main logo of samtekhoda

91-11-18-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی-رهبر شناسی و امام زمان (عج)

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی

-رهبر شناسی و امام زمان (عج)

91-11-18

ای حضورت حریم مهر، ای ظهورت نسیم مهر، مهربان امیر مهر، بر تو تا بی کران سلام. انشاءالله در این ایام دهه ی فجر مورد عنایات ویژه ی حضرت مهدی قرار بگیریم. امام خمینی این انقلاب را زمینه ساز انقلاب مهدوی می دانستند. امام برای اولین بار لفظ روح من و تمام جهانیان فدای خاک پای مهدی را بکار بردند.

سوال – در مورد بحث رهبر شناسی و امام زمان (عج) توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – یکی از مقامات وجودی حضرت مهدی این است که او جلوه ی رحمت الهی است. در زیارت آل یاسین داریم که سلام بر تو ای رحمت فراگیر الهی یعنی رحمتی که تمام عالم را گرفته است. ما برای جهت گیری به سمت خدا اول می گوییم: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بعد می گوییم :بسم الله الرحمن الرحیم. حتی در نماز که معراج روح ما است، مستحب است که اول بگوییم: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بعد بگوییم :بسم الله الرحمن الرحیم. در قرآن داریم که برای دریافت کلمات الهی (قرآن) اول اعوذبالله من الشیطان الرجیم بگویید. ما تا از زندگی شیطانی عبور نکنیم وارد زندگی رحمانی نمی شویم. شرط ورود به آستان بسم الله الرحمن الرحیم، کلمه ی اعوذبالله من الشیطان الرجیم است. وقتی ما از زندگی شیطانی وارستگی پیدا کردیم و از ولایت شیطان خارج شدیم به ولایت خداوند رحمان وارد می شویم. شعار اسلام بسم الله الرحمن الرحیم است. توصیه شده است که هیچ کاری را بدون بسم الله. .. شروع نکنیم. حتی سر سفره هم، با گفتن بسم الله برکت به سفره اضافه می شود.

امام صادق(ع) می فرماید: یک شیطان چاق به یک شیطان لاغر رسید. شیطان لاغر به شیطان چاق شد که به تو خیلی خوش می گذرد که این قدر چاق شده ای؟ شیطان لاغر گفت که من بر انسانی موکل شده ام که در هیچ کارش نام خداوند را جاری نمی کند و بسم الله. .. نمی گوید. بنابراین دست ولایت من بر او باز است. شیطان لاغر گفت که من برانسانی موکل شده ام که مومن است و همه ی کارهایش را با بسم الله. .. شروع می کند و من بهره ای از لذت های زندگی او ندارم و بخاطر همین لاغر هستم. این واقعیت زندگی ماست. بحث شیطان شناسی، بحث حقی است. یکی از بزرگان می فرمود :خدایا به ما عطش مهدی عنایت بفرما تا رهبر را بشناسیم.

وقتی ما از زندگی شیطانی عبور کردیم و وارد زندگی رحمانی شدیم، می بینیم که خداوند این مسیر را بدون رهبر و راهنما قرار نداده است و فرموده که باید دست تان را به رهبر راه برسانید. زیرا این مرحله خیلی خطرناک است و شیطان هم ما را رها نمی کند. تا ما جان در بدن داریم شیطان برای ما نقشه می کشد تا ما را از مسیر خدا دور کند. خداوند برای این راه رهبرانی گذاشته است که همان پیامبران هستند. خداوند برای مردم هر عصری حجت و معصومی قرار داده است. خداوند هر حجت را معصوم قرار داده است تا وجود او از شائبه های شیطانی پاک باشد یعنی از منیت ها پاک باشد و سراسر عشق و محبت شده باشد. تجلی بسم الله. .. وجودی است که سرتاسر رحمانی شده است و حجت زمان می شود. اگر ما همگام با پیامبران معصوم حرکت کنیم سهم شیطان از ما کم خواهد شد. فلسفه ی وجودی پیامبران و امامان هم همین است. امامان و معصومین در بیراه ها می گردند تا انسانها را به راه بیاورند.

در قرآن داریم :ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمتی برای همه جهانیان باشی. وقتی پیامبر در جنگی پیروز شدند، تعدادی از کافران را در زنجیر کشیدند و آوردند. وقتی آنها رد می شدند پیامبر به آنها لبخند زد و یکی از کافران فریاد زد که چرا می خندی ؟ امروز روز پیروزی توست که می خندی. پیامبر فرمود: لبخند من برای این نیست که تو مقهور شد و ما پیروز شدیم. لبخند من برای این است که ما شما را به زنجیر کشیده ایم که با اجبار به بهشت ببریم، شما را به سعادت برسانیم و از دست شیطان نجات بدهیم. وجود حجت الهی وجودی خالص است و هیچ خودیتی ندارد و سرشار از عشق و محبت رحمانی است. حتی آنها برای هدایت بشر حرص می زنند.

سوال – تکلیف ما جاماندگان از زمان پیامبر چیست ؟

پاسخ – ما باید توجه داشته باشیم که خداوند بر هر عصری حجت معصومی را قرار می دهد و این لازمه ی رحمانیت خداوند است. هر کدام مسلمانان به حکم مسلمانی هر روز شصت مرتبه بسم الله. .. می گوییم. این کلمه تلقینی برای انسان است که می خواهد بگوید من هم می خواهم صفت رحمانیت در وجودم باشد. لازمه ی رحمانیت و رحیمیت خدا چیست ؟ این است که خداوند رهبری قرار بدهد که معصوم باشد و سرتاسر عشق و محبت باشد نسبت به مردم عالم برای تربیت و هدایت آنها. پیامبران آمده اند تا ما را به سعادت دنیا و آخرت برسانند.

ما باید باور داشته باشیم که خداوند مردم هیچ زمانه ای را رها نمی کند. و حجت معصومی قرار داده است تا از آنها دستگیری کند و آنها را به خدا برساند. درعصر ما وجود امام زمان (عج) است که عصاره ی همه ی انبیاء الهی است یعنی تمام فضیلت ها و کرامات ائمه ی معصومین در امام زمان(عج) جمع است. زیرا او نسخه ی تکاملی بشر است و از طرفی برای خدا محبوب ترین است و از طرفی ( به فرموده ی امام رضا) او نسبت به مردم زمانه ی خودش شفیق تر، مهربان تر و دلسوزتر است از تمام پدران و مادران آنها. رحمت او سرتاسر رحمانی است. پاک ترین عطوفت انسانی محبت مادرانه است و محبت امام بالاتر از محبت مادرانه و فوق تصور ماست.

هدف خلقت، عبادت خالص امام زمان(ع) است. وجود خلقت با وجود امام زمان(ع) رقم می خورد. جلوه ی عطوفت ومهر او با تمام مراتب ارتباط دارد: دعا، عطوفت، هدایت و تربیت انسان و. .. مربی عالم امام زمان(ع) است. اگر مهر و عطوفت رحمانی نمی بود ما شاهد چنین جلوه های تربیتی و هدایتی نبودیم.

سوال – ما چکار باید کنیم تا رحمت امام زمان(عج) شامل حال ما بشود ؟

پاسخ – ما باید دست ولایت امام را در وجودمان باز بگذاریم. روایت داریم :قلب مومن عرش خداوند رحمان است. اگر کسی این وجود را عرش شیطان قرار بدهد یعنی تمام درهای وجودش را رو به شیطان باز بکند و شیطان پرست بشود، نمی تواند رحمت امام را دریافت کند. ما باید از ولایت شیطان خارج بشویم. ما باید یک عزم جدی برای نه گفتن به شیطان داشته باشیم، بعد دست تربیت و هدایت امام باز می شود. مثلا کودکی خردسال دست در دست پدر دارد و وارد بازار شلوغی می شود. تا وقتی دست این بچه در دست پدرش است او هراسی ندارد ولی در اثر دیدن یک اسباب بازی زیبا، از پدر غافل می شود و دست پدر را رها می کند و گم می شود. وقتی بچه به خودش می آید که گم شده است گریه می کند و وحشت زده می شود. حالا عطش دیدن این فرزند برای پدرش بیشتر است یا عطش پدری که می بیند فرزندش دچار غفلت شده است و دست او را رها کرده است و گم شده است؟ پدر بیشتر می سوزد. ممکن است که این بچه ساعت ها مشغول دیدن چیزهای فریبنده باشد.

ما بعد از نه گفتن به زندگی شیطانی، نیاز به معرفت و شناخت امام داریم. آیا رابطه ی فرزندی و پدری با امام برقرار کرده ایم؟ امام رضا(ع) می فرماید: عشق ومحبت امام به ما، فوق تمام عشق های مادرانه عالم است. آیا ما این ارتباط را برقرار کرده ایم ؟ آیا ما می دانیم که در این بازار دنیا گم شده ایم ؟ما باید بدانیم که کجای راه صراط المستقیم هستیم. ما باید رهبر و الگوی راه را بشناسیم. این از مظلومیت امام زمان(عج) است که زمینه ی ذهنیت خیلی از مردم این است که اما زمان(عج) با شمشیر می آید و گردن ها را می زند و جوی خون را ه خواهد انداخت. البته امام جلوه ی قهاریت هم دارد ولی جلوه ی رحمت امام بیشتر است. غضب امام برای ما گم شدگان راه که دنبال امام مان هستیم نیست بلکه برای معاندان و مستکبران است.

سوال – صفحه 230 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه داریم: وقتی حضرت هود، شهوت جویی های امت خودش را دید آرزو کرد که ای کاش برای من توان و قوتی بود که بر این شهوترانی شیطانی غلبه می کردم و بساط آنرا از جامعه جمع می کردم. در روایت داریم که این آرزوی حضرت هود، بودن در دولت کریمه ی مهدوی بوده است و آرزو پناه بردن به انسانهایی که دنیا را از شهوت رانی پاک می کنند همان جامعه ی مهدوی است.

وجودی که پاک و خالص شده است، دلش نسبت به کودکانی که دست را رها کرده اند و گمشده اند، بیشتر می تپد تا نسبت به کسانی که دست شان در دست آن پدر است. پدری که فرزندش غافل است و دارد در بازار می رود، بیشتر نگران است. قلب امام که مالامال از عشق و محبت به ماست، برای ما بیشتر می تپد. حدیث قدسی داریم: اگر آنهایی که به خداوند رحمان پشت کرده اند می دانستند که خداوند چگونه به آنها اشتیاق دارد که آنها را برگرداند، از این شوق جان می دادند. امام زمان (عج)هم این گونه است. اگر ما بدانیم که امام چه اشتیاقی در تربیت و هدایت ما دارد حتی نسبت به گناهکاران و بدانیم که امام در مورد آنها هم رحمت دارد و دعا می کند، از شوق جان می دادیم.

هرکس هم که راهی را طی کرده است و به نورانیتی رسیده است بخاطر اشک ها و دعاهای سحرگاهی مولای مان مهدی فاطمه است. انشاء الله ارتباط مان را با امام بیشتر کنیم.

خدایا به ما ببخش رافت، عطوفت و رحمت او را و دعای خیر مهدی را که بدرقه ی راه ما باشد.