main logo of samtekhoda

93-05-05- حجت الاسلام والمسلمین عالی- وظایف منتظران

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.


برگرد ‌ای توسل شب زنده­دارها، برگرد ‌ای توسل شب زنده­دارها، پایان بده به گریه‌ی چشم انتظارها،

از یک خروش ناله‌ی عشاق کوی تو، حاجت روا شوند هزاران هزارها

یک بار هم پشت سرت را نگاه کن، دل بسته‌ایم پیاده به لطف سوارها

از درد بی‌حساب فقط داد می‌زنم، آیا نمی‌رسند به تو این هوارها؟

ما را به جبر هم که شده سر به زیر کن، خیری ندیده‌ایم از این اختیارها

باید برای دیدن تو مهزیار شد، یعنی گذشتن از همگان محض یارها

این دست‌ها به لطف تو ظرف گدایی‌اند، یا ایها العزیز تمام ندارها


شریعتی: اللهم عجل لولیک الفرج. سلام می‌گویم به همه‌ی بینندگان خوبمان خانم‌ها و آقایان، دوستان عزیز و گران‌قدر، طاعات قبول باشد ان شاء الله خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما خیلی خوشحالیم که در این لحظات و دقایق در این ایام بسیار پر خیر و برکت در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان، همراه شما هستیم ان شاء الله خداوند توفیق دهد از باقیمانده‌ی ماه مبارک رمضان را همه مان نهایت استفاده را بکنیم و نهایت بهره را ببریم.

حاج آقای عالی سلام علیکم و رحمه الله خیلی خیلی خوش آمدید خوشحالیم که در خدمت شما هستیم.

حاج آقا عالی: سلام علیکم و رحمه الله بنده هم خدمت حضرت عالی و بینندگان بزرگ وار و محترممان سلام و عرض ادب دارم و ان شاء الله که طاعاتشان قبول باشد و در این ساعت های آخرین ماه مبارک رمضان یا شاید به هر حال یکی دو روز آخر کمال استفاده را از این ایام ببرند.

شریعتی: ان شاء الله، بحث ما با حاج آقای عالی در جلسات گذشته یادی از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بود نکات خیلی خوبی را شنیدیم به بخشی از ویژگی‌ها و مختصات حضرت ولی عصر اشاره شد و خیلی هم مورد استقبال شما قرار گرفت. اگر خاطرتان باشد در اثنای مباحث اشاره می‌کردند حاج آقا عالی که ان شاء الله به وظایف منتظران خواهند پرداخت و امروز فکر می‌کنم عیدی حاج آقای عالی به مناسبت عید سعید فطر ورود به بحث وظایف منتظران حضرت خواهد بود که ان شاء الله مورد استفاده‌ی همه مان قرار بگیرید.

حاج آقای عالی: همان طور که اشاره کردید ما به هر حال سیر بحثمان این بود که خصوصیات و ویژگی­های حضرت ولی عصر علیه السلام را بعضی­اش را به هر حال بیان کردیم حیات حضرت مسئله­ی غیبت حضرت مسئله­ی رأفت و رحمت گسترده­ی حضرت و عدالت به هر حال گسترده­ی امام زمان علیه السلام این‌ها بعضی از خصوصیات مهمی بود که راجع به حضرت بیان شد و البته بدون تردید ده‌ها ویژگی و خصوصیت دیگری است که هم فراتر از فهم امثال خود بنده است و هم این که فرصت و مجال برنامه بیشتر از این اجازه نمی‌دهد. شما نگاه کنید اگر خاطر شریفتان باشد ما می‌گفتیم هر کدام از القاب و اسامی حضرت را اگر دنبال کنیم یکی از خصوصیات و ناظر به یک ویژگی است، بقیه الله، صاحب الامر، صاحب الزمان، ماءٍ معین، صد و هشتاد تا دویست لقب و اسم برای حضرت این‌ها معمولشان هر کدام یکی از خصوصیات و ویژگی‌ها و ابعاد وجودی حضرت را بیان می‌کند و واقعاً هر کدام بابی است به معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان علیه السلام به هر حال یا حتی یک شیوه­ی دیگری از کسی خصوصیت تمام انبیاء گذشته را ببیند هر نبی مثلاً حضرت ایوب چه خصوصیتی داشت، تمام آن خصوصیات در این بزرگوار جمع شده است به قول آن مرجع عزیز تعبیر قشنگی داشت که تشبیهاً امام زمان علیه السلام شبیه شیشه‌ی عطری است که عصاره‌ی تمام گل‌های تاریخ در او جمع است، واقعا هم همین طور است در زیارت سرداب مقدس که در مفاتیح هم آمده است یک تعبیری است که المنتهی الیه مواریث الانبیاء و الموجود لدیه آثار الاصفیاء تمام مواریث و آثار انبیاء و اولیاء گذشته در او هست. یعنی هم خصوصیات باطنی و ویژگی‌ها و صفات باطنی انبیاء، هم میراث­های ظاهری، معجزاتشان، عصای موسی انگشتر سلیمان، پیراهن پیغمبر همه در این وجود جمع اند. در آن حدیث لوح فاطمه که انصافاً از احادیث بسیار بلند اهل بیت علیهم السلام است و در کافی مرحوم کلینی آن‌جا نقل کرده است و یکی از اصحاب امام صادق به نام ابوبصیر به یکی دیگر از اصحاب به نام عبدالرحمن سالم گفت: عبدالرحمن می‌خواهم برایت حدیثی بگویم، همین حدیث لوح فاطمه را که اگر در کل عمرت هیچ حدیثی نشنیده باشی جز همین یک حدیث تو را کفایت می‌کند. فسنح الا عن اهله، این را پیش هر کسی نگو مگر به اهلش حدیث بسیار حدیث بلندی است که این حدیث لوح فاطمه در واقع نامه‌ای است از خداوند متعال به پیغمبر اکرم که پیغمبر آن را به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند از طریق حضرت زهرا به هر حال رسیده است به دیگران. در این حدیث لوح فاطمه خصوصیات تک تک امامان معصوم، ذکر شده است وقتی می‌رسد به امام دوازهم امام مهدی علیه السلام تعبیر این است و اُکَمِّلُ ذلِکَ بِابنِهِ میم حاء میم دال رحمه للعالمین خداوند می‌فرماید که من سلسله‌ی امامت را با فرزند عسکری که امام مهدی علیه السلام است به او تمام می‌کنم و تکمیل می‌کنم که رحمت است برای همه­ی عالمیان است، علیه کمال موسی و بهاء عیسی و صبر ایوب کمال موسی عظمت و زیبایی عیسی، صبر ایوب، همه در این جمع است، آنچه خوبان همه دارند تو یک جا همه داری، واقعاً همین طور است به تعبیر دیگری که من فکر می‌کنم غزل حافظ شاید اشاره به همین مطلب باشد که

حسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد * * * تو را در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن فروشان به جلوه * * * اما کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد

هزار نقش برآید ز کلک صنع و یکی * * * به دل پذیری نقش و نگار ما نرسد

در هر حال خصوصیات امام زمان علیه السلام زیاد است ولی ما به همین مقداری که گفتی به هر حال اکتفا می‌کنیم و وارد بخش عملی مباحثمان همان وظایف، وظایفی که منتظر و یک مومن باید در قبال حضرت ولی عصر علیه السلام ایفاء بکند و بر عهده‌اش است. وظایف مومنین را برای این که فهرست کاملاً روشن باشد دو بخش می‌کنیم یکی وظایف فردی و یکی وظایف اجتماعی است. ببینید مقصود از وظایف فردی یعنی آن چیزهایی که اگر هیچ کسی هم در این عالم نباشد فقط خودت باشی و خودت در قبال امام زمان علیه السلام که او هم هست می‌توانی انجام بدهی، یعنی کاری نداری که کس دیگری باشد یا نباشد همراهی بکند شما را یا نکند حتی در جامعه‌ی کفر هم اگر شما زندگی بکنید آن وظایف فردی را شما می‌توانید انجام دهید به عنوان مثال عرض می‌کنیم مثلاً یاد حضرت بودن در شبانه روز غافل نبودن از حضرت، دعا کردن برای حضرت، صدقه دادن برای حضرت، صبح به صبح مثلاً دعای عهدی خواندن یا سلامی به امام زمان علیه السلام دادن، اعمال خوب را، اعمال صالحش را هدیه کند به امام زمان یا به نیابت از حضرت اعمالی را انجام دادن، محزون بودن و درد فراغ داشتن، این‌ها چیزهایی است که کاری ندارد که کس دیگری انجام بدهد یا ندهد شما خودت می‌توانی این‌ها را انجام بدهی و به هر حال وظایف فردی است، بسیار هم این‌ها ارزشمند است و ضرورت دارد که یک مومن این موارد را رعایت بکند که ما اهمش را بعدا خواهیم گفت بعضی از مواردی را که به نظرمان می‌رسد اولویت دارد را ذکر خواهیم کرد حتی بعضی از این اعمال بعضی از این دعا‌ها بعضی از این وظایف را خود امام زمان علیه السلام فرموده‌اند که انجام بدهید، چیز کمی نیست شما فرض کنید به عنوان مثال زیارت آل یس؛ حضرت ولی عصر سلام الله علیه می‌فرمایند اگر خواستید ما را زیارت کنید با این زیارت ما را زیارت کنید از بهترین زیارت­های حضرت است، یا مثلاً فرض کنید دعای فرج یا دعای افتتاح که مومنین در این شب­های ماه مبارک خوانده‌اند شاید یک چهارمش حدوداً راجع به امام زمان علیه السلام است، این را خود حضرت فرموده است این دعای افتتاح از ناحیه‌ی مقدسه امام زمان علیه السلام صادر شده، یا اعمال مسجد جمکران ببینید این‌ها دستوراتی است که از ناحیه‌ی خود حضرت رسیده است، هزار سال پیش امام زمان علیه السلام در بیداری نه در خواب به حسن بن مصلح جمکرانی فرمود که در این محل یک مسجدی را بنا بکن دو رکعت نماز به عنوان نماز تحیت در آن بخوان و دو رکعت هم به عنوان همان نماز صاحب الزمان و بعد هم فرمود «فمن صلاهما فکانهما صلاهما فی البیت العتیق» فرمود: اگر کسی این دو رکعت نماز یا دو نماز را در این جا خواند گویی در مسجدالحرام نماز خوانده است بسیار با فضیلت است و خیلی از بزرگان ما از مراجع ما از اولیاء ما از مومنین آنجا رفته‌اند، به هر حال به نتایجی رسیده‌اند معنویتی برایشان افزوده شده است، ببینید مقصود این است که بخشی از این اعمال را خود حضرت فرموده‌اند. من بهترین کتابی که در این زمینه به نظرم می‌رسد خدمت دوستان محترم در خصوص وظایف و دستوراتی که حضرت داده‌اند یا اعم است یا اهل بیت فرموده‌اند از وظایف فردی بهترین کتاب، کتاب مکیال المکارم است. من توصیه‌ی اکید می‌کنم کسانی که در مسئله‌ی مهدویت می‌خواهند کار بکنند این جزء کتاب‌هایی است که ضرورت دارد، خواندنش اصلاً خود حضرت دستور نوشتن این کتاب را به مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی که حدود 120 سال پیش زندگی می‌کرد و الآن در تخت فولاد اصفهان دفن است آدم بزرگواری بوده است از محبین اهل بیت، عالم برجسته‌ای بوده، انصافاً این کتاب کتاب ارزشمندی است در مقدمه‌ی کتاب خودش نوشته است که من حضرت ولی عصر علیه السلام را در عالم رویا دیدم حضرت فرمود کتابی بنویس، عربی هم بنویس اصل کتاب عربی بود، این ترجمه است از انتشارات مسجد جمکران هم هست؛ بعد حضرت فرمود اسمش را بگذار مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم، یکی دیگر از کتاب‌هایی که توصیه کرده‌اند حضرت به مؤلفش که بنویسند به شیخ صدوق حضرت توصیه کرده‌اند کتاب کمال الدین است که ایشان هم در مقدمه­اش خودش نوشته است مرحوم شیخ صدوق که من خواب دیدم که در مکه کنار حجرالاسود و درب کعبه هستم آقا را دیدم و حضرت فرمود کتابی راجع به غیبت بنویس. شیخ صدوق عرض کرد آقا من نوشته‌ام حضرت فرمود نه به آن شکل یک کتابی بنویس که غیبت­های انبیاء گذشته که دوره­های غیبتی از بین مردمشان داشته‌اند که دوره‌هایی که سابقه داشته است این طور نبوده که بی­سابقه بوده این را بنویس. شیخ صدوق می‌گوید من بلند شدم نیمه شبی تا صبح گریه و دعا و صبح شروع کردم به نوشتم کمال الدین و تمام النعمة آن با دستور حضرت بوده است این هم با دستور، عرض می‌کنم روایات نابی در این جا است اگر کسی یک مورد از این کتاب را بخواند تاثیر عجیبی می‌پذیرد از این روایات و واقعاً نشان دهنده‌ی این است که این کتاب به هر حال یک عنایتی به نویسنده است، پر از روایت است هم خصوصیات امام زمان در آن نوشته شده است و هم حقوقی که حضرت ولی عصر به گردن ما دارد و هم وظایف همین بخشی که ما الآن محل بحث ما است هشتاد وظیفه را مرحوم موسوی در این کتاب مکیال المکارم نوشته است، هشتاد وظیفه که البته ما طبیعتاً به هشتاد تا نمی رسیم تعداد مهم­ترینش را ذکر خواهیم کرد ولی به هر حال این کتاب کتاب خواندنی‌ای است. این بخش وظایف فردی یک منتظر یک بخش مهمی است و محصول عمل به این وظایف ارتباط روحی و معنوی ما با امام زمان علیه السلام است، اگر کسی این وظایف را انجام دهد مرتبط با حضرت می‌شود ارتباطش هم یک ارتباط روحی و معنوی است یک پیوند روحی و معنوی با حضرت است که این وظیفه‌ی ما است، ما در بحث ملاقات با امام زمان علیه السلام که قبلاً داشتیم می‌گفتیم ملاقات بله امکان پذیر است ولی وظیفه‌ی ما در زمان غیبت ملاقات با امام زمان و به حضور جسمانی حضرت رسیدن و دیدن حضرت نیست، هدف نیست؛ آرزویی است هر مومنی اشتیاق دارد به این شکی نیست ولی در عین حال آن چیزی که مهم است آن چیزی که وظیفه‌ی ما است و روز قیامت از ما بازخواست می‌کنند ارتباط روحی و معنوی با امام زمان است، نباید قطع باشیم با حضرت به تعبیری ارتباط ولایی با حضرت ولایت حضرت باید شامل حال ما باشد ارتباط پیدا کنیم در زندگی ما وارد شود و اگر این ارتباط روحی و معنوی برقرار شد خود حضرت وقتی صلاح دانستند آن ارتباط دیداری را برای هر کسی که صلاح دانستند فراهم می‌شود، مواردی بوده در بعضی از تشرفاتی بوده یا بعضی از پیغام‌هایی بوده که امام زمان علیه السلام به بعضی از خوبان داده‌اند فرموده‌اند که مثلاً فلانی مشغول کارش باشد وظیفه­اش را انجام دهد اگر صلاحش باشد می‌تواند ما را ببیند موردی است. پدر مرحوم آیت الله سیستانی سید محمد باقر مجتهد سیستانی که از خوبان مشهد بود ایشان یک ختم زیارت عاشورا و یک چله‌‌ی زیارت عاشورا گرفته بود چهل هفته به صورت سیار در مساجد مشهد زیارت عاشورا می‌خواند هدفش هم رسیدن به تشرف خدمت امام زمان علیه السلام بود خودش ایشان می‌گوید هفته‌‌ی چهلم بود من در مسجدی بود داشتم زیارت عاشورا می‌خواندم و به هر حال اواخر زیارت عاشورا حس کردم که یک نوری از اطراف این مسجد حس کردم، که البته آن نور از قبیل این نورهای مادی نیست که به چشم هر کسی بیاید کاملا فرق می‌کند ایشان می‌گوید سریع زیارت عاشورا را تمام کردم و دویدم به سمت آن منزل می‌گوید وقتی رسیدم دیدم صدای شیون و گریه می‌آید فهمیدم کسی از دنیا رفته ولی من دنبال آن نور می‌گردم تسلیت عرض کردم به آن‌هایی که دم در ایستاده بودند و صاحب عزا بودند وارد که شدم دیدم در یک اتاقی یک جنازه‌ای وسط ‌اتاق است و پارچه‌‌ی سفیدی رویش کشیده شده که معلوم است تازه از دنیا رفته است، و حضرت ولی عصر علیه السلام هم تشریف دارند که من فقط شناختم، برای دیگران امکان نداشت، می‌گوید من سلام عرض کردم خدمت حضرت حضرت با مهربانی جواب من را دادند فقط آهسته به طوری که فقط من بشنوم فرمودند فلانی چله گرفتن و این طرف و آن طرف خیلی نیاز نیست مثل این خانم مسلمان باشید ما خودمان می‌آییم سراغتان، فهمیدم متوفا زنی بوده است بعد حضرت فرمود این خانم در جوانی اش در زمان کشف حجاب رضا خان هفت سال از خانه اش بیرون نیامد تا یادگار حضرت زهرا را روی سرش نگه دارد، حجابش را بتواند حفظ بکند، الآن از دنیا رفته است ما آمده­ایم برای تشییعش حالا چقدر در زمان حیاتش خدمت حضرت رسیده بود آنجا مطرح نمی شود، حضرت فرمود مثل ایشان مسلمان باشید یعنی شما وظیفه‌‌ی دینی خودتان را انجام بدهید ما خودمان می‌آییم سراغتان ما می‌دانیم صلاح چه کسی چه وقت کجا است که بتواند ببیند، خود حضرت صلاح می‌داند برای همین آنچه که برای ما مهم است ارتباط پیوند معنوی و روحی یاد حضرت دعا برای حضرت و امثال این‌ها، این هشتاد تا وظایفی که مرحوم سید محمد تقی موسوی در مکیال المکارم گفته‌اند و دیگران هم گفته‌اند و اهمش را ما در جلسات بعد مطرح خواهیم کرد این پیوند روحی و معنوی را برقرار می‌کند که ضرورت دارد برای یک مومن منتظر، منتهی من نکته‌ای که خیلی مهم می‌دانم بگویم این است که علاوه بر وظایف فردی یک وظایف اجتماعی است که آن وظایف اجتماعی اگر به مراتب مهم تر نباشد از وظایف فردی کم اهمیت تر نیست و قطعاً مهم­تر است. ما درست است که یک فرد منتظر را خصوصیاتش را معمولاً می‌شنویم، ولی خصوصیات یک جامعه‌ی منتظر خصوصیات یک جمع منتظر را هم باید بدانیم چون می‌دانید که ظهور حضرت بقیة الله یک پدیده‌‌ی اجتماعی است حضرت که برای فرد ظهور نمی کند برای جامعه ظهور می‌کند، جامعه هم باید یک سری شایستگی‌ها، شرایط و وظایفی را ایفا بکند تا جامعه‌‌ی منتظر باشد متاسفانه یکی از آسیب‌هایی که ادبیات انتظار ما اصلاً و دیدگاه مهدوی ما دارد یکی از آسیب هایمان این است که نگاهمان فردی است. شما نگاه کنید نوع کتاب‌هایی که در مسئله‌ی مهدویت نوشته شده را نگاه کنید اشعار را ببینید سخنرانی‌ها را ببینید که معمولاً وقتی گفته می‌شود منتظر چه کسی است؟ می‌گویند آن کسی که معرفت داشته باشد، دلداده‌‌‌ی امام زمان باشد، امیدوار به ظهور باشد، صبر داشته باشد، این‌ها همه خصوصیات فردی است، نوعاً غفلت است و حال این که ببینید به فرض اگر یک فرد مثلاً حتی سید بحرالعلوم باشد، سید بن طاووس باشد، ولی امام زمان تشریف نیاوردند فرد هر چه قدر هم که خوب باشد ولی وقتی جامعه آن آمادگی را نداشته باشد حضرت تشریف نمی­آورد، ظهور حضرت یک پدیده‌ای است که نیاز دارد یک بستر اجتماعی فراهم شود، بنابراین از این جهت این خیلی مهم است، چیز عجیبی است من واقعاً گاهی مواقع فکر می‌کردم که ما دست پری داریم در معارف مهدویت، شما نگاه کنید حدود سی صد آیه و چیزی شاید بیش از شش هزار روایت راجع به حضرت ولی عصر علیه السلام و ظهور امام زمان است که خیلی شفاف به جزئیات مسئله‌ی امام زمان و ظهور و جامعه‌ی پیش از ظهور و هنگام ظهور و پس از ظهور و همه‌‌ی این‌ها پرداخته، چرا ما نتوانسته­ایم با این معارف عمیق جامعه پردازی منتظران را بکنیم؟ چرا نتوانستیم مختصات یک جامعه‌‌ی منتظر که باید جهت گیری­اش به آن سمت باشد را داشته باشیم؟ یعنی ببینید ظهور و جامعه‌‌ی مهدوی ایده آل ما است، مختصاتش چه است که ما یواش یواش به سمتش برویم؟ عملیاتی بکنیم یک راه بردی و یا به تعبیر امروزی‌ها استراتژی برای رفتن به آن سمت ترسیم بکنیم؟ تبدیل بکنیم به سیاست و برنامه و برنامه ریزی و به آن سمت برویم؟

شریعتی: حاج آقا همان گونه که فرد در شکل گیری جامعه موثر است و باید به وظایف اش عمل بکند قطعاً آن‌جامعه مهدوی هم به شکل گیری افراد مؤثر است.

حاج آقا عالی: ببینید گاهی مواقع فرد فرد خوبی است ولی جامعه هنوز آمادگی را ندارد، بازار هنوز آمادگی را ندارد، هنر یک جامعه هنوز آمادگی اش را ندارد، آن وقت شما فرد شما می‌گوید یا حجه بن الحسن عجل علی ظهورک، جامعه‌ی شما می‌گوید نیا، می‌گوید من آمادگی اش را ندارم، که بیایی من تحمل عدالت شما را ندارم، من هنوز ولایت پذیر نشده‌ام من هنوز قانون مند نشده‌ام من هنوز رعایت حقوق دیگران را نمی‌کنم، ببینید همین با عمل اجتماعی­مان می‌گوییم نیا از این جهت است که من یک چیزی را با تاسف بسیار عرض بکنم که متاسفانه از این جهت دشمنان جهان اسلام از ما جلوتر افتاده‌اند یعنی آن‌ها دیدگاه­های آخر الزمانیشان را که بسیار مبهم است، بسیار با موهومات مخلوط است و منابع اصیلی ندارند، اما همان دیدگاه های موهوم غیر شفاف را آن چنان عینی کرده‌اند، عملیاتی کرده‌اند، و تبدیل کرده‌اند به سیاست‌هایی که در حتی در سیاست های خارجیشان حتی در لشکرکشی­هایشان که من یک اشاره‌ای خواهم کرد در تمام این‌ها دخیل است، در هنرشان در تبلیغشان در تمام عینیت زندگی‌شان وارد شده است، ما آن معارف غنی نوعاً قلبی و عاطفی با امام زمان برخورد می‌کنیم، یعنی در عینیت اجتماعمان نیامده آن‌ها، جامعه‌شان را با همان باورها و به همان سمت سوق داده­اند. من اشاره بکنم شما نگاه بکنید صهیونیست‌ها اعم از صهیونیست­های یهودی یا صهیونیست­های مسیحی که یک پدیده‌ی تقریباً نو ظهوری است در این قرن های اخیر، صهیونیست­های مسیحی یا همان مسیحی های افراطی یا راست­گرا که یک فرقه‌ای است به نام ایوانجلیس که همان مبشران مسیح یا مسیحیان افراطی یا راست­گرا که حدود شصت میلیون فقط در آمریکا طرفدار دارد، یعنی یک پنجم جمعیت آمریکا طرفدار دارد و در بسیاری از افراد هیئت حاکمه‌شان نفوذ دارد یعنی آن‌ها طرفدار این فرقه‌اند، ریگان، کارتر، و بسیاری از این‌ها طرفداران این فرقه بودند من اصلاً بحثم بحث سیاسی نیست یک بحث با نگاه دینی است این‌ها توانسته‌اند دیدگاه های خودشان را راجع به آخرالزمان را عملیاتی بکنند و در سیاست­هایشان و حتی لشکر کشی­هایشان بیاورند، ببینید یهود از دیرباز قهرمان پیشگویی‌هایی که در آینده می‌خواهد اتفاق بیفتد دنبال آن پیشگویی‌ها رفتن و آینده را شناختن و خود را آماده کردن بر آینده بوده، یهود قهرمان این کار بوده متخصص این کار بوده که خودش را آماده کند بر آینده در قرآن نمونه­هایش را نگاه کنید وقتی که حضرت موسی می‌خواست به دنیا بیاید هنوز به دنیا نیامده بود کاهنان فرعون پیشگویی کرده بودند که یک کسی خواهد آمد متولد خواهد شد در همین سرزمین مصر که بساط تو را به هم خواهد زد بساط فرعون را جمع خواهد کرد فرعونیان به دست و پا افتادند زنان باردار را بچه هایشان را می‌کشتند بسیاری از پسرها را می‌کشتند که به هر حال آن طفل به دنیا نیاید در قرآن در سوره‌‌ی قصص یک اشاره‌ای شده که مادر حضرت موسی او را خائفاً به دنیا آورد، یعنی با خوف و پنهان و وقتی هم به دنیا آورد او را در آیه 7 سوره قصص است، خدا فرمود ما وحی کردیم «وَأَوْحَیْنَا إِلَی أُمِّ مُوسَی أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ» (قصص/7) و اگر ترسیدی بر جانش چون فرعونی‌ها دنبالش بودند او را در رود نیل بینداز، خدا فرمود که ما او را نجات می‌دهیم «اِنّا رآدّوهُ اِلَیکِ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلین» برش می‌گردانیم، راجع به پیغمبر اکرم قبل از این که پیغمبر اکرم متولد شود در روایت امام صادق علیه السلام است که یهود از مناطق دیگر روی حساب پیشگویی‌هایی که می‌دانستند پیغمبری در منطقه‌ی حجاز به دنیا می‌آید، آمدند در منطقه‌ی حجاز و مدینه ساکن شدند زمین‌هایی را خریدند و حتی قلعه‌ی خیبر را درست کردند به عنوان این که آن پیغمبری که این جا به دنیا خواهد آمد طرفدار یهودی‌ها باشد و نژاد یهود را به آقایی برساند، از این جهت برای این که حمایت نظامی را از او بکنند قلعه­ی خیبر را برایش درست کردند، ببینید از قبل آماده کرده بودند چقدر عینی کرده‌اند آن آینده را و آماده کرده‌اند وقتی پیغمبر اکرم متولد شد این در قرآن در سوره‌ی بقره است بعد از یک مدتی که پیغمبر مبعوث شد و دعوت کرد مردم را به هدایت، دیدند نه این پیغمبر اولاً دعوی نژادی و دعوتش قومی و نژادی نیست برای هدایت همه­ی بشریت است، این طور نیست که فقط یهود باشد از این جهت در مقابلش ایستادند، قرآن در سوره‌ی بقره آیه­ی 146 خدا می‌فرماید «يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ» یهودی‌ها می‌شناختند پیغمبر اسلام را، همان طور که بچه هایشان را می‌شناختند این قدر شناخت داشتند نسبت به او، آن وقت همین پیغمبر را می‌شناختند «فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ» (بقره/89) وقتی این پیغمبری که می‌شناختند آمد و فهمیدند که این برای داعیه‌ی نژاد این‌ها نیامده کفر به او ورزیدند و در مقابلش ایستادند، این تخصص یهود بوده است یک نوع پیش بینی آینده را از طرق مختلف می‌کرده و خودش را آماده می‌کرده، الآن شما نگاه کنید صهیونیست‌ها دقیقاً همین کار را می‌کنند صهیونیست­های مسیحی که در واقع مسیحیت مصادره شده به نفع یهود است، در واقع به گونه‌ای در خدمت یهود قرار گرفته شده است که کشیش­های بسیار افراطی هم دارد که بعضاً قرآن سوزی کرده‌اند، کشیش­های همین راست گراهای مسیحی یا مسیحیت افراطی صهیونیست­های مسیحی‌اند، این‌ها جزء اعتقاداتشان این است که برای این که مسیح بیاید یا به تعبیر مسیحی‌ها دوباره بیاید، چون می‌گویند مسیح یک بار آمده برای این که بار دوم بیاید باید چند تا اتفاق بیفتد یک: زادگاه مسیح اورشلیم همین بیت المقدس باید پاک سازی شود از غیر یهودی­ها، هر چه غیر یهودی است یا بروند بیرون یا از بین بروند؛ دو: باید هیکل سلیمان یا معبد سلیمان از زیر مسجد الاقصی و مسجد الصخره باید بیاید بیرون استخراج شود یعنی این دو مسجد خراب شوند تا این دو معبد سلیمان بیاید بیرون که مال بنی اسرائیل بود؛ سه: نبرد بسیار سنگینی بین سپاه خیر و شر سپاه خیر یعنی خودشان سپاه شر یک زمانی وقتی شوروی سابق بود شر را به آنان می‌زدند وقتی فروپاشی شوروی شد و انقلاب اسلامی ایران به مسلمین و محور شرارت را ایران بررسی می‌کردند، باید یک نبردی این جا در بگیرد این دیدگاه‌ها، دیدگاه‌هایی است که همان آخرالزمان و دیدگاه های خودشان را عملیاتی کرده‌اند مسیحی های صهیونیست می‌گویند یهودی‌ها این جا باید ساکن شوند این جا را بگیرند تا وقتی حضرت مسیح آمد همه بگروند و اعتقاد به او پیدا کنند و همه مسیحی شوند، شما نگاه بکنید بی خود نیست که آن وقت وقتی که هزاران تُن بمب را روی سر فلسطینی‌ها می‌ریزند از قبل ذهن بسیاری از مردم خودشان را در سال­های قبل آماده کرده‌اند که چاره‌ای نیست این جا باید پاکسازی شود یعنی حتی نسل کشی هم اگر بشود ذهن هایشان را آماده کرده‌اند، و این جزئی از آماده سازی آمدن مسیح است جزئی از همان است این که شما می‌بینید که نسبت به ایران به این صورت چون ایران را به هر حال این‌ها جزء 21 علامتی که برای آن آخرالزمان خودشان ترسیم کرده‌اند قدرت گرفتن پرشیا یعنی ایران است که قدرت پیدا می‌کند و با دوازده لشکر به سمت منطقه‌ای به نام آرماگدون، که همان اطراف فلسطین و اردن است که همان جنگ نهایی بین سپاه خیر و شر رخ می‌دهد ایران می‌آید آنجا، لذا باید تضعیف شود باید مقابله شود ببینید این‌ها دیدگاه­های خودشان را عینی کرده‌اند، عملیاتی کرده‌اند ده‌ها فیلم آخرالزمانی ساخته شده، هزاران صفحه مقاله و کتاب در موردش نوشته شده، صد‌ها سایت در این زمینه است، ده‌ها شبکه تلویزیونی است که کشیش‌ها ساعت‌ها دارند تبلیغ و به یک معنا بمباران می‌کنند مردم خودشان را، این‌ها دیدگاه­های خودشان را این طور عملیاتی کرده‌اند در هنرشان در سیاست هایشان آمده‌اند وارد کرده‌اند، حالا این که واقعا سردمداران و حاکمان صهیونیست‌ها آیا واقعاً آدم های دین داری‌اند که به خاطر مسئله‌ی دین دارند این کار‌ها را می‌کنند، یعنی عقیده این‌ها را کشیده به این سیاست‌ها یا این سیاست‌ها شده که استفاده‌ی ابزاری از دین بکنند و برای تحمیق مردم خودشان از این مسائل دینی استفاده بکنند، هر چه که هست دارند این کار را می‌کنند یعنی عملیاتی­اش کرده‌اند و البته شکی نیست که ما معتقدیم که این راه باطل یعنی این نسل کشی و این شیوه‌ی ظلم طبق سنت­های الهی هیچ باقی نمی­ماند، به هر حال معتقدیم که این ظلم پایدار نخواهد بود ولی آن چه که من خواستم بگویم این است که این‌ها منتظر ننشسته‌اند که عقایدشان فقط و فقط  در کتاب باشد یا در قلبشان باشد، این‌ها را تبدیل کرده‌اند، و این حیف است برای دوستان ولی عصر علیه السلام که در چنین موقعیتی به سری مسائل جزئی و اندک بسنده کنند، با این غنائی که در منابع داریم از این جهت است که من فقط و فقط این آخر یک جمله از حضرت ولی عصر بگویم این بخش را تمام کنم حضرت در نامه‌ای که به شیخ مفید نوشته‌اند در آن توقیعشان فرموده‌اند «ولو أنّ أشياعنا، وفّقهم الله لطاعته، على اجتماع من القلوب في الوفاء بالعهد عليهم؛ لما تأخّر عنهم اليمن بلقائنا» اگر شیعیان ما که خدا به آن‌ها توفیق بندگی و طاعت بدهد یک دل و یک پارچه به صورت جمعی و با دل متحد، هم دل اگر در وفاء به عهد ما بودند فرج ما تاخیر نمی افتاد، بنابراین این مسئله می‌خواهد اجتماعی دل‌ها به هم نزدیک شود، یک پارچگی و همدلی در شیعه به وجود بیاید فردی فقط جلو رفتن کافی نیست و این نیاز دارد که عرض کردم خدای نکرده به آن حالتی نرسیم که فرد ما بگوید یا حجه بن الحسن عجل علی ظهورک در مساجد و مراسمات اما در بازار ما بگویند که آقا نیا، هنر و سینمای ما فریاد بزند که آقا نیا، مدیریت های ما و اداره جات ما فریاد بزند که آقا نیا، به این حد نرسیم ان شاء الله که بتوانیم وظایف اجتماعی مان را انجام دهیم.

شریعتی:

‌ای ماه بیا و آفتابی تر باش * * * ‌ای جمعه بیا و جمعه‌ی آخر باش

ما منتظر حلول ماه از قدسیم * * * ‌ای عید بیا و جمعه‌ی دیگر باش

ان شاء الله حضرت ظهور بکنند و برای تعجیل در ظهورشان همه مان دعا بکنیم. صفحه­ی 155 مصحف شریف قرار روازنه‌ی ما است در این روزهای پایانی بهار قرآن می‌دانم که این روزها خیلی از ما انس گرفتیم با تلاوت این آیات نورانی ان شاء الله انسمان ادامه داشته باشد و استمرار داشته باشد و بیشتر شود، صفحه‌ی 155 آیات 38‌ام تا 43‌ام سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف تلاوت می‌شود باز می‌گردیم همراه شما و در کنار شما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد بفرمایید. اللهم صل و سلم علی الرسول و آل النبی العظیم.

قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِي النَّارِ  كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ  قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِن لَّا تَعْلَمُونَ (38) وَقَالَتْ أُولَاهُمْ لِأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ (39) إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ  وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ (40) لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ  وَكَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ (41) وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ  هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (42) وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ  وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ  لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ  وَنُودُوا أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (43)

ترجمه آیات:

گويد: به ميان امتهايى که پيش از شما بوده‌اند، از جن و انس، در آتش داخل شويد. هر امتى که به آتش داخل شود امت همکيش خود را لعنت کند. تا چون همگى در آنجا گرد آيند، گروه‌هايى که پيرو بوده‌اند در باره گروه‌هايى که پيشوا بوده‌اند گويند: پروردگارا، اينان ما را گمراه کردند، دو چندان در آتش عذابشان کن. گويد: عذاب همه دوچندان است ولى شما نمى‌دانيد. (38) پيشوايان به پيروان گويند: شما را بر ما هيچ برترى نيست، اينک به کيفر کارهايى که کرده بوديد عذاب را بچشيد. (39) درهاى آسمان بر روى کسانى که آيات ما را تکذيب کرده‌اند و از آنها سر برتافته‌اند، گشوده نخواهد شد و به بهشت در نخواهند آمد تا آنگاه که شتر از سوراخ سوزن بگذرد. و مجرمان را اينچنين کيفر مى‌دهيم. (40) بسترى از آتش جهنم در زير و پوششى از آتش جهنم بر روى دارند. و ستمکاران را اينچنين کيفر مى‌دهيم.(41) به هيچ کس جز اندازه توانش تکليف نمى‌کنيم. آنان که ايمان آورده‌اند و کارهاى نيکو کرده‌اند اهل بهشتند و در آنجا جاويدانند. (42) و هرگونه کينه‌اى را از دلشان برمى‌کنيم. نهرها در زير پايشان جارى است. گويند: سپاس خدايى را که ما را بدين راه رهبرى کرده و اگر ما را رهبرى نکرده بود، راه خويش نمى‌يافتيم. رسولان پروردگار ما به حق آمدند. و آنگاه ايشان را ندا دهند که به پاداش کارهايى که مى‌کرديد اين بهشت را به شما داده‌اند. (43)


شریعتی: اللهم صل و سلم علی الرسول و آل النبی العظیم شریعتی: اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما خدا کند این ماه مبارک آخرین ماه مبارک عمرمان نباشد و اگر بود ان شاء الله همه‌ی ما مورد رحمت خداوند قرار بگیریم و از رحمت و برکات این ماه محروم نباشیم اشاره‌‌ی قرآنی امروز را حاج آقا عالی بفرمایند و بعد در خدمت باشیم.

حاج آقا عالی: آیه‌ی 43 سوره‌ی مبارکه اعراف خداوند می‌فرماید «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ» در رابطه با بهشتی‌ها خداوند می‌فرماید آن چه که در سینه هایشان است از کینه و بدبینی نسبت به همدیگر ما این‌ها را می‌کنیم و پاک می‌شوند از کینه‌ها و به هر حال در آن بهشتی که انهار در آن‌جاری است آن‌جا در مقابل همدیگر برادرانه و خیلی با صفا و صمیمیت کنار هم دیگر زندگی می‌کنند، این آیه را بگذارید کنار آیه‌ی 38 یعنی اولین آیه‌ی همین صفحه که در وصف جهنمی‌ها می‌فرماید «قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا» که وقتی وارد جهنم می‌شوند «كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا» هر گروهی وارد جهنم می‌شود لعنت می‌کند گروه دیگر را با هم نزاع دارند، در بهشت کینه نیست در بهشت تخاصم و خصومت و بدبینی نسبت به هم و سوء ظن و چیزی که تنش بین مومنان و تفرقه و اختلاف بینشان درست بکند نیست، برعکس جهنم که صفت جهنمیان است که در سر و کله‌ی همدیگر زدن، نزاع با هم کردن و کینه‌ی از هم داشتن، و این صفت بهشتی یا جهنمی‌ها فقط مال آنجا نیست اصلاً صفت بهشتی ولو روی زمین الان زندگی می‌کند صفت بهشتی این است که صمیمیت دارد با صفا است نسبت به مومنین، کینه و حرص و تفاخر و زیاده خواهی و به هر حال فخر فروشی و تکبر و این حالتی که یک حالت دوئیت و جدایی پیدا می‌کند این‌ها صفات جهنمی‌ها است، اگر کسی دارد بداند از الآن دارد صفات جهنمی‌ها را با خودش این طرف و آن طرف می‌برد فکری به حال خودش بکند سعی خودش را بکند واقعاً این صفت صفت جهنمی‌ها است و برخلاف صفت بهشتی‌ها که تواضع و صفا و صمیمت و حسن ظن را نسبت به دیگران و مومنین خوش بین بودن صفات بهشتی‌ها است با توجه به این دو آیه می‌فهمیم که صفات اهل بهشت صفا و صمیمیت است از همین جا تمرین بکنیم و صفات اهل جهنم تفرقه و اختلاف و در سر و کله‌ی هم دیگر زدن است از همین جا دوری کنیم.

شریعتی: بسیار خوب خیلی ممنون خیلی شاید فرصت نداشته باشیم تا آخر برنامه جمع بندی بکنیم.

حاج آقا عالی: یک اجازه می‌خواهم قبل از جمع بندی کتابی است راجع به همین بحثی است که من در رابطه با صهیونیست‌ها و دیدگاه های آخرالزمانیشان دیدگاه های موهوم آخر الزمانیشان که این‌ها تبدیل کرده‌اند به سیاست‌ها.

شریعتی: این‌ها خودساخته است یعنی خودشان ساخته­اند؟

حاج آقا عالی: ببینید یک چیزهایی در عهد عتیق و در کتبشان بوده است ولی بسیار مبهم و تطبیق دادنش به این شکل دیگر من در آوردی است این دیگر توسط همان علمایشان که متاسفانه در خدمت سیاست بازهایشان قرار گرفته‌اند توسط آن‌ها جعل شده است این دو تا کتاب را من تقاضا می‌کنم معرفی کنید. یکی کتاب «میراث اسطوره ها»ست در این کتاب همان دیدگاه های مسیحیت افراطی راست گرا یا صهیونیست های مسیحی و پیوندشان با صهیونیست های یهود را کاملاً ذکر می‌کند یا به تعبیری به خدمت در آوردن مسیحیت برای یهودی‌ها این را این جا ذکر کرده است و این کتاب «آرماگدون»، محلی بین فلسطین و اردن است که این‌ها جزء اعتقاداتشان است که یک نبرد نهایی بنی سپاه خیر و شر در این جا رخ دهد، در منابع ما نیست اما در بعضی از روایات به صورت اسرائیلیات هست اشاره‌هایی است اما سند محکم و درستی ندارد این فقط در همان دیدگاه های صهیونی یا به تعبیری دیدگاه‌هایی است که این‌ها از عهد عتیق یک جوری در آورده‌اند و به نفع سیاست های خودشان مصادره کرده‌اند.

شریعتی: پس حاج آقا عالی از جلسات آینده ما ان شاء الله به صورت جزئی­تر به اهم وظایف منتظران خواهیم پرداخت و بعد هم چشم اندازی که از جامعه‌ی مهدوی شما ترسیم خواهید کرد .

حاج آقا عالی: به تعبیری وظایف فردی که فرد منتظر باید داشته باشد و وظایفی که جامعه‌ی منتظر باید داشته باشد به تعبیری جامعه‌ی پردازی انتظار که آماده‌ی ظهور شوند من چیز خیلی گذرایی عرض می‌کنم خدا را شکر می‌کنیم که تا حدی بعد از انقلاب بعضی از این مباحث اجتماعی انتظار تا حدی صورت گرفته این که می‌بینید بحث دکترین مهدویت یا راه‌برد و عملیاتی کردن جامعه به سمت ظهور این‌ها نشانه‌هایی است ولی هنوز خیلی ما احتیاج داریم که به این مبحث پرداخته شود، ان شاء الله ما به اندازه‌ی خودمان و در فرصت خودمان چند تا خصوصیت جامعه‌ی منتظر یا شرایط اجتماعی انتظار را عرض خواهیم کرد.

شریعتی: ان شاء الله رابطه‌مان هر روز با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر و بیشتر شود خود حضرت می‌فرمایند و لا ناسین لذکرکم، حضرت همیشه به یاد ما هستند منتها ما غافل هستیم ان شاء الله این غفلت برداشته شود، چشم به هم زدیم روزهای پایانی ماه مبارک از راه رسید و چقدر هم زود گذشت انگار دیروز بود که من تبریک می‌گفتم حلول ماه مبارک رمضان را و حالا باید پیشاپیش عید سعید فطر را به همه‌ی دوستان خوبمان تبریک بگوییم از این باقیمانده‌ی ماه مبارک رمضان حاج آقای عالی چگونه می‌شود بهترین استفاده را کرد؟

حاج آقا عالی: من به نظرم می‌رسد خیلی خوب است که دوستان اهل بیت بتوانند دعای وداع امام سجاد علیه السلام را نه به عنوان صرفاً خواندن دعا به عنوان مضامینش را جلو جلو ببینید، دیدگاهی که امام سجاد می‌خواهد بدهد دیدگاهی که امام سجاد در دعای ورود به ماه مبارک دعای 44‌ام صحیفه‌ی سجادیه که اول ماه مبارک خوانده می‌شود این دیدگاه که خدا چه نعمت‌هایی را دارد در اختیار ما قرار می‌دهد مبادا غافل شویم، می‌خواهد متذکر بکند دیدگاهی که در این دعای وداع امام سجاد می‌خواهد بدهد در دعای 45‌ام صحیفه‌ی سجادیه امید است به رحمت که فرصت‌هایی که اگر در شب فرصت سوزی شد شب قدر اگر استفاده نکردیم از آن ماهی است که ببینید امام سجاد وقتی که وداع می‌کند انگار با عزیرترینش وداع می‌کند، چقدر گناه‌ها پاک شد و ریخت چقدر رشد پیدا شد در این ماه اما با این وجود امام در این دعای وداع یک امیدواری‌هایی که درست می‌کند که‌ای خدایی که تو جزا نمی خواهی برای این که به کسی ببخشی می‌بخشی یک جوری می‌کند که اگر در این شب آخری که دیر هم رسیده باشی هم بی نصیب نمانی بتوانی یک چیزی بگیری، این خیلی قشنگ است دیدگاه اهل بیت با دعاهایشان دیدگاه درست می‌کند چطور به ما گفته‌اند قبل از گناه کردن خدای نکرده اگر کسی بخواهد به سمت گناهان برود یک دید باید داشته باشد این دید را که مبادا این گناهی که مرتکب می‌شوم گناهی باشد که دیگر بخشیده نشوم چون در روایات است که بین گناهان گناهی است که اگر کسی انجام دهد شاید توفیق توبه پیدا نکند قبل از گناه آدم باید این دید را داشته باشد ولی بعد از گناه آدم باید این دید را داشته باشد که خدا همه‌ی گناهان را می‌بخشد هر گناهی را می‌بخشد نا امید نشو دیدگاه قبل و بعد فرق می‌کند اهل بیت به ما به این شکل یاد می‌دهند، در دعای ورود به ماه مبارک و دعای وداع این دو دیدگاه را درست می‌کند، در ورود نعمت‌ها را به رخ می‌کشد که خدا در این ماه باران نعمت‌ها را می‌باراند، مبادا از دست بدهیم فرصت‌ها را در آخر ماه رمضان می‌گوید حالا اگر هم از دست دادی امیدوار باش حتی در لحظات آخرش حتی در شب عید فطرش که در روایت است که خدا به مقداری که در طول ماه می‌بخشد در شب عید فطر یا شب آخر ماه می‌بخشد از این جهت به هر حال از صمیم قلب ما اولاً التماس دعا داریم ثانیاً سعی بکنید یکی سری اعمال را ما توانسته ایم جزء عادات خودمان قرار دهیم، سحر بلند شدن را هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود، یک بزرگی بود می‌گفت من هنوز یادم است پدرم مادرم را صدا می‌زد بچه بودم این طور صدا می‌زد خانم جان دم سحر بود بلند شو آنقدر بخوابیم که کسی صدایمان نزند بلند شو، سحرهایی که عادت کردیم این‌ها را از دست ندهیم پنج دقیقه ده دقیقه قبل از اذان صبح بیدار شویم قرآنی که عادت کردیم مقدار زیادی بخوانیم یک جزء بخوانیم حداقل به اندازه‌ی نیم جزء دو حزب را در روزهای دیگر ادامه دهیم، مراقبت‌هایی که کرده­ایم، نماز اول وقتمان، نماز جماعتمان را، زبانمان، چشممان به خدا قسم شدنی است حیف است کسی که این بار سنگین را روی سرش بلند کرده است الآن بندازد زمین نه این سهل می‌شود از این به بعد اگر کسی این را ادامه دهد شیرینی‌ها و لذت‌ها و جذبه های خدا به کامش می‌نشیند دعا می‌کنیم که خدایا همان دعایی که شما کردید و این دعا بسیار زیبا بود پیغمبر اکرم به جابر بن عبدالله انصاری این دعا را یاد داد فرمود از خدا بخواه «اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما» پیغمبر فرمود که این دعا یکی از دو چیز را برایت دارد یا خدا تا ماه رمضان سال بعد نگهت می‌دارد همان طور که گفتی خدایا من را آخرین ماه رمضانم قرار نده یا اگر مقدر شده در طول امسال ما از این دنیا برویم خدا تو را جزء مرحومین جزء کسانی که مورد رحمتش قرار گرفته‌اند قرار می‌دهند، ان شاء الله این دعا شامل حال همه مان شوند.

شریعتی: خیلی ممنون و متشکر از توجهتان، گفت:

روزه‌ی هجر تو از پای در آورد مرا * * * کی شود با رطب روی تو افطار کنم.

اللهم عجل لولیک الفرج