main logo of samtekhoda

92-03-01-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی-امام زمان (عج)

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی

-امام زمان (عج)

92-03-01

ای مطلع شرق تغزل چشمهایت خورشیدها پر می زنند از پیش پایت ،ای عطر تو از آسمان نیلوفری تر پیچیده در هُرم نفس هایت هوایم، آیینه ی موسیقی چشم تو باران پژواک رنگ و بوی گل موج صدایت، با دستهایت هول زدی ای نبض آبی بر شانه های من پلی تا بی نهایت، پس دست کم بگذار تا روز مبادا در چشم من باقی بماندجای پایت.

سوال – در مورد مقام عین اللهی امام عصر توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – ولادت امیرالمومنین امام العارفین و امام المخلصین را تبریک می گوییم. مقام عین اللهی مهمترین مقام است برای سرعت بخشیدن به هدایت ،تربیت و تزکیه ما در جهت گیری به سمت خدا. ما باید باور کنیم که زیر نظر ولایت خدا و امام زمان(ع) هستیم، و چشم بینای آفریدگار به رخصت خداوند حجت معصوم زمان است. علامه طباطبایی می فرمودند که وقتی می خواستم از نجف به ایران بیایم غصه ی دوری از درس عرفان استادم، آقا سید علی قاضی را داشتم. به محضر استاد رفتم و توصیه ای از استادم خواستم تا جای درس عرفان ایشان را پُر بکند.  سید علی قاضی طباطبایی فرمود: این آیه را بزرگ بنویس و در اتاقت نصب کن ،آیه چهاردهم سوره علق: آیا انسان نمی داند که خداوند او را می بیند ؟این آیه را بطور مرتب به خودت گوشزد کن.

اگر باور بکنیم که عالم محضر خداست مراقبت های ما اوج می گیرد زیرا ما زیر نظر هستیم. ما چگونگی کیفیت بینایی خداوند نسبت به اعمال مان را نمی دانیم. به اذن خداوند در قیامت در و دیوار در مورد ما شهادت می دهند و از لحظه لحظه ی زندگی ما عکسبرداری می کنند و به سخن در می آیند. و صحنه هایی را که دیده اند به نمایش می گذارند. امامان معصوم و ائمه قدرت الهی تجلی عین اللهی پروردگار می شوند و جهان تحت نظر آنهاست. اصل مقام عین اللهی ویژه ی خداوند است. ولی به اذن خدا این مقام به خلیفة الرحمان هم داده می شود. این یک مقام تشریفاتی نیست که فاقد قدرت و اختیارات باشد. در دستگاه خداوند این یک مقام واقعی است با اختیارات تام و قدرت های رحمانی که یکی از آنها چشم بینای خداوند است. با این مقام معصومین می توانند شاهد ما باشند و گواهی بدهند. در آیات الهی بر این مقام تاکید شده است: آیا انسان نمی داند که خدا او را نمی بیند؟ آیا این مقام فقط مخصوص خداست؟ در قرآن داریم ای پیامبر به امت بگوی هر طوری که می خواهند عمل کند خداوند عمل آنها را می بیند، پیامبر هم اعمال آنها را می بیند و مومنون یعنی ائمه هم عمل آنها را می بینند. ما نباید فقط به ظاهر آیه نگاه کنیم زیرا مومنون واقعی، ائمه هستند.

ارتباط بر قرار کردن با این مقام ،مهمترین عامل برای تزکیه ماست. آیت الله بهجت می فرمود: باوجود اعتقاد به رئیسی که شاهد بر اعمال ماست، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم یا خود را پنهان کنیم و هر کاری را که خواستیم انجام دهیم ؟چه پاسخی خواهیم داد؟ وقتی امام زمان(عج)عین الله است و دارد ما را می بیند ،پس نباید راحت هر کاری را انجام بدهیم. امام در یکی از توقیعات شان به شیخ مفید( شیخ مفید شخصیتی است که این مقام را باور کرده است و خودش را زیر نظر مستقیم آقا دانسته است. و از امام زمان(عج) نامه ای برای ایشان صادر شده است که هر کدام از این نامه ها دانشگاه امام شناسی و مهدی شناسی است) می نویسند: هماناعلم ما که از سنخ علم ربوبی است بر تمام احوال شما احاطه دارد( این مقام از جانب خداوندعطا شده است)هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.( روایات زیادی در مورد این مقام داریم )

یکی از شخصیت هایی که زیر نظر مقام عین اللهی حضرت علی(ع) تربیت شده، قنبر بود. اصلیت او و از شاهزادگان همدانی بوده است که به اسارت گرفته شده است. او بستر و استعداد فطری بالایی داشت، امام او را خریداری می کند ولی بعد از مدتی او را آزاد می کند و او خودش غلامی افتخاری امام را انتخاب می کند. او درنهایت فصاحت ،بلاغت و حکمت بود. ما باید از خدا بخواهیم که کمی از دوستی قنبر نسبت به حضرت علی(ع) را به ما عنایت بکند. قلب او لبریز و مالامال از محبت قرآن و عترت بود. او در نهایت صلاحیت کارگزار قضایی امام بوده است حتی فتواهایی که امام می داد قنبر اجرا می کرده و حدودهای سخت الهی را قنبر اجرا می کرده زیرا یک صلابت خاصی داشته است. ایشان عاقبت به مقام شهود و شهادت می رسد. حجاج بن یوسف که طاغوت زمان بود، 120 نفر از شیعیان علی را به جرم محبت علوی به شهادت رساند. حجاج آنها را در چهار دیواری های بلندی بدون سقف آفتاب قرار می داد و نانی از آرد و خاکستر برای آنها تهیه می کرد و آنها بعد از مدت کوتاهی به شهادت می رسیدند. حجاج گفت که می خواهم یک شیعه ی خاص را به شهادت برسانم و قنبر را به او معرفی کردند زیرا اوهمنشین علی و عارفی بود .قنبر در جنگ و صلح با امیرالمومنین بود و دست توانای امام بوده است .باید او را در افق میثم تمار، مالک اشتر، سلمان و مقدادها دید .کسی که زیر نظر عین الله تربیت می شود به مقام های عالی می رسد. حجاج او را احضارکرد و به او گفت که آیا مولای تو علی بوده است ؟( می خواست از او نقطه ضعف بگیرد) قنبر فرمود: مولایم خداست که حسبناالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم البصیر. حجاج پرسید: پس علی که بوده است ؟ قنبر گفت: علی ولی نعمت من بوده است که در روز قیامت از این نعمت( ولایت) سوال می شود.این نعمت روح تمام نعمت هاست. حجاج گفت: اگر تو را بکشم چکار می کنی؟ قنبر گفت: من در زمره ی شهدا و سعادتمندان عالم محشور می شوم و تو در زمره ی اشقیاء قرار خواهی گرفت. عاقبت گردن او را زدند و به شهادت رسید. به قنبر گفتند که تو در طول زندگی ات خدمتگزار چه شخصیتی بودی؟ او 110 صفت از ویژگی های اخلاقی امیرالمومینن را برشمرد و فرمود: او فرمانده ایمان آورندگان است ،رئیس مومنان است(امیر اهل ایمان و شاهد امت است)، نور و روشنی بخش رزم آوران ،رئیس گریه کنندگان از خوف خدا ،برترین پارسایان ،سخنگوی فرستادگان جهانیان ،جبرئیل امین یکسره او را تایید می کرد( این ویژگی ها سینه به سینه به امام زمان(عج) می رسد)،یاری شده از سوی میکائیلی که متانت دارد، مبارزه کننده با دشمنان کینه توز، خاموش کننده آتش فتنه گران، سرور مسلمان سبقت گیرندگان ، براندازنده ی کافران و مشرکان، باگذشت و باعفت ،صبور، بسیار روزه گیرنده( حضرت علی(ع) فرمود :از وقتی که فضیلت روزه ی ماه رجب و شعبان را از زبان پیامبر شنیدم ، روزه ی این دو ماه را ترک نکردم)، آماده به کار و اقدام کننده ،آینده گر و جامعه نگر، دارای اراده ای قوی و سخنگویی توانا ،شیری پر جرأت، ماه تمام و خوش چهره ،عامل شناخت مومنین .(معیار ایمان ما رفتار و گفتارعلوی است. در زیارت امیرالمومنین داریم :سلام بر تو که میزان اعمال هستی. محک و معیار امیرالمومنین است . میزان فرمان بندگی و زندگی ما هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی است یا میزان ما حضرت امیر است ؟)

سوال – صفحه ی 335 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه دستور پروردگار به حضرت ابراهیم است که می فرماید :خانه ی من را برای طواف کنندگان و سجده کنندگان آماده کن. آیه 125 سوره بقره هم همین عبارات را خطاب به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل دارد که می فرماید: عهد و پیمانی از اسماعیل و ابراهیم ستاندیم که خانه ی من را برای طواف کنندگان، اعتکاف کنندگان ونماز گزاران پاکیزه کنید.

حضرت ابراهیم و اسماعیل ماموریت پیدا می کنند که خانه ی خدا و بیت الله را برای اعتکاف آماده کنند .


سوال – در مورد فضیلت اعتکاف توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ - ایام البیض یعنی ایام نور و سپیدی . روایت داریم که شهید ثانی در شرح لمعه دارد که وقتی حضرت آدم مرتکب خطا شد دل و جسم و سیاه شد. بعد از پذیرفتن توبه او ؛به حضرت آدم الهام شد که سه روز ماه رجب( سیزده ،چهارده و پانزده) را روزه بگیرد و در هر روز یک سوم بدن او سفید شد و سیاهی برطرف شد و بعد از سه روز بدن او به حالت عادی برگشت. بخاطر همین به این ایام ،ایام سفید شدن می گویند.

دل ما براثر کدورت و گناه سیاه شده است. معتکف می آید که گناهان و وسوسه های شیطانی را به زنجیر بکشد .روزه داری سه روز 13و 14و 15 ماه رجب تاکید شده است.

عده ی زیادی در مراسم اعتکاف شرکت می کنند وعده ای هم خودشان را برای خدمتگزاری به آنها آماده می کنند. روایت داریم :سرور هر گروه خدمتگزارترین آنها هستند. معتکفین هم قدر خودشان را بدانند.

سوال – کسانی که نمی توانند در این مراسم معنوی شرکت کنند چگونه از این فرصت های ویژه استفاده کنند؟

پاسخ - کسانی که توان روزه داری دارند اگر توانستند هر سه روز را روزه بگیرند. پیامبر فرمود :هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد خدا بین او و آتش جهنم هفتادسال فاصله می اندازد. در روایت دیگری داریم که هر کس سه روز ماه رجب را روزه بگیرد خدا خطاب می کند حق تو بر من واجب شد و دوستی ولایت من برای تو حتمی شد، ای فرشتگان جلوی شما شهادت می دهم که گناهان بنده ام را بخشیدم.

کسانی که نمی توانند روزه بگیرند، می توانند ذکری را( که در مفاتیح آمده را صد مرتبه)  بگویند تا ثواب روزه داری برای آنها نوشته بشود. هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد در شمار رجبیون قرار می گیرد و به بهشت می رود.

کسی که تحت ولایت خدا قرار بگیرد ارتباط خودش را با ولی الله اعظم برقرار می کند. پس اگر بخواهیم با امام زمان(عج) ارتباط برقرار کنیم ، این سه روز ماه رجب را روزه بگیریم. کسانی که روزه قضا دارند اول باید روزه ی قضا را بگیرند ولی اگر روزه های قضا را در همین روزها بگیرند، انشاء الله ثواب آن را خواهند برد.

کتاب اخلاق علوی گل روی علی که شرح مختصری از صدو ده صفت حضرت علی(ع) از زبان قنبر است نوشته ی آقای نیلی پور است.

سوال – در مورد اخلاق علوی و فاطمی توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – خیلی از مردم اهل روزه و نماز هستند ولی اخلاق خوبی ندارند و خانواده از آنها ناراضی هستند. شیعگی یعنی پیروی کامل در رفتار، گفتار ،منش و اخلاق است. ما باید شیعگی کنیم. درعرصه ی اخلاق خانوادگی علی پیشتاز بود. اخلاق علوی یک میزان و ملاک است. اگر ما تحت ولایت امیرالمومنین هستیم باید اخلاق علوی را در وجودمان نهادینه کنیم.

ما باید اخلاق امیرالمومنین در خانواده شان مطالعه کنیم. داریم که پیامبر وارد خانه ی زهرا(س) شدند و دیدند که حضرت علی(ع) روز خاک نشسته است و به حضرت زهرا(س) کمک می کند و دارد عدس پاک می کند. اشک از چشمان پیامبر جاری شد و فرمود: کمک کردن مرد به همسر در کارهای خانه بدون منت و از روی مهر و محبت کفاره ی گناهان اوست، مهریه ی حورالعین های بهشتی برای اوست.

اگر مرد می خواهد سروری داشته باشد باید خدمتگزاری داشته باشد. کتاب آینه در آینه جلال در جمال در مورد اخلاق خانوادگی حضرت علی(ع) است.

حافظ یک سفر به مشهدالرضا داشته است و چهل روز درمشهد معتکف بوده و بعد از چهل روز غزلی به او الهام می شود:

(تمام درد ابلیس این بود که می خواست بندگی را بدون پذیرفتن ولایت انجام بدهد. بدون تواضع و پذیرفتن ولایت نمی توان بندگی کرد.)

ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش                پیوسته در پناه لطف اله باش

آن را که دوستی علی نیست کافراست           گو زاهد زمانه وگو شیخ راه باش

امروز زنده ام به ولای تو یا علی               فردا به روح پاک امامان گواه باش

حافظ طریق بندگی شاه پیشه کن                وانگاه در طریق چومردان راه باش

خدایا ما را در شمار ولایت امیرالمومنین و شیعیان و محبان واقعی امیرالمومنین در دنیا و آخرت قرار بده.