main logo of samtekhoda

92-04-12-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی-امام زمان(عج)

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی

-امام زمان(عج)

92-04-12

سوال – در مورد مقام مدیریت امام زمان(عج) توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – ایام فرخنده ی ماه شعبان را پشت سرمی گذاریم و به آستان ماه رمضان نزدیک می شویم .انشاءالله به دعای خیر امام زمان(عج)، همه بهترین مدیریت امور زمان را داشته باشیم تا با آمادگی کامل وارد ماه رمضان بشویم.

ریشه ی الگوی های مدیریت زمان در آموزه های الهی ،در قرآن کریم است. اسلام تکامل یافته ترین دین بشری است، مدیریتی ترین آیین است و بهترین راه کارهای عملی را ارائه می دهد. هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم. شیخ صدوق در سنین جوانی به مقام اجتهاد می رسد. ایشان سی صد کتاب و رساله در طول عمرش می نویسد. این افراد از عمرشان بهترین استفاده را کرده اند و برای خودشان باقیات وصالحات گذاشته اند.

حافظ می گوید: فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم یعنی وقت آن رسیده است که یک طرح تحول آفرین بریزیم. این طرح نو یک نگاه به جامعه اسلام دارد و بنیان آن هم مدیریت زمان است. یعنی استفاده از سحرگاه، بین الطلوعین، سحرخیزی و برکت در عرض ،طول و عمق زمان است .ما باید در مقام پیروی از مهدی یاوری و ایجاد تناسب اخلاقی با امام زمان(عج) تلاش کنیم که زبان گویای امام و زبان امام بشویم.

ما چگونه می توانیم مثل سرداران رشید اسلام مثل سلمان ها و... باشیم؟ آنها راهبان شب و شیران روز بودند. آنها از موقعیت سحرگاهی و شب، بهترین استفاده را می کردند. این همراه شدن با مدیریت مهدوی امام است.

در آیات و روایات داریم که باید مدیریت زمان ما در چهارعرصه ی عبادت، معیشت، معاشرت و لذت رقم بخورد. در مورد مدیریت زمان مناجات وعبادت باید گفت که اگر ما این مدیریت زمان را از دست بدهیم یعنی نمازها را سر وقت خودش نخوانیم و نظم خاص خودش را اجرا نکنیم، زندگی ما لنگ خواهد بود. وقتی ارتباط ما با جهان هستی برقرار نشود و انرژی های روحی و معنوی را دریافت نکنیم، زندگی ما دچار مشکل خواهد بود. از وقت های مناجات وعبادت، یکی سحرگاه است که روی آن تاکید ویژه ای شده است. کسانی که استغفار سحرگاهی دارند مورد ستایش پروردگار هستند. دو وقت قبل از طلوع خورشید و قبل از غروب خورشید وقت عبادت است که عبادت قبل از غروب خورشید( غروب آفتاب تا زمان اذان مغرب )در میان ما جا نیفتاده است. آیات زیادی در این مورد وجود دارد. این زمان وقت ارتباط با هستی است. به مدیریت زمان در سحرگاه، بین الطلوعین و قبل از اذان مغرب و نمازهای اول وقت تاکید ویژه ای شده است. بافضیلت ترین اعمال شما نماز اول وقت است .امام زمان(ع) می فرماید :هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد. شیطان می خواهد به رهروان راه امامت لطمه برند. بخاطر همین شیطان بیشترین دستبرد را به مدیریت زمان ما می زند.

مدیریت ایده آل معیشت زمان ما دو وقت دارد : یکی صبح علی الطلوع همزمان با بیرون آمدن خورشید، ازخانه بیرون بزنیم تا زمان ظهر وعصر و شیفت دوم از عصر تا غروب است. حتی کار کردن در بعد از وقت عشا( نیمه ی دوم شب)نهی شده است و گفته شده است که این کسب بی برکتی است. به آغاز زود هنگام معیشت در صبحگاه تاکید شده است. موارد استثناء از این قاعده استثنا است. مثل بعضی از شغل ها که باید چند شیفت باشد ولی اینکار نباید بعنوان یک قاعده باشد. کسب و کار نباید بیشتر از دو ساعت بعد از مغرب ادامه پیدا نکند. برای مغازه ها بطور عمومی توصیه نمی شود که تا نیمه ای از شب باز باشد. زیرا با این کار بساط سحر خیزی جمع می شود و مدیریت زمان از دست می رود و ما شاهد بی برکتی های خاصی خواهیم بود.

ما باید زمانی را برای معاشرت با بستگان بگذاریم( صله ی رحم)این معاشرت در طول عمر زمان ما نقش دارد. مجموعه روایاتی داریم که چه عواملی طول عمر ما را افزایش و چه عواملی طول عمر ما را کاهش می دهد. اینها قواعد معنوی است که ما گاهی از آن غافل هستیم. صله رحم، احسان به خویشاوندان و دید و بازدید عمر سه ساله را تبدیل به عمر سی ساله می کند. یعنی طول عمر را افزایش می دهد. مدیریت زمان در طول عمر، عرض زمان و عمق زمان تعریف می شود. مثلا احسان به پدر و مادر طول عمر را افزایش می دهد. از طرفی خدمت به پدر و مادر، توفیقات معنوی را زیاد می کند.

روز ولادت حضرت زهرا به زیارت حضرت امیرالمومنین مشرف شدم. بهزحمت توانستم جایی برای نماز پبدا کنم. آقای لاغر اندامی را دیدم که منتظر بود که جا گیرش بیاید، به زحمت به ایشان جادادم. ایشان سجاده ی بزرگی پهن کردند. و من گفتم :جای کمی است .ایشان گفت بیست سال تمام است که نماز جماعت من در روی این سجاده ترک نشده است. و بخاطر همین این سجاده را خیلی دوست دارم. و گفت که رمز موفقیت من احترام( مافوق انتظارات آنها قبل از اینکه به زبان بیاورند و احترام در حد اینکه دست مادر و پای پدر را ببوسید) و خدمت به پدر و مادر است. رمز مدیریت زمان، نماز اول وقت است. عمق زمان همان برکت عمر است . من تعجب کردم و ایشان فرمود خدمتگزار مادرت باشد و بهشت کف پای مادرت است.

تمام سلوک و عرفان در اکرام و خدمت به پدر و مادر است. صله ی رحم رسیدگی به پدر و مادر، معاشرت با بستگان و همسایگان از زیر شاخه های معاشرت است. انسان یک موجود اجتماعی است و استعدادهای عرفانی انسانی او با تعامل انسان های دیگر شکفته می شود.

باید زمانی را برای لذات گذاشت که بواسطه ی این زمان برای مدیریت عبادت، معیشت و معاشرت نیرو بگیرید. از مدیریت زمان لذت، یکی مدیریت تغذیه است. برای صبحانه تاکید شده است که استحکام بخش بدن صبحانه است. وقت ایده آل خوردن صبحانه، سحر یا بین الطلوعین است. توصیه شده است که ناهار کم باشد و از میوه جات و سبزیجات طبیعی باشد و شام هم باشد ولی سبک .این موارد در کتاب طب الرضا و طب الصادق آورده شده است.

در مورد مدیریت زمان خواب باید گفت که زمان هایی انرژی ساز و زمان هایی انرژی سوز هستند. گاهی شش ساعت می خوابیم ولی هنوز خستگی از تن ما در نیامنده است. و ما فکر می کنیم که باید بیشتر بخوابیم در حالی که این طور نیست. گاهی با خوابیدن نیم ساعت در وقت قیلوله، خستگی انسان در می رود. خواب بین الطلوعین و اول صبح مایه ی آشفتگی ،بداخلاقی ،دگرگونی رنگ چهره ،برکت سوز و فقر آفرین است و برکت را بر می دارد. رزق مخصوصی برای کسانی هست که در بین الطلوعین بیدار هستند. خواب قیلوله نیمروزی که خواب کوتاه قبل از ظهر و بعد ازظهر است، افزایش دهنده ی ضریبی هوشی است، انرژی بخش و توانا آفرین است .یکی از نعمت های ویژه ی الهی به انسان این است که خواب نیمروزی را حافظه بخش و برکت آفرین قرار داده است. گاهی ما خواب بعد ازظهر را به عصر می اندازیم که این خواب مایه ی کم عقلی و تضعیف کننده ی سلول های مغز است. خواب نزدیک غروب و اول شب نهی شده است. خواب انرژی بخش شب، یک سوم میانی است. بخش پایانی شب وقت مناجات است. وقت اصلی تلاوت قرآن در سحر است .ذهن انسان در وقت سحر بیشترین آمادگی را برای دریافت دارد و خیلی از بزرگان مباحثات قوی علمی خودشان را در آن وقت می گذارند .

بر ارتباطات درون خانواده و جمع گرایی تاکید می کند که در سر سفره غذا همه باشند و گفتگو صورت بگیرد. پس انسان از ارتباط بین همسران و لذات مشروع، برای سه قسمت دیگر انرژی می گیرد.

سوال– صفحه 377 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – سوره های شعرا و نمل، به سوره طواسین معروف هستند. روایت داریم هر کس سوره شعرا و نمل را در شب جمعه قرائت کند ،در شمار اولیاء ویژه ی الهی قرار می گیرد. (یعنی راهی برای او باز می شود برای ولی اللهی شدن و اتصال با ولی الله الاعظم) خداوند در آخرت چنان از نعمت های بهشتی به او عطا کند که راضی شود. این ثمره ی تلاوت این دو سوره است. در روایت داریم: هر کس سوره نمل را قرائت بکند، خداوند ده برابر تعداد کسانی که به حضرت سلیمان، ابراهیم ،هود، صالح و شعیب ایمان آوردند، پاداش و حسنه عنایت می کند.

در این سوره از سخن گفتن مورچه ای با حضرت سلیمان پرده برداری می کند. پیام ها و درس های بزرگی در این سوره وجود دارد. رئیس مورچه به حضرت سلیمان می گوید: می دانی چرا بنای حکومت تو را بر باد گذاشتند که باد یاران تو را منتقل کند؟ برای اینکه بدانی بنای دنیا بر باد است و ماندنی نیست و بنای هرچه که بر باد باشد، دلبستگی را نشاید. مبادا به دنیا دلبسته بشوی.

سوال – خلاصه ای از برنامه های گذشته را بیان بفرمایید.

پاسخ- برای رفتن به سوی معرفت هستی ،باید چهار معرفت را کسب کنیم: راه شناسی رهروشناسی، رهبر شناسی و رهزنشناسی . در بحث رهزنشناسی با محوریت آیه 16 و 17 سوره اعراف به تهاجم های چهارگانه شیطان اشاره کردیم. این تهاجم ها از سمت فیزیکی نیست و حقیقتی دارد. تهاجم از پیش روی شیطان، در واقع ایجاد غفلت به ابدیتی که انسان در پیشرو دارد. بیش از 1200 آیه در قرآن در مورد معاد و ابدیت است. و اگر شیطان در این تهاجم موفق بشود بیش از 1200 آیه قرآن را از کار انداخته است. به فکر مرگ و حساب وکتاب و به فکر جهنم و بهشت بودن ازعناصر ایمانی ماست.

حمله ی از پشت سر ایجاد غفلت است از چیزی که پشت سر می گذاریم و می رویم نسبت به حقیقت ناپایدار و گذرای دنیا که ما خیال کنیم که دنیا ماندنی است. و نسبت به دنیا دلبستگی ایجاد کنیم. بجای وارستگی از دنیا، دلبستگی به دنیا برای ما ایجاد می کند. حمله از سمت راست ایجاد شبهه های اعتقادی وعقیدتی است که در آخرالزمان به اوج خودش می رسد. شبهه نسبت به باورهای دینی، توحید، نبوت پیامبران الهی و امامت ایجاد می کند تا دوستداران حضرت حدنصاب مهدی یاوری را پیدا نکنند و ظهور امام زمان(عج) به تاخیر بیفتد. حمله از سمت چپ ایجاد شهوت وغفلت از طریق غریزه ی جنسی برای انسان است. وقتی استفاده از غریزه ی جنسی انسان به شیطان داده شد او گفت دیگر کافی است و همه را وسوسه خواهم کرد.

کتاب پنج جلدی سبک زندگی مهدوی درحال آماده شدن است که راهکار عملی مبارزه با شیطان در قسمت دوباره زندگی آورده شده است.

راه شناسی همان صراط مستقیم است و شیطان در همانجا کمین می کند. رهرو شناسی رهروای حقیقی که مسلمانان واقعی هستند و در زمان ما مهدی یاوران واقعی هستند. یاوران مهدی چهل ویژگی دارند که باید شناخته بشود.

در بحث رهبرشناسی هشت زیر شاخه را بیان کردیم: تبار شناسی یعنی پدر و مادر حضرت و شناخت اصل و نسب که مادرشناسی مهم است .در زیارت مادر امام زمان(عج) داریم :سلام بر تو ای کسی که وصف تو در انجیل حضرت مسیح آمده است.

درمورد چهره شناسی باید گفت که به اذن خداوند سیمای حضرت در بین جوانان سی تا چهل ساله ظهور پیدا می کند. ما باید قدرت الهی را باور داشته باشیم. بعضی می گویند: مگر ممکن است کسی که بیش از هزار سال از عمرش گذشته، در چهره ی یک جوان ظاهر بشود و در اینجا لغزش پیدا می کنند. آنها نمی دانند که خداوند مالک زمان است و امام به اذن خدا مالک زمان است. تاریخ شناسی در مورد تاریخ غیبت صغری است که  69 بطول انجامید و بعد غیبت کبری بود که تا امروز ادامه دارد.

درمقام شناسی به بحث ولی اللهی حضرت،مقام عین اللهی و مقام معلم ومربی بودن نسبت به حکمت رحمت واسعه بودن پرداختیم. رابطه ی ما با حضرت بر اساس عطوفت و شفقت است و یک رابطه ی فرزند و پدری است. به مقام صاحب التدبیری اشاره کردیم که مدیریت بی امان جهادی دارد و بعد به مقام صاحب‌الزمانی اشاره کردیم.

سوال – راه میان‌بُر ارتباط ما با امام زمان(عج) کدام است و چطور می توان یک پیوند جدی و عمیق با امام برقرار کرد؟

پاسخ – بهترین میانبر تقویت جلوه های عشق و محبتی که در نهان دل ما به ساحت امام زمان است. حدیث عشق و دلدادگی که در نیمه ی شعبان شاهد آن هستیم،( بیش از 5/2 میلیون زائر مسجد جمکران)، از این معلوم می شود که دستمایه های عشق و محبت وجود دارد ولی باید عشق و محبت را ارتقاء دارد. محبت خدا دادی فطری است و در دل مردم وجود دارد اما ارتقای محبت به مودت است. داریم :اگر شما عاشق خدا هستید از پیامبر تبعیت داشته باشید. پس با اطاعت از دستورات امام زمان(عج) این محبت به مودت تبدیل می شود. راه میانبر، ارتقاء محبت و معرفت است. آمیزه ی محبت و معرفت اصیل می شود باور، بصیرت و توفیق خدمت. این معرفت می تواند پیگیری این گونه موارد و خواندن کتاب های معرفی شده است.

امام هفتم می فرماید: وجود فیزیکی او از مردم غائب می شود ولی ذکر و یاد او در میان مردم غائب نمی شود. از آیت الله بهجت پرسیدند که جزیره ی ی خضراء کجاست.( مشهور است که جزیره ی خضراء یک جزیره ی حفاظت شده درمیان دریاست که محل حضور حضرت و خانواده اش و نوادگان حضرت است. در رد یا تأیید این مطلب کتاب ها نوشته شده است. ما به حواشی این مطلب کاری نداریم زیرا در این امر، روایات قطعی نداریم و اینها را حاشیه می دانیم) ایشان فرمود: جزیزه ی خضراء آن قلب و دلی است که به یاد امام زمانش آباد باشد. ملاک ایمان در آخرالزمان این است که ذکر و یاد امام در قلب ها خاموش نشود. حضرت ساکن و رهبر این قلب است.

فرمانده ی سپاهیان جهل شیطان است و فرمانده ی سپاهیان عقل امام زمان(عج) است. قلبی که عرش خداوند است باید محل حضور خلیفة الرحمان باشد .یاد امام زمان(عج) عرش را آماده می کند که جانشین خدا رهبری سپاهیان عقل را عهده دار باشد .

قلب ما قلب شیطانی است یا رحمانی؟ اگر قلب ما رحمانی است ذکر و یاد امام زمان(عج) در این قلب پابرجاست و درتمام لحظات زندگی هدایت گر ما می شود

حدیثی از امام حسین(ع) واردشده است که امام صادق(ع) این حدیث را تکرار کرده است. در واقع این حدیث زبان همه ی انبیاء بوده است. حضرت می فرماید: اگر زمان ظهور او را درک بکنم، لحظه لحظه ی عمرم را وقف او خواهم کرد.

ملا فیض کاشانی دیوانی بنام اشعار مهدوی دارد که می فرماید:

ده روز ملک گردون افسانه است و افسون / یک لحظه خدمت او بهتر زملک ما را

جهت گیری تمام دوستان باید این باشد که توفیق خدمتگزاری حضرت را پیدا کنند. او یدالله است و ما هم بازوی توانمند امام زمان(عج) بشویم.

این جلسه آخرین جلسه ی بحث ماست. خداوندا ما را در شمار بهترین یاوران و تربیت شدگان امام زمان(عج) قرار بده.