main logo of samtekhoda

92-11-06-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی-سیره ی نبوی

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

-سیره ی نبوی

92-11-06

دلم امروز گواه است کسی می آید ،حتم دارم خبری هست گمانم باید فال حافظ هم هر بار که می گیریم باز مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید ،باید از جاده بپرسم که چرا می رقصد مست موسیقی گامی شده باشد شاید، ماه در دست به دنبال که این گونه زمین مست می چرخد و یک لحظه نمی آساید، گِله کم نیست ولی لب زسخن خواهم بست اگر آن چهره به لبخند لبی بگشاید.
سوال – در مورد سیره ی نبوی توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ -یکی از خصوصیات پیامبر این بود که در تمام مدت در خدمت مردم و در حال گره گشایی از کار مردم بودند. شیخ صدوق درعیون اخبارالرضا و شیخ طوسی این حدیث را آورده اند که پیامبر فرمود: اگر کسی نمی تواند مشکلش را به من بگوید، شما واسطه بشوید. البته پیامبر حاجب و مانعی نداشتند که کسی نتواند خدمت ایشان برود ولی بعضی ها راه هایشان دور بود و نمی توانستند خدمت حضرت بروند .حضرت در ادامه فرمود :اگر کسی گرفتاری فردی را به حاکمی برساند ،در قیامت که همه ی قدم ها می لرزد، خداوند به او ثبات قدم می دهد. پس یکی از راه های بدست آوردن آرامش در قیامت این است که گرفتاری مردم را به حاکم برسانی .
الان خیلی از مردم دست شان به وزراء و مسئولین نمی رسد، شما می توانید واسطه باشید. یک بخشی از این حدیث می تواند برای همه ی مردم باشد. کسانی که در کار رسانه هستند می توانند پیام مردم را به مسئولین برسانند. برطرف کردن مشکل مردم ثواب زیادی دارد. گاهی امام در طواف یا در حال اعتکاف در مسجد الحرام بودند ولی وقتی فردی مشکلش را بیان می کرد، بخاطر او اعتکاف شان را بهم می زنند و از مسجد الحرام بیرون می آمدند تا مشکل او را حل کنند.
باورهای دینی خیلی مهم است. باید اینها را باور بکنیم. داریم که اگر شما گرفتاری مومنی را برطرف بکنید، از نود حج بالاتر است. گاهی امام برای برطرف کردن مشکل فردی طواف را رها می کرد.
الان بانک ها وام می دهند .اگر فرد بخواهد بعد از یکسال وام را تسویه کند و از خیر وام بگذرد، بانک می گوید: این کار تاثیری در کار شما ندارد. زیرا در سال اول ،نود درصد پول را به نیت سود وام از وام گیرنده می گیرند.یعنی در سال اول بانک تمام سود پولش را می گیرد. و دیگر فرقی نمی کند که شما الان تسویه کنید یا بیست سال دیگر. آیا این قانون در نظام اسلامی جوانمردانه است؟ آیا نمی شود مردم این قدر در گرفتاری نباشند؟ آیا نمی شود کاری کرد که این قوانین به نفع مردم باشد؟ کارشناسان می توانند راه حلی پیدا کنند. در این کشور همه ورشکست می شوند اِلا بانک ها که هر روز شعبه های جدید باز می کنند پس مشخص است که سودهای آن خیلی زیاد است. الان هر کاری بکنید به نفع بانک هاست. خانمی پیامک زده اند که من هفت ماه باردار هستم ولی تا الان یک وعده گوشت نخورده ام. چرا این اتفاق افتاده است؟
اگر کسانی که تریبون در دست دارند حاجت مردم را به گوش حاکم برسانند، خداوند در قیامت به آنها ثبات قدم خواهد داد. آیا ما به احادیث پیامبر عمل می کنیم؟ آیا در رسانه ی ملی این کار را کرده اند؟ این کار از حج وعمره بالاتر است. روایت داریم :پیامبر در روز عید قربان دو تا قربانی می کردند و می فرمود: یکی برای خودم است و یکی برای هر کسی که دلش می خواسته قربانی کند ولی نتوانسته است. حضرت علی(ع) می فرماید: پیامبر در هنگام افطار به من می فرمود که در را باز کن که هر کس می خواهد سرسفره ی افطار ما بنشیند، بنشیند.
در حالات پیامبر داریم که وقتی میوه ها در باغ ها می رسید، پیامبر به اصحاب سفارش می کردند که راهی در باغ باز کنید که اگر نیازمندی می خواهد از آن رد شود بتواند رد بشود و از میوه ها استفاده کند. پس نباید این قدر دیوارها را محکم کنیم. پیامبر چه ویژگی داشتند که به رسالت مبعوث شدند؟ امام باقر(ع) می فرماید: وقتی پیامبر کار تجارت را کنار گذاشتند، تمام سودهایی که از این راه بدست آورده بودند را در راه خدا صدقه دادند. خداوند به این دل نگاه کرد. خدا دید که این دل، ایثار و گذشتش از همه بیشتر است و خاضع و متواضع است ،بخاطر همین پیامبر را مبعوث کرد. وقتی پیامبر از همه چیز می گذرد، خداوند همه چیز به او می دهد. اگر دور خودمان دیوار بکشیم به جایی نمی رسیم.
در جای دیگر پیامبر می فرمود :کسی علیه کسی حرفی نزد ،من می خواهم همه را خوب ببینم. یعنی برای من ذهنیت درست نکنید. البته مردم خلاف می کنند ولی نباید خلاف دیگران را به کسی برسانیم . ما الان برعکس این کار را می کنیم یعنی هنوز کاری ثابت نشده ،آنرا افشا می کنیم. گاهی خبر را تیتر بزرگ می نویسند ولی تکذیبیه ی آن را در آخر روزنامه می گذارند. حالا ممکن است که فردی می خواهد مسئول بشود، باید سابقه اش تحلیل و بررسی بشود. ولی نیازی نیست که کارهای عامه ی مردم تحلیل بشود.
در حالات آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی(مرجعیت مطلق داشتند)داریم که ایشان در جلسه ی سخنرانی یک واعظ مشهور شرکت می کند. این واعظ در مورد دیگران صحبت می کند(مشی ایشان این طور بوده). ایشان ناراحت می شوند و بعنوان اعتراض از مجلس بیرون می روند. این کار باعث شد که ضربه ی سنگینی به آن واعظ وارد بشود به حدی که آن واعظ خانه نشین شد. و نظرها از او برگشت. ایشان نزد آقا آمدند و گفتند که چرا شما این کار را با من کردید؟ آقا فرمود: چرا شما در منبر به هر کس چیزی می گفتی و می گفتی که فلانی فاسق است؟ واعظ گفت: مگر او فاسق نیست؟ آقا فرمود:من سه سوال از شما دارم: آیا فقط چند نفری که شما نام می بردید آدم بدی بودند و بقیه خوب بودند، آیا خداوند در مورد دیگران اعلام می کند که فلانی بد یا فاسق است یا پرده پوشی می کند؟ آیا فسق آن فرد در دادگاه ثابت شده است یا خیر؟(داریم که اگر پنجاه نفر بگویند که فلانی این کار را کرده ولی خودش قبول نکند ،باید حرف فرد را قبول کرد) آیا هر کسی که محکوم شد شما حق دارید که فسق و محکومیت او را اعلام بکنید؟ پس اخلاق الهی داشته باشید.
روایت داریم: اگر خدا پرده ها را کنار می زد جنازه های شما روی زمین می ماند یعنی کسی حاضر نبود جنازه ی دیگری را بردارد. پس ما هم باید در مورد خلاف دیگران پرده پوشی کنیم. پیامبر فرمود: اگر کسی دنبال عیوب دیگری برود برای اینکه اعلام بکند، خدا دنبال عیوبش می رود، اگر سِّرش در درون خانه اش باشد، خدا او را رسوا می کند.
پس چیزهایی که باید بگوییم، بگوییم و چیزهایی که نباید بگوییم، نگوییم.
سوال – صفحه 584 قرآن کریم توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – در این صفحه داریم :حضرت موسی به فرعون نگفت که من تو را پاک کنم بلکه گفت که تو خودت، خودت را پاک کن. هیچ پیامبری نمی تواند به اجبار کسی را پاک کند مگر اینکه فرد، خودش تصمیم بگیرد پاک بشود. پس موسی نمی تواند فرعون را پاک کند مگر اینکه خودش بخواهد، بعد حضرت موسی فرمود :آیا بنا داری که پاک بشوی یا خیر.
کسانی که در ماه ربیع می خواهند رد مظالم بدهند از علما اجازه گرفته شده که تا مبلغ صدهزارتومان را به فقیر بدهند. اگر شما دِینی به گردن دارید و فرد را نمی شناسید یا فرد در دسترس نیست ،می توانید رد مظالم بدهید و به نیت آنها به فقرا کمک کنید.
ملاعباس قربتی تمام ارث پدری که به ایشان رسیده بود را صدقه دادند. خانمی در خارج از کشور تمام ارث پدری شان را به من دادند که در صندوق قرض الحسنه در ایران بگذارم تا مردم از آن استفاده کنند. این باقیات و صالحات است. پس باید کاری کرد. شما می توانید به خویشاوندان وهمسایگان توجه داشته باشید تا مشکل شان حل بشود. اگر شما می خواهید بیش از مبلغ صدهزارتومان رد مظالم بدهید ،باید از مرجع تقلیدتان اجازه بگیرید.
ما می توانیم صدقات روزانه را هم به نیت رد مظالم بدهیم. اگر شما بدهکار بودید که دِین تان برطرف می شود و اگر مدیون نبودید، صدقه حساب می شود.
اگر ما می خواهیم مشکلات برطرف بشود، باید از خودمان شروع کنیم .آیا ما برای حل مشکل سهمی داریم؟ در قرآن داریم اگر مال خودتان را در راه خدا بدهید ،هفت صد برابر می شود. ثواب قرض الحسنه از صدقه بالاتر است زیرا ممکن است که صدقه به اهلش نرسد ولی کسی که قرض می گیرد حتما نیازمند است.
انشاءالله خداوند باورهای دینی ما را تقویت کند و زبان گویا و دست دهنده ای برای حل مشکلات به ما عطا کند.