main logo of samtekhoda

92-06-31-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی-قیامت

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

-قیامت

92-06-31

سوال – در مورد ناامیدی از استجابت توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – سالگرد دفاع مقدس را گرامی می داریم. امیدواریم که شرمنده ی شهیدان و جانبازان و رزمندگان نباشیم. و این هفته فرصتی باشد برای ابلاغ پیام جبهه های نبرد به نسل دوم و سوم که شاید خیلی خبر از آن دوران نداشته باشند. شروع ماه مهر و شروع مدارس و مراکز آموزشی را هم تبریک می گوییم.

در بعضی از پیامک ها نوشته بودند که ما مدتی است که از امام رضا (ع) حاجت می خواهیم ولی هنوز آن حاجت را نگرفته ایم و کم کم داریم ناامید می شویم. ما باید باور کنیم که بعضی از کارها به مصلحت ما نیست. آیت الله بهجت می فرمود که استاد ما آیت الله قاضی می فرمودند: من چهل سال بود که بعد از نماز، حاجتی از خدا می خواستم، بعد از چهل سال برآورده نشد. بعد از چهل سال متوجه شدم که این کار مصلحت من نبوده است. آیت الله قاضی زندگی فقیرانه ای داشتند وعیال وار هم بودند و می فرمودند : امتحان ما در دنیا به فقر است. آقای احمدی میانجی می فرمود :از خدا اجاجت بخواهید ولی برای خدا تکلیف معین نکنید.

فردی از خدا پسر می خواست و خدا به او دختر داه بود. این فرد نزد امام صادق(ع) آمد و ناراحت بود. امام به او فرمود: اگر قبل از اینکه جنسیت بچه مشخص می شد ،خدا می گفت که ای بنده من ،انتخاب با توست یا من،تو چه می گفتی ؟،حتما می گفتی :اختیار با شماست. پس خدا صلاح ما را می داند. بیننده ای نوشته است که من ده سال است که از تخت پایین نیامده ام. آیت الله بهجت می فرمودند که فردی متوسل به امام رضا(ع) شده بود و در خواب حضرت معصومه (س) را دید. حضرت فرموده بود که حاجت تو برآورده شد. این حاکی از رابطه ی عمیق بین خواهر و برادر است. حضرت معصومه (س) فرموده بود که شما خیلی اینجا گریه کرده اید. امام رضا (ع) از گریه ی زوار و دوستانش ناراحت می شود. این اوج رأفت امام است. همه ی حوائج در دست قدرت الهی است .پس دعا کنیم ولی راضی به رضای خدا باشیم.

سوال – در مورد اسامی قیامت توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – در قرآن هفتاد اسم برای قیامت آمده است: هشت اسم از اسامی قیامت در دعای امیرالمومنین است و نُه اسم هم در سوره ی غافر است ،یوم الحسرة، یوم التغابن و یوم الندامة.

نام دیگر قیامت یوم لاینطقون است یعنی روزی که اجازه نمی دهند کسی در آنجا حرف بزند و عذر خواهی کند. نام دیگر قیامت ،یوم یتذکر الانسان است یعنی انسان تذکر می دهد که دیگر فایده ای ندارد. در سوره حدید آیه 12 و 13 داریم که نام دیگر قیامت این است که نور المومنین است .

نام دیگری که در قرآن برای قیامت آمده است یوم القیامة است. در قرآن 68 بار این نام آمده است. و هر کدام پیامی دارد. هر اسمی اشاره به یک حادثه ی قیامت است. یک سوم آیات قرآن در مورد مراحل زندگی انسان بعد از مرگ است. ما می توانیم پنجاه سال در مورد آیات قیامت بحث کنیم. داریم :روز قیامت،  روز ایستادن است. در نهج البلاغه داریم که در روز قیامت همه با خضوع و خشوع ایستاده اند.

سوره طه آیه 124 می فرماید: کسانی که از یاد من اعراض داشته باشند من زندگی آنها را در سختی قرار می دهم و در قیامت کور وارد قیامت می شوند. آیت الله طباطبایی سوالی مطرح کرده اند در مورد اینکه منظور از زندگی شان در تنگی و فشار است چیست؟ ما انسان هایی را داریم که یادخدا در زندگی شان نیست ولی در رفاه و آسایش هستند. ایشان می فرماید: این زندگی سخت می تواند دو جهت داشته باشد: اگر کسی یاد خدا در زندگی اش نبود همه ی هم وغمش دنیا می شود، وقتی این اتفاق افتاد او از دنیا سیر نمی شود. حرص، بخل و طمع آزارش می دهد حتی اگر ثروتش هم زیاد باشد، از دنیا لذت نمی برد. در قرآن داریم: فرعون می گفت که من خدای بزرگ شما هستم. حضرت موسی می گفت که از درجه ی خدایی پایین بیا ولی او قبول نکرد.  اگر کسی یاد خدا در زندگی اش نباشد حتی اگر همه ی دنیا را هم داشته باشد ولی حرص و بخل او را آزار می دهد . فکر نکنید کسانی که به یاد خدا نیستند و مال زیادی دارند، در آرامش هستند.

در کتاب المخلاد از شیخ بهایی داریم: پیامبر در کعبه دیدند که فردی پرده ی کعبه را گرفته است و از خدا حاجت می خواهد و می گوید: خدایا به حق پرده ی کعبه حاجت مرا بده. پیامبر فرمود: خدا را به مومن قسم بده زیرا آبروی مومن از کعبه بالاتر است. پس خدا را به خودت قسم بده. آن فرد از پیامبر پرسید: من ثروت زیادی دارم ولی مشکلی در زندگی دارم( ممکن است که انسان مسلمان باشد ولی از زندگی اش لذت نبرد با اینکه ثروتمند است) من بقدری بخیل هستم که وقتی از من درخواست کمک می کنند آثارش در چهره ی ام مشخص می شود. پیامبر فرمود که اگر با این وضعیت تمام عمرت را نماز بخوانی و روزه بگیری باز فایده ندارد زیرا ریشه ی بخل کفر است و ریشه ی سخاوت ایمان است. پس کسی که بخیل است ایمانش ضعیف است  و این به کفر برمی گردد.

قرآن می فرماید  که اگر شما یک درهم  در راه خدا بدهید، مال تان  هفت صد برابر می شود. چرا ما این کار را نمی کنیم ؟ زیرا به حرف خدا ایمان نداریم. پس انسان بخیل به کفر می رسد. مهم نیست که انسان ثروت داشته باشد یا نداشته باشد . ممکن است که انسان ثروت داشته باشد ولی معیشت او تنگ باشد و ممکن است که فقیر باشد ولی از زندگی لذت برد. پس به فقر و غنا نیست.

در کتاب کافی داریم که پیامبر در منا نشسته بودند .فردی از پیامبر درخواست کمک کرد و پیامبر به او خوشه ی انگوری داد. فقیر به پیامبر گفت: من پول می خواهم. و انگور را پس داد.  پیامبر فرمود: خدا به تو بدهد. فقیر دوباره برگشت و گفت که انگور را بدهید. پیامبر فرمود :دیگرتمام شد، خدا به تو بدهد. بعد گدای دوم آمد و پیامبر سه حبه انگور به او داد. فقیر گفت: شکر خدا بخاطر این روزی .پیامبر خوشش آمد و دستان او را پر از انگورکرد. او دوباره  شکرگزاری کرد و پیامبر خوشش آمد. پیامبر از خادم پرسیدند که چقدر پول داریم؟(معمولا حجاج در منا پول زیادی با خودشان نمی آورند) او گفت: بیست درهم داریم. پیامبر بیست درهم را به این گدا داد. گدا دوباره شکرگزاری کرد و پیامبر پیراهن خودشان را به او دادند. و گدا دوباره شکرگزاری کرد. ممکن است که فردی فقیر باشد ولی از زندگی راضی باشد.

الان زندگی ها به این صورت است که همه اززندگی شان راضی نیستند. اگر کسی باورهای دینی را در زندگی تقویت کند و همیشه بهیاد خدا باشد از زندگی اش راضی می شود. آیت الله بهجت می فرمودند: آخوندخراسانی درخانه بود و نیازمندی نزد او آمد .ایشان به فقیر گفت که من الان چیزی ندارم ولی همین فرش زیر پای مرا جمع کن و ببر .سریع برو تا بچه های من نیامدند و اعتراض نکردند. این زندگی در آرامش است. این افراد وقتی در اوج فقیر باشند یا اوج غنا، برایشان  فرقی نمی کند.

جهت دیگر این است :کسانی که به یاد خدا نیستند سه نگرانی دارند که نکند با حوادث موقعیت ما از دست برود ،مال و ثروت از دست برود. این فرد همیشه نگران هستند. کسانی که پست و مقام دارند اگر نگاه دینی نداشته باشند یکی از نگرانی هایشان این است که این مقام از دست برود. اگر فردی یاد خدا باشد برایش مهم نیست که مقام دارد یا ندارد.

کتاب فضیلت های فراموش شده نوشته ی آخوند ملاعباس تربتی پدر مرحوم راشد است که زندگی این مرد در عبادت ،خدمت و تبلیغ خلاصه می شده که البته برای ما شبیه افسانه است. ایشان کشاورز می کرده و بعد از سه وعده نماز به منبر می رفته و در روستاها تبلیغ می کرده و غذاش را هم با خودش می برده. ایشان بعضی مواقع می دید که زمان آبدهی زمینش است  ولی فردی آب را منحرف کرده است. ایشان به فردی که آب را منحرف کرده بود می گفت: هر وقت زمین تو سیراب شد آب را به طرف زمین من بفرست. در نگاه دینی داشتن و نداشتن یکسان است. انسان نباید تعلق داشته باشد.

نگرانی دیگر، بیماری و مرگ است. کسی که به معاد ایمان نداشته باشد بیماری و مرگ برایش بالاترین غصه است. ما می خواهیم در زندگی به آرامش برسیم. الان بیشترمردم جامعه ی ما آرامش ندارند زیرا از یاد خدا غافل شده اند. به هر اندازه که از یاد خدا غافل بشویم رضایتمندی از زندگی کم می شود. به حلال قانع نیستیم و دنبال حرام می رویم. فردی که به یاد خداست برایش مهم نیست که زمان مرگ چه وقت باشد.

آیت الله مجتبی طالقانی آخرین سفارشش به علامه جعفری این بود که تا دستت می رسد شو کارگر .آیت الله بهجت می فرمود: شب آخری که ایشان می خواست از دنیا برود ما در حجره ی ایشان بودیم. ایشان 90 سال عمر کرده بودند و به ایشان گفتند که بگذارید شما را به خانه ببریم. ایشان گفت :فردا خبر مرگ مرا به شما می دهند، بروید. صبح دیدیم مثل عروسی در حجله از دنیا رفته است. اگر به ما بگویند که دو سال دیگر از دنیا می روید ما چکار می کنیم ؟ مرحوم حاج آقا حسین فاطمی در قم به منبر می رفتند و شاگرد آیت الله ملکی تبریزی بودند. امام خمینی هم به پای منبر ایشان می رفتند. آیت الله بهجت می فرمود :وقتی ایشان می خواست از این دنیا برود بستگان در کنار ایشان بودند و ایشان می گفت: شام خوردیم،نماز خوانده ایم و لااله الاالله هم می گوییم و پیامبرهم فرموده :هر کس در آخر عمرش این کلمه را بگوید به بهشت می رود. این چه حال خوبی است. من منتظر چه چیزی هستم ؟ بیایند مرا ببرند. ایشان با نشاط این مطالب را می گفتند. چرا انسان به اینجا می رسد؟ بخاطر یاد خداست که به این مقام می رسد.

داریم که به مجرمین می گویند: بخوان نامه ات را یا داریم که گناه کاران آتش را می بییند .پس چطور می فرماید که آنها کورهستند؟ مرحوم علامه می فرماید: حساب دنیا را با قیامت یکی ندانید.

در دنیا آتش نور دارد ولی در قیامت آتش نور ندارد و مثل ظلمت است. چنین انسانی وقتی می خواهد نامه ی اعمالش را بخواند، می تواند ببیند. داریم که بنده می گوید: خدایا چرا من کور هستم درحالیکه در دنیا بینا بوده ام. ندا می آید: تو در دنیا آیات و نشانه های خدا را فراموش کردی و امروز خدا تو را فراموش می کند

سوال – صفحه  458 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – آیات قبل در مورد شیطان است که حاضر نشد به انسان سجده کند و از بهشت رانده شد. شیطانی که شش هزار سال عبادت کرد استکبار کرد. شیطان معلم ملائکه بوده است ولی به جایی رسید که خداوند به او گفت :تو مورد لعنت من هستی تا قیامت. شیطان تقاضای مهلت کرد و خداوند به او مهلت داد. شیطان گفت :من همه ی بندگان تو را فریب می دهم مگر بندگان مخلص تو را. در این صفحه می فرماید :خدا به حق قسم خورده که من جهنم را از تو و  پیروان تو پر می کنم. این از وعیدهای الهی است.

نماز روز یکشنبه ماه ذیقعده را فراموش نکنید. می توانیم این نماز را به نیت پدر و مادرمان هم  بخوانیم. این نماز غسل هم دارد.

پس قرآن می فرماید که یکی از حوادث قیامت این است که عده ای کور وارد قیامت می شوند و علتش بخاطر اعراض از یاد خداست. و این فرد زندگی اش در دنیا در سختی و فشار است و در قیامت هم کور محشور می شود.

پس فقیر بودن و غنی بودن ملاک نیست. مهم رضایتمند بودن از پروردگار است یعنی اگر سلامت باشی یا بیمار، اگر فقیر باشی یا غنی ، نباید برای شما فرقی بکند. ملاک این است که ما از خدا راضی باشیم. ما باید وظیفه ی خودمان را انجام بدهیم و تلاش خودمان را انجام بدهیم و بقیه را به خدا بسپاریم و از خدا راضی باشیم. اگر کسی پولدار است دلیل بر این نیست که خداوند به او روکرده است و اگر کسی فقیر است دلیل بر این نیست که خداوند از او رو برگردانده است. و ما را دوست ندارد. مهم این است که یاد خدا در زندگی ما باشد.

اگر انسان یاد خدا نداشته باشد هیچ وقت راضی نیست و از مرگ بیماری و حوادث نگران است. اگر کسی به یاد خدا باشد نگران بیماری، مرگ و حوادث نیست.

انشاءالله خداوند رحمت واسعه ی خودش را به ارواح همه ی شهدای انقلاب اسلامی مخصوصا شهدای دفاع مقدس واصل کند. خداوند به همه ی جانبازان صبر بر دوران سخت عنایت بفرماید و ما را شرمنده ی شهدا و رزمندگان و جانبازان قرار ندهد.