main logo of samtekhoda

91-11-25-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی- امام زمان (عج)

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی

- امام زمان (عج)

91-11-25

سوال – در مورد جلوه های رحمانی حضرت مهدی توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – سلام بر نور خدایی که هر کس بهره ای از نور هدایت دارد، بهره ای از نور اوست و اوست که باعث گشایش در کار مردمان است. پیامبر و ائمه ،مهدی باوری را از مردم ایران خواسته اند. و ایرانیان را زمینه ساز ظهور مهدی دانسته اند. آن ظهور فرخنده ای که بساط نظام سلطه و طغیانگر شیطانی را برمی اندازد و امیدواریم که آغاز این حرکت در انقلاب اسلامی ملت ایران باشد.

انسان برای رسیدن به حقیقت هستی و هدف خلقت خودش، باید از زندگی شیطانی عبور کند و وارد زندگی رحمانی بشود. یعنی باید از ولایت شیاطین خارج بشود و به ولایت خدای رحمان وارد بشود. در این راه انسان نیاز به رهبر راه دارد تا این رهبر ما را از پرتگاههای شیطانی نجات بدهد. و با سلامت انسان را از همه ی پرتگاهها عبور بدهد و را به اوج زندگی رحمانی برساند. ابتدا اعوذ بالله من الشیطان الرجیم سپس بسم الله الرحمن الرحیم. درتمام راه ما نیاز به یک رهبر رحمانی داریم که خودمان را به او بسپاریم .خدا از روی رحمت وعطوفت خودش، برای انسان یک رهبر کامل قرار داده است که قلب آن رهبر پر از مهر و عطوفت است. وجود رهبر راه ،تجلی رحمت خداوند است. خداوند خواسته است که دست انسان را بگیرد و در مقابل شیطان از آن حمایت بکند.

بزرگترین حمایتی که خدا قرار داده است وجود رهبری است که قلب او مالامال از عشق به انسان است. و می خواهد انسان را به کمال و حقیقت خودش برساند. این وجود سراسر رحمانی است و هیچ خودیتی در او نیست و شائبه ی هوای نفس در او نیست. جنس محبت امام زمان (عج) با جنس همه فرق می کند. این محبت کمی به محبت پدر و مادر به فرزندان شباهت دارد. امام رضا(ع) می فرماید: رفیق تر، مهربان تر و بامحبت تر از تمام پدران و مادران یعنی مهر تمام پدران و مادران عالم جلوه ای از محبت امام زمان(عج) است. این عشق امام قابل تحلیل نیست و برای رساندن ما به سعادت است. این عشق به بلندای ابدیت است .امام ما را، هم برای سعادت دنیا و هم برای سعادت آخرت می خواهد. این محبت فقط بخاطر خداست .

جلوه های محبت امام زمان(عج) به مردم از سنخ فهم و درک است. محبان امام زمان(عج) که باب محبتی بین آنها و امام باز شده است ، در ابتدا سعی کرده اند که  امام را بشناسند و شیطان سعی می کند که مردم را از این شناخت باز دارد یا این شناخت را مورد دستبرد قرار بدهد. یکی از جلوه های رحمانی حضرت این است که بساط ولایت شیطان را درعالم بهم بریزد. یعنی ریشه ی بدبختی انسان شیطان است و انسان های شیطان شده و شیطان صفت که نمی خواهند مردم به سعادت برسند همان مستکبران و کافران هستند. یکی از هدف های رحمانی امام زمان(عج) در هم ریختن این نظام شیطانی است. شیطان در عالم با نمایندگان انسانی خودش نظام شیطانی را برپا کرده است.

در زمان ابتدای ظهور حضرت، جنگ هایی با سپاهیان کفر و نفاق و نظام های طغیانگر شیطانی اتفاق می افتد که این نباید برای عموم مردم باعث ترس و وحشت بشود. این شمشیر قهر حضرت جلوه ای از مهر و محبت حضرت است .پیامبر رحمت بیکران رحمانی است اما قریب هشتاد و چهار جنگ از پیامبر در تاریخ گزارش شده است. مگر او رحمت بیکران برای مردم نیست ؟ بله. اما کافرانی هستند که موانع رحمت هستند. اگر صخره ای بین مردم و دریا فاصله انداخته است باید این صخره ها برداشته بشود .این دریا رحمت است ولی صخره ها مانع رحمت مردم است و باید برداشته شود. ما جلوه ی قهر الهی را در سیمای امام زمان(عج)  می بینیم. سیره ی امام همان سیره ی پیامبر است. پس رحمت امام زمان اقتضا می کند که عده ای برداشته شوند تا این رحمت به همه برسد.

در دعای ندبه داریم :کجاست آن کسی که آماده شده است تا پشت ظالمان را در هم بشکند، کجاست درهم شکننده این شوکت پوشالی مفسدان و مستکبران عالم ،کجاست آن کسی که نابود می کند بنیان های شرک و نفاق ، کجاست درهم کوبنده ی اهل طغیان؟(شیطان در جامعه ی انسانی دجال هایی دارد که به جایی می رسند که فرعونی می شوند و می گویند که ما خدا هستیم) این عبارت های دعای ندبه، مقام امام زمان(ع) را می رساند و کسانی که داعیه ی یاوری امام را دارند برای ستیز با تمام جلوه های ولایت شیطان در جامعه انسان خودشان را آماده می کنند. جلوه های ولایت شیطان موانع رحمت هستند و باید از میان برداشته بشوند. پس این قهر امام جلوه ی رحمت است .امام ، امام مهر و عطوفت است .

نمایندگان شیاطین در جامعه ی انسانی بیکار نمی مانند و می خواهند ارتباط عاطفی بین امام  و مردم شان را قطع بکنند. حکومت بنی عباس پول ها خرج کردند که  تا حدیث هایی جعل کنند که امام رحمت را خشن جلوه بدهند. تا پیوندعاطفی بین شیعیان و امام زمان شان قطع کنند. این کار صحنه گردانی شیطان است.

گزارش هایی می دهند که امام زمان (عج) جوی خون راه می اندازد، حدود پنجاه حدیث از این نوع احادیث وجود دارد که جعلی بودن آنها ثابت شده است که اینها توطئه ی شیطان برای قطع ارتباط عاطفی شیعیان با امام شان بوده است. این روایات این طور نشان می دهند که هر کسی که گناهی در خلوت خودش هم انجام داده است باید گردن زده بشود .این طور نیست، امام برای هدایت ،تربیت و رحمت مردم می آید. چشم انداز حکومت حضرت این طور است که با دست امام عقل ها کامل می شود ،ایمان ها شکوفا می شود ،اخلاق های انسانی به نهایت درجه می رسد وعلوم گسترده می شود.

سوال این است که امام با این همه مردمی که در غفلت شیطانی هستند می خواهند چکار بکنند؟( در قرآن داریم که اکثریت مردم را شکرگزار خودت نمی یابی و بیشتر درغفلت شیطانی هستند) موج جنبش 99 درصدی ضد استکباری که الان در جهان ایجاد شده است ما را به زمان ظهور نزدیک می کند. اندیشه ی انسانی درعالم  بارور شده است و مردم فهمیده اند که یک صدر مردم قارونی دارند حیثیت تمام مردمان عالم را زیر سوال می برند. این اتفاقات فضای ظهور را برای ما شفاف می کند. شمشیر قهر حضرت برای برداشتن یک درصدی است که اگر بمانند جز طغیان، چپاول و انحصار طلبی های شیطانی کار دیگری نمی کنند. یک عطش جهانی برای منجی عالم بوجود آمده است .

در جامعه ی دینی ما کمتر به جلوه های رحمانی حضرت پرداخته اند. یکی از جلوه ای مظلومیت امام زمان(عج) هم، همین است. وجود رحمانی او باعث برپایی عالم است. در چهاردهم شعبان درحضرت معصومه منبری داشتم و بعد سوار تاکسی شدم تا به منبر بعدی برسم. راننده تاکسی از پامنبری های من بود. ایشان پرسید که شما منبری بودید؟ گفتم: بله . ایشان گفت که شما از رحمت ویژه ی حضرت بیان کردید و دیشب یک نماآهنگی از تلویزیون پخش شد که ما غرق اشک شدیم. دخترم شش ساله ام داشت بازی می کرد ولی حواسش به این نماآهنگ بود و وقتی تمام شد از من سوال کرد که آیا امام زمان(عج) گردن ما بچه ها را هم می زند؟ ببینید که داعیه داران فرهنگی جامعه از مهربان ترین امام چه سیمایی ساخته اند که پشت زمینه ی ذهن اطفال این است که امام حتما بزرگ ها را می کشد. علت این است که ما از سیمای رحمانی امام کمتر گفته ایم. و جلوه های قهری امام را هم در سایه ی عطوفت حضرت بیان نکرده ایم.

در پرسشنامه ای برای دانش آموزان مطرح شده بود: آیا شما آمادگی دارید که این جمعه، زمان ظوهر امام زمان(عج) باشد ؟ بالای 75 درصد ازدانش آموزان دبیرستانی گفته بودند که ما آمادگی ظهور حضرت را نداریم زیرا ما گناهانی داشته ایم که هنوز موفق به توبه نشده ایم و آقا هم گناه کاران را از میان برمی دارد. هنوز رحمت وعطوفت حضرت نسبت به گناهکاران جا نیفتاده است .اگر آنهایی که از خدا و امام روی برگردانده اند اشتیاق آنها را می دانستند، هر لحظه قالب تهی می کردند. رسالت رسانه ،مبلغان ،اساتید دینی و ...است که یک جلوه ی زیبایی از جلوه ی رحمانی حضرت را برای مردم بیان کنند.

سوال – صفحه 237 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – وقتی خدا داستان پیامبران را تعریف می کند این صرف بیان یک داستان تاریخی نیست بلکه در یک نگاه کلان داستان تکامل رو به رشد انسان است که انسان در تمام نسل ها دارد به تکامل نهایی خودش نزدیک می شود. سیمای هر پیامبر بعنوان یک انسان کامل آئینه ای است در مقابل اخلاق انسان کامل زمان ما یعنی اخلاق امام زمان(عج) .یعنی شما در سیمای حضرت یوسف می توانید جلوه ای از سیمای امام زمان (عج) را ببینید. عصاره ی تمام پیامبران الهی در امام عصر جمع است یعنی آنچه همه خوبان دارند تو یکجا داری .و این از ویژگی های امام است .تمام معجزات انبیاء در وجود امام جمع است.

در روایات داریم: از کرامت ها و ویژگی های حضرت یوسف زیبایی و گشاده دستی بوده است .این زیبایی و سخاوت در امام زمان(عج) به اوج می رسد. یوسف زهرایی ما تمام خوبی های عالم را دارد. روایت داریم: امام زمان(عج) بدون اینکه مالی را بشمارد می بخشد. این از جلوه های کرامت و سخاوت حضرت است. شباهت دیگر پوشش و حجاب ویژه ی الهی است .یوسف در میان امت بود ولی مردم مقام او را نمی شناختند. حتی برادرانش وقتی او را دیدند نشناختند. امام زمان (عج)هم در میان امت حضور دارد ولی کسی او را نمی شناسند. در روایت داریم که در زمان ظهور عده ای می گویند که ما این آقا را دیده بودیم ولی نشناخته بودیم.

دیده ای می خواهم که باشد مه شناس، شناسد ماه را درهر لباس .این دیده را به سید بحر العلوم ها ،سید طاوس ها و آیت الله بهجت ها می دهند یعنی اذن شناخت و معرفت می دهند. اولیاء امام را می بینند و می شناسند ولی ما امام را می بینیم ولی نمی شناسیم. بخاطر همین فاصله ما با حضرت بیشتر فاصله ی معرفتی است. اگر معرفت ما نسبت به حضرت کامل شود ،دیدار حاصل می شود. همانطور که برای اولیاء حاصل شده است.

در این صفحه داریم : هم برادران یوسف و کاروانیانی که یوسف را از چاه نجات دادند، او را ارزان فروختند و قدر او را نشناختند .در آخر الزمان چون مردم قدر حضرت مهدی را نمی دانند یوسف فروشی می کند و امام را ارزان می فروشند. و امام را با جلوه های دنیایی معاوضه می کنند. عده ای امام را نشناختند و عده ای هم که شناختند براحتی یوسف فروشی می کنند. ابوطاهر وکیل امام زمان (عج) با وسوسه های شیطانی برای اینکه اموال را تصاحب بکند می گوید که من خودم نائب هستم یعنی امام زمانش را به مقداری پول می فروشد. امام زمان(عج) توقیعی می نویسند و او را مورد لعن و نفرین قرار می دهند.

در قم قهوه خانه ای بوده است که صاحب آن میرزا ابوالفضل قهوه چی بود که روزهای چهارشنبه و جمعه قهوه خانه را تعطیل می کرده و به خدمتگزار ی مسجد جمکران می رفته است. او پیرمردی به ظاهر ساده وعامی بود و بیش از هزار حدیث حفظ بود و به آن عمل می کرد. بازاری ها می گفتند که چهارشنبه ها بمان و به ما چای بده. ولی او قبول نمی کرد. و می گفت که مگرمن یوسف فروش هستم. به او می گویند که اگر این چهارشنبه به جمکران بروی ما در قهوه خانه تو را قفل می زنیم. ایشان می گوید همان شبی که در قهوه خانه ی مرا قفل زدند خواب امام زمان(عج) را دیدم که حضرت فرمود :فردا درقهوه خانه ی تو را قفل می زنند . من گفتم: آقا غمی نیست، خدا روزی رسان است و شما واسطه ی روزی رسان هستید ،من یوسف فروش نیستم. صبح که به بازار آمدم دیدم که در قهوه خانه را قفل زده اند و بلند گفتم :خداحافظ ای قهوه خانه ،از این پس هر روز در خدمت امام زمان(عج) هستم و بعد ایشان خدمتگزار حضرت در مسجد جمکران شد. خدا به بعضی ها چنین معرفتی می دهند که یوسف فروشی نکنند.

اصلی ترین جلوه ی امام زمان(عج) این است که انسان را از ولایت شیطان خارج بکند. دست هدایت حضرت از پشت پرده بشر را هدایت می کند تا زمان ظهور که نظام شیطانی را در هم می ریزد. اصلی ترین جلوه رحمانی امام زمان(عج) این است که نظام های شرک و تفاق را ازعالم بر می دارد. امام در نهایت اشتیاق به هدایت مردم اهل ایمان می پردازد. هر کس که وارد اسلام بشود و مقداری ایمان داشته باشد، مورد عنایت ویژه ی امام عصر است. یکی از جلوه های آن حضرت دعاهای ایشان است که بارقه ی اهل ایمان است. برکت زندگی و نورانیت و هدایت ما در زندگی جلوه ای از دعای خیر سحرگاهی امام زمان(عج) است که باعث برکت و خیر ما می شود.

همه دردم آقا  دعایم کن، مریضم سراپا  دعایم کن آقا، گرفتارنفسم اسیر گناه تو ای روی روح تقوا  دعایم کن آقا، عزیزی کجای ؟اگر کربلایی بیا و همانجا دعایم کن آقا، چو رفتی مدینه تو با سوز سینه تو را به جان زهرا دعایم کن آقا ،برای ظهورت دعا می کنم تو را جان مولا دعایم کن آقا.