main logo of samtekhoda

92-09-19-حجت الاسلام والمسلمین قرائتی- در زندگی محکم کاری کنیم

92/9/19

سوال –  در مورد موضوع محکم کاری توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – ما در اکثر ارگان ها کارها را جدی نمی گیریم و بعد تلفات می دهیم. یعنی محکم کاری وجود ندارد. این باعث تاسف است که در اتریش ساختمان دویست ساله کلنگی می شود ولی در ایران ساختمان بعد از چهل سال، کلنگی می شود. مرحوم آقا سیدمهدی روحانی از فقهای قدیم بود .من کتاب تفسیر نور را نزد ایشان اصلاح کردم. منزلی که ایشان زندگی می کرد برای دویست سال پیش بود. این خانه خیلی قدیمی ولی سرپا بود. الان حتی ساختمان های نوساز هم مشکل دارد. درِ مسجد جامعه شوشتر هشت صد سال قدمت دارد و گلوله در آن فرو نمی رود. دانشمندان ما سابقه ی درخشانی در دنیا دارند. حیف است که ما در کارهای مان محکم کاری نکنیم. اگر سابقه ی ما خراب بشود، دیگر کسی از ایرانی چیزی نمی خرد و حیثیت و عزت ما از بین می رود. الان برای پایان نامه های تحصیلی خیلی کار نمی کنند و زحمت نمی کشند. ابو ایوب انصاری(پژوهشگر) از مدینه به مصر رفت تا حدیثی بشنود و بعد برگشت. استادم آیت الله خراسانی از علمای کاشان بود .ایشان از امام خمینی نقل می کردند که فیض کاشانی بقدری کتاب علمی نوشته که مچ ما ،از ورق زدن آن درد می گیرد.

گاهی ما عمرمان را می سوزانیم. ما باید محکم کاری را از خدا یاد بگیریم. خدا می فرماید: صنعت خدا ،ساختمان محکم است. الهام الهی هم محکم است. خانه های زنبور عسل شش ضلعی است. یعنی اصلا بین آن فضای خالی وجود ندارد. در قرآن داریم :خدا به زنبور عسل وحی کرد که این طور خانه بسازد. لانه هایی که پرنده ها روی درخت می سازند خیلی محکم است ،گاهی باد درخت را می اندازد ولی لانه ی پرنده سالم می ماند. خدا شیر مادر را برای فرزند گذاشته است. اگر تمام دانشمندان جمع بشوند نمی توانند جایگزینی برای شیر مادر درست کنند. زیرا تمام نیازهای بدن نوزاد، در شیر مادر وجود دارد.

در قرآن داریم: آسمان هامحکم است. در قرآن داریم که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. آیا ما قرآن را جدی گرفته ایم؟ گاهی می گوییم که در جلسه چند آیه قرآن بخوانیم تا همه جمع بشوند. ولی گاهی اوقات می گوییم که قرآن بخوانیم تا ببینیم خدا چه گفته است. آیاعروس و داماد به کتاب قرآن که در کیف عروس است عمل می کنند؟ پس باید قرآن را جدی بگیریم.

باید درکارها جدی باشیم. الان درس خواندن جدی نیست. چرا این همه تعطیلی داریم ؟در قرآن داریم که فقط ظهر جمعه را تعطیل کنید. و بعد از نماز جمعه کارها را شروع کنید. الان زمستان کشاورزها بیکار هستند. می توانند از وقت شان استفاده کنند. مثلا کتاب بخوانند یا فیلم مفیدی ببیند. مثلا خانمی در خانه سواد ندارد، می تواند شب ها از دختر یا عروسش بخواهد که به او سواد یا هنری یاد بدهد. ما حتی در شب یلدا که بلندترین شب سال است فقط آجیل می خوریم. ما عمرمان را حساب نمی کنیم و به آن جهت نمی دهیم. گاهی بزرگترهای بی سواد، حاضر نیستند که پیش کوچکتر سواد یاد بگیرند. آیا این تکبر نیست؟ پس هزینه ای که برای باسواد کردن این افراد می شود بخاطر تکبراست. ما از فرصت ها استفاده نمی کنیم. و چوب آنرا هم می خوریم. مثلا مسجدهای میلیاردی می سازیم ولی بعد از چندین سال هنوز بعضی مناطق مسجد ندارند.

الان بودجه ی ورزش با بودجه ی نماز قابل مقایسه نیست. البته دین ما ضد ورزش نیست. داریم: هر قدمی که برای تحصیل بر می دارید ثواب دارد یا هر قدمی که برای صله ی رحم بر می دارید ثواب دارد. یعنی خدا اجر را روی حرکت برده است. در نماز ما حرکات ورزشی جاسازی شده است. همچنین مسائل بهداشتی هم درنماز جاسازی شده است. گفته اند که بهترین زمانی که خون به مغر می رسد، زمان سجده است. اگر ما به سمت دین برویم همه ی مسائل مان تامین می شود.

سوال – چطور می توانیم محکم کاری را در زندگی مان پیاده کنیم؟

پاسخ- محکم کاری در دانش آموزان این است که کاری بکنند که محفوظاتی بار نیایند. پس دانش آموز باید درس را خوب بخواند. و ریشه ای یاد بگیرد. طلبه باید خوب درس بخواند.

در ساختمان سازی کلمه ی بساز و بفروش بکار می برند که این کلمه ی بدی است. یعنی در ساختمان سازی دقت نمی شود. داریم: اگر می خواهید تقلید کنید باید از مجتهد اعلم تقلید کنید یا شاهد باید عادل باشد،اینها یعنی محکم کاری. پیامبر داشتند فردی را در قبر می گذاشتند و بعد آن قبر را خیلی محکم درست می کردند. عده ای گفتند که بالاخره مرده در قبر می پوسد. پیامبر فرمود: خدا دوست دارد که ما کارمان را محکم انجام بدهیم. حتی اگر فردی می خواهد روز بعد اعدام بشود باید شب به او شام بدهند.

قرآن می فرماید: خداوند کوه را قرار داد که زمین نلرزد. پیام آیه این است که وقتی ما خانه می سازیم باید خانه ای بسازیم که از زلزله حفظ بشود. گاهی ما کارها را سرهم بندی می کنیم .وقتی به ذوالقرنین گفتند که سد بساز ،او گفت: باید سد محکم بسازیم. در قرآن داریم که ذوالقرنین گفت: آهن گداخته و مس ذوب شده بیاورید. زیرا نمی شود آنرا سوراخ کرد. داریم که وقتی می خواهید حرف بزنید حرف محکم بزنید. در حالیکه ما از چیزی که شنیده ایم و به آن اطمینان نداریم، حرف می زنیم که این اشتباه است. گاهی به سایت ها استناد می کنیم، امکان دارد که در سایت ها دروغ بنویسند. پس حرف باید منطقی و ثابت شده باشد. نباید آبروی کسی را بریزیم. گاهی دوپهلو حرف می زنیم. آیت الله دستغیب می فرمود: من به مجلسی وارد شدم و مرا این طور معرفی کردند که صاحب گناهان کبیره وارد شدند. من به او گفتم :چرا نمی گوییم صاحب قلب سلیم آمد؟ دو کتاب گناهان کبیره و صاحب قلب سلیم از ایشان است. وقتی فرهنگ سرهم بندی رواج پیدا کند، دودش به چشم خودمان می رود.

خدا به پیامبر می فرماید که مشورت کن. یعنی با اینکه پیامبر عقل کل است باز باید مشورت کند، این محکم کاری است. در قرآن داریم که اگر معامله ای انجام شد آنرا بنویسید. این بزرگترین محکم کاری است. بعد می فرماید: کاتب باسواد و عادل باشد. و یک شاهد مرد یا دو شاهد زن هم باشد. چون حساسیت زن ها در مسائل اقتصادی کمتر است باید دو زن شاهد در معامله باشند. در دعا داریم :خدایا مرا به سمت گرایشی ببر که مرا خلق کرده ای.

هر کس باید کارش را خوب انجام بدهد. خیلی از نان های ما بد پخته می شود. نانوا،خیاط ،معلم و ... باید محکم کاری کنند. خدا می فرماید: ای پیامبر بگو بلد نیستم. این محکم کاری است. اگر پزشک مرض بیمار را تشخیص نداد، به بیمار بگوید که من مرض شما را تشخیص ندادم. و بعد پول ویزیت را هم پس بدهد. بعد پزشک متخصص تری را به بیمار معرفی کند، این محکم کاری در دنیای پزشکی است. گاهی آسفالت های خیابان بعد از چند سال خراب می شوند.

سوال – صفحه 537 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – ما سه تعبیر در مورد یقین داریم :علم الیقین، حق الیقین و عین الیقین . در روایت داریم که یقین را به افراد نادر می دهیم. برای یقین سه تعبیر کرده اند. گاهی ما دود را می بینیم و به آتش پی می بریم(درجه علم الیقین)، گاهی اوقات بغیر ازدود ،خود آتش را هم می بینیم(حق الیقین) وگاهی حرارت آنرا هم لمس می کنیم.(عین الیقین) خدا می فرماید: ای کسانی که ایمان دارید ،ایمان تان را قوی تر کنید. خداوند در قرآن حتی به رسول الله با اینکه علم لدنی دارد می فرماید که تو هم فارغ التحصیل نیستی. ( رب زدنی علما)

سوال - فرق سخت گیری با محکم کاری چیست؟

پاسخ – فرق این دو خیلی ظریف است و تشخیص آن سخت است. محکم کاری یعنی اینکه سطحی نگاه نکنیم. مثلا در مسئله ی ازدواج نباید بخاطر بستنی یا اینکه پسر به دختر بگوید که من دلتنگ تو شده ام یا بخاطر کادو و... ازدواج انجام بگیرد. محکم کاری در شناسایی و تحقیق است. وقتی فرد را شناختید، می توانید آسان بگیرید. پس محکم کاری در تحقیق است نه محکم کاری در تالار، لباس عروس و ... در مسائل مادی نباید خیلی سخت گیری کرد.

سوال – بعضی ها می گویند با دستمزد کمی که می گیریم همین کاری را هم که انجام می دهیم زیاد است، چه برسد به محکم کاری ،راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – گاهی ما افرادی که پول های کلان می خورند را رها می کنیم و به دنبال یک کارگر می رویم که چرا در فلان  کار خوب عمل نکرده است. اینها درست است ولی  خلاف دیگران مجوزی برای خلاف ما نیست. اگر زمانی همه دروغ بزرگ گفتند، ما نمی توانیم بگوییم : ما هم یک دروغ کوچک بگوییم. در قیامت هر کس باید پاسخگوی اعمال خودش باشد. در قیامت افرادی می گویند که چون شما گناه بزرگ کردید، ما هم گناه کوچک کردیم. در قرآن داریم :اگر شما نبودید ما ایمان داشتیم.

هر انسانی اراده دارد. درعاشورا سی هزار نفر یزیدی بودند ولی هفتاد و دو نفر هم امام حسینی (ع) بودند. در مکه همه بت پرست بودند ولی پیامبر بت پرست نبود و در برابر بت پرستان مقاومت کرد. همه می گفتند که امام خمینی نمی تواند شاه را از ایران بیرون کند ولی امام این کار را کرد. در قرآن داریم که ابراهیم یک امت بود. بهشتی یک ملت بود. حدیث داریم که اگر کسی در میان جمعی ( که نماز نمی خوانند) نماز بخواند مثل آن مثل این است که در کویری فقط یک درخت سبز است.

در ایران جنس های خوب تولید می شود ولی باید همه ی اجناس ،خوب تولید بشود. باید میوه های صندوق یک دست باشد. فیلم های خوب تولید کنیم. وقتی ما جواب سوالی را نمی دانیم ، اگر به سوال کننده بگوییم که بلد نیستم او خوشحال می شود. هدف یک فیلمساز نباید مشغول کردن مردم باشد، هدف باید خدمت به مردم و رشد آنها باشد. ما ضامن عمر،مال، وقت ،فکر، مردم و... هستیم.

خدایا به آبروی امام حسن مجتبی (ع) کم کاری های ما را ببخش .