ذی القعده که شما در برنامه‌تان هم حاج آقای فرحزاد هم حاج آقای عالی هم آن هفته هم این هفته اشاره فرمودید من هم یک اشاره‌ی کوتاهی داشته باشم الآن حاجی‌ها چند روزی دارند به حج بیت الله الحرام مشرف می‌شوند به نظر من شاید سخن از این بالاتر نباشد حاجی‌ها مشرف می‌شوند اعمال بسیار سختی است حج کار مشکلی است هجده عمل پنج عمل در عمره‌ی تمتع بعد سیزده عمل در حج تمتع محرم می‌شوند طواف را انجام می‌دهند سعی انجام می‌دهند نماز می‌خوانند این مرحله‌ی اولش است دوباره محرم می‌شوند عرفات می‌روند مشعر می‌روند منا می‌روند رمی جمرات دارند قربانی دارند تقصیر دارند سه روز باید در منا بمانند دوباره برگردند اعمال مکه دارند هجده عمل باید انجام بدهند و این سختی‌ها شما از حاجی بپرسید دلخوشی حاجی به چیست؟ واقعا دلخوشی‌اش به این است که واقعا در روایت داریم روز عرفه وقتی حجاج در صحرای عرفات حضور پیدا می‌کنند عصر روز عرفه غروب روز عرفه وقتی حاجی‌ها می‌خواهند در عرفات بروند به سمت مشعر فرشته‌ای از جانب حق تعالی به آن‌ها خطاب می‌کند گذشته‌ات را خدا بخشید از نو شروع بکنید پاک شدید همه‌ی دلخوشی حاجی به آن لذت عصر روز عرفه صحرای عرفات دعای عرفه آن حالت معنوی است و این وعده‌ی الهی که از نو شروع کنید عین همین تعبیری که خداوند به حاجی‌ها می‌گوید به کسانی است که این نماز روز یک شنبه‌ی ماه ذی القعده را بخوانند البته حج جای خودش اگر بر کسی واجب شد ولی در قبال آن عمل یک چنین خطابی به کسی که این نماز را روز یک شنبه بخواند نماز را هم کسی بخواهد بخواند دهد قیقه یک ربع بیشتر زمان نمی‌برد یک غسل و یک وضو بگیرد دو دو رکعت نماز بخواند قل هو الله در همه‌ی نماز‌ها یکی است این جا سه مرتبه می‌خواند یک سوره‌ی فلق یک سوره‌ی ناس می‌خواند هفتاد تا استغفرالله بعد از نماز دستورش در مفاتیح است کل این نماز با غسل و  وضویش نیم ساعت ولی در پایان این نماز فرشتگان به پیامبر خدا فرمود این سوغاتی شب معراج من است در پایان این نماز کسی که این نماز را بخواند به او خطاب می‌شود از نو شروع کن.

شریعتی: یعنی واقعا احساس می‌کنم خدا دنبال بهانه می‌گردد که این از نو شروع کن را بگوید.

حاج آقا حسینی: بله دنبال بهانه است یک شنبه‌ی ماه ذی القعده بهانه است ماه ذی القعده بهانه است عرفه بهانه است شب جمعه بهانه است شب قدر بهانه است همه‌ی این‌ها بهانه است و یکی از بهترین فرصت‌ها این دستور اول مرحوم آیت الله قاضی است یک پس ایشان می‌فرماید که هوشیار باشید وارد ماه‌های حرام می‌شوید آن چه قبل از هر چیز بر ما واجب است توبه است البته همراه با شرط و شروط و شرط و شروطش هم بر ما معلوم است واقعا جدی باشیم در توبه‌مان دوم مراقبه محسبه معاقبه مراقبه یعنی آدم مراقب باشد وقتی توبه کرد واقعا پایبند به این توبه باشد محاسبه به حساب خودش برسد ببیند امروز چه کردیم معاقبه اگر خطایی مرتکب شد خودش را سرزنش بکند ما الآن در داد و ستد هایمان می‌دانید بازاری‌ها تاجر‌ها کسبه معمولا بعد از ظهر یا در مرحله‌ی کسبشان وقتی آمدند منزل مدتی حداقل حساب دخل و خرج یک روزشان را دارند نیم ساعت یک ساعت یک روزشان را آقا نیم ساعت نمی‌خواهد پنج دقیقه ما حساب دخل و خرج یک روزمان را داشته باشیم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی سید محمد فشارکی استاد شیخ آیت الله حائری بوده موسس حوزه‌ی علمیه‌ی قم در نجف بوده ایشان یک پسر برادری داشته جوان بوده پیش ایشان درس می‌خوانده در نجف و بنا بوده ایشان مواظب درسش و مسائل اخلاقی و علمی و معنوی‌اش باشد یک روز این آقازاده دیر می‌اید منزل به او می‌گوید عزیزم چرا این وقت شب آمدی کجا بودی تا به حال می‌گوید من خدمت عارف بزرگ مرحوم آخوند ملا فتح علی سلطان آبادی بودم که آن مرد اعجوبه‌ای بوده در اخلاق و عرفان می‌گوید برای چه رفتی پیش او می‌گوید دستورالعملی به من داده یک اربعین چله نشینی به من دستور داده من تا چهل روز فلان ذکر فلان دعا فلان زیارت را بخوانم مرحوم آیت الله فشارکی به او می‌گوید من یک دستور به تو می‌دهم آن‌ها را بگذار کنار تو یک طلبه مشغول درس و بحث نمی‌رسی به این کارها می‌گوید هر چه شما بگویی من مطیع شما هستیم می‌گوید این دستور را میرزای شیرازی هم دارد این دستور را عمل می‌کند چه است این دستور؟ یک کلمه خیلی پیچیده نیست سیر و سلوک و گاهی ما تعبیرات سنگین را می‌گوییم محاسبه مراقبه معاقبه می‌گویند ما اصلا طرفش نرویم ما نیستیم نه خیلی ساده است مرحوم آیت الله عظمی آسید محمد فشارکی استاد موسس حوزه‌ی علمیه‌ی قم به پسر برادرش گفت خیلی ساده بگویم ذکر این‌ها را بگذار کنار خوب است این‌ها ولی مهم‌تر از همه این است شب که می‌خواهی بخوابی یک تسبیح دستت بگیر فکر کن ببین چه کار کردی اگر گناهی مرتکب شد یک دانه تسبیح بینداز دو تسبیح بینداز سعی کن کمش بکنی در چهل روز اگر بعد از چهل روز اربعین موسی مگر چهل روز نبود بعد از چهل روز اگر هر چه نشستی دیدی یک دانه تسبیح نیفتاد معلوم می‌شود که تمام مقامات سیر و سلوک را عرض کردی من نگران این هستم که خیلی‌ها وقتی بحث سیر و سلوک و مقامات معنوی می‌شود پیچیده می‌کنند نه واقعا پیچیده نکنید ایشان می‌فرمایند دستور دوم مراقبه محاسبه معاقبه یعنی مواظب باشیم همین دخل و خرجمان خیلی آسان بگیریم اگر یک بازاری یک ساعت وقت می‌گذارد ما پنج دقیقه وقت بگذاریم امروز چه کار کردیم سوم پرهیز از هر چه حرمت‌ها واقعا عجیب است مرحوم آقای قاضی وقتی می‌خواهد دستور بدهد دستور سومش این است مواظب باشید آبروی کسی را نبرید آبروی کسی را بردید به هیچ کجا نمی‌رسیم به هیچ کجا زبانمان اگر نیش زد اگر کسی را آزار بدهد فرمودند زیرا هر کس چنین کند از او هتک حرمت خواهد شد روایتش را خواندیم اگر کسی دنبال عیوب مردم برود خدا دنبال عیوبش می‌رود خدا رسوایش می‌کند ولو در درون خانه‌اش باشد اگر عیب جویی بکند خدا بخواهد دنبال کسی باشد یک جمله‌ای از امیرمومنان است حضرت می‌فرماید در کلمه‌ی 190 داستانی دارد این کلمه یک وقت می‌خواستند بر یک کسی یک مجرمی را آوردند خدمت امیرمومنان سلام الله علیه حضرت دید جمعیت زیادی دنبالش هستند فرمود این‌ها برای چه آمدند گفتند این‌ها همین آدم‌های هوچی گری هستند هر کجا یک خبر بدی باشد راه می‌افتند این جمله را حضرت به این مناسبت فرمود لَا مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لَا تُرَى إِلَّا عِنْدَ كُلِّ سَوْأَةٍ عده‌ای که فقط در بدی‌ها پیدایشان می‌شود در خوبی‌ها نیستند یک کسی کار خیر داشته هزار تا کار خیر داشته تعریف کار خیرش را کردید کار خیرش را دیدید؟ یک عده فقط در بدی‌ها پیدایشان می‌شود یک کسی یک نقطه ضعفی پیدا بکند همان نقطه ضعف را بردارند برایش همه جا بفرستند فرمود لا مرحبا به قومی که هر کجا خبر بدی باشد در جامعه‌ی ما تعارف نداریم پنهان کردن این‌ها فایده‌ای ندارد عده‌ای یک گناه فردی است خیلی زشت است یک وقت گناه عمومی است سراغ روزنامه‌ها بروید سراغ سایت‌ها و خبر‌ها بروید بعضی‌ها فقط دارند می‌گردند گویا زندگیشان این طور اداره می‌شود از یک کسی یک نقطه ضعفی کسی که هزاران خوبی دارد یک نقطه ضعفی پیدا بکنند سرمقاله روزنامه‌ی فردایشان درست شود تیتر روزنامه‌شان درست شود خبر جذاب می‌گویند یک خبر داشته باشیم دیگران نداشته باشند تذکر سوم بپرهیزید از هتک حرمت ماه حرام است شروع ماه حرام است جنگ با دشمنان حرام است جنگ با دشمنان حتما حرام است یک داستانی را از امام جواد علیه السلام است واقعا تکان دهنده است آدم می‌ترسد یک کسی آمد خدمت امام هادی حضرت فرمود از فلانی چه خبر یکی از دشمنان اهل بیت گفت خبر خوش بدهم نابود شد از بین رفت امام هادی 24 مرتبه فرمود الحمدلله الحمدلله این تعجب کرد امام مظهر رحمت الهی است چطور از خبر نابودی یک نفر این قدر خوشحال شد گفت چه شد که شما این قدر. فرمودید می‌دانید او چه تهمتی به پدرم امام جواد زد. گفت چه گفت؟ گفت یک روزی با پدرم درگیر بحثی شد کم آورد در بحث این دشمن خدا به پدرم امام جواد گفت از آن نک سکران به امام جواد عذر می‌خواهم از مظهر اهل بیت گفت به قیافه‌ات می‌اید مست باشی حضرت نگاهی به طرف آسمان کرد گفت اللهم انک تعلم انی اصبح صامیا گفت خدایا تو شاهدی من امروز صبح روزه گرفتم او به من می‌گوید به امام می‌گوید تو مست هستی کسی که دل می‌سوزاند جگر می‌سوزاند آبرو می‌برد هتک حرمت می‌کند امامی که به این زودی به دشمن نفرین می‌کند ولی وقتی خبر می‌شود کسی که این طور دل امام را سوزانده نابود شده از بین رفته 24 مرتبه فرمود الحمدلله این دستور  سوم که من معطل نمی‌شوم واقعا جای توقف دارد مخصوصا در ماه حرام چهارم خود را به انجام فرائض در بهترین اوقات آن مکلف فرمایید من زیاد دیدم افرادی می‌آمدند خدمت آیت الله بهجت آقا دستورالعمل بعضی‌ها فکر می‌کند آقای قاضی چطور به این مقامات رسید مرحوم آیت الله علامه طباطبایی این بزرگان چطور رسیدند پیچیده نیست ما اهل عمل نیستیم خیلی که پیچیده کنیم سخت کنیم کار را عرض کردم طرف می‌گوید ما اهلش نیستیم مکلف کنید به انجام فرائض نماز واجبتان را بخوانید و تاکید بعدی ایشان من این را باز اضافه کنم.

شریعتی: یک نکته‌ای داخل پرانتز این قدر تاکید شده به انجام فرائض یک وقت‌هایی احساس می‌کنیم نماز خواندن سر وقت خواندن خیلی فضیلت نیست خیلی ثوابی ندارد بیشتر دنبال دستورات دیگر می‌گردیم.

حاج آقا حسینی: احسنت یعنی من از الآن بگویم من ذکری یک جایی پیدا کردم می‌خواهم این جا به همه بگویم می‌گویند چه گفتی زیرنویس کنید دوباره بگویید ذکر خاصی نیست همین دستور آیت الله قاضی همین نماز واجبتان را ما انتظار داریم خدایا این توفیق را به ما بده از امشب مساجد ما شلوغ‌تر شود مگر دستور نیست مگر ماه حرام نیست مگر نمی‌خواهیم دهه‌ی اول ماه ذی الحجه. نماز جماعت هایمان مقید به نماز اول وقت باشیم مکلف کنیم پنجم نوافل است این مرحله‌ی بعدی‌اش است مخصوصا نماز شب را که چاره‌ای از آن نیست عجب می‌دارم اگر بینندگان با تاخیر دارند بحث ما را می‌بینند داریم نامه‌ی مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله علیه به شاگردانشان از آغاز ماه ذی القعده می‌خوانیم  که در کتاب آیت الحق آمده است دوازده دستور است دستور پنجمش نوافل به خصوص نماز شب که چاره‌ای از آن نیست عجب می‌دارم از آن کس که کمال می‌طلبد اما شب زنده داری نمی‌کند سراغ ندارم که کسی بدون آن به کمالاتی رسیده باشد البته من همین جا می‌گویم خدا رحمت کند مرحوم آیت الله شبیری زنجانی پدر آیت الله حاج آقا شبیری زنجانی که الآن از مراجع تقلید هستند ایشان دیدم یک جا دستور خوبی دادند فرمودند نماز شب را این قدر سخت نگیرید مردم فراری شوند تا می‌گوییم نماز شب می‌گویند یازده شب این طور این طور رکعت آخر سی صد العفو چهل مومن و هفتاد تا استغفار می‌گوید ما همان نماز صبحمان را سخت نگیرید اصلا قل هو الله را نخواندید هم نخواندید در نماز‌های مستحبی ما می‌توانیم هیچ سوره‌ای نخوانیم مگر نماز خاصی باشد سوره‌ی خاصی باشد یازده رکعت نماز بخوانید قل هو الله‌اش را هم نخوانید شما ساعت بگیرد یازده رکعت نماز شب اگر هشت دقیقه شد بدون سوره‌ی توحید اگر کسی اذان صبح بیدار می‌شود هشت دقیقه زود‌تر بیدار شود نه یک ساعت آن‌ها باشد مال آن‌هایی که همه‌ی این مقامات را طی کردند ششم قرآن کریم را با صدای نیکو و حزن انگیز به هنگام شب تلاوت نمایید مخصوصا ایشان تذکر دادند تلاوت قرآن کریم کمتر از یک جزء نباشد واقعا قرآن در بین ما محجور است من یک جلسه دیگر گفتم باز هم عرض می‌کنم اول از خودم از همه‌ی دوستان الآن ما چقدر این قرآن چند ساعت چند لحظه چند دقیقه در شبانه روزمان به قرآن مشغول است ساعت بگیریم ما چند دقیقه تلاوت قرآن داریم چقدر نهج البلاغه امیرمومنان می‌خوانیم ساعت بگیریم یک روز چند دقیقه قرآن نهج البلاغه می‌خوانیم یک ساعت هم بگیریم مخصوص آن‌هایی که گرفتار فضاهای مجازی شدند چند دقیقه واتس آپشان را چک می‌کنند وایبرشان را چک می‌کنند میلشان را چک می‌کنند من این‌ها را واقعا جداً جدا هستم بعضی‌ها می‌گویند این‌ها کار فرهنگی هستند اما این طور نیست واقعا تا به حال کسی دیده با این ها. وارد این بحث نشویم حد اقلش این است که خیلی وقت ما می‌گیرد این برنامه را ببین این سایت را ببین یک سوال دارم عزیزان مخصوصا جوان‌های عزیز که گرفتار هستند آقا آمده در خانه کوفته شب آمده خانه زن و بچه چشم انتظارش هستند به به بابا آمد خانه خوش آمدی با بچه‌ها تا می‌نشیند شروع می‌کند احیانا در محل کار اینترنت نداشته این جا اینترنت دارد شروع بکند همه‌ی این فضاهای مجازی رفتن کاری ندارم آمار بگیریم چقدر در فضای مجازی هستیم چقدر در قرآنیم ایشان می‌فرمود مخصوصا کمتر از یک جزء نباشد هفتم ذکر‌های معمول که همواره در اختیار شما هست انجام دهید و سجده‌ی معروفه را که از پانصد تا یک هزار ملازم باشید سجده‌ی معروفه همان ذکر یونسیه است «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَك إِنِّي كنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» (انبیاء/87) خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی مرحوم غروی اصفهانی استاد آیت الله بهجت بوده استاد خیلی از بزرگان یک نامه‌ای نوشته به مرحوم آیت الله ملکی تبریزی از ایشان دستورالعمل خواسته ایشان در آن دستورالعمل فرمودند که در هر شبانه روز این ذکر یونسیه را اقل اقل چهار صد بار داشته باشید انسان در سجده این ذکر را بگوید من تصورم این است فکر می‌کنم شاید جهتش این است که ما واقعا در شبانه روز نیم ساعت وقت خلوت بین خود و خدا نداریم حداقل بلکه در این ذکر این کار را انجام بدهیم خود مرحوم آیت الله ملکی نوشته من وقتی دستورالعملی خواستم از استاد اخلاق و عرفانم مرحوم ملا حسین قلی همدانی رضوان الله علیه که قبر ایشان در صحن سید الشهدا علیه السلام است ایشان دو  دستور به من داد دستورالعملش آسان است اولی‌اش خیلی آسان است گفتم دستوری به من بدهید که تجربه کرده باشید دو دستور دادند یک همیشه یک انگشتر عقیق یا فیروزه همراهت باشد حکمتش چه است نمی‌دانیم هست روایات تاثیرات را اما واقعا نمی‌دانیم این خیلی خرجی ندارد دوم فرموده بود در هر شبانه روز یک سجده‌ی طولانی و این ذکر یونسیه را حتما بگو. در آن نامه هم آمده هشتم هر روز به زیارت حرم مبارک حضرت علی علیه السلام برای کسانی که مجاور هستند ایشان در نجف زندگی می‌کردند فرمودند آن‌هایی که مجاور هستند هر روز بروند حرم امیرمومنان سلام الله علیه خدا رحمت کند علامه امینی رضوان الله علیه به شاگردانشان همیشه توصیه می‌کردند می‌فرمودند که هر روز خودتان را به امیر مومنان نشان بدهید الآن هم طلبه‌ها در نجف این کار را می‌کنند اگر دوستان در نجف مشرف شده باشند طلبه وقتی می‌خواهد صبح برود سر درس حوزه‌ی نجف به حرم چسبیده است فاصله بین مدرسه‌هایی که هست به حرم حضرت امیر صد متر است راحت هم است آقا علی بن موسی الرضا سلام الله علیه ماشاء الله آن قدر صحن و سرا دارد تا این جا بخواهد برگردد حداقل اما در نجف از بازار نجف که مدارس علمیه است تا حرم مستقیم می‌اید می‌رود طلبه‌ها رسمشان این است می‌روند یک سلام یک امین الله مرحوم علامه امینی می‌فرمود هر روز خودشان را نشان امیر مومنان بدهید ما که حرم نیستیم نجف نیستیم ایشان فرمود آن‌هایی که آن جا نیستند ملتزم رفتن به مساحد باشند حداقل نشانه‌اش این باشد ما بیشتر حضورمان در مساجد باشد و زیارت ائمه هم تا آن جایی که می‌توانیم دیروز هم حاج آقای فرحزاد فرمودند 23 ماه ذی القعده زیارت امام رضا علیه السلام است بیست و پنجم ماه ذی القعده هم زیارتی است تقاضا می‌کنم آن‌هایی که مشرف می‌شوند مشهد اگر بیست و سوّم مشرف شدند بیست و چهارم برنگردند بیست و پنجم دحو الارض است افضل اعمال زیارت امام رضا علیه السلام است این هشت دستور چهار تا را بعد از قرآن .

شریعتی: خیلی خوب هم مهمان سفره‌ی نهج البلاغه بودیم و کلمات حضرت امیر که مثل همیشه بسیار عمیق و پر مضمون و بلند و همین طور توصیه‌ها و دستورات آسد علی آقای قاضی در ماه ذی القعده که نکات خوبی را هم حاج آقای حسینی ضمیمه‌اش کردند خیلی ممنونم از توجه فرد فرد شما مشرف می‌شویم به محضر قرآن کریم ان‌شاء‌الله خداوند توفیق به عمل به آیات قرآن کریم و این دستورات را به ما عنایت فرمایند. صفحه‌ی 199 قرار روزانه‌ی امروز ماست 199 روز از روز اولی که دور سوم ختم قرآن را شروع کردیم می‌گذرد آیات 73‌ام تا 79‌ام سوره‌ی مبارکه‌ی توبه بازمی گردیم همراه شما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اللهم صل و سلم علی الرسول و آل النبی العظیم

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿٧٣﴾ يَحْلِفُونَ بِاللَّـهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِمْ وَهَمُّوا بِمَا لَمْ يَنَالُوا وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ مِن فَضْلِهِ فَإِن يَتُوبُوا يَكُ خَيْرًا لَّهُمْ وَإِن يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّـهُ عَذَابًا أَلِيمًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ﴿٧٤﴾ وَمِنْهُم مَّنْ عَاهَدَ اللَّـهَ لَئِنْ آتَانَا مِن فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿٧٥﴾ فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ ﴿٧٦﴾ فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّـهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ﴿٧٧﴾ أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ وَأَنَّ اللَّـهَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ﴿٧٨﴾ الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّـهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٧٩﴾

ترجمه:

ای پیامبر! با کافران و منافقان به جهاد برخیز و نسبت به آنان سخت گیری کن [و درشت خو باش]؛ و جایگاهشان دوزخ است؛ و دوزخ بد بازگشت گاهی است. (۷۳) همواره سوگند می خورند که [بر ضد پیامبر سخن ناروا و نادرست] نگفته اند، در صورتی که سخن کفرآمیز گفته اند و پس از اسلامشان کافر شده اند و به آنچه [از اهداف خائنانه ای که] دست نیافتند، اهتمام ورزیدند، و زبان به عیب جویی و انکار [نسبت به پیامبر] نگشودند مگر پس از آنکه خدا و پیامبرش آنان را از فضل و احسان خود توانگر ساختند؛ پس اگر توبه کنند برای آنان بهتر است؛ و اگر روی [از خدا و پیامبر] برگردانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت به عذابی دردناک مجازات خواهد کرد و آنان را در زمین سرپرست و یاری [برای نجاتشان از چنگال عذاب] نخواهد بود. (۷۴) از منافقان کسانی هستند که با خدا پیمان بستند، چنانچه خدا از فضل و احسانش به ما عطا کند، یقیناً صدقه خواهیم داد و از شایستگان خواهیم شد. (۷۵) هنگامی که خدا از فضل و احسانش به آنان عطا کرد نسبت به [هزینه کردن] آن [در راه خدا] بخل ورزیدند و اعراض کنان [از پیمانشان] روی گرداندند. (۷۶) پس برای آنکه به وعده های خود با خدا وفا نکردند، و همواره دروغ می گفتند، نفاقی [ثابت] در دل هایشان تا روزی که خدا را ملاقات کنند، باقی گذاشت. (۷۷) آیا ندانستند که خدا اسرار و پنهان سخن گفتن آنان را می داند و قطعاً خدا دانای به همه نهان هاست؟! (۷۸) آنان که در رابطه باصدقات از مؤمنانی که [افزون بر صدقه واجبشان از روی رضا ورغبت] صدقه [مستحبی] می پردازند، عیب جویی می کنند، و کسانی را که جز به اندازه قدرتشان [ثروت و مالی] نمی یابند [تا صدقه دهند] مسخره می کنند؛ خدا هم کیفر مسخره آنان را خواهدداد و برای آنان عذابی دردناک خواهدبود. (۷۹)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: ان‌شاء‌الله زندگی همه‌مان منور به نور قرآن باشد به برکت بر صلوات بر محمد و  آل محمد نکته‌ی قرآنی و اشاره‌ی قرآنی امروز را حاج آقا حسینی بفرمایند

حاج آقا حسینی: این آیه که تلاوت شد «وَمِنْهُم مَّنْ عَاهَدَ اللَّـهَ لَئِنْ آتَانَا مِن فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ» قرآن گلایه می‌کند از بعضی‌ها که با خدا یک پیمانی می‌بندند ولی بعدا پیمان شکنی می‌کنند عده‌ای می‌گویند خدایا به ما بده اگر از فضلت به ما دادی دست ما باز شد این قدر آدم خوبی می‌شویم دست همه را می‌گیریم به فقرا کمک می‌کنیم ولی وقتی خدا به آن‌ها داد وعده‌ها یادشان رفت این در زندگی خیلی از ما پیش می‌اید تا گرفتاریم تا مشکلی داریم تا دستمان بسته است می‌گوییم خدا بده به ما ما حتما قول می‌دهیم وقتی خدا داد می‌گوییم تمام شد این را یادمان باشد اگر کسی با خدا پیمانی بست آن‌هایی که دستشان باز است خدا به آن‌ها داده بهترین شکر این نعمت دستگیری دیگران است اگر این کار را نکردند‌ این نشانه‌ی دورویی و یک نوع نفاق است.

شریعتی: نوعا ما آدم‌های عهد شکنی هستیم در مشکلات خدا را واقعا صدا می‌کنیم قول می‌دهیم بعد که مشکلمات حل شد همه چیز یادمان می‌رود.

حاج آقا حسینی: در تایید فرمایش شما من خواهش می‌کنم اگر مخاطب ما کسانی هستند که وضع مالیشان خوب است یک نگاهی بکنند از روز اول این طور بودند؟ از روز اول این خانه‌ی کذایی و ماشین کذایی ویلا و ییلاق و قشلاق را داشتند؟ قطعا این طور نبوده آن روزی که نداشتی چه گفتی به خدا؟ خدایا بده من به همه می‌دهم خدا به تو داده یادت نرود اگر یادت رفت قرآن می‌فرماید نشانه‌ی دو رویی و نفاق است. من چهار نکته‌ی بعضی را عرض می‌کنم باز یادآوری می‌کنم عزیزانی که بیننده‌ی برنامه هستند گفتیم به مناسبت ماه ذی القعده نامه‌ای که آسید علی آقای قاضی نوشتند برای دوستان و یاران و دوازده دستور در ماه ذی القعده فرمودند که وارد ماه‌های حرام می‌شویم دوازده دستور را می‌خوانیم دستور نهم فرمودند هرگز بعد از نمازهای واجب تسبیح صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها را ترک نکنید من یک بار دیگر بگویم دوستان ساده نگیرند این نامه‌ی شخصیتی است مثل آیت الله قاضی به شخصیت‌هایی مثل علامه طباطبایی مثل آیت الله بهجت مثل آقا جمال گلپایگانی این‌ها شاگردان ایشان بودند وقتی ماه ذی القعده می‌خواسته وارد شود به این‌ها می‌خواسته دستور بدهد یکی‌اش این است که تسبیح یادتان نرود چه خبر است در این چه سری است چه رمز و رازی است فراوان عزیزان شنیده‌اند ‌امام باقر علیه السلام فرمود من از هزار رکعت نماز مستحبی این تسبیح را بهتر دوست دارم واقعا نمی‌دانیم چه خبر است چه سری است ما نماز می‌خوانیم بدو برو روایت داریم خداوند به فرشتگانش می‌فرماید بنده‌ی من را ببینید بلند شد رفت فکر می‌کند حوائجش دست دیگران است اگر می‌دانست حوائجش دست من است نمی‌رفت به این زودی یک وقتی خاطراتی حضرت آیت الله عظمی شبیری زنجانی خاطرات ایشان را جمع آوری کردند ایشان یک جایی از قول مرحوم پدرشان و امام رضوان الله علیه امام و والد ایشان در حرم امام رضا علیه السلام مرحوم آیت الله نخودکی اصفهانی را می‌بینند مرد بزرگ امام به ایشان قسم می‌دهد می‌گوید تو را قسم به امام رضا می‌دهم که علم کیمیا را یاد من بدهید ایشان می‌فرماید یاد گرفتی مطمئنی که مثلا درست استفاده کنی؟ به این مضمون امام یک تاملی می‌فرمایند می‌گویند نه می‌گوید پس آن را نمی‌خواهد یک چیز دیگر به تو می‌دهم به جای کیمیا آن وقت این پنج ذکر را می‌گوید که گاهی دوستان کارشناس در برنامه اشاره کردند می‌فرمایند نماز که تمام شد این پنج ذکر را به این ترتیب اول آیت الکرسی دوم تسبیحات حضرت زهرا سوم سه مرتبه سوره توحید چهارم سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد پنجم آیه‌ی و من یتق الله یجعل له مخرجا پایان آیه‌ی دوم طلاق و همه‌ی آیه‌ی سوم چه خبر است واقعاً آدم نمی‌داند که ایشان به جای کیمیا به امام این ذکر را یاد دادند این جا ایشان می‌فرماید تسبیحات حضرت زهرا که ذکر کبیر است البته این ساعت که یازده و بیست دقیقه است هنوز ما دو ساعت به شروع برنامه‌مان مانده دهم دعای فرج جهت ظهور حضرت حجت سلام الله علیه در هر روز در همه‌ی دعاها دعای فرج امام زمان سلام الله علیها من از یکی از شاگردان مرحوم آیت الله عظمی خویی رضوان الله علیه شنیدم در یکی از نوشته‌ها دیدم ایشان فرموده بودند من هفده سال در نجف نماز جماعت مرحوم آیت الله عظمی خویی می‌رفتم ایشان یک مسجدی بود مسجد خضرا الآن هم است کنار حرم امیرمومنان آن جا نماز می‌خواندند ایشان فرمودند در این هفده سال بدون استثناء در قنوت تمام نمازهایشان ایشان دعای فرج می‌خواندند یک ذکر در همه‌ی نماز‌ها آن هم دعای فرج امام زمان ایشان هم این توصیه را کردند دعای فرج به هنگام قنوت بلکه در هر روز در همه‌ی دعا‌ها یازدهم دوستان نیکوکار را زیاد ملاقات کنید که آنان برادران راه و همراهان تنگی‌ها هستند خیلی دین نگاهش قشنگ است فقط نماز شب نیست فقط دعا و ثنا نیست فقط ذکر یونسیه و سجده نیست نه دوستان خوب را ملاقات کنید همه‌ی دین دین اجتماعی است آدم رفیق خوب دوستان نیکو واقعا کسانی که در روایت است وقتی می‌بینی یاد خدا بیفتی نه خدای نکرده جلسه‌ای که آدم از یاد خدا غافل باشد دوازدهم و اهل قبور را به هنگام روز یک در میان زیارت کنید شب به زیارت قبور نروید ما که اهل این چیزها نیستیم گاهی پدرانمان از دنیا رفتند بستگانمان دو ماه یک بار نمی‌رویم ایشان دستور می‌دهند به هنگام روز شب نروید یک روز در میان اگر یک روز در میان هم نیست این تاثیر عجیبی به خود مرحوم آیت الله قاضی مقید بودند در روایت داریم زیاد دستورات دینی داریم رفتن به قبور گذشتگان دیدن آن‌ها ایشان خیلی مقید بودند در وادی السلام و خدا می‌داند چه چیزهایی به خاطر همین حضور در وادی السلام درک می‌کردند که داستان هایش مفصل است شما به تعجیل اشاره می‌فرمایید که وقت تمام شد.

شریعتی: خدا ان‌شاء‌الله شما را حفظ کند مسائل خوبی را شنیدیم به برکت نام و یاد امیرالمومنین نکاتی که  آیت الله قاضی متذکر شدند و توصیه‌های شما دعا بفرمایید و همه آمین بگوییم.

حاج آقا حسینی: دعا به آمین مردم امیدوار هستیم خدایا به حق محمد و آل محمد به همه‌ی ما توفیق استفاده از این ماه‌ها عنایت بفرما و رعایت این‌ها که شاید به نظر ما البته گمان می‌کنم شاید مهم‌تر از همه همان باشد که هتک حرمت کسی را مواظب باشیم و الا تمام این ذکر‌ها با یک دل شکستن از بین می‌رود

شریعتی: فردا ان‌شاء‌الله با حضور حاج آقای ماندگاری خدمت شما خواهیم رسید بهترین‌ها را مثل همیشه برای همه‌ی شما آرزو می‌کنم اللهم وفقنا لما تحب و ترضی واجعل عاقبه امرنا خیرا.