main logo of samtekhoda

92-08-06-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد-رحمت و محبت الهی

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

-رحمت و محبت الهی

92/7/6

سوال – در مورد رحمت و محبت الهی توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – ما به بینندگان قول دادیم که بینندگان را در زیارت های مان شریک کنیم و در زیارت حج هم این کار را کردیم. در روایت داریم: جرم و گناه کسی که فکر کند در روز عرفه خدا او را نیامرزیده است،از همه بیشتر است. حتی اگر کافر، غیر مومن و دشمن اهل بیت در عرفات حاضر باشند ،خدا آنها را می آمرزد. حجاج برای سمت خدا پیام می دادند. کسانی که دل شان برای مکه و حج پر می کشد، قطعا ثواب حج را خواهند برد. داریم :نیت مومن از عملش بالاتر است. آقای بهاءالدینی می فرمودند که ما قصد خیر نداریم مگر این که ما را وادار به کار خیر بکنند. ما سعی می کنیم کتاب های خوب را به بینندگان هدیه بدهیم. اگر یک نفر به خدا و اولیاء خدا وصل بشود اگر همه به او چنگ بزنند، آنها را هم بالا می برند. انشاءالله خداوند ما را درهم قبول کند.

در برنامه ها به موضوع رحمت و محبت الهی کمتر پرداخته شده است. دشمنان بیشتر حالت خشونت پیامبر را نشان می دهند درحالیکه پیامبر ما پیامبر رحمت است. خداوند می فرماید: ما تو را نفرستادیم مگر برای مظهر رحمت و مهربانی برای همه ی عالمیان .این رحمت عالم گیر است.(رحمةللعالمین) اولین چیزی که خلق شده است نور پیامبر بوده و بعد همه ی انبیاء از نور پیامبر خلق شده اند. خلقت اولیه روی رحمت بوده است. پس نماینده ی خدا مظهر رحمت است .کتاب پیامبر(که کلام حق است) کتاب مهربانی و رحمت است. شروع این کتاب که واسطه ی آن پیامبر است با بسم الله الرحمن الرحیم است. بعد از صفت الله، صفت رحمن و رحیم آمده است. شروع وحی با رحمن و رحیم است.

در قرآن داریم که ان الله بالناس لروف الرحیم :همانا البته حتما خدا به مردم رئوف و رحیم است. دوستی می گفت :هر آیه ای را که با قلب خودت پذیرفتی مال شماست. قشرهایی که دل پاک دارند زود این آیات را می پذیرند . آیات و روایات را با قلب تان بپذیرید و وعده های خدا را بپذیرید. هر آیه ای را که پذیرفتی با آن آیه راه می روی و هدایت می شوی. البته ما آیات جهنم هم داریم. پیامبر رحمة للعالمین است ولی خداوند به مردم رئوف و رحیم است.

یکی از بزرگان تعریف می کرد: ما دو برادر روحانی برای تبلیغ به روستایی رفته بودیم. روحیه ی من ،روحیه ی  بشارت و رحمت بود.( انذارها و هشدارها مقدمه ی رحمت است که ما آنرا بپذیریم. حضرت امیر می فرماید: کسی که به شما هشدار می دهد مثل این است که به شما بشارت می دهد. پلیس را ه ،فرشته ی رحمت هستند زیرا باعث می شود که مردم تصادف نکنند و راه نجات را به مردم نشان می دهند. اگر پلیس طرف را جریمه می کند روی خیر خواهی است. پس آیات جهنم هم در ذیل رحمت می آید .آیاتی که در مورد جهنم در سوره الرحمن آمده است :یرسل علیکم شواظ من النار و نحاس فلا تنتصران،( فبای آلای ربکما تکذبان) بعد می فرماید : کدام نعمت خدا را تکذیب می کنید یعنی آیات جهنم هم نعمت است و شما را پاک می کند. داریم: خداوند میلیون میلیون افراد را از جهنم به بهشت می برد ولی کسی را از بهشت بیرون نمی کند. این یک بشارت است) ولی برادرم که در روستای کناری مشغول تبلیغ بود، روحیه ی انذار و هشدار داشت. در اواخر ماه رمضان من به روستایی که برادرم در آنجا بود رفتم تا او را ببینم. آن شب من در آن روستا ماندم و به منبر رفتم. حرف های من مملو از بشارت و رحمت بود. و از آمرزش خداوند در ماه رمضان صحبت کردم. وقتی من از منبر پایین آمدم ،آنها از من تشکر کردند و گفتند که برادر شما از شب اول در مورد آیات جهنم صحبت کرده و ما را از خدا ترسانده است.(ما خدای خوبی داریم بجای اینکه مچ ما را بگیرد دست ما را می گیرد. خدا می فرماید که اگر من بخواهم مچ بنده ها را بگیرم باید سنگ از آسمان ببارد. ولی من همه ی آنها را می بخشم) ما داشتیم کم کم ناامید می شدیم و احساس می کردیم که به جهنم می رویم. امیدواری دادن، باعث بوجود آمدن انگیزه در فرد می شود.

خانمی در مدینه به من می گفت که من احتمال می دهم در طواف نساء وضو نداشته ام و الان فکر می کنم که شوهرم به من حرام است و حج من هم، قبول نیست. الان سم ناامیدی دارد مردم را از پا در می آورد. در طواف مردم خیلی احساس ناراحتی می کردند ولی ما به آنها امید می دادیم. پیامبر با شتر طواف می کردند و حتی در طواف می توان کمی خستگی در کرد و دوباره طواف را شروع کرد. و اگر وضو باطل شد می توان دوباره وضو گرفت و طواف را ادامه داد. مسائل طواف خیلی راحت است. ولی بعضی ها آنرا می پیچانند.

گفتن مسائل بصورت آسان ،باعث می شود که مردم خدا را بیشتر دوست داشته باشند و راحت عبادت کنند.

اِن الله بالناس لروف الرحیم :خدا هم رفعت دارد و هم مهربانی دارد. خداوند بنده هایش را رها نمی کند. پس شروع آیات قرآن با بسم الله الرحمن الرحیم است. روایت داریم :همه ی قرآن در سوره حمد جمع شده است و تمام این سوره بشارت است. خلاصه ی حمد در بسم الله الرحمن الرحیم است. 114 بار این آیه تکرار شده است. چون شروع سوره توبه برائت از مشرکین است،بسم الله الرحمن الرحیم نیامده است.و در سوره نمل دوبار بسم الله الرحمن الرحیم تکرار شده است. داریم که اگر از اول سوره توبه شروع می کنید بسم الله نگویید ولی اگر از وسط سوره شروع به خواندن می کنید، می توانید بسم الله را بگویید.

روایت داریم :آنهایی که شفاعت ما را رد می کنند ،شفاعت ما به آنها نمی رسد. بزرگترین مجرم کسی است که در عرفه بگوید :خدا مرا نمی بخشد. هر ظن و گمانی که ما به خدا داریم ،خداوند همان طور با ما رفتار می کند. البته ما نمی گوییم که ما خوب هستیم. در مناجات امیر در مسجد کوفه همه ی بدی ها را به خودمان نسبت داده و خوبی ها را به خدا نسبت داده است. لطف خدا فراگیر است. ان الله بالناس لروف الرحیم را تکرار کنیم تا در جان ما جای بگیرد.

سوال – صفحه 494 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – اگر کسی حال دعا ندارد و نمی تواند دعا بخواند، می تواند صلوات را بفرستد و به ائمه هدیه کند. خداوند به حضرت موسی فرمود :ای موسی اگر دوست داری به تو از کلام به زبانت نزدیکتر باشم و از آنچه که می بینی به چشم تو نزدیکتر باشم و از روح به تن و از اندیشه به دل تو نزدیکتر باشم( یعنی قرب اعلی را می خواهی)، بسیار بر حبیب من محمد مصطفی صلوات بفرست. صلوات بر محمد هم نور، هم رحمت و هم هدایت است یعنی راه بهشت ،محمد و آل محمد است.

در این صفحه داریم: تمام دوستان در دنیا با هم دشمن می شوند مگر کسانی که باتقوا باشند، کسانی که اهل تقوا هستند نه خوفی دارند و نه حزنی. متقین کسانی هستند که از عدالت تعدی نمی کنند و کسی را اذیت و آزا نمی کنند و کسانی که در دنیا قهر هستند در قیامت هم این قهر و دشمنی ادامه دارد مگر اینکه در دایره ی تقوا و در این دنیا با هم صلح کنند.

سوال – در مورد مناسبت های ماه ذیحجه توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ - بیشترین مناسبات ماه ذیحجه در مورد ائمه است. در 14 ذیحجه روز بخشیدن فدک به حضرت زهرا(س) است که خوب است آنرا در تقویم ها بنویسند. در 24 و 25 روز مباهله است که دعا و اعمالی دارد. خوب است که این فضایل را بازگویی کنیم تا شامل حال ما هم بشود. روز انگشتر دادن حضرت درحال رکوع و نزول آیه تطهیر و سوره ی هل اتی (یا سوره دهر یا سوره انسان) را در پیش داریم. سوره انسان ریتم و آهنگ خاصی دارد. در این سوره در مورد شراب طهور صحبت شده است. امام صادق (ع) می فرماید: شراب طهور شرابی است که دل انسان را از غیر خدا می کَند و جدا می کند.

بعضی ها می گویند: سوره و آیاتی که خوانده می شود برای پیامبر و اهل بیت است .در کنار علی ، فاطمه ، حسن و حسین خانمی به نام فِضّه بود که سوره هل اتی در مورد او هم نازل شده است زیرا خودش را با اهل بیت قاطی کرد. سلمان فارسی مسلمان شد و از اهل بیت شد. پس با بندگی و اطاعت و ایثار می توان این کار را کرد. خانم فضه ی ایثار کرد و سه شب افطاری اش را به فقیر،اسیر و مسکین داد. و با آب افطارکرد. امام صادق(ع) می فرماید: سوره هل اتی و برکات آن بر هر زن و مرد مومنی که این کار را بکند جاری می شود. وقتی کسی از خودش بگذرد و ایثار کند، خدا به او شراب طهور، سلسبیل و زنجبیل می دهد.

امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار شدند. پدر و مادرشان نذر کردند که اگر آنها شفا پیدا کنند بخاطر خدا، سه روز روزه بگیرند. آنها نان جو تهیه کردند. یتیم، مسکین و اسیر هم سر سفره ی افطار در می زدند. شب اول یک مسکین آمد، شب دوم یک یتیم آمد و شب سوم یک اسیر آمد.  یک فقیر با یک نان سیر می شد ولی آنها پنج تا نان دادند یعنی همه ی سفره را به او دادند. این ایثار و اخلاص است که دیگری را بر خودت مقدم بداری.

امیر المومنین می فرماید :نگاه کردن به فرد بخیل، قساوت قلب می آورد. کسانی که فقط پول جمع می کنند و به فکر خودشان هستند، بخیل هستند زیرا به فکر اطرافیان نیستند. ما باید خمس بدهیم .یعنی هزینه ی یک سال را خرج کنیم و هر چه اضافه آمد یک پنجم آنرا به فقیر بدهیم. بعضی ها اگر نمی خواهند خمس شان را به روحانیون بدهند می توانند از مرجع تقلیدشان اجازه بگیرند و آنها مورد را معرفی می کنند و خودشان پول را برای ساخت مساجد یا کارهای خیر بدهند. ما از خمس فرار می کنیم .

اهل بیت لقمه ی دهان شان را به اسیر ،مسکین و فقیر می دادند. روایت داریم که این اسیر مسلمان هم نبوده است.  پس جا دارد که خدا آنها را تشویق کند. آنها نه تشکر نه جزا می خواستند آنها بخاطر خدا این کار را کردند.

خدایا به حق محمد قلب امام زمان(عج) به مژده ی ظهورش شاد بفرما، همه ی ما را از شیعیان خالص اهل بیت قرار بده، همه جاجتمندان را حاجت روا بفرما، همه ی بیماران را شفا عنایت بفرما، زیارت خانه خدا را نصیب ما بفرما، ما را عاشق و دلباخته ی خودت و اولیاءخودت قرار بده.