main logo of samtekhoda

92-05-22-حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

92/5/22

آغوش سحر تشنه ی دیدار شماست، مهتاب خجل ز نور رخسار شماست ،خورشید که در اوج فلک خانه ی اوست ،همسایه ی دیوار به دیوار شماست.

سوال – از کجا بفهمیم که اعمال ماه رمضان ما مورد قبول خداوند قرار گرفته است؟

پاسخ – هر فهمیدنی خوب نیست. بهتر است که ما نفهمیم که اعمال مان مورد قبول خداوند قرار گرفته است یا خیر. اگر بفهمیم که اعمال مان قبول شده است ممکن است که غرور ما را بگیرد و اگر بفهمیم که اعمال مان قبول نشده است، ممکن است که یأس ما را فرا بگیرد.

برای اینکه پیامبر را از پای در بیاورند قرار گذاشتند که از هر قبیله یک نفر بیاید و همه جمع بشوند و پیامبر را بکشند که قاتل یک نفر نباشد. از نقشه ی خبر دار شدند و حضرت امیر در جای پیامبر خوابید. سوال این است که آیا حضرت علی(ع) می دانست که شهید می شود یا خیر. ارزش علی به این بود که نداند. زیرا اگر می دانستند که کشته نمی شوند افراد دیگر هم جای پیامبر می خوابیدند.

روایت داریم: بهتر است که شب قدر مشخص نباشد تا عده ای که احیاء گرفتند دچار غرور نشوند و عده ای که خواب شان برده ناراحت نشوند.

البته قبولی عبادات ماه رمضان نشانه هایی دارد. اگر زن  و شوهری با نیش با هم صحبت کنند نمازشان قبول نیست .اگر کسی غیبت کسی را بکند نمازش قبول نیست. اگر کسی در دلش بدخواه کسی باشد و نیتش این باشد که ضرری به کسی برساند نمازش قبول نیست .روایت داریم که اگر کسی در دلش نیت ضرر زدن به کسی را داشته باشد کارش مورد قبول نیست. اگر کسی درآمدش حرام است عبادتش قبول نیست.

روایت داریم: عبادت با لقمه ی حرام مثل این است که روی شن ساختمان ساخته باشند. ما باید حواس مان به قبولی اعمال مان باشد. مثلا نگوییم چند سفر مکه رفته ایم. گاهی یک عمل کوچک مورد قبول خداوند قرار می گیرد ولی یک عمل بزرگ مورد قبول قرار نمی گیرد.

سوال – از نظر قرآن افرادی که در جامعه مسئولیت دارند، باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

پاسخ – باید بافت سیاسی ما با دنیا تفاوت داشته باشد. قرآن می فرماید: وقتی افراد صالح حکومت را گرفتند نماز بپا دارند. آقایانی که وزیر شدند سعی کنند برای نماز کاری بکنند. بعضی از کشورهایی که ما اصلا آنها را قبول نداریم به ما متلک می زنند. مثلا داریم: افرادی که مشهور می شوند روی شان نمی شود که اذان بگویند .اذان صوتی به درد نمی خورد و ثواب ندارد. اذان گفتن شخص ثواب دارد. امام صادق(ع) می فرماید: طوری نماز بخوانید که وقتی شما را می بینند بدانند که شما طرفدار شیعه ی جعفری هستید. الان وضع نماز در کشور ما خیلی خوب است و ما خیلی نمازخانه و نمازخوان داریم.

در کشور ما، در ظهر عاشورا همه نماز می خوانند. در کشورهای دیگر این کار را نمی کنند. مسلمانان هندی از این کار ایرانی ها یاد می کنند. به فرموده ی مقام معظم رهبری ما هنوز مشکل کمبود مسجد داریم. ما باید مساجد پرخرج نسازیم. می توانیم مسجدهای کوچکتر بسازیم تا نماز صبح را رونق بدهیم. سیاسی ها باید این دغدغه ها را داشته باشند در کنار اینکه باید به دنیای مردم هم رسیدگی کنند. در قرآن داریم که اگر نان نباشد شما حال خواندن نماز و گرفتن روزه را ندارید. پس مادیات مردم هم مهم است.

اگر ما برای خدا کار کنیم خداوند دست ما را می گیرد. سیاسی ها نباید در کارشان هوس داشته باشند .اگر کسی وزیر نشد ناراحت نباشد زیرا عزت دست خداست. ممکن است که کسی بالاترین مقام را داشته باشد ولی با تصمیمات اشتباه عزتش را از دست بدهد.

در قرآن داریم :تمام عزت دست خداست، قدرت دست خداست، تدبیر دست خداست.

گاهی می پرسند :کار دست بشر است یا خدا؟ در تعلیم رانندگی کار دست راننده است ولی یک ترمز هم در دست مربی است. اگر مربی نخواهد که ماشین حرکت کند پایش را روی ترمز می گذارد. اختیار لامپ روشن در دست ماست یا اداره ی برق؟ ما می توانیم کلید برق را روشن کنیم ولی ممکن است که اراده ی برق، آنرا قطع کند. پس ممکن است که کاری را ما بخواهیم انجام بدهیم ولی خداوند نخواهد. درمناجات شعبانیه داریم :زیادی و نقص ما برای خداست.

اگر کسی وزیر شد، همه به او کمک کنند. اگر کسی با داشتن پست کار کند نباید آنرا بحساب قیامت بگذارد زیرا با داشتن مسئولیت کار کرده است ولی اگر کسی کاری را انجام بدهد که وظیفه اش نیست می تواند آنرا بحساب قیامت بگذارد. لباس فرم روحانیون نشان می دهد که اطلاعاتی از دین دارند ولی این عمامه به درد آخرت آنها نمی خورد. ولی اگر از عمامه بجای طناب استفاده کردیم و آنرا به کسی دادیم، می توانیم آنرا بحساب قیامت مان بگذاریم. اگر کسی وزیر نیست خوب است که به وزیر کمک کند. پس هرکس مسئول شد همه به او کمک کنند.

ما برای عزل و نصب صدها آیه داریم. خداوند می فرماید که عزل و نصب باید بر این اساس باشد: داشتن سواد(آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابرند) ، تقوا(همانا بهترین شما نزد باتقواترین شماست) ،سابقه ی خوب(پیشی گیرندگان  مقرب در راه خداوند هستند) ،هجرت کردن( افرادی هستند که ایمان دارند ولی هجرت نمی کنند اینها را دوست نداشته باشید) ، توان جسمی و امین بودن( او را انتخاب کنید زیرا امین است) .

داریم : اگر کسی بداند که کسی از او قویتر است ولی خودش را جلو بیندازد به خدا ، رسول و مومنین خیانت کرده است.

وزراء باید مسئولین را انتخاب کنند و سعی کنند که افرادی را انتخاب کنند که صلاحیت داشته باشند. کسی که در بانک مسئول دریافت پول است برایش فرقی نمی کند مسئول  پرداخت بشود.

پس سعی کنید که در انتخاب ها، تسویه حساب نکنید. کنترل نفس سخت است. ما باید خدا را در نظر بگیریم تا خدا هم مشکلات ما را حل کند. در قرآن داریم : شما در راه خدا تلاش کنید، قطعا خدا همه ی راه ها را به روی شما باز می کند. پس با خدا معامله کنید.

حتی در انتخاب رشته ی تحصیلی باید با دیگران مشورت کنیم تا ببینیم که جامعه به چه رشته ای نیاز دارد. اگر شما بر اساس دوست داشتن انتخاب کنید و پای خدا را وسط نکشید، ممکن است که خدا به شما کمک نکند. ما باید با خدا معامله کنیم. کنکوری ها ببینند که رشته ی مورد نیاز جامعه چیست ،آنرا انتخاب کنند.

طلبه ای به نجف رفت که درس بخواند. پدرش به او نامه نوشت که پیش من بیا که تنها نباشم. با اینکه او تازه به نجف آمده رفته بود که درس حوزوی بخواند ولی از خیر مقامات علمی گذشت و پیش پدرش برگشت . ولی در آخز به مقامات علمی هم رسید.

بعضی از آقایان می گویند که ما همسری داریم که نقصی دارد ولی او را دوست داریم :من به آنها می گویم که با خدا معامله کنید و بخاطر رضای خدای آن عیب را نادیده بگیرید. گاهی فردی گفته که مدرک من دیپلم است ولی مدرکش سیکل بوده است، شما می توانید این را نادیده بگیرد و با خدا معامله کنید. خیلی از کسانی که با هم زندگی می کنند مدارک پایین دارند ولی خیلی زیبا با هم زندگی می کنند.

پس در کارهای مان سهمی هم برای خدا درنظر بگیریم. در قرآن داریم : بعضی از کارها را نادیده بگیرید و با مسالمت از آن رد شوید، در مقابل بدی خوبی کنید، بدی را نادیده بگیرید. گاهی بخاطر یک حرف دعوایی راه می افتاد. مسئولین مملکت هم سعی کنند که انتقام نگیرند. امام سجاد(ع) می فرماید: خدایا حالتی به من بده که اگر کسی پشت سر من بد گفت، من خوبی او را بگویم. انسان مومن کسی است که بدی را نادیده بگیرد. اگر مردی از دست همسرش ناراحت است باید به اندازه ی نیاز همسرش خرجی بدهد. ما نباید طبق میل خودمان عمل کنیم یعنی وقتی مرد از دست همسرش ناراحت است باید طبق وظیفه ی شرعی عمل کند مه طبق میل خودش .

سعی کنید خوبی های همدیگر را ببینید. خداوند می فرماید که در شراب منافعی وجود دارد یعنی کسی که انگور را می کارد، کسی که شراب را درست می کند و... همه سود می برند. در قمار هم منافعی وجود دارد و عده ای نان می خورند. خداوند می فرماید که ضرر قمار و شراب بیشتر از منافع شان است. قرآن می فرماید: بعضی از یهودیان آنقدر امانت دار هستند که اگر ثروت سنگینی هم به آنها بدهی به تو برمی گردانند. و بعضی  از آنها اگر یک دینار هم به آنها بدهی باید بالای سرشان باشی تا آنرا به تو برگردانند.

مردم چهار دسته هستند: بعضی از انسان ها مثل زنبور هستند و فقط روی گل می نشینند. یعنی فقط خوبی ها را می بینند و نقاط ضعف را نمی گویند. بعضی انسان ها مثل مگس هستند، فقط روی عیب ها می نشینند و فقط بدی ها را می بینند. بعضی ها بی خاصیت هستند یعنی نه خوبی ها را می بینند نه بدی ها را. بعضی ها هم خوبی ها را می بینند و هم بدی ها را . باید منصف بود.

معیار ما باید قرآن باشد. قرآن می فرماید: اگر کسی به بیت المال رسید و از آن خورد، از ما نیست. در یک جبهه ی حق سردار سپاه به سربازها گفت :ما داریم به جنگ می رویم خدا می خواهد شما را با نهر آبی امتحان کند ،اگر از آن آب بخورید از ما نیستید ولی اگر خیلی تشنه شدید کمی با دست بخورید و خودتان را سیراب نکنید. اگر کسی مسئولیتی پیدا کرد ،وضع و اوضاع زندگی اش تغییر کرد و ثروتی بهم زد، از ما نیست. اگر مسئولی سالم آمد و سالم رفت از ماست.

نماز و امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرید. انشاء الله مسئولینی سر کار بیایند که اعمال شان مورد پسند امام زمان(عج) باشد.